Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

    Misschien een domme vraag.
    Waarom moet je diafragma klein gehouden worden bij een testfoto? Vlekken op je sensor zou je toch altijd moeten zien, groot of klein diafragma? Of komt dit doordat er toch een minimale afstand zit tussen het vervuilde oppervlak en de sensor zelf?
    En hoe zie je het verschil tussen een onzuivere sensor en vuil in de lens? Een andere lens opzetten?
    En @**********: Ik was al een tijdje aan het overwegen om dezelfde vraag te stellen om eens een live demonstratie te kunnen meemaken van het reinigen van mijn sensor, omdat ik er niet mee wil (durf) experimenteren voor de eerste keer. Dus als je nog eens bereid bent?
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

    Comment


    • #32
      Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

      Oorspronkelijk geplaatst door def joe
      Misschien een domme vraag.
      Waarom moet je diafragma klein gehouden worden bij een testfoto? Vlekken op je sensor zou je toch altijd moeten zien, groot of klein diafragma? Of komt dit doordat er toch een minimale afstand zit tussen het vervuilde oppervlak en de sensor zelf?
      En hoe zie je het verschil tussen een onzuivere sensor en vuil in de lens? Een andere lens opzetten?
      En @**********: Ik was al een tijdje aan het overwegen om dezelfde vraag te stellen om eens een live demonstratie te kunnen meemaken van het reinigen van mijn sensor, omdat ik er niet mee wil (durf) experimenteren voor de eerste keer. Dus als je nog eens bereid bent?
      Dat heeft te maken met de scherptediepte.
      Het stof ligt op ±1mm boven de sensor(op de LD filter) Het ligt in de optische baan. Zoals je voor de lens een scherpte diepte hebt, heb je die ook achter de lens maar dan nog eens extra verkleind.
      Met een diafragma vol open, verdwijnt het stof volledig in het gebrek aan scherpte diepte. Met het diafragma volledig toe is ze veel groter, waardoor het stof niet in de onscherpte verdwijnt en duidelijk zichtbaar is.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #33
        Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

        ik ben ook bij roland en zijn vrouw langs geweest , en kan alleen maar het volgende beamen: mijn ccd is perfect schoon! en hij leert je een makkelijke methode om het zelf te doen. fantastisch toch? en zo iemand wordt dan geband van het forum...

        roland, nog es bedankt he!
        Don't shoot harder, shoot smarter

        Comment


        • #34
          Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
          Je moet een doekje hebben dat 100% houtvrij, lintvrij, pluisvrij is. Daaran voldoen wel de PeckPads
          Hubert
          Amai,dan heb ik toch al iets anders gezien hoor met pec pads,heb regelmatig pluisjes na een kuisbeurt.Resultaat=opnieuw beginnen.
          Marc

          Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

          Comment


          • #35
            Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spotterke
            Amai,dan heb ik toch al iets anders gezien hoor met pec pads,heb regelmatig pluisjes na een kuisbeurt.Resultaat=opnieuw beginnen.
            Ik weet natuurlijk niet hoe je te werk gaat, maar doorsnijden mag je in ieder geval niet doen en ze ook niet neerleggen alvorens ze te gebruiken in je toestel.
            In ieder geval denk ik dat de pluisjes niet van de pec pads afkomstig zijn van van een externe factor.
            ze ook bewaren in een stofvrije doos en nooit twee maal gebruiken.
            Hopelijk heb je hier wat aan, groetjes Dolly

            Comment


            • #36
              Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

              Ik heb ook eens de test gedaan, en wat blijkt , niet zo veel last van stof (te verwaarlozen) maar rechts onder een haar van een paar mm.
              En nu bekijk ik een aantal foto's met redelijke witte achtergrond(of met flits).En blijkt dat ik daar het haartje ook zie
              Zou het lukken met een vacuum pompje voor slijmpjes weg te halen bij baby's van bij de apotheker, om dit weg te krijgen ....
              Anders geen last van stof.
              En om nu op mijn 5 dagen oude canon 30d met van alles op de sensor te zitten zie ik niet echt zitten.

