Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reportageflitser in softbox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reportageflitser in softbox

    Beste allemaal,

    Doe normaal weinig of geen studiofotografie maar :
    ik heb meerdere reportageflitsers + afstandsbediening, alles van Yongnuo. Werkt prima.
    Was nu aan 't overwegen om toch maar eens een flitser + grote softbox aan te schaffen. Vermits ik die maar zelden zou gebruiken wil ik daar niet te veel euro's aan besteden dus dacht ik aan een alternatief : kan ik met een reportageflitser in een grote softbox "ongeveer" dezelfde resultaten bereiken als met een studioflits ?
    De bedoeling zou zijn om een communiecant volledig te belichten.
    Bedankt om mij op weg te helpen.

  • #2
    Hallo Reer,

    een studieflitser heeft veel meer vermogen dan een reportageflitser (minstens 5x meer) waardoor een softbox op een reportageflitser enorm veel licht zal tegenhouden waardoor je onderwerp te dicht moet staan in vergelijking met een studioflitser. Je kan er zeker creatieve dingen mee doen, maar je kan ze niet vergelijken. Ik gebruik 2 reportageflitsers en richt ze op de binnenzijde van een parapluutje met een alu-coating. Dat levert al iets op, maar je kan het nog steeds niet vergelijken met een echte studioflitser.

    Groetjes,
    Riho.
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

    Comment


    • #3
      Dankjewel Riho, dat is duidelijk. Zal maar eens op zoek gaan naar echte flitser.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Reer Bekijk bericht
        Dankjewel Riho, dat is duidelijk. Zal maar eens op zoek gaan naar echte flitser.
        Er zijn studioflitsen die op een accu werken.
        Mijn Jinbei HD610 (600w) staat te koop, de batterij heeft het begeven na vele jaren en ik ga die niet meer vervangen.
        Ik heb als vervanger een Godox AD600Pro aangeschaft.
        Met deze flitsen kan je buiten alle kanten uit, ik gebruik buiten dikwijls een brolly van 60cm, een diep octa softbox van 60cm of soms gewoon een reflector.
        Ik werk er ook op locatie binnen mee en dan staat er soms zelfs een parabolische reflectie paraplu op van 165cm, geeft heel zacht licht maar niet voor buiten, dat waait weg
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Nee.

          Een krachtige reportageflits heeft een vermogen van ongeveer 50 Joule. 50W/s.
          Een doorsnee studioflits heeft er 500. Alhoewel er ook modellen bestaan met meer of minder vermogen.
          Het spreekt voor zich dat je er ergens rekening mee zal moeten houden.

          Dat kan door te werken met een hoog ISO en/of open diafragma.

          Er bestaan van Godox adapterhouders voor reportageflitsen zodat je die kan monteren in een studio softbox.
          Die is dan wel met de bowens vatting. Moet je rekening mee houden dat je uw softbox ook zo gaat kopen dat die een bowens vatting heeft.
          Het werkt maar zoals gezegd is het niet hetzelfde.

          Een bijkomstig nadeel dat je nu hebt is dat je van het merk Yongnuo geen studio flitsen kan bekomen.
          Je zal dus voor een ander merk moeten kiezen en die komt dan weer met een eigen eco-systeem van vatting en remotes.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Nee.

            Een bijkomstig nadeel dat je nu hebt is dat je van het merk Yongnuo geen studio flitsen kan bekomen.
            Je zal dus voor een ander merk moeten kiezen en die komt dan weer met een eigen eco-systeem van vatting en remotes.
            Ik denk dat eender welke reportageflitser wel zal passen in een softbox met bowens-vatting, niet ?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Reer Bekijk bericht

              Ik denk dat eender welke reportageflitser wel zal passen in een softbox met bowens-vatting, niet ?
              Klopt.
              Maar zo eenvoudig is het niet.
              Je moet aansluiten bij een eco systeem.
              Als je met allemaal verschillende merken en oplossingen zit dan zal dit niet comfortabel werken in de praktijk.

              Wat je wil is een zender op je camera die alle flitsen kan aansturen.
              Leuk is dat je studio flitsen kan combineren met speedlites in 1 opstelling.
              Maar om het gemakkelijk te hebben wil je dat ze allen luisteren naar 1 zender.

              Met ruime voorsprong is het merk Godox hier erg goed in.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht


                Wat je wil is een zender op je camera die alle flitsen kan aansturen.
                Leuk is dat je studio flitsen kan combineren met speedlites in 1 opstelling.
                Maar om het gemakkelijk te hebben wil je dat ze allen luisteren naar 1 zender.
                Ik zit erover te denken om te starten met één studioflitser die dan één of meerdere Yongnuo reportageflitsers als invulflits aanstuurt. Moet toch te doen zijn ?
                Natuurlijk moet de flitskracht van de reportageflitsers dan apart ingesteld worden. In elk geval, ik ben er nog niet uit.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Reer Bekijk bericht

                  Ik zit erover te denken om te starten met één studioflitser die dan één of meerdere Yongnuo reportageflitsers als invulflits aanstuurt. Moet toch te doen zijn ?
                  Natuurlijk moet de flitskracht van de reportageflitsers dan apart ingesteld worden. In elk geval, ik ben er nog niet uit.
                  Dat kan. Maar niet zonder "problemen".
                  Wat je kan doen is de godox als slave zetten in de opstelling. Hij flitst dan mee met de yongnuo.
                  Op je camera zet je dan een zender voor je yongnuo.
                  Dat gaat behoorlijk prima zolang je alleen bent.
                  Als er andere fotografen in je buurt zijn dan werkt dit niet goed want de godox zal heel de tijd meeflitsen met hen.

