Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

Is Grobet bvb aan te raden voor je sensor te laten kuisen? En wat zouden ze hiervoor ongv vragen?
    Ik durf er zelf ook niet aan te beginnen

Mvg Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
      simpel neem een foto met je toestel met bvb standaardlens op f 22 van bvb een leeg blad van word ( office) de snelheid speelt geen rol. open nadien deze opname bvb in PS en je ziet reeds de ergste vervuiling. Wil je nog meer zien doe simpel "auto levels" en je resultaat is daar
      PS: de foto "voor" is van een sensor die men heeft trachten te kuisen met perslucht .... ik heb er al gezien die men trachtte te kuisen met "Instanet", glasreiniger en weet ik veel .....
      Bedankt

Ik zie bij mij onderaan links 2 kleine puntjes (maar zeker niet erg denk ik) je ziet ze amper.
      Dus ik ga er voorlopig maar afblijven met mijn sensorswabs.
      Al zal ik het wel ooit moeten doen zeker als ik op reis ben en veel foto's per dag maak en lenzen wissel.
      Ik heb al horen vertellen dat je best geen lenzen wisselt in de woestijn of op het strand.
      Canon EOS 5D met 3KG glas
      https://reisforum.net

Comment

als je maar enkele puntjes ziet, dan is 't mss de moeite niet
        want op f2.8/4.0 zal je die dan toch ni zien

tenzij je veel macrowerk doet
        dan zit je vlug aan f16 en dan zie je natuurlijk rapper de stofjes
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Olli4
          In de meeste zichzelf respecterende fotozaken doen ze het waar je bijstaat voor een klein bedrag.

In Eeklo zelf weet ik niks zijn, maar bijvoorbeeld bij Focilux in Gent, die doen dat dachtik .
          Ik dacht dat ik er last van had, had ik niet
          En ging ermee naar de fotozaak,
          en toen maakte ze hem voor de zekerheid schoon voor helemaal niks

Wat een verschil.

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
          simpel neem een foto met je toestel met bvb standaardlens op f 22 van bvb een leeg blad van word ( office) de snelheid speelt geen rol. open nadien deze opname bvb in PS en je ziet reeds de ergste vervuiling. Wil je nog meer zien doe simpel "auto levels" en je resultaat is daar
          PS: de foto "voor" is van een sensor die men heeft trachten te kuisen met perslucht .... ik heb er al gezien die men trachtte te kuisen met "Instanet", glasreiniger en weet ik veel .....
          Werkt dat wel of niet goed met perslucht???
          Last edited by bezoeker; 20 juni 2006, 11:25.

Comment

Werkt dat wel of niet goed met perslucht???

Werkt dus niet goed als je ziet hoe de sensor er uit zag na de behandeling met de perslucht
            Die perslucht verspreidt niet alleen lucht maar ook soms vocht die in de spuitbus aanwezig is en laat zo een moeiljk te verwijderen laag achter ( zie eerste foto)
            groetjes Dolly

Comment

Ik heb het hier uiteindelijk ook eens aangedurf om de sensor te cleanen.
              Heb mij een plastiek spateltje op maat van de breedte van de sensor gesneden (uit een plastiek doos van roomijs) dan een lensdoekje op maat rondgekleefd (zat bij een lens) ,daar enkele druppeltjes brandalcohol op gedaan en daar dus in 1 beweging mee over de sensor gegaan. Als proef een foto genomen op F22 van een wit blad en dat in PS uitvergroot tot 200% , en wat ik dan zag (of juist niet zag ) makte mij heel blij. Heeft mij dus niets gekost en was op een halfuurtje klaar.
              Enigste bedenking is nog of de brandalcohol zuiver genoeg is of dat er zuiverder soorten zij?
              D7000 + 28 tot 400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LuCC
                Ik heb het hier uiteindelijk ook eens aangedurf om de sensor te cleanen.
                Heb mij een plastiek spateltje op maat van de breedte van de sensor gesneden (uit een plastiek doos van roomijs) dan een lensdoekje op maat rondgekleefd (zat bij een lens) ,daar enkele druppeltjes brandalcohol op gedaan en daar dus in 1 beweging mee over de sensor gegaan. Als proef een foto genomen op F22 van een wit blad en dat in PS uitvergroot tot 200% , en wat ik dan zag (of juist niet zag ) makte mij heel blij. Heeft mij dus niets gekost en was op een halfuurtje klaar.
                Enigste bedenking is nog of de brandalcohol zuiver genoeg is of dat er zuiverder soorten zij?
                Je hebt wel wat met vuur gespeeld.
                1) Brandalcohol is niet watervrij en kan calcsporen achterlaten. Eclipse 99,7% zuiver. Nu is die €12(geloof ik) voor een flesje in principe duur maar je gebruikt daar heel weinig van en komt er je hele leven (en dat van anderen ook nog) mee toe. Als je wat wil uitsparen, kun je hetzelfde in de apotheek kopen en dan kost het misschien €5 of zo.
                2) Veel erger is het lensdoekje. Je moet een doekje hebben dat 100% houtvrij, lintvrij, pluisvrij is. Daaran voldoen wel de PeckPads(je krijgt een pakje van 10 of 12 bij een flesje Eclipse). Als er maar één stukje verontreiniging in zit, kan je er een krasje op je sensor(LD filter) aan overhouden. Als het niet pluisvrij is, riskeer je meer stof na dan voor te hebben.

