Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Partyfotografie fuif

    voor webformaat kan ik met mijn 400D ook ISO1600 gebruiken hoor en denk dat dat voor de meeste DSLRs zo wel is.

    Als je wil gaan afdrukken op A4 of groter is het wat anders natuurlijk.

    Vergeet ook niet : des te hoger de ISO, des te meer sfeer in je foto omdat je flits niet zo hard moet gaan. Het zijn natuurlijk, zoals altijd, compromissen die je moet maken dus oefenen en testen is de boodschap
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • Re: Partyfotografie fuif

      ben via google op dit forum terechtgekomen.

      mijn technische ervaring met partyfotografie:

      Iso 500 minimum, tot 640 a 800 wanneer je flits gebruikt.

      Hogere ISO's zijn geen enkel probleem, maar die stel ik alleen maar in wanneer ik expliciet de lichteffecten wil fotograferen. ook al vallen die op mensen.

      Witbalans altijd op flits ingesteld, kleuren van spots worden ook in die omstandigheden correct weergegeven. vaak zijn die zo krachtig dat ze zweem overheersen wanneer jij "flits" hebt ingesteld... echter, als je op halogeen zou instellen in inflitsen... dan krijg je smurfen op de foto!

      Ik geef eerlijk toe dat ik altijd al in Jpeg heb gefotografeerd tot nu toe (schaam op mij), maar goed, nu ik betere photoshop heb dan 7.0 lijkt het me ook interessanter om in raw te fotograferen (alleen al voor het feit dat je ze allemaal in je bewerkingsscherm kan openen, anders kost het gewoon teveel tijd vaak (allez, toch in die 7.0)

      NOOIT een semi-automatische instelling gebruiken, want je camera gaat haast consequent de verkeerde beslissing nemen, zeker nog es in combo met de flits.

      grote diafragmaopening kan bij rustige onderwerpen; echter bij groepen en dansende mensen --> 6.3 standaard bij mij. omgeving wordt haast altijd ingevuld door licht zelf. lager dan 6.3 voor effectjes wel leuk, hoger dan 6.3 doe ik dan ook weer nauwelijks. groepen fotograferen onder 5.4 riskeer je algauw met onscherpe mensen te zitten.

      Lange sluitertijden zijn een must, varierend tussen de 2 seconden (erg uitzonderlijk) tot 1/5e seconde. Alleen bij fotograferen lichteffecten ISO tot 1600 a 2000, diafragma opensmijten en sluitertijd kort houden, afhankelijk van het soort (kleur) licht en de intensiteit variërend tussen 1/40e en 1/ 125e seconde. Stroboscoop kan de foto een supereffect meegeven, maar hem ook volledig naar de knoppen helpen, sometimes you're lucky, sometimes not.

      flitsen op tweede gordijn: doe ik nooit, de préflits maakt dat de mensen hun aandacht verliezen. Ik ga nog es uitzoeken hoe k die kan uitzetten voor eventueel op 2e gordijn te flitsen, als dat al überhaupt mogelijk is.

      Lenzen: ik gebruik kitlens van nikon 18-70... is eigenlijk best wel een goede lens, kan wel wat extra scherpte gebruiken echter... ik ga voor de 24-70 f2.8 als volgende investering, maar dat glas is reteduur natuurlijk :-s

      Waar je moet op letten: F-waarden zijn van ondergeschikt belang; scherpstelafstand tot het onderwerp en breedhoekwaarde des te meer. Een lens die niet scherp stelt onder de 50 cm afstand ben je eigenlijk al niks mee, als je niet constant van lens wil wisselen.

      Wat de foto's zelf betreft: zoek het licht op; plaats mensen haast consequent in tegenlicht, anders riskeer je vaak met saaie foto's te zitten, tenzij je "beeldtalige" mensen fotografeert, dan kan het al es meevallen! indien toch een goede foto, maar geen leuk licht --> Black and white!

      NOOIT bouncen, flash hun gezicht maar vol; via bounce gaat teveel van je licht verloren en kan je in de nabewerking alles nog es zitten optrekken. je kan je flits manueel instellen natuurlijk, maar de TTL doet het hem meestal wel.

      In partyfotografie ga je ALTIJD mislukte foto's hebben, neem er daarom voldoende en hou er rekening mee.

      Luister naar de muziek, zodat je weet wat het licht gaat doen, ga praten met de lichtman ook, die kan (als hij tenminste nen sympa knul is) de lichten afstellen hoe jij het is wil hebben, zeker leuk als je de DJ's deftig in beeld wil hebben, of leuke zaalfoto's wil nemen.

      Discotheekfotografie is NIET hetzelfde als clubfotografie wat mij betreft. Voor de eerste tellen de mensen, dus dan wil je die goed in beeld brengen, voor de tweede telt de sfeer, dus dan probeer je die te vangen.

