Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ik doe ook wat eerste schreden op het pad van productfotografie. Onlangs heb ik een foto-opdracht gekregen van een ex-collega die een uitgeverijtje heeft. En die gaat een uitgave maken over de Schiedamse kunstenaar Theo Henderickx. Die maakte als vrij werk amuletten van kleine natuurstenen, die hij bewerkte met een tandartsboor. Voor de uitgave over Henderickx maak ik van 24 beeldjes foto's. Gisteren ben ik voor het eerst serieus er eentje gaan fotograferen, na wat testjes te hebben gedaan. Hier het resultaat. Ben benieuwd wat jullie vinden!
Hoe is dit gedaan? De beeldjes doe ik in een zelfbouw mini-studio volgens een opstelling zoals die ook in dit topic staat. Zie hieronder. Dit werkt erg goed! Alleen het wit krijgen van de achtergrond vind ik wat lastig. Uiteraard hanteer ik een handmatige witbalans. Maar echt wit krijgen is verder een kwestie van belichting. De achtergrond oogt wat grijzig. Volgens mij moet de achtergrond om die echt wit te krijgen een stopje meer belicht worden dan de rest van de studio. Maar ja, dat gaat lastig met bouwlampen. Achteraf Photoshoppen gaat redelijk. Toch zou ik voor de achtergrond een beter resultaat willen.
De resultaten die je plaatst mogen er volgens mij toch zijn. Die wittere achtergrond krijg je vast en zeker wanneer je wat overbelichting instelt op je camera. De meeste camera's proberen om naar 18% grijs als ideaal te gaan in de uiteindelijke foto. Als het grootste gedeelte van je onderwerp haast wit is zal de camera bijgevolg via de meting wat onderbelichten om tot 18% grijs te komen. Bij sneeuwlandschappen is het net hetzelfde .....indien je zelf niet een beetje overbelichting in de camera instelt zal in de uiteindelijke foto de sneeuw grijs zijn. Andersom is het net hetzelfde ;fotografeer je b.v. een zwarte kat die het grootste gedeelte van de foto voor zich neemt.....en ze zal grijs zijn indien je niet onderbelicht . Probeer bij je volgende test eens 1 stop of meer overbelichting in te stellen. Hou wel je histogram nauwkeurig in het oog.....er mag in deze grafiek nergens een piek zitten tegen de rechterzijde. Heb je deze piek wel dan is er informatie(details) weg uit de bleekste delen vh onderwerp. Teveel overbelicht.
Succes!
Bedankt voor je reactie, Rupselkopke! Die overbelichting op de camera had ik al ingesteld Ik heb weleens ergens gelezen dat je eigenlijk ook een lichtbron moet instellen op de achterkant die een stopje hoger is dan de rest van de belichting De opdrachtgever vindt trouwens het blauw-grijsverloop wel mooi.
Canon 1D MKIII | Canon 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 F4/L IS USM | Canon EF 70-200 F4/L IS USM | Sigma 70mm macrolens | Lowepro Computrekker
Bedankt voor je reactie, Rupselkopke! Die overbelichting op de camera had ik al ingesteld Ik heb weleens ergens gelezen dat je eigenlijk ook een lichtbron moet instellen op de achterkant die een stopje hoger is dan de rest van de belichting De opdrachtgever vindt trouwens het blauw-grijsverloop wel mooi.
Je kunt ook de lichtbronnen( hier de bouwlampen) wat verder naar achteren plaatsen waardoor je onderwerp net wat minder licht krijgt. Daarna een spot of deelmeting doen op je onderwerp....indien je onderwerp wat donkerder is dan de achtergrond zal je automatisch een blekere achtergrond hebben in je eindresultaat. Voordeel is hier altijd dat je kunt experimenteren naar hartelust....deze onderwerpen lopen niet weg.
Knap hoor wat je hier hebt gedaan! Als het mag, ik zou graag weten hoe je dat gedaan hebt:
1. Dat het lijkt dat die hangertjes recht staan
2. Het blauwe verloop
Proficiat en bedankt,
Peeke
~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~
Als ik naar de opstelling kijk ... das pas kreatief bezig zijn , en het bewijs dat je met weinig middelen en een dosis gezond verstand het ver kan shoppen.
Mooi werk
Amati en Peeke ook hartelijk dank voor jullie reactie.