Gewoon met een gemodifieerde spatel en een flesje Eclipse zit je voor enkele jaren zoet want de, bij de Eclipse gevoegde PeckPads, knip je in twee.

Hubert
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hub, bedankt voor de raad, maar wat hier van te denken,
                  opde site van otto sttat bij de eclips vloeistof dat er idd 10 pecpads geleverd worden maar dat deze NOOIT voor de sensor mogen gebruikt worden
                  D7000 + 28 tot 400mm

Comment

opde site van otto sttat bij de eclips vloeistof dat er idd 10 pecpads geleverd worden maar dat deze NOOIT voor de sensor mogen gebruikt worden
                    Ja, dat heb ik ook bij een van de vorige berichten ergens anders gelezen. PechPads worden hier algemeen voor gebruikt maar misschien hebben andere hiervoor een verklaring.

Hubert
                    Hubert

Comment

Als ik zowat rondkijk op internet, dan lees ik dat er velen eerst met een blaaspeertje effe in de body blazen alvorens de sensor te reinigen. Is dit echt nodig?
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                        Ja, dat heb ik ook bij een van de vorige berichten ergens anders gelezen. PechPads worden hier algemeen voor gebruikt maar misschien hebben andere hiervoor een verklaring.

Hubert
                        Gans de wereld gebruikt Pec-pads als een veilige en goedkope wijze van sensorcleaning. Het is natuurlijk een marketing trukje om te zeggen ze niet te gebruiken om de reeds voorgemaakte swaps te promoten, deze zijn dan ook vele malen duurder dan een velletje pec-pad.
                        Het kuisen met pec-pads en zelfgemaakte spatel is niet alleen veel goedkoper maar ook veel effectiever daar het gevoel met de zelfgemaakte , subtieler is dan met de swaps.
                        groetjes Dolly

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dolly
                          Gans de wereld gebruikt Pec-pads als een veilige en goedkope wijze van sensorcleaning. Het is natuurlijk een marketing trukje om te zeggen ze niet te gebruiken om de reeds voorgemaakte swaps te promoten, deze zijn dan ook vele malen duurder dan een velletje pec-pad.
                          Het kuisen met pec-pads en zelfgemaakte spatel is niet alleen veel goedkoper maar ook veel effectiever daar het gevoel met de zelfgemaakte , subtieler is dan met de swaps.
                          groetjes Dolly
                          De swaps zijn feitelijk redelijk harde plastiek, waarvan enkel het handvatje(steeltje) wat doorbuigt. Bij de spatel buigt de steel niet maar de rubber wel en zet zich beter en geeft een gelijkmatigere druk.
                          Wat me wel is opgevallen is dat het doekje op de swaps, GEEN pecpad is. Trekt er wel wat op maar de structuur is anders.

Hubert
                          Hubert

Comment

Misschien is het wel niet goed en zullen de met pecpad gereinigde sensors binnen een jaar of 100 beschadigingen vertonen

Hubert
                            Hubert

Comment

ik ben vanmorgen even in Gent bij Roland geweest om de vuile sensor van m'n 350d te laten kuisen.
                              Hij gaf me tevens uitleg over alle methoden die er zijn om je sensor te kuisen,zowel met tape,borstel,spuitbus,etc...
                              Volgens mij (en ook hem) is de enige goede methode die met de zelfgemaakte spatel,PEC pads en zuivere methanol (Eclipse is hetzelfde)
                              Hij leerde me ook hoe ik het zelf moet doen en waar ik alle benodigdheden kon vinden.
                              Zelfs toen er nog maar 1 piepklein stofje ophing waar ik het al bij zou opgeven bleef hij doorgaan,zuiver is zuiver zei hij
                              Roland (en vrouw),bedankt voor de vriendelijke ontvangst,de wijze lessen en het kuisen van de sensor
                              Meer foto's te zien op http://www.kermisreportages.be

Comment

Heb de zelfde goede ontvangst mogen genieten!!!
                                Nog eens bedankt hé!!!!
                                Ga morgen volop genieten van mijn 20D MET propere sensor op de 24H van Ieper!!!
                                gr
                                Wout

Comment

Working...
                                X