Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SENSOR REINIGEN met SCOTCH TAPE

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SENSOR REINIGEN met SCOTCH TAPE

Misschien is er verschil tussen warme en koude omgevingstemperatuur wanneer je scotchtape gebruikt......het zou ook kunnen dat wanneer je net de camera gebruikt hebt het beschermfilter voor de sensor warmer is waardoor de lijm er op achter blijft.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Mijn aanbeveling is ook altijd geweest om de tape op kamertemperatuur te gebruiken EN verse tape te gebruiken EN bij het afrollen te letten op onregelmatigheden in de lijm.
      Ik ben wel blij dat de hier boven beschrven ellende met randjes en lijmresten weer is opgelost met dezelfde rolletjes tape, dat kunnen we niet zeggen van andere, speciaal ervoor in de handel gebrachte spullen.
      Zo was er een tijdje terug een soort lijmpookje die de hele coating van sommige Canon toestellen oploste, stofzuigers die krassen maakten, sensorswabs die vloeistof tussen filter en sensor drupten... en niet te vergeten vele schoonmaakbeurten van importeurs, reparatieafdelingen en winkels die de zaak ook eerder vuiler achter lieten dan schoner.
      Het spreekwoord blijft: oefening baart kunst. (Hoop je dan maar )
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Misschien helpt het om niet op de randjes van de tape te wrijven met het wattenstaafje,
        en eerder de binnenkanten te bestrijken.

Comment

gebruik VERSE tape!! Niet een oude die al een tijdje open en bloot in een laatje ligt. Gaat hier al jaren goed! Voor mij niks anders voorlopig. Gewoon af en toe een nieuw rolletje kopen en de "oude" gaat naar m'n dochter voor haar knutsels...
          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Met m'n FUJI S2 verschillende malen met SCOTCH tot algehele tevredenheid de sensor perfect gereinigd
            Maar hoe zit het met 'n moderne D300. Kan ik door de SCOTCH-methode de zelfreinigende functie van de sensor niet beschadigen ??? Weet iemand daar een zinnig en sluitend antwoord op ?
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Kariboe
              Ik vind de zelfreinigende sensors nonsens ...Heb dit al op verschillende toestellen geprobeert (ook diverse merken) en 't is goed voor een haartje, een pluilm () maar daar stopt het verhaal.
              Het stof dat we verzamelen is veelal het gevolg van de sterk geladen sensor waardoor deze als een stofzuiger gaat werken ... Alles kleeft er letter en figuurlijk tegen aan.
              De klevende partikels worden alzo ook statisch geladen en dan blijf je kleefkracht houden... Probeer maar eens een confetie of een evenklein stukje plastiek van je vinger te schudden als die eraan kleeft door statische electriciteit ...
              Ik gebruik de tape tot grote tevredenheid... Houd hout vast, nog nooit problemen gehad ... Wel moet ik de oefening soms even herhalen omdat ik slordig ben geweest, of iets te snel ...
              Dus, doen maar...
              Last edited by Wim.Vanmaele; 27 mei 2008, 08:27.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Misschien een dom vraagje, maar ik heb geen ervaring op dit vlak. Heeft er al eens iemand geprobeerd om de sensor te reinigen met post-it? Alle ervaringen op dit vlak zijn welkom, vooraleer ik domme dingen doe.

Comment

Sinds enkele dagen heb ik gemerkt dat ik stof op mijn sensor heb en heb dankzij dit topic nu een stofvrije sensor. Vers rolletje tape gehaald in de supermarkt om de hoek en me in alle kalmte voorbereid om aan de slag te gaan. De schrik zat er wel in om eraan te beginnen, maar uiteindelijk valt het reuze mee. De sensor is smaller dan de tape en het heeft enkele keren proberen nodig gehad om de tape succesvol aan te brengen op de sensor en ongeveer een halve meter tape verder is het me gelukt (zonder lijmresten of wat dan ook).

Misschien dat het raadzaam is om tape koel te bewaren, in de koelkast misschien? Uit ervaring (mijn job) weet ik dat lijm minder vloeibaar wordt bij afkoelen en bij warme omstandigheden net omgekeerd. Wordt de lijm vloeibaarder, dan kan je het op de zijkant van de rol voelen doordat deze plakkerig wordt, dat noemt men lijmbloeding. Misschien dat het de moeite waard is om je tape zo te bewaren...
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                  Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
                    Misschien dat het raadzaam is om tape koel te bewaren, in de koelkast misschien? Uit ervaring (mijn job) weet ik dat lijm minder vloeibaar wordt bij afkoelen en bij warme omstandigheden net omgekeerd. Wordt de lijm vloeibaarder, dan kan je het op de zijkant van de rol voelen doordat deze plakkerig wordt, dat noemt men lijmbloeding. Misschien dat het de moeite waard is om je tape zo te bewaren...
                    De koelkast lijkt me geen goed idee ! De lijm wordt waarschijnlijk harder en vooral minder soepel. Neen, mij lijkt de ideale temperatuur tussen de 15 en 20 graden...
                    Greetz, Kariboe

