Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterft de reportageflitser uit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterft de reportageflitser uit?

    Vroeger vonden we binnenshuis een flitser normaal.

    Nu zien we meer en meer werken zonder flits (bvb bij huwelijken in de kerk en dergelijke). Is dit nu een modeverschijnsel of eerder te wijten aan de hoge iso's die camera's aankunnen?

  • #2
    Vermoedelijk geeft dat voor velen de doorslag. Hoe hoog je iso ook is. Een invulflits blijft betere resultaten geven in dezelfde lichtomstandigheden, enfin dat vin ik tenminste.

    Geyst

    Comment


    • #3
      Denk dat er ook heel veel bij zijn die niet goed weten hoe een flits werkt en wat de mogelijkheden er allemaal zijn. Flitsen is technisch en heel veel mensen zijn dat juist niet. Ook de hogere iso's zullen wel een rol spelen zoals je zelf al aanhaalde
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
        Denk dat er ook heel veel bij zijn die niet goed weten hoe een flits werkt en wat de mogelijkheden er allemaal zijn. Flitsen is technisch en heel veel mensen zijn dat juist niet. Ook de hogere iso's zullen wel een rol spelen zoals je zelf al aanhaalde
        Zo denk ik er ook over.

        Comment


        • #5
          Ik fotografeer al bijna 60 jaar volgens de principes van "available light".
          Flitsers en statieven vond ik te aanstellerig en opdringend voor een amateur (ik schaam mij nog altijd dood voor mijn vader die filmde met lampen in de kerk bij de plechtige kommunie).
          Alhoewel je professioneel dikwijls geen keuze had.
          Daarom heb ik enkel wanneer ik de "fotograaf van dienst" was soms mijn toevlucht gezocht tot bouncen (als het plafond het toeliet). Directe flits was absoluut te vermijden.
          Flitsen is ook niet eenvoudig.

          Uiteraard geven de huidige camera's en nabewerking veel meer mogelijkheden dan een tot ISO 800 geforceerde Tri-X met korrels als erwtensoep.
          Wie nu nog flitst wil zich zeker interessant maken (ook mijn mening over statieven).

          Comment


          • #6
            Er zijn nog omstandigheden waarbij ik een flitser gebruik als invulflits, maar dan wel altijd in combinatie met hoge iso, dat is vooral om geen "donkere gezichten" te krijgen als ik op bepaalde plaatsen binnen moet fotograferen (de flitser moet dan ook niet heel hard flitsen).
            Dat is doorgaans maar één of twee keer per jaar, op alle andere evenementen gebruik ik het aanwezige licht.
            Voor de bijvoorbeeld foto's van de plechtige communie en eerste communie in de kerk gebruik ik geen flitser, als ik daar de iso hoog genoeg zet, dan gaat dat nog prima zonder flitser.

            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Er zijn verschillende oorzaken volgens mij waarom flitser aan belangrijkheid verliest. De meeste locaties zijn beter verlicht dan vroeger, betere beeldkwaliteit toestellen, vooral dan DR en WB, en veel meer mogelijkheden in nabewerking. Belichting van een gezicht, persoon of object wijzigen is een fluitje van een cent met de huidige programma's.

              Comment


              • #8
                Goed kunnen flitsen is ook wel een kunst.
                Zeer veel "fotografen" sukkelen hiermee.

                Comment


                • #9
                  Door de hoge ISO-waarden en het groter dynamisch bereik van de huidige fototoestellen kan je nu meer doen in nabewerking, maar daar hou ik zelf niet van. Bij te veel “gefoefel” wordt het moeilijk om het ongemerkt te doen.
                  Als je goed met een reportageflitser kan werken is het een super handige tool om zonder extra nabewerking onmiddellijk een goede foto te hebben in die moeilijke lichtomstandigheden.

