Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

    Ik heb zelf 4 Elinchrom D- Lites en ben er zeer tevreden over.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

    Comment


    • #17
      Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

      Ik gebruik het Calumet Genesis systeem. Om op locatie te kunnen werken heb ik dus verkozen voor de Calumet Genesis 300B, kost 400euro en verdomd stevig en betrouwbaar ding. Geen missers of wat dan ook. Nog geen problemen mee gehad en ik sleur het bijna overal mee. Vermits jij de accu niet nodig hebt kost je dat gemakkelijk 150euro minder dacht ik. En je kan ook opteren voor een Genesis 200, kost minder maar voor binnen moet dit niet meer zijn denk ik

      Meesten komen ook af dat je 400Ws nodig hebt, en volgens mij toch wel wat overkill. Ik gebruik 300Ws voor buiten en heb hier echt voldoende aan, laat staan om 400Ws binnen te gebruiken dan zul je die nooit op full power gebruiken denk ik. Maar dat laat ik aan de "pro's" over.
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

      Comment


      • #18
        Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

        je kan eens kijken bij : http://www.folux.nl/Webwinkel-Produc...epakket-1.html

        Kocht er een strip-box van Menik - wat een kwaliteit v die prijs ! (53 euro mét grid)

        Kamera express vond ik wat zwakjes van kwaliteit ;-) (gezien in de winkel)

        Comment


        • #19
          Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

          Ik heb ook een Menik setje (400Ws), en ben er heel tevreden over; ook afkomstig van Folux.
          Mijn gebruikte "studioruimte" is ongeveer 4.5*10;
          Deel van mijn living waar alles opzij geschoven is, staat mijn achtergrondsysteem met flitsen, foto's neem ik vanuit de overgang tussen living en hal, of verder de hal in of slaapkamer.
          Alles ligt op één lijn, en plaats genoeg voor gewoon gebruik, zowel gewone belichting als Hi & Low key.
          Montage van de softboxen gaat na enkele keren heel snel, als je de handeling te pakken hebt.
          Enig "probleem" dat ik vond was dat de diffusordoek vooraan de softbox over de zijrand gemonteerd wordt. Er is dus een heel brede spreiding van het licht.
          Softboxen met grid van Menik hebben dit probleem niet (heb een 120cm octa met grid), hier is wel een rand en is je licht beter richtbaar.

          Voor de rest is de kwaliteit goed voor niet pro gebruik. Zelf heb ik al een 2500 foto's genomen met de flitskoppen, nog steeds met de originele lampen.

          Als je wil testen met studioflitsers, is Menik voor mij een aanrader. Niet te duur, en geen rommel. Plus dat Folux.nl gratis via UPS verzend!
          Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

          Comment


          • #20
            Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

            Ja , dat kantje is essentiel ! Ik heb me ook rot gezocht naar softbox mét grid (aan een menselijke prijs :-) )

            Comment


            • #21
              Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

              Eventuele oplossing om het ontbrekend kantje te krijgen is velcro aan de binnenzijde van de softbox hangen op dezelfde plaatsen als aan de buitenkant en het diffuusdoek er binnenstebuiten in monteren.
              Enig probleem dat ik heb ondervonden tot nu toe is dat de zelfklevende velcro die ik gekocht heb niet blijft hangen aan de binnenkant van de softbox. Die moet er ingenaaid worden.
              Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

              Comment


              • #22
                Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                ik heb onlangs 3 jinbei spark 400's gekocht met daarbij dan 2 paraplu-styled bowens-mount softboxen van 60x90.
                ik had nog een gewone softbox van hen van vroeger (met baleinen) dus daarmee dat ik er maar 2 gekocht heb.
                Dat dan gecombineerd met 2 statieven (3de dat genoeg draagkracht heeft, had ik ook al).

