Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Partyfotografie fuif

    Idd, ik ook niet.. maar ik denk dat wij onder "rook" de felle, mist-achtige wind bedoelen zeg ma.. wat dus zeer storend is bij portretfoto's!
    en Groovbird heeft het hier ofwel over omgevingslicht (het blauwe op de foto hierboven), ofwel over de lichte rook achter de mensen? welke niet zo zichtbaar is (denk ik he, correct me if I'm wrong )
    Website/portfolio/blog: http://ab-p.be

    Comment


    • Re: Partyfotografie fuif

      Rook afkomstig van een rookmachine vind ik persoonlijk nog meevallen.. Die verdwijnt(mits goeie ventilatie) tenminste nog snel. Sigare(tte)nrook daarentegen.. Das wat anders. Dat was eigelijk mijn probleem. Ik was overlaatst in een klein cafeetje waar veel rook hing, en wanneer ik dus een foto nam ging de flitser af omdat het er veel te donker was, en lichtte al de rook wit op op de foto(terwijl dit in het echt minder opvalt). Maar ik veronderstel dat hier niet veel aan te doen is..

      Comment


      • Re: Partyfotografie fuif

        Maar rook heb je altijd. En aan de mensen van de belichting gaan vragen om het af te zetten, gaat er voor mij over. Dat doe je niet.

        Kun je gelijk vragen of ze even de TL lampen willen aanzetten, dan moet je niet meer flitsen.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • Re: Partyfotografie fuif

          Moest het echt erg worden dat je bijna geen fatsoenlijke foto's kunt nemen dan vindt ik wel dat dit mag trouwens.. maar gelukkig heb ikzelf dit tot nu toe maar 1x aan de hand gehad, was bij zo'n lokale fuifje (constant gebruik van die rookmachine). De LJ had blijkbaar in het verleden nog van fotografen gehoord dat hij het moest minderen.. Dit is dan ook zo'n extreem geval, voor de rest heb ik er eigenlijk geen last van gehad..
          Website/portfolio/blog: http://ab-p.be

          Comment


          • Re: Partyfotografie fuif

            Oorspronkelijk geplaatst door Anil Bekijk bericht
            Moest het echt erg worden dat je bijna geen fatsoenlijke foto's kunt nemen dan vindt ik wel dat dit mag trouwens.. maar gelukkig heb ikzelf dit tot nu toe maar 1x aan de hand gehad, was bij zo'n lokale fuifje (constant gebruik van die rookmachine). De LJ had blijkbaar in het verleden nog van fotografen gehoord dat hij het moest minderen.. Dit is dan ook zo'n extreem geval, voor de rest heb ik er eigenlijk geen last van gehad..
            Ja, er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Misschien dat diene mens dat al eerder als een hint had mogen beschouwen.
            pixelpusher

            Comment


            • Re: Partyfotografie fuif

              Beste,

              Ik moet vanavond fotograferen op een fuifje,

              Mijn materiaal:

              Canon Eos 400D
              Sigma 18-200

              Kan ik met de standaard (geintegreerde) flits toch mooie foto's maken?

              Hoe stel je 1ste of 2de gordijn in?
              Welke instellingen stel je in voor de Witbalans?
              Gebruik je voor de lichtmeting Deelmeting, Meervlaksmeting of gemiddelde meting in?


              Alvast bedankt!

              Comment


              • Re: Partyfotografie fuif

                dat vraag ik me ook wel af... kan het met een ingebouwde flash of is een externe a la Metz 58 AF-1 echt wel nodig als je wat goede foto's wil maken?