              Als deze rechts onder zit op de foto waar moet ik dan kijken(zuigen) als ik met de opening van de camera naar mij gericht zit ?

              Alvast bedankt.
              Canon 30D - EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

              Comment


              • #37
                Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

                Oorspronkelijk geplaatst door jippen
                Als deze rechts onder zit op de foto waar moet ik dan kijken(zuigen) als ik met de opening van de camera naar mij gericht zit ?
                Alvast bedankt.
                rechts onder op de foto is rechts boven op de sensor en met een blaaspeer krijg je dat zeker weg, al is het ergens in je spiegelkamer
                Blaas er aldus liefst op met camera naar onder gericht en dwars op de sensor ( haaks niet loodrecht )

                Comment


                • #38
                  Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dolly
                  rechts onder op de foto is rechts boven op de sensor
                  Dolly,

                  Goed gezien want normaal is rechts onder op de foto, links boven op de sensor maar dat is dan van achter de sensor bekeken, maar daar je de carmera omdraait en dus vooraan op de sensor kijkt wordt het nog eens gespeigeld zodat rechts onder, rechts boven wordt.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

                    ok bedankt, ga het straks eens proberen.
                    Canon 30D - EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

                    Comment


                    • #40
                      Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

                      bij de apother geweest achter een pompje voor de baby's (6 euro)
                      2 keer vacuum getrokken en 2 keer geblazen.
                      en alles proper
                      Bedankt
                      Canon 30D - EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

                      Comment


                      • #41
                        Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                        als je maar enkele puntjes ziet, dan is 't mss de moeite niet
                        want op f2.8/4.0 zal je die dan toch ni zien

                        tenzij je veel macrowerk doet
                        dan zit je vlug aan f16 en dan zie je natuurlijk rapper de stofjes
                        Niet akkoord. Stofjes gaan op den duur vastkleven. Dit kan je beter voorkomen dan genezen.

                        Met een blaaskwastje kun je nieuwe stofjes meestal eenvoudig verwijderen. Lukt dit niet, dan is de natte methode aangewezen.
                        vriendelijke groet
                        jocab

                        Comment


                        • #42
                          Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

                          Deze voormiddag ook langsgeweest bij Roland en Martine.
                          Wat een ontvangst, uitleg en les !!
                          'k durf nu gerust zelf aan de slag, heb het van een echte 'meester-in-het-vak' mogen zien en leren !

                          't Was de eerste keer dat m'n sensor gereinigd werd, nu 'blinkt' hij ...
                          Als je iemand zoekt met kennis ter zake en ervaring... niet verder zoeken!

                          Nogmaals dank!!!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door bewa
                            Deze voormiddag ook langsgeweest bij Roland en Martine.
                            Wat een ontvangst, uitleg en les !!
                            'k durf nu gerust zelf aan de slag, heb het van een echte 'meester-in-het-vak' mogen zien en leren !

                            't Was de eerste keer dat m'n sensor gereinigd werd, nu 'blinkt' hij ...
                            Als je iemand zoekt met kennis ter zake en ervaring... niet verder zoeken!

                            Nogmaals dank!!!
                            Ben gisteren bij hen gepasseerd en ik kan alleen maar beamen wat hier gezegd wordt over VDBulcke en Dolly.
                            Voor wie twijfelt om het zelf de eerste keer te doen en iemand zoekt om de 'kneepjes' te leren, vraag het maar aan Roland, hij zal je met plezier helpen.

                            Nogmaals bedankt Roland en Martine

                            Joël
                            The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                            Fuji XT-2 + .......

                            Comment


                            • #44
                              Re: Kan en wil er iemand aub mijn sensor reinigen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door koeks
                              Is Grobet bvb aan te raden voor je sensor te laten kuisen? En wat zouden ze hiervoor ongv vragen?
                              Ik durf er zelf ook niet aan te beginnen

                              Mvg Kurt
                              als je in de buurt woont is grobet zeker een aanrader !
                              ken de zaak vrij goed , erg proffi daar , gewoon doen
                              wat het moet kosten daar weet ik zelf ook niet maar een telefoontje is snel gepleegd dacht ik zo

                              Comment

                              Working...
                              X