Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans en nog wat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• witbalans en nog wat

Hallo,

Ben sedert kort de blije bezitter van een Canon S2 (reflex overtreft ruim mijn behoeften als "familieschieter".

Waar het toestel bijzonder goed presteert bij daglicht en bij avond buiten, gaat het binnen mis. Foto's zijn weliswaar belicht, maar de kleuren kloppen niet. Wanneer ik met grote sluitertijden werk zonder flits, lukt het goed, maar o wee als ik die flits durf gebruiken.

Heb al alle instellingen van de witbalans geprobeerd, en tot mijn verbazing zijn de resultaten van de Custominstelling (gebaseerd op wit blad papier) de slechtste. Foto's worden nu eens blauw, maar meestal groenig...

Nochtans wijzigt het licht niet ten opzichte van het moment waarop ik de balans instel, het blad wordt ook niet "gemeten" in een hoekje ofzo.

Hebben jullie enig idee wat er misgaat ?

Ik zou er ter illustratie graag wat foto's aanhangen, maar dat lukt me maar niet. Ik plaats de foto's op de gallery van Canon, ze verschijnen even op het forum, maar verdwijnen weer snel. Ook daarover zijn tips meer dan welkom !

Enorm bedankt !

Re: witbalans en nog wat

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
    Ik zou er ter illustratie graag wat foto's aanhangen, maar dat lukt me maar niet. Ik plaats de foto's op de gallery van Canon, ze verschijnen even op het forum, maar verdwijnen weer snel. Ook daarover zijn tips meer dan welkom !

Enorm bedankt !
    Heb inmiddels een nieuwe host gevonden waarmee het blijbaar beter lukt. twee foto's in bijlage....

De linkerfoto heeft een WB "lamplicht", de rechter "handmatig". Blad papier lag op het bed voor het instellen...???

Comment

Als de belichting van je wit blad papier en de foto die je wil nemen niet exact hetzelfde zijn, dan krijg je dit soort problemen. Als je camera toelaat foto's in raw op te nemen, dan kan je de kleurbalans achteraf instellen, en ben je niet afhankelijk van hoe je camera denkt dat de kleuren moeten worden ingesteld.
      Beauty need only be a whisper
      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Belichting was volgens mij identiek : het blad lag immers op het bed toen ik handmatig instelde.

Vandaag las ik ergens (ik denk op BD) dat men er moet voor opletten dat het witte oppervlak niet overbelicht wordt bij het instellen. Nu ben ik daar met mijn neus (en toestel) gaan bovenhangen. De handleiding van het toestel zegt, dat de flitsinstelling ongewijzigd moet blijven bij instellen en fotograferen. Dus heb ik op dat blad geflitst van dichtbij. Misschien ligt daar een deel van de verklaring ?

Comment

Working...
        X