                Comment


                • Re: Partyfotografie fuif

                  heb hier deze topic eens doorgenomen en is heel interessant maar vraag me af of er hier mensen tussen zitten die ook een verzekering genomen hebben voor hun fotomateriaal ?
                  Ikzelf heb 2 Nikon D300 met een beetje glaswerk erbij en 2 SB900 ... en heb alles laten verzekeren voor diefstal en breuk..want uit ervaring weet ik dat je soms op de onmogelijkste plaatsen zit om foto's te nemen en heb vroeger al ervaren dat mijn flits sneuvelde..en wie heeft het gedaan ?? nu valt die zogezegd per ongeluk naar beneden hé..en is verzekerd..handig en echt niet zo duur..en moet je wel efkens op aandringen bij je verzekeraar want die staan niet te springen hiervoor...en is 3 jaar verzekerd tegen nieuwwaarde..wetende dat mijn toestellen zo lang niet meegaan...
                  2 x Niko D300 + wat glaswerk en 2 SB900 + ingerichte fotostudio

                  Comment


                  • Re: Partyfotografie fuif

                    Oorspronkelijk geplaatst door AMVDVD Bekijk bericht
                    Beste,

                    Ik moet vanavond fotograferen op een fuifje,

                    Mijn materiaal:

                    Canon Eos 400D
                    Sigma 18-200

                    Kan ik met de standaard (geintegreerde) flits toch mooie foto's maken?

                    Hoe stel je 1ste of 2de gordijn in?
                    Welke instellingen stel je in voor de Witbalans?
                    Gebruik je voor de lichtmeting Deelmeting, Meervlaksmeting of gemiddelde meting in?


                    Alvast bedankt!
                    Een externe flash is echt wel aan te raden. Je kan deze dan 45° omhoog zetten.
                    Ik weet niet hoe je bij Canon flitsen op 2 gordijn instelt, maar wss door het flits knopje ingedrukt te houden en aan je stelwieltje te draaien, totdat er 'rear' op je display verschijnt.
                    Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

                    Comment


                    • Re: Partyfotografie fuif

                      Oorspronkelijk geplaatst door AMVDVD Bekijk bericht
                      Hoe stel je 1ste of 2de gordijn in?
                      Beetje laat voor AMVDVD, maar als iemand dit eens wil uitproberen het kan op een EOS 400D (en op de andere modellen waarschijnlijk ook)
                      Als je er toch veel gebruik van gaat maken zou ik persoonlijk echt wel een externe flits aanraden, daar is het met 1 knopje te bedienen (op de 580EX).

                      In de EOS 400D
                      Menu
                      Opties (Steeksleutel Hamer) 2
                      "Persoonlijke voorkeuze"
                      C.Fn-9 selecteren (linker en rechter pijltje, set om te selecteren)
                      Instellen op "1: 2e gordijn sync" (op en neer pijltjes, set om te selecteren)
                      druk "Menu" om terug te gaan als je klaar bent.

                      Als je nu de ontspanknop half ingedrukt houdt zal je [C.Fn] weergegeven zien op je LCD, zodat je weet dat er persoonlijke instellingen zijn geselecteerd.

                      Om ze 'snel' terug te zetten op de standaard kan je "Wis instellingen" nemen dat ook in het opties 2 menu staat, juist onder "Persoonlijke voorkeuze".

                      Groot nadeel hier is dat het redelijk omslachtig is om snel te wisselen tussen wel of niet 2e gordijn sync te gebruiken.
                      Oh, en er wordt ook altijd 2 keer geflitst als je 2e gordijn gebruikt.

                      Comment


                      • Re: Partyfotografie fuif

                        Oorspronkelijk geplaatst door Everhart Bekijk bericht
                        Oh, en er wordt ook altijd 2 keer geflitst als je 2e gordijn gebruikt.
                        Nogmaals, ook op 1e gordijn wordt er twee keer geflitst, maar de tijd tussen de preflash en de echte flits is zo kort dat je'r niet veel van merkt.

