Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is de truc...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wat is de truc...

...om mooie scherpe foto's te maken wanneer je geen statief gebruikt?
    geduld, controle ademhaling??
    Nikon D3100 18-55 VR lens
    http://www.flickr.com/photos/102305253@N04/
    https://www.facebook.com/groups/867440223266618/

Re: wat is de truc...

Trucs ? Ik zou het zo niet noemen, eerder kennis van je materiaal en de materie.
    Snelle sluitertijden gaan je meer kans geven op het vermijden van bewegingsonscherpte dan tragere sluitertijden, da's evident. Je moet je sluiterijden dan wel bekijken in functie van je brandpunt, waarbij je toch minstens de omgekeerd evenredige verhouding tussen beiden moet hanteren : bv; 1/300" voor een brandpunt van 300mm.
    Voor de rest is het zeer persoonlijk, sommige mensen kunnen boven de 200mm brandpunt hun toestel niet stilhouden, anderen gaan een pak verder.
    Op groothoek stelt het probleem van de sluitertijd/brandpuntsafstand verhouding zich uiteraard minder, ik ga toch niet graag onder de 1/50" uit de hand.
    Komt daarbij nog de vraag of je hebt over bewegende onderwerpen of statische.
    Macro of landschap ? Maakt allemaal een fundamenteel verschil.
    Oefening en ervaring zou ik zeggen, dat is hier de voornaamste "truc".
    fotosite

Comment

alleé, kga nog vele mogen leren
      maar, je brandpuntafstand kun je toch niet aflezen wanneer je in je zoeker kijkt.
      brandpuntafstand heb ik nooit begrepen.

Comment

Oei oei. Last van lange tenen ?
        BD0808BE

Comment

integendeel. dat was zo niet bedoeld.
          ik haat het dat het nog niet allemaal zo goed lukt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Belgiumman Bekijk bericht
            alleé, kga nog vele mogen leren
            maar, je brandpuntafstand kun je toch niet aflezen wanneer je in je zoeker kijkt.
            brandpuntafstand heb ik nooit begrepen.
            Je brandpuntsafstand wordt toch aangegeven op je lens ?
            Zelfs bij inzoomen als je door de zoeker kijkt, weet je toch bij benadering of je gaat afdrukken op 100mm of op 300mm ?
            Wat bedoel je eigenlijk met "niet begrijpen van de brandpuntsafstand" ?
            fotosite

Comment

dat ik er niets meer van begrijp.
              de meeste foto's neem ik op auto stand

Comment

Een goed boek over fotografie aanschaffen
                Download deze cursus eens, daar ben je al even mee bezig.
                fotosite

Comment

Een truk? die ik al jaren gebruik is bewust afdrukken met je vinger en niet met je hand .. daarmee bedoel ik dat men bij het afdrukken onbewust de hand mee naar beneden druk bij het nemen van de foto. Een beetje training om je hand zowel als camera, onbeweegelijk te houden en enkel, bewust, de vinger de beweging te laten maken helpt enorm natuurlijk kan je ook hier geen wonderen verwachten ! (trukje naar analogie met de scherpschutterij in 't leger eerst bewust afdrukken dan pas bewust uitademen ... hehe)
                  FWIW

Comment

Beste,

Ik ben ook nog eentje, maar dit kan ik je meegeven.

Ik raad je aan om eerst de handleiding van je toestel te lezen, daar staat al veel in. Daarnaast kan een basisboek fotografie zeker een meerwaarde zijn. Hiermee zal je al veel meer weten over brandpuntafstand, sluitertijd, diafragma en ISO. En dan veel oefenen, bijvoorbeeld in de AV stand, laat die auto stand voor wat ze is, zo leer je het toestel niet kennen.

Ivm de brandpuntafstand van daarnet. Het komt er op neer dat hoe dichter je het object brengt, dus zoomt, hoe meer de trilling die je veroorzaakt zal zorgen voor bewegingsonscherpte. Dan moet je opletten dat je sluitertijd minimaal hetzelfde is als je mm die je zoomt. Voorbeeld: je zoomlens staat op 200mm (dit zie je op de lens zelf), dan is het aangeraden om een sluitertijd te nemen van 1/2OOste seconde of sneller. Maar dit heeft dan weer invloed op je diafragma en zo. Daarom eerst vertrouwd raken met het toestel en met de begrippen.

Tijdens een sessie met Andy Earl (fotograaf van oa Duran Duran tijdens 'girls on film') zag ik een assistent foto's trekken, om beweginsonscherpte te voorkomen zette die z'n toestel op z'n schouder. Bij mij lukt dit alleszins niet

Veel succes verder en blijven oefenen.

Mvg
                    Moa

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Een truk? die ik al jaren gebruik is bewust afdrukken met je vinger en niet met je hand .. daarmee bedoel ik dat men bij het afdrukken onbewust de hand mee naar beneden druk bij het nemen van de foto. Een beetje training om je hand zowel als camera, onbeweegelijk te houden en enkel, bewust, de vinger de beweging te laten maken helpt enorm natuurlijk kan je ook hier geen wonderen verwachten ! (trukje naar analogie met de scherpschutterij in 't leger eerst bewust afdrukken dan pas bewust uitademen ... hehe)
                      FWIW
                      haha
                      heb ik eventjes geleden gepost.
                      Klik
                      twerd amper serieus genomen
                      Gr,
                      Lennert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                        haha
                        heb ik eventjes geleden gepost.
                        Klik
                        twerd amper serieus genomen
                        Gr,
                        Lennert
                        LOL ! Dat is wel straf, ik heb die posting niet gezien, helaas maar nu weet je tenminste dat anderen er ook zo over denken ! .. sja jong .. wat de boer niet kent, dat vreet hij niet he !
                        't Is nochtans ten overvloede bewezen dat het werkt ! Ik heb het zelf aan de lijve ondervonden het verschil tussen "vogeltjes" schieten of op 200m de schijf ieder keer op bijna dezelfde plaats raken

Comment

Zoals een poster hier iets boven.

Vergis je niet tussen brandpuntsafstand en diafragma opening.

brandpuntsafstand is de lengte van inzoomen.
                          bv 50 als je een lens van 17-50 volledig opendraaid en zover mogelijk inzoomed.

diafragma is de opening van je lens (diameter) die je toelaat met scherptediepte te spelen, maar ook sluitertijd aan te passen.

In het begin lijkt het allemaal veel info, maar zodra je sluitertijd, iso, diafragma en witbalans volledig begrijpt en de invloed op elkaar, ben je vertrokken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Een goed boek over fotografie aanschaffen
                            Download deze cursus eens, daar ben je al even mee bezig.
                            En ook hier heb je zéker wat aan
                            D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                            BD0290BE

Comment

Working...
                            X