Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik van polarisatiefilter

Raden jullie het gebruik van een polarisatiefilter aan of af ? Heeft het gebruik van een polarisatiefilter gevolgen op belichting of iets anders ? Zouden jullie zo'n filter gebruiken enkel om bv. de lens te beschermen ?
    Ter info : meestal fotografeer ik in open lucht.
    Graag jullie advies

Re: Gebruik van polarisatiefilter

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
    Raden jullie het gebruik van een polarisatiefilter aan of af ? Heeft het gebruik van een polarisatiefilter gevolgen op belichting of iets anders ? Zouden jullie zo'n filter gebruiken enkel om bv. de lens te beschermen ?
    Ter info : meestal fotografeer ik in open lucht.
    Graag jullie advies
    Als het enkel om je lens te beschermen is zou ik een UV-filter aanraden.

Polarisatie "filtert" het licht en heeft dus wel invloed op de belichting.

Dit is enkel wat ik van hier heb kunnen uitmaken. De juiste en meer gedetailleerde uitleg zal wel nog van iemand anders volgen.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

http://www.belgiumdigital.com/besprekingen/articleid/35

Om glas te beschermen: uv filter.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

En geeft een uv filter merkbare verschillen in kleur ofzo ?

Comment

Dag

Het menselijke oog kan geen ultraviolet licht zien, het ziet enkel kleuren tussen 400-750 nanometer(golflengte). Al wat onder de 400 nanometer ligt is ultraviolet al wat boven de 750 ligt is infrarood. De sensor kan dit ultraviolet en infrarood licht wel opvangen. Dit licht zou de kleuren nadelig kunnen beinvloeden. Daarom plaats men in de meeste digitale camera's infrarood en in sommige ook ultraviolet blokkeerfilters. Maar deze zijn in sommige extremere gevallen niet toereikend genoeg en daarom verkopen ze deze nog extra uv filters om vooraan op je objectief te schroeven. De meeste goedkopere uv- filters dienen enkel om je lens te beschermen en filteren niet echt nog uv licht uit het licht. De duurdere versies halen wel nog uv weg uit de foto.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Why Worry About UV?
            By definition, your eyes can't see UV, but ordinary film can, and many CCDs can as well, although to a much lesser extent than film. In theory, there's something to be gained by filtering UV out of the picture. Due to the very short wavelengths involved (below 400 nm), the UV band carries more than its fair share of atmospheric scatter. Scattered UV light can cloud distant backgrounds and impart an unwelcome bluish cast in film images. UV contamination tends to be most problematic at very high altitudes (well over 10,000 feet) and over long stretches of water.

So much for theory. In practice, these theoretical UV filter benefits simply don't show up on the digital side. Under nearly all conditions and for nearly all cameras, UV filters are a waste of money and a potential source of flare for digital photographers

Bron: http://dpfwiw.com/filters.htm#uv

Comment

Continu u polarisatiefilter gebruiken vind ik niet nuttig.

Dat er nog veel UV licht op u CCD zal vallen ZONDER polarisatie filter betwijfel ik ten zeerste. Dit zolang je niet op zeer grote hoogtes zit en rechtstreeks in de zon of op afkatsende sneeuw foto's maakt.

WEL interessant is met een circulaire polarisatiefilter kan je voor een stuk ongewenste reflecties weg werken op niet metaal voorwerpen. (vb. een bloem fotograferen op het water zonder de reflecties op het water...) hierdoor krijg je meer gesatureerde foto's. Maar niet vergeten dat dit gepaard gaat met verlies van licht! (tot enkele stops)

En je kan er zonder enige bewerking in fotoshop in daglicht mooiere blauwe hemels mee fotograferen.

Comment

ik heb dat uv-filter niet voor de uv, maar om mijn dure lens te beschermen, er kan beter 'n kras op een filter van 'n paar tientjes komen dan op mijn lens tenslotte!

polarizer is zeker niet voor continu gebruik, maar onder sommige omstandigheden geeft 't mooiere luchten (vooral bij landschappen en waterpartijen)

Comment

Als je van stevige blauwe luchten en mooie wolkpartijen houdt dan zou ik er zeker een aanschaffen. Mijn posts van Malta zijn allemaal met pola getrokken. 't Is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

De filter blokkeert een deel van het licht dus dat heeft idd zijn impact op de belichting. Als hij volledige toegedraaid is een stop of 2, je sluitertijd moet dan navenant aangepast zijn.

Als je enkel je lens wil beschermen schaf je beter een uv filter aan. Over het nut van lensbescherming is hier al gedebateerd. Ik heb zelf geen uv filters op mijn lenzen.
                  Canon 350D | Canon 50 F1.4 | Tokina 12-24 F4 | Tamron 28-75 F2.8 | Sigma 70-300 F4-5.6 | Sony DSC F717

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                    ik heb dat uv-filter niet voor de uv, maar om mijn dure lens te beschermen, er kan beter 'n kras op een filter van 'n paar tientjes komen dan op mijn lens tenslotte!
                    Dat was ook de reden waarom ik er een filter op zou zetten maar weet niet goed welke : uv, polarisatie, ...

Comment

uv kun je er standaard op laten zitten dus voor bescherming is dat de meest handige optie, maar een pola ga je bij bewolkt weer al moeten verwijderen en zeker als je binnen fotografeert wegens dat ie nogal donker is en je dus langere sluitertijden krijgt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                        Daarvoor heb ik juist altijd een zonnekap op mijn lens zitten, geen verlies wel bescherming.
                        Ik ben er klaar mee.

Comment

indien het enkel en alleen over het beschermen van je lens gaat:

1 gebruik een lenskap (geeft al heel wat bescherming veel goedkoper en geeft geen vignetering of andere vervelende bijwerkingen...

2 neem geen foto's aan zee, zoals zoals vandaag. (dit voor een leuke gezandstraalde versie...)

Comment

De nuttigste bescherming voor je lens en bovendien onmisbaar in alle omstandigheden is een goeie zonnekap.
                            fotosite

Comment

zet die uvfilter er maar standaard op!! Veranderd nix aan je licht dus stoort nix, en als je bots kost het een kras op de filter ni op de lens
                              D700 - 24-70 NIKKOR - 70-200 VR NIKKOR - SB-800 - MANFROTTO 055PROB + ballhead en ng wa reflectieschermkes en een difuusschermke waar ik veel aan heb :-)

Comment

Working...
                              X