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment


                        • Re: Partyfotografie fuif

                          Bij partyfotografie zijn dit mijn volgende (manuele) instellingen:
                          f5, 1/100, ISO 3200 (max), flits bijna recht omhoog maar wel met het wit schuifklepje omhoog. Regelmatig ook de flits los van het toestel. Deze wordt dan door het toestel op afstand aangestuurd. Je hebt voldoende bevriezing van het onderwerp, de lichten van de LJ zitten in beeld en de voorgrond is iets opgelicht. Ik flits ook dikwijls niet op vol vermogen. Dat hangt van de omstandigheden af.
                          Voor mijn type fotografie is dit een beetje het beste.
                          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                          Comment


                          • Re: Partyfotografie fuif

                            Oorspronkelijk geplaatst door DJchill Bekijk bericht
                            Ik heb toch ook al enige ervaring met fotografie op fuiven en in clubs.
                            Meestal als het een fuif is ben ik op tijd aanwezig om instellingen uit te proberen. De ene zaal is de andere niet :-)
                            Meestal zit ik ongeveer rond de volgende settings op mijn Nikon D70s.
                            - sluitertijd tussen 1/10 en 1/30 sec. Soms zelfs 1 of 2 seconden.
                            - diafragma varieert meestal van 3.2 tot 4. Een spontane keer op 2.8.
                            - flits natuurlijk op tweede gordijn (altijd)
                            - flitssterkte varieert naar gelang de compo. Varieert van -1.0 tot +0.3.
                            meestal -0.7
                            - ISO op 500. Anders heb ik teveel ruis die zelfs na bewerking nog zichtbaar aanwezig blijft.
                            - lichtmeting -> puntmeting. Zodat wat je echt op de pic wil, de juiste belichting heeft.

                            Ik heb een omnibounce en soms gebruik ik hem, soms niet. Meestal bounce ik zelfs niet op het plafond omdat mijn ervaring is dat dan meestal enkel de bovenkant van de mensen genoeg verlicht is. Dus gaat teveel flits verloren en dus ook veel energie. Nu werk is meestal met direct flash of 45graden de lucht in. Geen omnibounce, tenzij ik de mensen hun ogen wat wil sparen van het flitslicht ;-)
                            Oefening baart kunst, zoals met alles. En zoals eerder vermeld, het is geen wetenschap eh. Je kan niet binnenkomen op gelijk welke fuif en telkens dezelfde instellingen gebruiken. Iedere situatie is inderdaad anders.
                            Enorm belangrijk vind ik om de sfeer mee te kunnen opslaan op een foto. Dus, relatief lange sluitertijd en flits op tweede gordijn om idd de mensen nog scherp en mooi in beeld te krijgen.

                            Als lens gebruik ik een sigma 24-70/2.8 EX. Genoeg groothoek en genoeg zoom om alles te kunnen coveren ;-)

                            Ik kan maar aanraden om de avond zelf veel te experimenteren.
                            Have fun
                            Wouter
                            Zeer goede uitleg bedankt Wouter
                            Ik heb nog een vraag over je sluitertijden:
                            Pak eens , als voorbeeld, een gewone woonkamer met sávonds een beetje sfeer licht. Hoe bepaal je dan je sluitertijd om een heleder foto te krijgen?
                            Dan nog een, bv. een kerk
                            Daar is gewoonlijk overdag weinig licht aan maar wel steeds met kaarsen. Het is daar dus geen overdreven licht maar sfeerlicht.
                            Stel je wilt dan van achteruit het altaar (uit de hand en met flitser) fotograferen.
                            Hoe bepaal je dan de sluitertijd?
                            Alvast bedankt,
                            Dré Meuffels

                            Comment


                            • Re: Partyfotografie fuif

                              wat wordt er bedoeld met flitsen op 1ste en 2de gordijn
                              Canon 5D Mark II & 1D MarkII / 70-200 2.8 IS /50 1,4 / 17-40 4.0 /

                              Comment


                              • Re: Partyfotografie fuif

                                Oorspronkelijk geplaatst door b@rney Bekijk bericht
                                wat wordt er bedoeld met flitsen op 1ste en 2de gordijn
                                Bij langere sluitertijden gaat u flits dan afgaan bij het openen van de sluiter of bij het sluiten. Je flits bevriest dan het beeld terwijl je toch nog omgevingslicht binnenkrijgt gedurende de rest van de sluitertijd.

                                grtz
                                Thomas

                                Comment

                                Working...
                                X