Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SENSOR REINIGEN met SCOTCH TAPE

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SENSOR REINIGEN met SCOTCH TAPE

Regelmatig krijg ik nog berichten met vragen over deze methode. De vorige post met foto is inmiddels van juni 2005 en daar werkt ook de link niet meer.
    Tijd dus voor een update.
    Het ergste wat ik zelf inmiddels enkele jaren terug met een zeer vuile sensor heb gedaan is reinigen met een nieuw lensdoekje en daarna de pluisjes weggehaald met tape. (Perfect resultaat overigens).
    De "normale" methode heb ik inmiddels met succes toegepast op:
    Fujifilm S1, S2, S3, Nikon D1x, D100, D70, D50, D80, D200, Kodak 14n en SLR/n, Canon 1D, 60D, 5D 30D, 350D en 400D.

Last edited by Spanjaart; 9 mei 2008, 20:59.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Re: SENSOR REINIGEN met SCOTCH TAPE

Ik snap niet dat mensen zoiets proberen, ze geven 1000€ en meer aan een toestel en dan is die 5€ voor een sensor swap teveel?
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Ik heb jarenlang swabs en eclips in huis gehad, ook enkele malen geprobeerd, maar nooit zo'n goed resultaat verkregen als met tape.
      Hoe vaak hoor je niet dat zelfs als de sensor door een winkel of reparatieafdeling is schoongemaakt, het resultaat niet om aan te zien is?
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Ik snap niet dat mensen zoiets proberen, ze geven 1000€ en meer aan een toestel en dan is die 5€ voor een sensor swap teveel?
        Waarom niet als het resultaat het zelfde is??????

Gebruik ik dat al jaren en

Comment

ik gebruik beide, de beste resultaten met scotch tape......snel en simpel.
          Hans,
          Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.
          D700 & D200, en wat glas

Comment

Is die techniek ook te gebruiken op het matglas? Daar zit wat stof op en is enorm ergerlijk.
            Last edited by Lennert; 25 augustus 2013, 20:59.

Comment

Deze methode ziet er ook interessant en uiterst eenvoudig uit!
              Twee vraagjes:
              - Blijven er géén residu's van de kleefstof op de filter boven de sensor?
              - Kan dit ook op de D 200 van nikon?
              Indien ok, is dit inderdaad zeer vindingrijk!
              Last edited by dyafani; 9 mei 2008, 19:26.
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                - Blijven er géén residu's van de kleefstof op de sensor?
                Ik vrees dat Scotch daar geen garantie op zal geven...

Mvg,
                Frederic

Comment

Blijven er géén residu's van de kleefstof op de sensor?
                  zijn sommigen nu echt helemaal op hun hoofd gevallen of wat ???

wie gaat nu dat risico nemen met zijn sensor ?
                  "remember you always do it at your own risk !" staat er dan nog vlotjes bij de 'Magic Scotch'-reklame van hierboven

als je natuurlijk een ezeltje staan hebt in je tuin dat vlijtig euro's sch...

stof komt tijdens een lenswissel op je sensor 'gewaaid' (maw. via luchtwerveling), niet ?
                  waarom dat niet eenvoudig weg een (uiteraard zachtere) perslucht gebruiken om het er weer uit te 'waaien', heel eenvoudig (geen bus gebruiken met drijfgassen of andere vettige substanties natuurlijk) en je hoeft je daarbij niet te laten inspireren door de trends van handige marketeers die je spullen verkopen die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt (maar waarvan sommigen het wel chique vinden om dat op hun eigendomslijstje te hebben staan) ...
                  Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

Comment

- Kan dit ook op de D 200 van nikon?
                    Fujifilm S1, S2, S3, Nikon D1x, D100, D70, D50, D80
                    wat denk je dan zelf wat het antwoord zal zijn?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Basile Bekijk bericht
                      stof komt tijdens een lenswissel op je sensor 'gewaaid' (maw. via luchtwerveling), niet ?
                      waarom dat niet eenvoudig weg een (uiteraard zachtere) perslucht gebruiken om het er weer uit te 'waaien', heel eenvoudig (geen bus gebruiken met drijfgassen of andere vettige substanties natuurlijk) en je hoeft je daarbij niet te laten inspireren door de trends van handige marketeers die je spullen verkopen die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt (maar waarvan sommigen het wel chique vinden om dat op hun eigendomslijstje te hebben staan) ...
                      dit is allemaal wel heel simpel gedacht, het eerste jaar van mijn D70 had ik één lens en toch stof: dus ik had een stofzuigerlens. Daarna heb ik ook vlekjes gehad die er niet af te blazen waren en gewoon er af gedweild moesten woren. Dus dat alles er weer "uit te waaien" betwijfel ik
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij foto drie behoef ik wat meer uitleg, er is sprake van een sensor en ccd, als ik het goed begrepen heb moet je voorzichtig de luchtbelletjes "wegdrukken" met de vingertop die blijven zitten tussen de sensor en de tape, maar niet aan de ccd komen,
                        het kan onnozel klinken maar waar zit de ccd dan
                        kan er iemand mij op de juiste weg helpen.
                        Met dank
                        Luc
                        350D, Sigma 18-200mm, 50mm f1.8, EX380
                        http://www.flickr.com/photos/26621328@N05/

Comment

Uitblazen:zie eens het draadje hier met een 400d.
                          Scotch ?? Ik ben wel een handige jongen,al zeg ik het van mijzelf,maar met scotch op mijn sensor duwen etc ?? Ik durf het niet.Butterfly en eclipse met swab,zelf hiermee ben ik uiterst voorzichtig. Het kan een vooroordeel zijn.
                          Maar vroeger toch als HET middel hier gepromoot.

Comment

Met sensor swaps breng je vocht aan op de sensor.
                            Met perslucht blaas je het vuil verder de camera in of breng je druppels van het gebruikte gas aan op de sensor.

De scotch tape methode is voor mij de properste en minst gevaarlijke methode die ik al gezien en geprobeerd heb. De vuiligheid hangt aan de tape en die gooi je weg.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              wat denk je dan zelf wat het antwoord zal zijn?
                              Oeps, de d200 vergeten!
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X