      Wat is het verschil tussen een discotheek en een club? --> de muziek en de mensen. Carré is een discotheek. Reflex-club in Westerlo is - ongeacht de naam - ook een discotheek. Noxx wil een club zijn, maar er komt een discotheekpubliek... de grenzen zijn soms vaag...

      échte clubs hebben veel meer die underground-vibe; voor alle duidelijkheid, ik vel hier geen kwaliteitsoordeel, integendeel; ik wil gewoon aangeven dat er wel degelijk een verschil is. Café d'Anvers en Café Capital zijn bijvoorbeeld clubs; Culture club ook...

      In discotheken zoek en trigger ik mensen voor op de foto te poseren (allez, niet het klassieke geposeer liefst, maar goed), in clubs stel ik me veel onzichtbaarder op en fotografeer ik mensen vanop afstand, die helemaal geen oog voor de camera hebben. (ok, ook in de clubs fotografeer je uiteraard portretten, en in discotheken maak je ook sfeerfoto's, maar toch is de instelling anders) --> voor alle duidelijkheid, ik ben eerder een clubfotograaf. Corneel is pakken beter in hetgeen ik 'Discotheekfotografie' noem, Denief trouwens ook; jullie licht is veel "properder" als je begrijpt wat ik bedoel!

      partyfotografie heeft heel erg veel gelijkenissen met reportagefotografie: when it ain't strong enough ... you're not close enough. heb geen schrik om mensen van vlakbij te fotograferen. get into the crowd.

      Wat dat laatste betreft --> nooit je camerasnoer om je hals leggen, wikkel het rond je arm. indien te druk --> camera de lucht in wanneer je je voortbeweegt. Maak ook wat ruimte voor jezelf wanneer nodig! Waarom geen camerasnoer rond je hals? --> mensen blijven erin haken, je camera hangt telkens ter hoogte van je heupen, een hoogte waar mensen geen "oog" voor hebben en ze botsen constant tegen je camera op. en... je weet maar nooit, maar stel dat je het aan de stok krijgt met iemand (nog nooit gebeurd voor alle duidelijkheid), maar zo'n snoer is ideaal om iemand te vloeren in ieder geval.

      Spreek mensen aan, of juist niet, maar wanneer ze poseren, haal ze dan uit de klassieke "ik leg mijn arm op jouw schouder en wij zijn beste vrienden-pose" want niks is zo saai dan DAT de hele avond te moeten fotograferen, en geloof me, 90% gaat zo staan.

      Nabewerking is wel degelijk belangrijk; ik las hier in een reply: 85% is fotograferen... bij mij is dat al haast 50/50. nabewerking geeft gewoon het effect mee, ik gebruik mijn nabewerking niet om een foto te corrigeren of fouten te verbergen (ik crop mijn beelden wel in een interessantere beeldverhouding soms). Voor alle duidelijkheid: een mislukte partyfoto is een mislukte foto, slechts in 1% van de gevallen kan je er effectief nog wat mee in de nabewerking, al de rest is vuilbak.

      Als laatste tip, stay sober, maar fotografeer zat --> zet uw angles zo schots en scheef als je maar wil, maar fotografeer niet met een glas teveel op!

      ik kom hier wel nog es op terug in ieder geval!

      @ Corneel en Denief --> berewerk, inspiratie in ieder geval!

      check ook: www.debatty.com --> zeer goede evenementenfotograaf

      fotografen van culture club zijn mijn idolen!

      mvg.
      SLs

      Comment


      • Re: Partyfotografie fuif

        hier wat voorbeeldfoto's... hoeveel mag je er hier eigenlijk posten?







        Comment


        • Re: Partyfotografie fuif

          hier mag je eigenlijk enkel een link naar je foto's posten...

          eerlijk gezegd vind ik ze niet zo goed... bewegingsonscherpte mag maar dit is, naar mijn smaak, te veel van het goede...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • Re: Partyfotografie fuif

            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            hier mag je eigenlijk enkel een link naar je foto's posten...

            eerlijk gezegd vind ik ze niet zo goed... bewegingsonscherpte mag maar dit is, naar mijn smaak, te veel van het goede...
            misschien, nu goed, zoals ik al zei, ik fotografeer mijn parties "anders"; het licht gaat alle kanten op over het algemeen,flarden komen over mijn onderwerp zelfs... verschillende point of view maybe! maar da's zolang er sfeer inzit ben ik er zelf tevreden over. dit zijn nu toevallig ook 4 foto's van danseressen; die staan dan ook effectief geen seconde stil!

