Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Trucs ? Ik zou het zo niet noemen, eerder kennis van je materiaal en de materie.
Snelle sluitertijden gaan je meer kans geven op het vermijden van bewegingsonscherpte dan tragere sluitertijden, da's evident. Je moet je sluiterijden dan wel bekijken in functie van je brandpunt, waarbij je toch minstens de omgekeerd evenredige verhouding tussen beiden moet hanteren : bv; 1/300" voor een brandpunt van 300mm.
Voor de rest is het zeer persoonlijk, sommige mensen kunnen boven de 200mm brandpunt hun toestel niet stilhouden, anderen gaan een pak verder.
Op groothoek stelt het probleem van de sluitertijd/brandpuntsafstand verhouding zich uiteraard minder, ik ga toch niet graag onder de 1/50" uit de hand.
Komt daarbij nog de vraag of je hebt over bewegende onderwerpen of statische.
Macro of landschap ? Maakt allemaal een fundamenteel verschil.
Oefening en ervaring zou ik zeggen, dat is hier de voornaamste "truc".
alleé, kga nog vele mogen leren
maar, je brandpuntafstand kun je toch niet aflezen wanneer je in je zoeker kijkt.
brandpuntafstand heb ik nooit begrepen.
alleé, kga nog vele mogen leren
maar, je brandpuntafstand kun je toch niet aflezen wanneer je in je zoeker kijkt.
brandpuntafstand heb ik nooit begrepen.
Je brandpuntsafstand wordt toch aangegeven op je lens ?
Zelfs bij inzoomen als je door de zoeker kijkt, weet je toch bij benadering of je gaat afdrukken op 100mm of op 300mm ?
Wat bedoel je eigenlijk met "niet begrijpen van de brandpuntsafstand" ?
Een truk? die ik al jaren gebruik is bewust afdrukken met je vinger en niet met je hand .. daarmee bedoel ik dat men bij het afdrukken onbewust de hand mee naar beneden druk bij het nemen van de foto. Een beetje training om je hand zowel als camera, onbeweegelijk te houden en enkel, bewust, de vinger de beweging te laten maken helpt enorm natuurlijk kan je ook hier geen wonderen verwachten ! (trukje naar analogie met de scherpschutterij in 't leger eerst bewust afdrukken dan pas bewust uitademen ... hehe)
FWIW
Ik ben ook nog eentje, maar dit kan ik je meegeven.
Ik raad je aan om eerst de handleiding van je toestel te lezen, daar staat al veel in. Daarnaast kan een basisboek fotografie zeker een meerwaarde zijn. Hiermee zal je al veel meer weten over brandpuntafstand, sluitertijd, diafragma en ISO. En dan veel oefenen, bijvoorbeeld in de AV stand, laat die auto stand voor wat ze is, zo leer je het toestel niet kennen.
Ivm de brandpuntafstand van daarnet. Het komt er op neer dat hoe dichter je het object brengt, dus zoomt, hoe meer de trilling die je veroorzaakt zal zorgen voor bewegingsonscherpte. Dan moet je opletten dat je sluitertijd minimaal hetzelfde is als je mm die je zoomt. Voorbeeld: je zoomlens staat op 200mm (dit zie je op de lens zelf), dan is het aangeraden om een sluitertijd te nemen van 1/2OOste seconde of sneller. Maar dit heeft dan weer invloed op je diafragma en zo. Daarom eerst vertrouwd raken met het toestel en met de begrippen.
Tijdens een sessie met Andy Earl (fotograaf van oa Duran Duran tijdens 'girls on film') zag ik een assistent foto's trekken, om beweginsonscherpte te voorkomen zette die z'n toestel op z'n schouder. Bij mij lukt dit alleszins niet
Een truk? die ik al jaren gebruik is bewust afdrukken met je vinger en niet met je hand .. daarmee bedoel ik dat men bij het afdrukken onbewust de hand mee naar beneden druk bij het nemen van de foto. Een beetje training om je hand zowel als camera, onbeweegelijk te houden en enkel, bewust, de vinger de beweging te laten maken helpt enorm natuurlijk kan je ook hier geen wonderen verwachten ! (trukje naar analogie met de scherpschutterij in 't leger eerst bewust afdrukken dan pas bewust uitademen ... hehe)
FWIW
haha
heb ik eventjes geleden gepost. Klik
twerd amper serieus genomen
Gr,
Lennert
haha
heb ik eventjes geleden gepost. Klik
twerd amper serieus genomen
Gr,
Lennert
LOL ! Dat is wel straf, ik heb die posting niet gezien, helaas maar nu weet je tenminste dat anderen er ook zo over denken ! .. sja jong .. wat de boer niet kent, dat vreet hij niet he !
't Is nochtans ten overvloede bewezen dat het werkt ! Ik heb het zelf aan de lijve ondervonden het verschil tussen "vogeltjes" schieten of op 200m de schijf ieder keer op bijna dezelfde plaats raken
dat ik er niets meer van begrijp.
de meeste foto's neem ik op auto stand
Zoals een poster hier iets boven.
Vergis je niet tussen brandpuntsafstand en diafragma opening.
brandpuntsafstand is de lengte van inzoomen.
bv 50 als je een lens van 17-50 volledig opendraaid en zover mogelijk inzoomed.
diafragma is de opening van je lens (diameter) die je toelaat met scherptediepte te spelen, maar ook sluitertijd aan te passen.
In het begin lijkt het allemaal veel info, maar zodra je sluitertijd, iso, diafragma en witbalans volledig begrijpt en de invloed op elkaar, ben je vertrokken.
Comment