Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

    Ik had al enkele werken gezien van d_oracle en kan niet anders zeggen dat ik enorm onder de indruk ben.
    Ongelooflijk dat vele foto's tot stand zijn gekomen met slecht een flits en het aanwezige natuurlijke licht.
    Om verwarring te vermijden, zijn d_oracle en de mannen van strobist workshops dezelfde als die van de fotostudio in Aalst?
    Als dat het geval is, dan is het mooi meegenomen aangezien Aalst voor mij vrij dichtbij is.

    (Heb ondertussen een beetje opzoekwerk verricht en blijkbaar zijn dit niet dezelfde personen)
    Vraag me af wanneer D_oracle nog eens een workshop geeft?
    Last edited by pkwy; 10 juli 2013, 01:15. Reden: Opzoekwerk

    Comment


    • #32
      Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

      nee, zijn allemaal verschillende mensen

      De Fotostudio in Aalst wordt gerund door Geert Vanden Broeck / Fijne Fotografie.
      Ook hij zal je het strobist-gebeuren kunnen uitleggen hoor maar dat is dan een workshop op maat.

      D_oracle zijn volgende workshop zal na de zomervakantie zijn, eind september of begin oktober vermoedelijk.

      Strobistworkshops zijn Peter (fotobedrijf) & Michel (atmikes). Deze workshops gaan vnl door rond Antwerpen.
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #33
        Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

        Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
        nee, zijn allemaal verschillende mensen

        De Fotostudio in Aalst wordt gerund door Geert Vanden Broeck / Fijne Fotografie.
        Ook hij zal je het strobist-gebeuren kunnen uitleggen hoor maar dat is dan een workshop op maat.

        D_oracle zijn volgende workshop zal na de zomervakantie zijn, eind september of begin oktober vermoedelijk.

        Strobistworkshops zijn Peter (fotobedrijf) & Michel (atmikes). Deze workshops gaan vnl door rond Antwerpen.
        Bedankt voor de info, heel interessant om te weten.

        Comment


        • #34
          Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

          Heb een eerste tegenvaller:

          Iedere beginner die outdoor shoots plant, DENK ERAAN dat de locatie die eens zo perfect leek te zijn toen je ze bezocht in de winter of in het begin van de lente,
          dat deze er anders uitziet in de zomer. Ik denk dat veel beginners deze fout zullen maken. Ik had de perfecte locatie gevonden ergens afgelegen langsheen de spoorweg.
          Er was een oud seinhuis dat zich perfect zou lenen voor outdoor portretten, maar na gisteren de site terug bezocht te hebben (gelukkig zonder model), zie je bijna niets
          meer doordat het nu volledig verscholen zit door struiken en etc...
          Ik zou niet anders kunnen dan er met een bosmaaier naar toe te trekken om me een weg te banen naar de plaats en alles weg doen om er comfortabel te werken.

          Verder over flitsers:
          Hoeveel externe flitsers heb je meestal nodig? (ik heb een enkele sb700) Ik zie bij d_oracle heel mooie resultaten met slechts een enkele speedlight.
          Maar ik denk toch dat ik met slechts een SB700 niet toe zal komen. Een studio flitser mag dan misschien wat overkill zijn, maar zal toch moeten investeren
          in meerdere reportage flitsers. Als ik het uitreken kom ik voor twee sb700 toestellen bijna aan de prijs van een 600watt jinbei discovery.
          Dat is dus het eerste dilemma, toch kiezen voor reportage flitsers of beter een studioflits gebruiken met twee sb700 toestellen?

          Ik heb momenteel een zwak voor foto's waar de omgeving overpowered is door de flash. Maar in volle zon is zo een foto met een sb700 bijna onmogelijk.
          Zelfs al staat die op 1/1 (volle kracht), bovendien zijn de schaduwen te hard op zulke momenten waardoor je meerdere speedlights nodig hebt.
          Ik zou ook graag wat snelle actie vastleggen in een skate park en dit overdag. Dan is de sb700 zeker niet toereikend doordat de zon te hard is en ook voor de veiligheid
          van de skaters kan ik de flitser niet te dichtbij plaatsen. Ik zie op youtube wel wat filmpjes van sommigen die dit wel kunnen, maar de resultaten zijn nog te donker vind ik.
          Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is de sb700 op een statief te plaatsen en deze te richten in een zilveren paraplu. Waarschijnlijk wordt dan de flitskracht pas echt
          duidelijk.