@Peeke: hoe ik de beeldjes rechtop krijg? Die staan inderdaad fysiek rechtop. Bij gebrek aan andere hulpmiddelen en dergelijke heb ik een klein stukje kauwgom gebruik om het beeldje te ondersteunen. Haha dat zal ik maar niet aan de opdrachtgever zeggen. Uiteraard heb ik ze goed afgespoeld na het nemen van de foto's
De blauwgrijze achtergrond gaat als volgt (in Photoshop):
1. Via CTRL+J maak ik een kopie van de achtergrondlaag.
2. Met de tool magic wand is de achtergrond grotendeels te selecteren. Met het toverstafje en/of lasso voeg je delen aan de selectie toe of verwijder je het teveel.
3. Als je de achtergrond geselecteerd hebt, ga je op de achtergrondlaag staan. Met CTRL+J zorg je er vervolgens voor dat de geselecteerde achtergrond op een aparte laag wordt gekopieerd.
5. Selecteer de laag met alleen de achtergrond.
6. Kies dan de gradient tool. En bepaal de voor- en achtergrondkleur die je in het verloop wilt gebruiken.
7. Trek met deze tool een lijn vanaf het punt waar je wilt beginnen tot een punt waar je wilt eindigen. In mijn geval begint de gradient rechtsboven in de hoek en eindigt linksonder in de hoek.
8. Maak de laag met de achtergrond minder transparant naar believen. Uiteraard is 100% ook prima als je dit bevalt. Ik heb de laag op 58% gezet. Dit heeft het voordeel dat je de schaduwen rond het object nog iets ziet. Dit komt natuurlijker over. Anders gaan de beeldjes zweven.
Bij gebrek aan andere hulpmiddelen en dergelijke heb ik een klein stukje kauwgom gebruik om het beeldje te ondersteunen. Haha dat zal ik maar niet aan de opdrachtgever zeggen.
Een iets veiliger alternatief zijn allicht Pritt Buddies
Mijn foto's en fractals
Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.
@Peeke: hoe ik de beeldjes rechtop krijg? Die staan inderdaad fysiek rechtop. Bij gebrek aan andere hulpmiddelen en dergelijke heb ik een klein stukje kauwgom gebruik om het beeldje te ondersteunen.
De blauwgrijze achtergrond gaat als volgt (in Photoshop):
...
8. Maak de laag met de achtergrond minder transparant naar believen. Uiteraard is 100% ook prima als je dit bevalt. Ik heb de laag op 58% gezet. Dit heeft het voordeel dat je de schaduwen rond het object nog iets ziet. Dit komt natuurlijker over. Anders gaan de beeldjes zweven.
Voilá!
Ah zo, wel, je bent daar zeer goed in geslaagd, ik was even onder de indruk dat je die achtergrond zo getrokken had, mooi zo!
Ik moet ook eens weer wat gaan experimenteren met mijn lichtstudio denk ik zo.
Greetz,
Peeke
~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~
Yea zulke dingen verkopen ze voor € 100 (of meer) bij die 'professionele fotowinkels'.
Ik heb zelf ook iets dergelijks gemaakt, maar dit lijkt me toch beter (wel 3keer duurder ).
ik ben die doos gisteren in de ikea in heerlen gaan halen vond dat een briljant idee en dacht meteen de koe bij de horens vatten en idd 4 euro voor dat bakske. nu ga ik pas echt kunen oefenen ze die bouwlampen had ik nog van 300 w elk dus dat viel wel mee zelfs met 150w heb ik resultaat maar ik weet gewoon nie hoe ik da hier kan posten .ze hebben me dat al dikwijls uitgelegd maar de ene zegt zo en de andere zo tis te moeilijk voor me. maar voor deze geweldige tip mercikes tis het begin van het oneinde voor me
mercikes daarvoor
groeten ronny
ik weet gewoon nie hoe ik da hier kan posten .ze hebben me dat al dikwijls uitgelegd maar de ene zegt zo en de andere zo tis te moeilijk voor me. maar voor deze geweldige tip mercikes tis het begin van het oneinde voor me
mercikes daarvoor
groeten ronny
daarin staat alles uitgelegd. In het kort:
1. foto op juiste maat brengen (900 px langste zijde), "gewicht" ± 250K
2. uploaden naar een hosting site zoals Photobucket. Als je nog geen account hebt, eerst een aanmaken.
3. het "adres" van de foto (met b.v. de IMG-tags erbij) kopiëren, en dat in een post plakken.
Probeer een en ander eerst in ons Testforum. D'er is vast wel iemand die voor jou kan checken of het lukt.
Comment