P.S. Ook Post-It lijkt me geen goed idee...
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Kariboe
                      Ik vind de zelfreinigende sensors nonsens ...Heb dit al op verschillende toestellen geprobeert (ook diverse merken) en 't is goed voor een haartje, een pluilm () maar daar stopt het verhaal.
                      Ook ik vind die zelfreiniging een beetje overroepen. Het haalt wel wat stof weg, maar uiteindelijk zal een manuele reiniging noodzakelijk zijn. Dat het dan nog mogelijk is met Scotch is een geruststelling, want die "natte" methode zie ik minder zitten...
                      Bedankt Purlutje

Comment

Zo zag het eruit voor ik met de tape aan de lag ging, wel eerst blaaspeertje gebruikt voor het groffere vuil te verwijderen.

En zo zag het er uit na de tape.

Sorry voor het verschil in kleur, kwestie van witbalans (lees te lui).

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                        De koelkast lijkt me geen goed idee ! De lijm wordt waarschijnlijk harder en vooral minder soepel. Neen, mij lijkt de ideale temperatuur tussen de 15 en 20 graden...
                        Greetz, Kariboe

P.S. Ook Post-It lijkt me geen goed idee...
                        Ik bedoel het als bewaring zodat de lijm niet gaat bloeden terwijl de tape in de kast ligt, wil je gaan reinigen haal je hem uit de koelkast en laat je hem tot kamertemperatuur komen. Dit is hetgeen ik eigenlijk bedoel zodat bij enkele dagen overdreven hitte je rol tape ineens ongeschikt wordt als ie in de kast ligt.
                        Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                        Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                          Met m'n FUJI S2 verschillende malen met SCOTCH tot algehele tevredenheid de sensor perfect gereinigd
                          Maar hoe zit het met 'n moderne D300. Kan ik door de SCOTCH-methode de zelfreinigende functie van de sensor niet beschadigen ??? Weet iemand daar een zinnig en sluitend antwoord op ?
                          Greetz, Kariboe
                          Gisteren nog gedaan met m'n D300.... alleen niet plakband in z'n geheel op de sensor geplakt en dan verwijdert maar zachtjes met een "lusje" plakband de verontreiniging "aangestipt" en hiermee verwijdert.

Ed
                          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
                            Ik bedoel het als bewaring zodat de lijm niet gaat bloeden terwijl de tape in de kast ligt, wil je gaan reinigen haal je hem uit de koelkast en laat je hem tot kamertemperatuur komen. Dit is hetgeen ik eigenlijk bedoel zodat bij enkele dagen overdreven hitte je rol tape ineens ongeschikt wordt als ie in de kast ligt.
                            Nu begrijp ik het... En toch zou ik het niet doen... Ik heb een rolletje in de kast liggen, dat ligt er nu al een jaar en ik zie geen 'bloeding'. En mocht dat dan wel eens zo zijn, een nieuwe rolletje is gauw gekocht

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                            Gisteren nog gedaan met m'n D300.... alleen niet plakband in z'n geheel op de sensor geplakt en dan verwijdert maar zachtjes met een "lusje" plakband de verontreiniging "aangestipt" en hiermee verwijdert.

Ed
                            Bedankt, ik ben geheel gerustgesteld
                            Greetz, Kariboe

Comment

Net gescotched, 2 stofjes niet kunnen verwijderen, maar ziet er véél beter uit als eerst.
                              Ook spiegeltje en matglas gedaan.
                              Last edited by Lennert; 25 augustus 2013, 20:58.

Comment

Staat hier veel info over de "plakband" methode, en vind dit wel de handigste en goedkoopste oplossing; maar welke soort Scotch kan je nu best gebruiken ??

Op de site van Scoths staat Scotch® Masking Tape 185 Is speciaal bedoelt voor schilderwerken en laat geen residu achter.

Hier lees ik echter over groene tape, en knutsel tape Ik bedoel maar; Scotch maakt wel 200 verschillende soorten tape en sommige hiervan wil je echt niet op je sensor hebben

Dus kan iemand concreet zeggen welk type je moet en kan gebruiken a.u.b.
                                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                                Flickr____No place to be

Comment

Working...
                                X