          Dus, ik denk dat ik misschien eens ga kijken bij yongnuo om een flitser te vinden die voldoet aan mijn vewachtingen.
          Dat is: sterker zijn dan de sb700, zelfde mogelijkheden hebben (dus zowel manueel te bedienen, als ttl + hoge sluitertijden ondersteunen).

          Comment


          • #35
            Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

            Oorspronkelijk geplaatst door pkwy Bekijk bericht
            Heb een eerste tegenvaller:

            Iedere beginner die outdoor shoots plant, DENK ERAAN dat de locatie die eens zo perfect leek te zijn toen je ze bezocht in de winter of in het begin van de lente,
            dat deze er anders uitziet in de zomer. Ik denk dat veel beginners deze fout zullen maken. Ik had de perfecte locatie gevonden ergens afgelegen langsheen de spoorweg.
            Er was een oud seinhuis dat zich perfect zou lenen voor outdoor portretten, maar na gisteren de site terug bezocht te hebben (gelukkig zonder model), zie je bijna niets
            meer doordat het nu volledig verscholen zit door struiken en etc...
            Ik zou niet anders kunnen dan er met een bosmaaier naar toe te trekken om me een weg te banen naar de plaats en alles weg doen om er comfortabel te werken.

            Verder over flitsers:
            Hoeveel externe flitsers heb je meestal nodig? (ik heb een enkele sb700) Ik zie bij d_oracle heel mooie resultaten met slechts een enkele speedlight.
            Maar ik denk toch dat ik met slechts een SB700 niet toe zal komen. Een studio flitser mag dan misschien wat overkill zijn, maar zal toch moeten investeren
            in meerdere reportage flitsers. Als ik het uitreken kom ik voor twee sb700 toestellen bijna aan de prijs van een 600watt jinbei discovery.
            Dat is dus het eerste dilemma, toch kiezen voor reportage flitsers of beter een studioflits gebruiken met twee sb700 toestellen?

            Ik heb momenteel een zwak voor foto's waar de omgeving overpowered is door de flash. Maar in volle zon is zo een foto met een sb700 bijna onmogelijk.
            Zelfs al staat die op 1/1 (volle kracht), bovendien zijn de schaduwen te hard op zulke momenten waardoor je meerdere speedlights nodig hebt.
            Ik zou ook graag wat snelle actie vastleggen in een skate park en dit overdag. Dan is de sb700 zeker niet toereikend doordat de zon te hard is en ook voor de veiligheid
            van de skaters kan ik de flitser niet te dichtbij plaatsen. Ik zie op youtube wel wat filmpjes van sommigen die dit wel kunnen, maar de resultaten zijn nog te donker vind ik.
            Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is de sb700 op een statief te plaatsen en deze te richten in een zilveren paraplu. Waarschijnlijk wordt dan de flitskracht pas echt
            duidelijk.

            Dus, ik denk dat ik misschien eens ga kijken bij yongnuo om een flitser te vinden die voldoet aan mijn vewachtingen.
            Dat is: sterker zijn dan de sb700, zelfde mogelijkheden hebben (dus zowel manueel te bedienen, als ttl + hoge sluitertijden ondersteunen).
            en waarom denk je dat je perse een studioflits op locatie nodig hebt?

            zelfs in volle zon kom ik toe met 1 reportageflits hoor.
            de schaduwen is natuurlijk persoonlijke smaak

            zoals ik reeds zei, leer eerst het licht kennen en beheersen. nu zit je te spreken van 700-800 euro investering terwijl je de basics nog niet blijkt te beheersen als ik je tekst lees
            want de zilveren plu waarover je spreekt, zal je flitskracht met 1 stop halveren ongeveer makkellijk.
            wil je bvb skaters bevriezen en toch je afstand van je flits bewaren, bestaat daar een perfecte opossing voor, nl een PLM. maar zolang je het flitsen niet compleet beheerst, zal elk resultaat je teleurstellen veelal hoor, zelfs met duizenden euro's aan flitsmateriaal
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #36
              Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

              De zon overpoweren ? :-) fotografeer gewoon in de schaduw man ! Of bij licht bewolkt weer ................

