Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: Trollenwandeling in De Schorre (Boom) op 12 april 2025.
"your 10.000 first pictures are probably your worst"
deze regel komt nog uit de analoge tijd .. dus nu met de digitaaltjes als je nog rapper op de knop duwt ipv na te denken, moet je die 10.000 slechte foto's nog vermenigvuldigen met uw verhoogde schietgraagheid
Euh, ik dacht er ook nog eentje te weten ... maar ik ben er niet zeker van .
1. Als je in jouw foto een bepaalde lijn hebt die naar een hoek gaat, zorg er dan voor dat die lijn perfekt met die hoek samenvalt.
2. In Europa lezen de mensen van links naar rechts en van boven naar onder. Dit speelt dan ook een rol bij de keuze van de plaatsing van het belangrijkste onderwerp in je foto. Maar ik weet niet meer van buiten welke plaatsen nu het meest/minst opvallen en welke rust/spanning in je foto brengen. Misschien weet iemand anders hier meer over te vertellen. En anders zou ik zeggen ... bekijk een paar foto's en zoek zelf de verschillen .
3. Voor 's avonds op een feestje gebruik ik steeds flits om het beeld te bevriezen in combinatie met een iets langere sluitertijd en een hoge ISO om de achtergrond ook mooi te laten uitkomen. Hier vind je meer info over flitsen: http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html
4. Regels zijn ook gemaakt om te breken . Niet elke foto moet de regel van een derde volgen. Een perfekt symmetrische foto kan soms beter uitkomen dan iets op een derde zetten.
"your 10.000 first pictures are probably your worst"
deze regel komt nog uit de analoge tijd .. dus nu met de digitaaltjes als je nog rapper op de knop duwt ipv na te denken, moet je die 10.000 slechte foto's nog vermenigvuldigen met uw verhoogde schietgraagheid
Sunny f/16: kies je je sluitertijd 1 / filmsnelheid, dan is de juiste diafragmering:
- f/16 bij zonnig weer
- f/11 bij lichte bewolking
- f/8 bij halve bewolking
- f/5.6 bij zware bewolking
Hier kan je bedenkingen bij hebben. Bij felle zon een iso van 400 ??
Overigens bepaal ik eerst mijn compositie, dan je diafragma (veel of weinig scherpte diepte) en dan de sluitertijd aan het diafragma aanpassen.
De gequote lijst is een soort gemiddelde wat een snapshot fotograaf zou hanteren.
Hier kan je bedenkingen bij hebben. Bij felle zon een iso van 400 ??
Overigens bepaal ik eerst mijn compositie, dan je diafragma (veel of weinig scherpte diepte) en dan de sluitertijd aan het diafragma aanpassen.
De gequote lijst is een soort gemiddelde wat een snapshot fotograaf zou hanteren.
De sunny 16 regel is een regel uit het analoge tijdperk.
Het kon als leiddraad dienen om bijvoorbeeld bij tegenlichtopnames de belichting manueel in te stellen.
Het werd gebruikt toen men nog eerst zijn filmpje moest ontwikkelen om het resultaat te zien in plaats van achteraan op een schermpje van je camera.
Het is een regel die men met elke iso kan gebruiken.
VB iso 100: Sluitertijd = 1/100 diafragma F/16
De regels is 1/iso voor de sluitertijd
en een diafragma naar lichtomstandigheid met als leiddraad F/16 bij zonnig weer.
Als je graag een ander diafragma wilt instellen moet je gewoon je sluitertijd evenredig aanpassen.
Ik heb deze regel vroeger al eens een paar keer toegepast met success.
Greetz
Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?
Over de sunny f/16 rule: dat is er inderdaad een die al van ver voor de digitale fogografie stamt. Hij staat meen ik o.a. in de fotoboeken van Dick de Boer, maar ook werd'ie op de binnenkant van sommige film-verpakkingen afgedrukt.
Overigens vind ik die 400ISO bij zonnig weer helemaal niet zon gek als het in eerste instantie lijkt. Het is heel simpel immers: je diafragma stel je als eerste in, daarmee doe je namelijk een artistieke keuze. Daarna stel je je gewenste sluitertijd vast; die kan best eens gedicteerd worden door de duimregel "sluitertijd < 1/ brandpuntsafstand". Dan volgt uit de vergelijking je ISO. De genoemde theoretische voorbeelden kunnen overigens heel realistisch zijn bij macro fotografie bijvoorbeeld.
Overigens gaf ik deze regel al eens eerder om in het huidige digitale tijdperk ISO- en/of belichtingsfouten snel te kunnen herkennen. Hoe beter je kan inschatten wat je sluitertijd / diafragma setting zou moeten zijn bij een bepaalde ISO, des te sneller zullen afwijkende metingen opvallen.
En voor wie met croppende toestellen werkt: de werkelijke, optische brandpuntsafstand telt, niet die maal 1,5 of 1,6.
ONZIN
Ik heb een aanpassing gedaan in mijn originele post, we willen niet dat mensen op het verkeerde been gezet worden hee
Al moet ik toegeven dat de argumentatie van hub2805 iets beter gefundeerd was Zoals in zijn post uitgelegd had ik het nog niet bekeken. Zelf ben ik qua "regeltje" altijd tegengekomen wat hierboven tegengesproken wordt, maar zoals hub2805 het uitlegt had ik het nog niet bekeken...
Nogmaals, mijn excuus dat ik ernaast zat en verkeerde info heb gegeven.
Comment