Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Regel(tje)s in de fotografie...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Regel(tje)s in de fotografie...

Oorspronkelijk geplaatst door drd
    Nogmaals, mijn excuus dat ik ernaast zat en verkeerde info heb gegeven.
    Geen been gebroken hoor, maar dat is nu juist het probleem van degelijke topics. Velen posten goedbedoeld hun "regeltjes" maar daarom zijn die nog niet noodzakelijk juist en wat ben je dan met zo'n lijst van regeltjes?

Comment

Nog een richtlijntje.

Als je foto's neemt van bewegende onderwerpen laat dan extra ruimte in de richting van de beweging.
      bvb. een persoon wandeld van links naar rechts -> plaats de persoon links op de foto en laat langs rechts extra ruimte zodat de persoon de foto inwandeld in plaats van uit de foto te wandelen.

Ook bij portretten laat je extra ruimte in de kijkrichting van de persoon.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
        Geen been gebroken hoor, maar dat is nu juist het probleem van degelijke topics. Velen posten goedbedoeld hun "regeltjes" maar daarom zijn die nog niet noodzakelijk juist en wat ben je dan met zo'n lijst van regeltjes?
        Vind ik ook.

OK, er zijn beginnersregeltjes die je snel iemand kan aanleren zodat hij/zij er een beetje mee weg kan.

Maar fotografie proberen in regels te vatten is eigelijk wel nogal.....

Comment

een artikel over scherptediepte :

gtx
          BD0519BE - Nikon d70, Sony dsc-t30, ACDSEEpro 8, PE 3.0
          It is more important to click with people than to click the shutter - Alfred Eisenstaedt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door internethuman

Als je de foto's bij het artikel, welk ik trouwens niet gelezen heb, bekijkt dan kan die man toch beter zijn stelling herzien vermoed ik.

Groetjes

Marc
            http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Wetenschappers beweren dat we eerst de rechterkant van een foto bekijken en dan de linker.
              Wil je dus ergens de nadruk op leggen zou dat rechts moeten staan.
              "In all things, the supreme excellence is in simplicity."

Comment

Ik dacht dat het juist omgekeerd was
                In lees richting van links boven naar rechts onder dus...
                Nikon D70s en bijhorend speelgoed
                www.rocksolid.be

Comment

idd cisco, ik vind je stelling nogal uit de lucht gegrepen ...
                  'wetenschappers beweren'? ook juist interpreteren is belangrijk!

eerst en vooral is dit cultuurgebonden.
                  wij lezen inderdaad van links naar rechts,
                  maar dat is niet op de hele aardbol zo!
                  daarbij komt dat wij (westerlingen die van links naar rechts schrijven)
                  ook de neiging hebben om EERST naar de linkerkant te kijken
                  (begin van zin/woord zoeken) en DAN PAS verder volgen naar rechts.
                  als het beeld geen betekenisvolle zinnen/woorden bevat,
                  blijft daarna onze blik langer op het rechterdeel hangen,
                  want er is niet direct een impuls om terug naar links te gaan
                  (wat wel zo is als je een tekst leest).

in die zin ervaar je een pijl van links naar rechts ---> ook als verder gaan
                  en een pijl van rechts naar links <--- als terugkeren ...

nu, dit is wat ik tijdens mijn opleiding heb meegekregen,
                  naar ontwerp en composities toe (los van fotografie)
                  en is helemaal geen 'wetenschappelijke bewering'.

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Bedankt voor de aanvulling
                    Ik was idd vergeten te vermelden dat de leesrichting verschilt over deze aardbol.
                    Ik denk dat over deze theorie wel dingen te vinden zijn op internet...
                    Nikon D70s en bijhorend speelgoed
                    www.rocksolid.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cisco
                      Wetenschappers beweren dat we eerst de rechterkant van een foto bekijken en dan de linker.
                      Dit is wat ze mij ook maar verteld hebben, ge moet niet direct allemaal op uw paard springen, Dju ge moet hier nogal voorzichtig zijn met die hooggeleerden.

Enfin, ben dan zelf maar eens gaan zoeken en heb dit gevonden.

Start copy
                      There are Four Spots where these lines cross the Upper Left the Lower Left, the Upper Right and the Lower Left . You will note that all these ‘Golden Means’ spots are away from the center Bull’s Eye position in the picture frame. The two best ‘Golden Mean’ spots are the Upper Right and the Lower Right because the eye enters the picture frame at the lower left hand corner of the picture frame, travels to the center of the picture area and then reaches the right hand ‘Golden Mean’ position where it stops to look at the ‘Center Of Interest’.