              Comment


              • #37
                Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                Bedankt voor het antwoord, het is niet makkelijk om je een weg te banen door alle verschillende antwoorden op het internet.
                De ene zegt zus, de andere zo. Tot voor kort dacht ik dat het niet mogelijk was, maar als ik zulke antwoorden lees lijkt het me iets eenvoudiger.
                Waarom juist in de volle zon? Ik hou enorm van de effecten die je dan krijgt. Ik heb al wat over licht geleerd, maar dan natuurlijk licht.
                Dit is een pak eenvoudiger dan artificieel licht.


                De zon overpoweren ? :-) fotografeer gewoon in de schaduw man ! Of bij licht bewolkt weer ................


                Dit doe ik reeds altijd, maar wil iets anders. De effecten die je krijgt zijn subliem.

                Comment


                • #38
                  Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                  het kan op zich vrij simpel, iso verhogen als je zogenaamd niet genoeg flitskracht hebt. zo win je telkens een stop bij verdubbeling van de iso. de sluitertijd maakt weinig tot geen verschil bij dergelijke aanpassing als je op de max sync-tijd zit van 1/200ste. zo heb ik het toch in het verleden ervaren.
                  als je toch enigzins met kortere sluiters wil werken om het achtergrondlicht te temperen en toch je flits niet te te hard wil laten werken, kan je gaan opteren voor hypersync. ikzelf heb er nog geen persoonlijke ervaring mee, d_oracle wel.
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                    Het grappige was dat ik niet wist (alles is nieuw), dat er een verschil was tussen een PLM en een gewone flitsparaplu. (lijken op elkaar)
                    't Enige waar ik me een beetje zorgen om maak is werken zonder assistent. Als er bv een kleine wind op de paraplu waait.
                    In het gras is het met de lumopro 605 makkelijker werken, doordat ze spikes hebben.
                    Maar op gewoon beton zal de paraplu snel omver waaien. Over hypersync, mijn d5100 ondersteund dit niet, de d600 wel.
                    Maar normaal gezien is het zelfs met d5100 mogelijk om op maximale sluitertijd te flitsen. (mits goeie triggers en ondersteunde flitser)
                    Ik heb het in ieder geval nog niet geprobeerd, maar dat zal ongetwijfeld wel gebeuren. Het is allemaal een beetje wikken en wegen geblazen.
                    Die yongnuo flitsers lijken me enorm interessant maar er ondersteund maar een model hss. De prijzen liggen nogal uit mekaar voor dat ene model.
                    Op sommige plaatsen is het amper 50euro goedkoper dan een sb700. Voorlopig werken ze enkel met yongnuo triggers. (denk ik)
                    Lijkt me in ieder geval enorm interessant om er minstens twee te hebben die hss ondersteunen + daarnaast nog twee die het niet ondersteunen.
                    Komt al op een totaal van vier flitsers. Ik ga in ieder geval alles goed uitpluizen vooraleer ik overga tot aankopen.
                    Is het toegelaten om hier foto's te plaatsen van de effecten die ik wens te bereiken?

                    Comment


                    • #40
                      Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                      Ben curieus v je effecten :-)
                      In ieder geval Yougnuo 560 kan ik aanbevelen - geen zender nodig . Photocel is gevoelig genoeg !