                Zeker tevreden van deze 'set', alleen mocht hij mss toch iets krachtiger zijn, al kan ik nog makkellijk iso opvoeren natuurlijk (zit nu op 100-125) te werken.
                Wel overweeg ik nog de aankoop van een 4de flitser omdat ik soms toch eentje mis.
                Andere modifiers zullen dan ook nog wel volgen, vooral een octo van 120 ofzo, al beschik ik reeds over beauty dish & reflector naast de 3 softboxen. Ook gewone witte shoot-through als reflectie-paraplu's en dan ook nog wat 'strobist'-softboxen (phottix easy up 60*90 & 70*70 & westscott strip).
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #23
                  Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                  Ik heb ook nog een vraagje. Is het belangerijk dat je bv tot 1/32 terug kan draaien of is 1/16 vermogen ook laag genoeg? Stel je wilt bv met F2.8 werken.
                  "The important thing is not the camera but the eye..............

                  but the camera helps "

                  Comment


                  • #24
                    Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                    Oorspronkelijk geplaatst door lowdriver Bekijk bericht
                    https://www.koopgoedkoop.nl/fotostud...tboxen-50-x-71

                    Ook al veel positieve dingen van gehoord
                    Dat valt wel mee van prijs zeg!! 'k Ben ook aan't kijken.
                    Wil me verdiepen in studiofotografie, al zal het hier kamerfotografie zijn hahaha.
                    facebook
                    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                    Comment


                    • #25
                      Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                      @ Slimpie :

                      Hangt af van welk vermogen flitskop je gebruikt, en de ruimte die je tot beschikking hebt.
                      Hoe lager hoe beter, dan kan je ook (bv in een kleine ruimte) je model van heel dichtbij belichten (zacht licht dus) en toch geen uitgebrande foto hebben.
                      Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                      Comment


                      • #26
                        Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                        Ik heb mijn studio ook uitgerust met Jinbei flitsers en ben er heel tevreden mee.
                        Voor ik modellen begon te fotograferen ben ik in de studio een aantal maanden bezig geweest met het testen en uitproberen van de belichting met een studiopop.
                        De reproduceerbaarheid van de Jinbei flitsers (een aantal spark 300WS flitsers en 1 MileniumII 600Ws) is zeer goed. Voor mijn kleine studio (6x3.5m) is de 600Ws te sterk, ik moest teveel op laag vermogen flitsen, en dat is voor geen enkel flitser ideaal, daarom heb ik inwendig in de softbox nog een 2de doek gehangen.
                        Wat het kleurverloop betreft , dat heeft zowat iedere studio flitser, ik vraag mij af of er iemand 300°k zal zien op een modellen studio foto. Ik kan mij voorstellen dat dit voor sommige pro fotografen belangrijk is, maar op dit niveau werk ik (nog) niet.
                        Een minpuntje wat ik zou kunnen noemen is dat bij verlagen van het flitsvermogen, je de flitser eerst moet afdrukken omdat hij niet automatisch ontlaad, maar dat heb je bij veel "economy" flitsers.
                        De laadsnelheid is zeer goed, 10 flitsen/sec hoeven voor mij niet ,de beperking is mijn D800 , met die zware files loopt de buffer al snel vol, trouwens voor het model lijkt mij dit ook niet echt aangenaam om constant aan 10 flitsen/sec te werken
                        Wat dat zwarte randje aan de softboxen betreft, het licht is hiermee inderdaad beter afgelijnd, ik was deze week bij konijnenberg, en ik zag er een Jinbei softbox waarbij de voorste doek met velcro in de box werd bevestigd en niet over de rand, waardoor deze dus ook een vaste zwarte rand heeft ik heb nog getwijfeld om er één te kopen, heb ik niet gedaan maar ben het de volgende keer wel van plan.
                        Last edited by Beertje2; 28 februari 2013, 11:26.
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #27
                          Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                          Hallokes op deze fijne en hete zondagmiddag.
                          Het is buiten momenteel iets te warm naar mijn goesting, maar gelukkig voelt het eindelijk als "zomer". (We hebben er lang op gewacht, niet waar?)

                          To the point:
                          Ik plan om in de toekomst de een studioset te kopen, daarom haal ik dit topic even vanonder het stof.
                          Op deze manier hoeft er niet opnieuw een nieuw topic geopend worden en kunnen mensen met dezelfde plannen ook geholpen worden.

                          Mijn plannen:

                          Ik zoek iets allround, hiermee bedoel ik dan dat het leuk zou zijn om op locaties zonder elektriciteit gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden.
                          Daarnaast zou ik in de garage waar er overigens wel elektriciteit is een kleine studio willen beginnen. Ik las op het forum al veel over (Elinchrom) en (jinbei).
                          Daarnaast zijn er topics waar andere merken aanbod komen, maar om het voor mezelf makkelijk te houden, denk ik bij deze merken te blijven.
                          Vooral het feit dat Elinchrom vrijwel heel goede kwaliteit is, weliswaar wat duurder en volgens mij als ik het goed heb, is de op locatie-set iets te duur
                          om te starten. Naar mijn mening spreken we dan over de "Quadra set waar ik een generator bij zie), bij andere sets zoals de hier nogal vaak voorkomende
                          D-lite 400 zie ik dit niet, dus ik denk dat dit enkel op elektriciteit werkt.