The reason the eye enters a picture at the lower left side is because we are taught to read from Left to Right. This is a psychological fact that has been proven over the years.
                      Stop copy

Het hele artikel kan je hier lezen.

Comment

Dit is wat ze mij ook maar verteld hebben, ge moet niet direct allemaal op uw paard springen, Dju ge moet hier nogal voorzichtig zijn met die hooggeleerden.
                        1. cisco, ik zit helemaal niet op m'n paard ('k heb hoogtevrees).

2. je bevestigt wat ik je aanraadde: ook juist interpreteren is belangrijk!

eventjes uit je eigen quote:
                        " ...because the eye enters the picture frame at the lower left hand corner of the picture frame, travels to the center of the picture area and then reaches the right hand ‘Golden Mean’ position where it stops to look at the ‘Center Of Interest’ ... "

" ... The reason the eye enters a picture at the lower left side is because we are taught to read from Left to Right. This is a psychological fact that has been proven over the years ... "

en zelf interpreteer je dit als
                        " ... Wetenschappers beweren dat we eerst de rechterkant van een foto bekijken en dan de linker ... "

begrijp je?

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"

Comment

Ik interpreteer helemaal niks..., om te helpen vertel ik alleen maar verder wat mezelf ook is verteld, zoals hierboven al staat aangegeven.
                          Uit de reacties merk ik dat dit blijkbaar niet klopt en heb ik zelf de moeite gedaan om even te zoeken naar de goede verklaring.

Als je dan een fout maakt wordt je hier onmiddelijk afgeschoten, waarschijnlijk ook wel de reden waarom dit forum zo aangeprezen is bij andere foto-forums
                          Ergens anders krijg je meer iets van "ik denk dat je je vergist ..."

Nu ik heb mijn les geleerd.

Comment

Het hele artikel kan je hier lezen.

Zowiezo een interessant artikel.
                            Kleine bedenking omtrent het artikel.
                            De auteur refereert nr de golden mean als zijnde 1/3 van een bepaalde dimensie vanuit de rule of thirds.
                            Volgens mij is de rule of thirds een afzwakking van de golden mean regel om het gemakkelijker te maken om te onthouden.
                            Maar de juiste positie van een gulden snede is evenwel op 0.618 X de lengte van de dimensie. Dus niet op 0.666 (2/3).
                            Pas je die gulden snede 2 maal toe op de breedte (telkens gestart van een andere kant) en tweemaal op de hoogte krijg je inderdaad een configuratie met 4 snijlijnen en 9 cellen maar dus niet precies op de derden.

Er bestaat een plugin voor PS waarmee je nr compositie zo kunt kadreren.

Ondersteunt ook golden spirals, harmonic trangles,...

Comment

Als je dan een fout maakt wordt je hier onmiddelijk afgeschoten, waarschijnlijk ook wel de reden waarom dit forum zo aangeprezen is bij andere foto-forums
                              Ergens anders krijg je meer iets van "ik denk dat je je vergist ..."

Nu ik heb mijn les geleerd.
                              Ik kan Cisco hierin volgen.
                              Ik begin de laatste tijd ook te verschieten van die afschiet-filosofie.
                              Ik betreur dit.
                              Het spontane en het helpende van dit forum verdwijnt daarmee stilaan.
                              Ik dacht dat het de bedoeling was van elkaar te leren.

Heb hier veel geleerd maar je wordt inderdaad bang om nog iets te posten.

Comment

cisco,
                                vind je nu niet van jezelf dat je wat overreageert?

je wordt toch niet afgeschoten?
                                en er zit nog steeds niemand op z'n paard ...

en over de gebruikte taal:
                                ik vind je stelling nogal uit de lucht gegrepen
                                <-->
                                ik denk dat je je vergist

is het één dan 'not done' en het ander 'standaard-forumtaal'?

anyway,
                                dat je moeite doet om dit op te zoeken is sowieso verstandig en lovenswaardig,
                                maar ik dacht niet te kunnen afleiden uit die post dat je inzag dat die stelling (door wie je die ook was meegegeven) fout was.
                                die opmerking was dus ook maar om je te helpen,
                                en om aan te tonen niet zomaar regeltjes aan te nemen zonder onderbouwing ...

en nu een paar keer diep ademhalen en denken aan de mooie dingen om je heen

mm
                                ∏__|_ ∏__|_
                                "no rules, great shots"

Comment

Working...
                                X