Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen bij concerten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Problemen bij concerten

Nikkor 85 mm 1.8 en je voeten gebruiken (achteruitgaan als het moet lukt meestal wel)
    Voorbeelden op onderstaande link (niet op ruis beoordelen - ligt niet aan de lens, maar aan toestel - wél op compo)
    Last edited by mexicano; 19 december 2006, 21:13.
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

heb onlangs podiumfoto's genomen ; groep werkte met veel achtergrondprojecties en amper belichting frontaal. Daar ik niet van "flits" foto's hou , véél met volle opening moeten werken en véél foto's bewogen.
      Dus een lichtsterke lens kan nooit géén kwaad , maar 't hangt toch af van podium tot podium. Gebruik zelf lichtsterke lenzen, kosten wat meer, maar zijn hun geld meestal wel waard !
      Nikon D80 + MBD80 + met twee zoomlenzen
      http://www.flickr.com/photos/bellybouncer/

Comment

LArah&Bo : waarom iso400 ? gebruik ineens 1600 of 800

Lichtsterke lenzen zijn goed , maar mijn ervaring is dat ik met f2.8 het best uitkom omdat ik anders te weinig diepte overhoud

ik gebruik de 70-200 2.8 en de 17-55 IS 2.8 voor concerten .
        In plaats van onderbelichten zet ik mijn shutter op 1/200 en neem bursts van 4-5 foto's , in variabel licht heb je dan meestal wel een paar goede foto's

Voorbeeld :

genomen op 200mm f2.8 t1/200

Bij lange concerten heb je veel tijd om allerlei experimenten te doen
        www.Klikkerdeklik.be
        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
          LArah&Bo : waarom iso400 ? gebruik ineens 1600 of 800
          Omdat ik een Canon 10D heb; daar is ISO400 al op 't randje. En ruisonderdrukkingsprogramma's er later op loslaten probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden; die onderdrukken naast ruis veelal ook behoorlijk wat detail.
          (ik ken ze allemaal; Neat Image, Noise Ninja, Grain Surgery, Photo refiner, Noise Fixer, ...)
          Bovendien; 't was bij mij daar ook verre van het Sportpaleis hé!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
            In plaats van onderbelichten zet ik mijn shutter op 1/200 en neem bursts van 4-5 foto's , in variabel licht heb je dan meestal wel een paar goede foto's

Uw website is dus wel toepasselijk gekozen (www.Klikkerdeklik.be )

Comment

hehe ja, tevens is een burst een soort van poor man's IS ;p
              www.Klikkerdeklik.be
              Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                Omdat ik een Canon 10D heb; daar is ISO400 al op 't randje. En ruisonderdrukkingsprogramma's er later op loslaten probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden; die onderdrukken naast ruis veelal ook behoorlijk wat detail.
                (ik ken ze allemaal; Neat Image, Noise Ninja, Grain Surgery, Photo refiner, Noise Fixer, ...)
                Bovendien; 't was bij mij daar ook verre van het Sportpaleis hé!

iso400 bij de 10d al op't randje??? verwende nestjes zul je bedoelen .
                Ik zit er niet mee in om met de 10d op iso1600 te werken hoor...

al eens een A4 vergroting van een asa 400 filmpje gezien?
                Tegenwoordig is iedereen hier precies allergisch voor ruis.
                niet overdrijven he mensen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                  iso400 bij de 10d al op't randje??? verwende nestjes zul je bedoelen .
                  Ik zit er niet mee in om met de 10d op iso1600 te werken hoor...

al eens een A4 vergroting van een asa 400 filmpje gezien?
                  Tegenwoordig is iedereen hier precies allergisch voor ruis.
                  niet overdrijven he mensen!
                  Analoge korrel - zelfs op ISO 1600 - heeft charme, digitale ruis op ISO 400 is lelijk.

Comment

Ik heb enkele reviews gelezen en uitleg gevraagd aan enkele beroepsfotografen, en nu zit ik met NOG een extra lens,

Nikon Nikkor AF 24-85mm f/2.8-4.0D IF Lens

Ongeveer 650 euro en dik te doen voor mijn budget.
                    Is dit een aanrader en is ze nog beschikbaar eigenlijk ?
                    Sommigen zeggen dat de 3.5 beter is, maar dat gaat dan weer niet op
                    voor concerten.