                  Ik organiseerde in november 2015 nog een schooting-day voor beginners rond flitsfotografie met een reportageflitser in de Venetiaanse gaanderijen op de zeedijk van Oostende. Ik maakte er een workshop van om te leren hoe de flitser werkt en hoe je rekening kan houden met aanwezig licht. ik herinner me nog dat het hondenweer was maar dat er toch een mooie opkomst was. We deden het bij valavond en een van de opdrachten was om portretfoto’s te maken van elkaar in tegenlicht met de avondzon boven zee in de achtergrond terwijl het model onder de gaanderij stond en ook zacht belicht moest worden.
                  Ik maakte een pdf-je met een mindmap van de voornaamste “regels” bij flitsfotografie als geheugensteuntje voor wie de workshop volgde. Indien iemand interesse heeft, laat een pb achter met je mailadres en ik stuur je de pdf.

                  Het toffe aan een reportageflitser is dat je een extra laagje creativiteit kan toevoegen aan je foto. Een flitser kan veel, maar heeft nog meer beperkingen. Veel oefenen helpt.

                  Groetjes,

                  Riho
                  Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                  Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                  Comment


                  • #10
                    Vermelde PDF hierboven, is echt de moeite om binnen te halen.Heel veel informatie schematisch op één pagina.
                    (Voor hen die nog in flitsfotgrafie geloven.)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                      Door de hoge ISO-waarden en het groter dynamisch bereik van de huidige fototoestellen kan je nu meer doen in nabewerking, maar daar hou ik zelf niet van. Bij te veel “gefoefel” wordt het moeilijk om het ongemerkt te doen.
                      Als je goed met een reportageflitser kan werken is het een super handige tool om zonder extra nabewerking onmiddellijk een goede foto te hebben in die moeilijke lichtomstandigheden.

                      Ik organiseerde in november 2015 nog een schooting-day voor beginners rond flitsfotografie met een reportageflitser in de Venetiaanse gaanderijen op de zeedijk van Oostende. Ik maakte er een workshop van om te leren hoe de flitser werkt en hoe je rekening kan houden met aanwezig licht. ik herinner me nog dat het hondenweer was maar dat er toch een mooie opkomst was. We deden het bij valavond en een van de opdrachten was om portretfoto’s te maken van elkaar in tegenlicht met de avondzon boven zee in de achtergrond terwijl het model onder de gaanderij stond en ook zacht belicht moest worden.
                      Ik maakte een pdf-je met een mindmap van de voornaamste “regels” bij flitsfotografie als geheugensteuntje voor wie de workshop volgde. Indien iemand interesse heeft, laat een pb achter met je mailadres en ik stuur je de pdf.

                      Het toffe aan een reportageflitser is dat je een extra laagje creativiteit kan toevoegen aan je foto. Een flitser kan veel, maar heeft nog meer beperkingen. Veel oefenen helpt.

                      Groetjes,

                      Riho
                      Hoi, Riho
                      Ik heb een paar weken geleden Foto's met een reportage flitser gemaakt in een vrij grote zaal met een hoge plavond.
                      Camera op 1/60 f4 en auto iSO (400) de flitser op TTL met kapje op 60gr.
                      De meeste foto's zijn goed alleen als ik achter in de zaal foto's voorin wil maken dan zijn de eerste mensen goed belicht maar voorin waar het om gaat zijn ze te donker.
                      Ik heb ook geprobeerd om de camera de belichting op spot te zetten maar helaas de foto's voorin blijven toch te donker.
                      Weet jij een oplossing hiervoor?
                      Ps. die pdf flitsfotografie zou ik ook wel graag willen ontvangen.
                      Alvast bedankt,
                      Dré Meuffels
                      ameuffels@home.nl