            Comment


            • Re: Partyfotografie fuif

              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
              ...

              eerlijk gezegd vind ik ze niet zo goed... bewegingsonscherpte mag maar dit is, naar mijn smaak, te veel van het goede...
              Kan me ook in deze stelling vinden, de geposte foto's doen het echt niet voor mij, sorry. Er ontbreekt teveel aan de foto's om ze aantrekkelijk te maken. De eerste is de betere van de 4 maar toch geen toppers tussen. Je kan inderdaad niks anders dan langere sluitertijden kiezen met je huidige materiaal maar toch zou je eens moeten proberen een prime van 50mm f1.8 (of 1.4) proberen en iets scherpere foto's te nemen. Teveel is trop en trop is teveel zoals een worstendraaier ooit eens zei.

              Comment


              • Re: Partyfotografie fuif

                eerlijk gezegd vind ik ze niet zo goed... bewegingsonscherpte mag maar dit is, naar mijn smaak, te veel van het goede...
                Doet totaal niet terzake, alles hangt af van wat je wil weergeven.
                Dit zijn geen foto's die zo accuraat, technisch volmaakt mogelijk moeten vastleggen wat er te zien was, wel geweldig sfeervolle en creatieve momentopnames, waarschijnlijk de beste in dit topic.
                2 & 3 zijn HOF-waardig.

                Comment


                • Re: Partyfotografie fuif

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                  Doet totaal niet terzake, alles hangt af van wat je wil weergeven.
                  Dit zijn geen foto's die zo accuraat, technisch volmaakt mogelijk moeten vastleggen wat er te zien was, wel geweldig sfeervolle en creatieve momentopnames, waarschijnlijk de beste in dit topic.
                  2 & 3 zijn HOF-waardig.
                  het blijft een kwestie van goesting natuurlijk he en mijn goesting zijn ze niet ik vind ze zelfs niet Showcase waardig maar nogmaals : smaken verschillen en maar goed ook
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • Re: Partyfotografie fuif

                    Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                    Kan me ook in deze stelling vinden, de geposte foto's doen het echt niet voor mij, sorry. Er ontbreekt teveel aan de foto's om ze aantrekkelijk te maken. De eerste is de betere van de 4 maar toch geen toppers tussen. Je kan inderdaad niks anders dan langere sluitertijden kiezen met je huidige materiaal maar toch zou je eens moeten proberen een prime van 50mm f1.8 (of 1.4) proberen en iets scherpere foto's te nemen. Teveel is trop en trop is teveel zoals een worstendraaier ooit eens zei.
                    met de 1.8 of zelfs 1.4 ben je werkelijk niets in partyfotografie, bovenstaande foto's mogen dan bewegingsonscherpte hebben, op 1.8 krijg je helemaal niets scherp, a crowd is moving hé! bij mijn weten zijn al de geposte foto's op 6.3 genomen, misschien 1 getal lager of hoger. op f1.8 / 1.4 hadden deze foto's nooit geslaagd geweest. ook als je dan groepen moet fotograferen zal op f1.8 meestal maar 1 persoon daadwerkelijk scherp zijn, dan kan je consequent je f zitten bijstellen (geloof me, ik heb het al geprobeerd en gefaald op 3.5)

                    1.8 of 1.4 is alleen maar te gebruiken als je onderwerp ook daadwerkelijk stil staat, zelfs een constante autofocus kan nooit volgen wegens de wisselende lichtomstandigheden, die zou zichzelf in het verlies zitten scherpstellen en de communicatie met flitser gaat dan ook volledig om zeep zijn.

                    onscherpte is mijns inziens te wijten aan: kitlens (ik zeg het; het is best wel een goede, maar zeker niet de scherpste), alsook de verkleining (ik verscherp mijn foto's (nog) niet alvorens ik ze online zet)

                    toch bedankt voor jullie mening in ieder geval, laat maar komen, eindelijk een forum waar wel degelijk over foto's gepraat wordt! I like!

                    Als ik es wat tijd vind post k foto's in de showcase, ik kan er wel zo'n 60 posten eerlijk gezegd... dus die limiet van 10 maakt het me moeilijker...

                    Comment


                    • Re: Partyfotografie fuif

                      geen enkele lens is lichtsterk genoeg om dansers te "bevriezen" zonder gebruik van flits.

                      daarom gebruik ik altijd externe flitser : camera op M, diafragma van 3.2 - 5.6 (afhankelijk van situatie), sluitertijden 1/60 - 1/3 en flitsen op 2e gordijn. flits bevriest dan de actie. spelen met de settings om wat beweging te krijgen in je foto.
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • Re: Partyfotografie fuif

                        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                        geen enkele lens is lichtsterk genoeg om dansers te "bevriezen" zonder gebruik van flits.