                  Iets wat werkt is het volgende:
                  Je zet een zender voor yongnuo op je camera en op de zender voor godox zet je een optical slave hotshoe er onder.
                  De godox zender (met oog) leg je dan in de buurt van je yongnuo flits.
                  Ideaal is het niet want opnieuw. Er mogen geen ander fotografen in de buurt zijn.
                  Maar het werkt wel. En je kan ook op de zenders het vermogen remote instellen.

                  Je kan het ook omgekeerd. De yongnuo zenders accepteren ook een optical eye er onder.

                  Comment


                  • #10
                    Uit bovenstaande heb ik begrepen dat ik idd niet zomaar een studioflits kan kopen omdat ze zal deel uitmaken van een "systeem".
                    Volgende vraag : hoe krachtig moet zo'n flits zijn om een persoon helemaal uit te lichten ? Ik zie hier en daar occasies van 300 Ws. Is dat genoeg ?
                    Nog een vraag : is de Bowens-vatting de meest universele ?

                    Comment


                    • #11
                      Hallo, voor reportageflitsers kun je flitserhouders van Neewer of Godox kopen.Deze hebben optionele mounts voor Bowens/Elinchrom softboxen en voor paraplu's.
                      Greets Carsten
                      It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                      (Duke Ellington)

                      Comment


                      • #12
                        Bowens mount is met ruime voorsprong de meest gebruikte vatting bij de fotograaf dat zijn budget wil beperken.
                        Een voordeel aan de bowens mount is dat bowens als merk niet meer bestaat en het patent vervallen is.
                        Op basis van dit zijn veel derde partij merken allerhande hulpstukken gaan maken met die mount.
                        Typ maar eens "bowens mount" in bij Amazon. Je krijgt superveel aanbod met die vatting.
                        Dat drukt de prijs erg hard omdat die markt competitief is.
                        In je voordeel dus.

                        Om een persoon volledig uit te lichten volstaat het met eender welk licht. Je zou het kunnen doen met een kaars.
                        Maar zoals eerder gezegd hangen daar consequenties aan vast.
                        Je zal moeten werken met open diafragma en hoog in iso moeten gaan.
                        Maar het werkt wel.
                        Wil je echter full body rond F8/F11 gaan werken bij ISO 100 dan heb je toch al snel 300W/s nodig.
                        Reken hierbij ook je lichtvormer. Een softbox zal meer licht tegen houden en dan moet de power hoger zijn. Maar 500W.s moet ruim volstaan.
                        Er zijn lichtvormers zoals de deepreflector die meer winst maken op je licht.
                        Daarmee kan je F8 halen met een flits van 200W/s.
                        Maar dat is smaakgebonden of je daar mee wil werken.

                        Even ter info nog dit...
                        Voor "vreemde" mounts kan je adapters kopen. Zo kan je een elichromflits gebruiken in combinatie met een bowens mount softbox bv.

                        Als geld geen probleem is dan ga je eerder iets kopen als Profoto, Broncolor, ea. Die hebben een zeer mooi aanbod maar het komt allemaal wel met een stevig prijsje.
                        Een voordeel bij die merken is de top service.

                        Maar het ding is: op foto zie je het verschil niet. (met uitzondering van gespecialiseerd werk)

                        Comment


                        • #13
                          Dankjewel voor de duidelijke uitleg. Hier kan ik mee verder.

                          Comment


                          • #14
                            Hallo,
                            Ik heb de afgelopen 25 jaar veel apparatuur verzameld.
                            Op Moment:
                            Bowens Gemini Pro 1000 = 1000Ws
                            Elinchrom D-Lite RX One = 100W
                            Rollei Freeze 4S = 400Ws.​

                            Met 100WS ben je in het begin goed af.100 Ws met 100x100 Bowens softbox 2 diffusers 2m afstand= f 5,6 / ISO 100
                            Met afstand halveren krijg je 1 f-stop meer. 1m= f8, 0,5m = f11.
                            Met ISO 200 Je krijg ook 1 f-stop meer.
                            Greets Carsten
                            It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                            (Duke Ellington)

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door caprinz Bekijk bericht
                              Hallo,
                              Ik heb de afgelopen 25 jaar veel apparatuur verzameld.
                              Op Moment:
                              Bowens Gemini Pro 1000 = 1000Ws
                              Elinchrom D-Lite RX One = 100W
                              Rollei Freeze 4S = 400Ws.​

                              Met 100WS ben je in het begin goed af.100 Ws met 100x100 Bowens softbox 2 diffusers 2m afstand= f 5,6 / ISO 100
                              Met afstand halveren krijg je 1 f-stop meer. 1m= f8, 0,5m = f11.
                              Met ISO 200 Je krijg ook 1 f-stop meer.
                              Dankjewel voor de info. Als ik op de tweedehands markt zoek zitten de meeste flitsers toch rond de 200 à 300 Ws. Dus blijkbaar ruim voldoende voor een beginner.

                              Comment

                              Working...
                              X