                      Comment


                      • #12
                        Hoi Dré,

                        Voor het gemak maak ik graag een vergelijking tussen licht en water. Stel dat je een emmer water wil kieperen op een groep mensen die achter een andere groep staat…
                        Het enige verschil tussen licht en water is dat licht geen gewicht heeft, het gaat altijd recht vooruit, je kan het dus niet in een boogje werpen. De groep die vooraan staat zal altijd natter zijn dan wie achteraan staat …
                        In licht uitgedrukt: als je, door je focuspunt op de achterste groep mensen te leggen zegt aan de fototoestel (flits) dat die juist moeten belicht zijn, dan kan het niet anders dan dat de dichtste groep dan overbelicht is. Je kan dat dus onmogelijk oplossen. Als je de voorste groep juist belicht zal de achterste groep onderbelicht zijn. Je bent dus geen crapy fotograaf, niemand kan dat.
                        Als je toch wil flitsen, dan is de enige methode “off shoe” flitsen. Je zendt een medewerker met zijn emmer water, euh pardon, met je flits, naar achteren en je zet je lichtbron dus bij die achterste groep en gebruikt je flits draadloos (Nikon is daar sterk in, van Canon weet ik,het niet). Je foto zal dan een voorgrond tonen die onderbelicht is, maar je onderwerp is correct belicht. Een superfoto wordt het dus ook niet … tenzij dat je speelt met het aanwezige licht en enkel bijflitst voor de achterste groep.
                        Nieuwe fototoestellen zijn véél lichtgevoeliger dan hun voorgangers, waardoor er vaak geen flits meer ingebouwd zit. Met een extra reportageflitser kan je dan veel meer spelen met het aanwezige licht.

                        Stel dat het plafond een spiegel was en dat de lichtbundel van de flits een zeer gerichte straal zou zijn, dan zou het theoretisch moeten kunnen (de vergelijking met water: als je een buis zou kunnen leggen ..., nu werp je een klets water tegen het hoog plafond, het zal al uitwaaieren en dan naar beneden komen ... de kans dat de achterste groep nat is ... ik zou graag achteraan staan, liever dan vooraan ;-)).

                        Vandaar: flitsen ziet er simpel uit, maar is verdomd moeilijk. Als je de techniek niet in je vingers hebt maak je vaak meer stuk dan je verbetert.
                        Ik stuur je de pdf door, maar ik zou zeggen: veel oefenen en beseffen dat je vaak echt geen oplossing hebt.

                        Groetjes,
                        Riho.
                        Last edited by Riho; 29 oktober 2023, 14:40.
                        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ameuffels Bekijk bericht

                          Hoi, Riho
                          Ik heb een paar weken geleden Foto's met een reportage flitser gemaakt in een vrij grote zaal met een hoge plavond.
                          Camera op 1/60 f4 en auto iSO (400) de flitser op TTL met kapje op 60gr.
                          De meeste foto's zijn goed alleen als ik achter in de zaal foto's voorin wil maken dan zijn de eerste mensen goed belicht maar voorin waar het om gaat zijn ze te donker.
                          Ik heb ook geprobeerd om de camera de belichting op spot te zetten maar helaas de foto's voorin blijven toch te donker.
                          Das's toch normaal dat de mensen vooraan in de zaal niet goed belicht zijn, als jij acher in de zaal staat. Die flitser kan ook geen wonderen doen he.
                          En zeker als je bouncet tegen het plafond, verlies je snel veel flitskracht naarmate de afstand toeneemt. Om die reden kan je bij bounce flitsen tegen plafond best ook de flits compensatie toepassen,
                          vb +1/3, of +2/3 EV, naargelang de hoogte en reflectiviteit vh plafond.
                          Bounce flits werkt goed voor onderwerpen vlakbij, maar als je ook de achtergrond niet te donker wil, zal je de ISO moeten opschroeven, en/of diafragma openen.
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Heel heel hartelijk bedankt Riho
                            En natuurlijk ook bedankt voor de flitser PDF

                            Comment


                            • #15
                              Bij de Belgiumdigital workshops en shooting days in de studio gebruiken we nog steeds reportageflitsers, en met prima resultaten.
                              Uitgestorven? Neen hoor ... ;-)

                              Jaja

                              Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk

                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X