                        daarom gebruik ik altijd externe flitser : camera op M, diafragma van 3.2 - 5.6 (afhankelijk van situatie), sluitertijden 1/60 - 1/3 en flitsen op 2e gordijn. flits bevriest dan de actie. spelen met de settings om wat beweging te krijgen in je foto.
                        wil k best wel es proberen zo, maar ik kan in ieder geval de bewegingen van de dansers niet voorspellen, daarom dat flitsen op het tweede gordijn meestal een nét niet foto aflevert, aangezien je wel degelijk op hét moment afdrukt waarschijnlijk, maar wanneer je flitser je beeld bevriest is de danser(es) waarschijnlijk al 3 moves verder...

                        1 ding is zeker, op sluitertijd 1/60e krijg je nauwelijks omgevingslicht binnen, tenzij toevallig een moving head of spot knal jouw camera opstaat, zelfs op ISO 800 of hoger wordt het met die sluitertijd moeilijk denk ik, en riskeer je van eerder een platgeflitste foto te hebben met zwarte achtergrond. Nu goed, zoals gezegd, in party fotografie speelt het "geluk" van het licht altijd mee natuurlijk! :-)

                        ow ja; rood licht is vaak de grootste dooddoener, groen en blauw licht zijn perfect "weg" te flitsen en geven prachtige kleurenspectrums omheen je onderwerp. Geel en wit licht zijn soms super, soms net niet, afhankelijk van welke instelling je juist hanteerde; ik heb navenant wel al geleerd mijn camera bliksemsnel te bedienen.

                        Comment


                        • Re: Partyfotografie fuif

                          Oorspronkelijk geplaatst door Denief Bekijk bericht
                          Mmm, volgens mij geeft 2e gordijn een voorflits, waardoor vele ook denken dat het al klaar is en lopen sommige ook al weg. Ik kan fout zijn hoor. Niet veel geslapen dit weekend…
                          Ik lees vaak dit soort opmerkingen in deze thread. En dit klopt, sommige mensen hebben ook soms de neiging de ogen wat dicht te knijpen bij de voorflitsen, waardoor rare poses kunnen ontstaan bij het moment zelf.

                          Er is wel wat aan te doen : flitswaarde vergrendelen. Bij de D-80 heb ik deze functie aan de FUNC knop toegewezen. De flitswaarde blijft vergrendeld zolang de lichtmeter actief is. Dan komen er ook geen voorflitsen meer. Kan handig zijn als je een reeks shots op ongeveer dezelfde afstand doet.
                          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                          And why do we fall, Bruce?

                          Comment


                          • Re: Partyfotografie fuif

                            Ik ga vanavond naar een Nightglow (luchtballonen met sfeerlicht en effecten) en neem mn 450D (met 18-55 IS) mee.
                            Het zal rond 22u plaatsvinden.

                            Kan iemand me wat tips geven? max ISO800? Flitstechniek? Lichtmeting?
                            Had ook gedacht om mn statief mee te nemen, maar denk niet dat zo'n ballon bijft stilstaan

                            Comment


                            • Re: Partyfotografie fuif

                              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                              daarom vraag ik net hulp he
                              van flitsfotografie ken ik bijlange nog niet veel... dus als je uit de hand op 1/3 met flits een foto neemt en sync op 2e gordijn heb je een scherpe persoon erop met sfeer?
                              Ik begrijp dit niet goed;
                              Stel je hebt een 100mm lens, dan is dit 100x1,6=160mm
                              Om uit de hand te kunnen fotograferen moet je dit dan op min 1/160 doen.
                              Jij geeft aan 1/3 of komt dit dan door de 2e gordijn keuze?

                              Of beredeneer ik verkeerd?
                              Dré

                              Comment


                              • Re: Partyfotografie fuif

                                Oorspronkelijk geplaatst door ameuffels Bekijk bericht
                                Ik begrijp dit niet goed;
                                Stel je hebt een 100mm lens, dan is dit 100x1,6=160mm
                                Om uit de hand te kunnen fotograferen moet je dit dan op min 1/160 doen.
                                Jij geeft aan 1/3 of komt dit dan door de 2e gordijn keuze?

                                Of beredeneer ik verkeerd?
                                Dré
                                dag Dré,

                                ik had ook "moeite" om dat te vatten maar na het uit te proberen kwam ik tot de conclusie dat dit zo was... op 50mm heb ik zo al scherpe foto's genomen op 1/3 sluitertijd...

                                denk dat het zo wel uitgelegd kan worden : doordat er weinig omgevingslicht is, wordt het onderwerp (en de eventuele bewegingsonscherpte) niet vastgelegd op de sensor. Van het moment dat je flits gaat (milliseconden voor je sluitergordijn weer dicht gaat), wordt het onderwerp ingeflitst en de beweging bevroren...
                                With Canon, I can (or at least try)
                                Photastic.be ~ Passion for the picture
                                Nieuwe site

                                Comment

                                Working...
                                X