                      Grtjs
                      Oorspronkelijk geplaatst door pkwy Bekijk bericht
                      Bedankt voor het antwoord, het is niet makkelijk om je een weg te banen door alle verschillende antwoorden op het internet.
                      De ene zegt zus, de andere zo. Tot voor kort dacht ik dat het niet mogelijk was, maar als ik zulke antwoorden lees lijkt het me iets eenvoudiger.
                      Waarom juist in de volle zon? Ik hou enorm van de effecten die je dan krijgt. Ik heb al wat over licht geleerd, maar dan natuurlijk licht.
                      Dit is een pak eenvoudiger dan artificieel licht.


                      De zon overpoweren ? :-) fotografeer gewoon in de schaduw man ! Of bij licht bewolkt weer ................


                      Dit doe ik reeds altijd, maar wil iets anders. De effecten die je krijgt zijn subliem.

                      Comment


                      • #41
                        Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                        Ik ga hier eens iets vertellen se... Eerst was ik ook niet te vinden voor reportageflitsers in studio omgeving, na advies van andere hier heb ik mij via e-bay 3 yongnuo 460 II flitsers gekocht. Ik ben daar echt positief door verast. Nog later kocht ik mij nog 2 softboxen 60 x 90 via e-bay. Het hoeft niet altijd duur te zijn om goede resultaten te behalen.
                        De flitsen betaalde ik 35€ / stuk en de softboxen 30€ / stuk. Je kan niet goedkoper ingesteld zijn....
                        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                        Comment


                        • #42
                          Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden







                          Moderator Note: foto's achter link aangezien niet zelfgemaakt
                          Last edited by zunoel; 16 juli 2013, 12:32.

                          Comment


                          • #43
                            Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden




                            Ziezo, ik denk dat jullie nu wel een idee hebben, indien er geen foto's geplaatst mogen worden dan mogen deze verwijderd worden.
                            Zo als je ziet op de foto's is er volgens mij meer nodig dan alleen een speedlight. Ik kwam zelfs met de sb700 ingesteld op 20m niet toe
                            om een goed resultaat te krijgen. Volgens mij zijn de meeste gemaakt met studioflash ism paraplu's.


                            Moderator Note: je mag hier wel foto's plaatsen, maar enkel eigen gemaakte foto's mogen zichtbaar geplaatst worden.
                            Je mag enkel linken naar foto's van anderen.
                            Last edited by zunoel; 16 juli 2013, 12:32.

                            Comment


                            • #44
                              Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                              Over zo een plm, ik heb op de site van strobistinfo gezien dat je deze kan bestellen op ebay vanuit Engeland.
                              De shop biedt enkel paypal als betalingsmogelijkheid, ik wens echter geen paypal te gebruiken.
                              Dus maar op amazon eens gaan kijken en heb daar de westcott gezien. Maar die is er enkel verkrijgbaar in een supergroot formaat: 2m20
                              Veel te groot voor speedlights, ik zoek meer iets rond 1m20 -1m60.

                              Comment


                              • #45
                                Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                                tja... dromen is fijn... maar de bewuste foto is gemaakt door Joe mcnally... dat is zo een beetje willen muziek maken als U2 door een paar gitaren te kopen... Die mens heeft tonnen ervaring! 20 jaar werkte hij voor national geografie...

                                en voor deze foto alleen... gebruikt hij een batterij van minstens 7 - SB9xx met elk een batterijpak... zonder!!! parapluutjes of PLM's... PLM's bieden geen meerwaarde bij sportfoto's, vermits ze erg nauwgezet gericht moeten worden. Je ziet het dan ook niet toegepast. Sportfoto's maak je met een bareflash! Hardlicht! zoals je op je eigen voorbeelden gemakkelijk kan zien....

                                my 2 cents: schaf je één enkele flits aan, een statiefje, een paar triggers, een 2 in 1 paraplu en leer dit materiaal door en door kennen... zo is Joe Macnally begonnen en ook Zach Arias en David Hobby... en all grote fotografen... Van zodra je met meer flitsen gaat starten, slaag je er nooit in om één flits te begrijpen...
                                Last edited by zunoel; 16 juli 2013, 12:33. Reden: foto achter link
                                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                                Comment

                                Working...
                                X