Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Regel(tje)s in de fotografie...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Regel(tje)s in de fotografie...

Ik volg het forum nu al enkele maanden en het is ondertussen echt een verslaving geworden! Mijn vraag nu...

Af en toe worden er zo een aantal regeltjes gepost ivm f-waarde, ISO, sluitertijd, ... . Maar omdat deze overal verspreid staan, had ik deze graag gebundeld in één topic. (dat is makkelijker en overzichtelijker!)

Dus welke regeltjes hanteren jullie of welke raadgevingen hebben jullie... posten die handel
    Last edited by mitChill; 24 februari 2006, 12:55.
    ...Canon EOS D...
    .:Mijn website in opbouw:.

Re: Regel(tje)s in de fotografie...

Regel 1 is dat je de stickies moet lezen. Je post dus in het verkeerde forum.

Comment

Doink! Ahum Zou normaal in subforum Tips & Trucks moeten, maar ik vrees dat daar niet veel antwoord op zal komen... Laten we zien wat de mod zegt
      ...Canon EOS D...

Comment

waarom denk je dat daar niet veel antwoord zou komen?
        en waarom denk je dat er hier meer antwooden zullen komen?

sla er eens een deftig handboek 'fotografie voor beginners' op na.
        of doe eens een search naar een online-opleiding
        of check eens een aantal links.
        er zijn teveel (te weinig echte ook?) regeltjes
        om ze hier op een rijtje te zetten.
        misschien kun je ze zelf eens verzamelen,
        naargelang je ze tegenkomt,
        verspreid over heel de site?

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Dit is al ééntje...

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
          Volgens de "sunny f16 rule" * zit je in vol zonlicht goed op 400 ISO @1/400 bij f/16, f/11 voor licht bewolkt weer ( = af en toe wat schapenwolkjes ).

*: Sunny f/16: kies je je sluitertijd 1 / filmsnelheid, dan is de juiste diafragmering:
          - f/16 bij zonnig weer
          - f/11 bij lichte bewolking
          - f/8 bij halve bewolking
          - f/5.6 bij zware bewolking
          ...Canon EOS D...

Comment

De regel van derden

verdeel uw foto in 3 gelijke verticale en drie horizontale delen.
            de snijpunten zijn power points (trekken de aandacht).
            Probeer uw belangrijkste onderwerp op zo een power point te plaatsen.

Plaats een horizont ook niet in het midden van uw foto maar op een derden lijn.
            Bovenaan voor nabijheid uit te drukken
            Onderaan voor grote openheid.

Greetz
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

De regel van Haai8 : als ge denkt dat Uwen ISO goed staat, staat ie waarschijnlijk verkeerd

Wat ik bedoel is, en ik spreek uit eigen ervaring, check die verdomde ISO, je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die deze soms eens vergeet, of je moet een 30D kopen, daar staat ie nu af te lezen in je VF
              Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm
                sla er eens een deftig handboek 'fotografie voor beginners' op na.mm
                Dat is m.i. de voornaamste regel die er bestaat.
                Je vindt hem in de boekhandel of de bibliotheek.

En die sunny f16 rule lijkt me realistischer met ISO 100 dan met 400.
                Last edited by pol parasol; 24 februari 2006, 14:35.

Comment

regeltje tegen bewegingsonscherpte (fotograferen vanuit de hand):

sluitertijd = 1/brandpuntsafstand
                  dus brandpuntafstand 500mm --> sluitertijd = 1/500 sec of hoger.

Of je koopt dure lenzen met IS of VR
                  Of wanneer je een KM bezitter bent zet je het AS schakelaartje op on
                  en dan kun je makkelijk 2 stoppen winnen (1/500 wordt dan 1/125).

Greetz
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
                    regeltje tegen bewegingsonscherpte (fotograferen vanuit de hand):

sluitertijd = 1/brandpuntsafstand
                    dus brandpuntafstand 500mm --> sluitertijd = 1/500 sec of hoger.
                    Eerder had ik geschreven:
                    "En voor wie met croppende toestellen werkt: de werkelijke, optische brandpuntsafstand telt, niet die maal 1,5 of 1,6. Een reden waarom je met digitale compacts met een kleinere sluitertijd weg kan komen."

Mijn excuus, blijkt niet te kloppen - zie verder...
                    Last edited by drd; 5 maart 2006, 19:08. Reden: Fout rechtgezet
                    Groeten, David

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
                      De regel van Haai8 : als ge denkt dat Uwen ISO goed staat, staat ie waarschijnlijk verkeerd

Wat ik bedoel is, en ik spreek uit eigen ervaring, check die verdomde ISO, je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die deze soms eens vergeet, of je moet een 30D kopen, daar staat ie nu af te lezen in je VF
                      Ja, maar enkel als je hem veranderd...daarna verdwijnt die spijtig genoeg... enkel de D200 heeft dit constant in de VF op de moment... Vond ik wel spijtig aan de 30D...

Comment

Je ziet toch als je goed zit??? Er kan toch geen regel voor een situatie zijn, de ene keer heb je een lange (sluiter!!!) nodig, de andere keer een korte, dan heb je veel scherptediepte nodig, dan weinig. IK vind het meer een persoolijke voorkeur. Voor mij bestaat er in de fotografie geen regel. Maar ik heb er wel voor mijn eige
                        Last edited by Maarten_T; 24 februari 2006, 19:41. Reden: Quote :)

Comment

Je ziet toch al je goed zit??? Er kan toch geen regel voor een situatie zijn, de ene keer heb je een lange nodig, de andere keer een korte
                          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Deze topic wordt (voorlopig) verplaatst naar "T & T "
                            mod Jo(han)
                            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door drd
                              En voor wie met croppende toestellen werkt: de werkelijke, optische brandpuntsafstand telt, niet die maal 1,5 of 1,6. Een reden waarom je met digitale compacts met een kleinere sluitertijd weg kan komen.
                              Daar ben ik het niet mee eens.
                              Een bewegings-veeg heeft een bepaalde dikte. Uw foto moet op het scherm of op papier met een kleine sensor meer vergroot worden dan met een FF of 35mm. Die bewegingsveeg is echter onafhankelijk van de grootte van de sensor dus in beide gevallen even groot maar in de afbeelding(papier of scherm) zal ze 1.5 x groter zijn en dus meer bewegings onscherpte. Dit kan je enkel compenseren door een snellere sluitertijd.
                              Hetzelfde is ook geldig als je gaat croppen. Stel dat je op 200mm trekt en je cropt dan nog eens 50% heb je 1/400 ste nodig. Het heeft niet enkel met optische brandpuntsafstand te maken maar met de werkelijke totale vergroting. Brandpuntsafstand+cropfactor+extra crop.
                              Bij compacten spreekt men meestal niet van een cropfactor maar geeft men direct het 35mm equivalent. Echter de werkelijke lenslengte staat dikwijls tussen haakjes en is dan dikwijls iets van 7-30. Je kan dan in 30 niet op 1/30 trekken daar in feite de cropfactor van die compact iets van rond de 5 is en dus in werkelijkheid(tov FF) 150mm.

Hubert
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                              X