Buiten deze lens schiet enkel nog de 50 mm 1.8 over van nikon.
                    Na een sigma en tamron testfoto's te hebben gezien was ik toch niet over overtuigd...
                    Nikon D90 + kitlens 18-105 mm f/3.5-5.6
                    70-300 mm f/4-5.6 + 50mm f/1.4D AF
                    35-70 mm f/2.8

Comment

Ik zou inderdaad voor een lichtsterke lens gaan. Wat misschien een goedkoper en aanvaardbaarder alternatief is (voor de 70-200) is de Nikon 80-200 f2.8. Hier bestaan verschillende versies van, maar de schuifzoomversie kost 2ehands zo rond de 450 euro en die is heel goed bruikbaar voor concertfotografie.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nessler Bekijk bericht
                        Heb ondertussen nog wat opzoekingswerk gedaan bij sigma . . .

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO

Sigma 28-70/2.8 EX DG Nikon/ Fuji

28-70mm F2.8-4 DG

24-135mm F2.8-4.5

vooral de laatste 2 zouden ideaal zijn qua zoom en prijs, maar weerom : zijn het goeie voor concerten... ?
                        En ook, de eerste twee lenzen hebben een vaste apertuur van 2.8 ??
                        Of zie ik dat helemaal verkeerd ?

Sorry dat ik zo veel vragen stel, maar ik zou graag van de eerste keer juist zitten bij mijn keuze en als beginnend hobby fotograaf weet ik nog niet alles . . .

ik ga mee doen, met de shooting day van mm, maar weten jullie of dit (Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro voor Nikon) een leuke lens is voor een beginende concertfotograaf??? Ik vind het nu al onwijs gaaf om nachtfoto's te maken en denk dat deze lens daar ook wel geschikt voor is. Toevallig is dit net mijn budget. Ik hoop dat ik leuke resultaten haal bij de shootingday en dat ik dit eens vaker mag gaan doen(concerten/feesten/evenementen) fotograferen.

kan je met zo'n lens nou ook aardig overweg op feestjes binnen(avond) om dan zonder flits te werken???
                        bezoek www.hoffoto.nl eens voor meer foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beer78 Bekijk bericht
                          ik ga mee doen, met de shooting day van mm, maar weten jullie of dit (Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro voor Nikon) een leuke lens is voor een beginende concertfotograaf??
                          Moet wel lukken; vorig jaar was ik erbij met een 28-105 mm 3.5-4.5 en dit waren de resultaten. Alhoewel...sinds ik aan mijn 85 mm 1.8 verslaafd geworden ben
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

een groter probleem bij concerten leek me te zijn om binnen te geraken met je toestel... hoe slagen jullie daarin?

Comment

Laatst even geprobeerd om wat foto's te nemen op een playback show.
                              Ik moet zeggen dat er niet veel gelukt zijn. Het is nu wel zo dat dit van een dansschool uitging en de kandidates dus ook wel veel bewogen.

Ik heb de Tamron 17-50/F2.8 gebruikt. En dan op F2.8 gezet. Maar dan heb je al wel zeer weinig scherpte-diepte. Ik denk dat F1.8 gebruiken alleen kan voor een concert waar de personen redelijk stil blijven staan.

Eerst gewerkt met alle scherpstelpunten. Maar dan zit je er geregeld naast. Zo van een arm of been dat scherp is maar niet het aangezicht.

Dan eens met slechts alleen het centrale punt actief. Maar eerst scherpstellen en dan de compo nemen kan niet want dan is de persoon weer uit focus.

Ik ben ook op servo overgestapt zodat de camera blijft scherpstellen, maar merkte niet echt een verbetering op.

Ik vermoed nu wel dat er eigenlijk veel te weinig licht was (1 set van 4 kleurlampen van de DJ). Maar vraag me toch af welke instellingen jullie gebruiken om scherp te stellen?
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

in 't geval van 'kleinere' organisaties vraag ik op voorhand een fotopas

bvb Hof Ter Loo
                                gewoon email sturen waarin je vriendelijk om een fotopas vraagt
                                en die ligt dan klaar aan de kassa

er is wel nog toegangsgeld te betalen

soms verkrijgen we gratis frontstagetoegang, maar is al stuk moeilijker te verkrijgen

ISO400 da's een lachertje, dat gebruik ik als er frontlicht is
                                wat ze op metaloptredens bijna ni doen
                                en die mannen staan ook ni stil hé

ik probeer de foto zo goed mogelijk te belichten (dus niet met -EV want dat geeft nog meer ruis) en gebruik ook NoiseNinja PS plugin, maar wel subtiel

ik gebruik de 50mm 1.8 en de 105mm 2.8 micro

1 focusveld dat ik verander als nodig

zowel AF-S als AF-C

spot of CW metering

A-mode (diafragmavoorkeuze) en zo klein mogelijk f-getal

dit is dus wel voor indooroptredens zonder flits hé
                                Last edited by Dirtyharry71; 8 februari 2007, 09:57.
                                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                                X