                          Zoals je reeds kan afleiden uit mijn uiteenzetting zul je al merken dat ik op dit vlak nog compleet een leek ben.
                          Het is niet de bedoeling om deze flitsset direct aan te schaffen, ik wil eerst en vooral veel leren over hoe en wat en daarom ben ik ook wel geïnteresseerd
                          in een workshop. Maar dat is toekomst muziek.

                          Waar zullen de sets gebruikt worden?
                          Dit is zeer uiteenlopend en kort samengevat, plaatsen waar er geen elektriciteit is: Akkers, tunnels, skateparken, bepaalde delen van de stad, parkings, de duinen...
                          Daarnaast (zoals reeds gezegd) zijn er plannen om in de garage ook een kleine studio op te bouwen, maar daar lijkt een flitsset met een generator niet van toepassing.

                          Welke sets heb ik in gedachten?
                          De mobiele set weet ik nog niet om eerlijk te zijn. Maar, ik kwam bij konijn uit op de Jinbei discovery 600. Of dit goed is, weet ik niet daarom haal ik dan ook
                          dit topic vanonder het stof en schiet ik jullie meteen neer met een karrevracht vragen.

                          Is dit voldoende om tijdens volle zon te gebruiken? Als ik bijvoorbeeld snelle beweging wil bevriezen in een skatepark?
                          Zijn er nadelen aan zo een batterij? Kan deze met andere woorden snel defect raken indien de set even niet gebruikt wordt?
                          Is het beter meer dan een flitskop te hebben als je tijdens de middag wil schieten?
                          Aangezien ik er weinig of geen Nederlandstalige reviews over vind, kan iemand mij de nadelen eens uitleggen?



                          Zeer belangrijke vragen:

                          Kan ik deze set gebruiken in combinatie met een een set van Elinchrom die op elektriciteit werkt?
                          Bijvoorbeeld een d-lite 400? Over deze set heb ik ook een resem vragen, nl:
                          Is de 400 sterk genoeg?
                          Ik lees overal dat ik niet zozeer moet kijken naar de sterkte maar naar de mogelijkheden.
                          Deze mogelijkheden zijn bij goedkopere setjes eerder beperkt, vandaar dat ik bij deze set uitkwam.
                          Kan ik deze set ook buiten gebruiken (mits aansluiting op het elektriciteitsnet) of deze daarom niet krachtig genoeg?
                          Voor portretten en werk met modellen binnen lijkt deze set uitermate geschikt, maar zijn er geen nadelen aan verbonden?

                          Bovendien, is het goedkoper om alles apart te kopen te kopen of in set? Al vermoed ik het laatste, bij deze set vind ik de softboxen te klein.

                          Zijn deze sets compatibel met elkaar? Kan ik bijvoorbeeld ook accessoires gebruiken van andere merken?
                          Dien ik te letten op bepaalde factoren wanneer ik paraplus en dergelijke koop? Zijn de bijhorende statieven stevig genoeg of zijn deze eerder aan
                          de goedkopere kant? Zijn er zaken die ik hier over het hoofd zou kunnen hebben gezien?

                          Samengevatting van het gebruik: Ze worden gebruikt voor zowel portret (highkey, lowkey) als actie
                          fotografie en strobisme.

                          Belangrijk:
                          Ik denk dat velen onder jullie werken met voornamelijk 3light-setups, veelal 2 softboxen en een flits. Deze sets samen zijn in het totaal drie lampen.
                          Dus het zou super zijn dat ik in het begin deze sets samen kan gebruiken.

                          Direct nen helen boterham op zo een zwoele zondagmiddag, maar ik ben dan ook compleet nieuw in dit vlak van fotografie.
                          Daarom mijn excuses en vooral alvast van te voren, hartelijk dank voor jullie medewerking en bereidwilligheid.
                          PS:Iedereen die interesse heeft in een gelijkaardige set-up of gelijkaardige plannen koestert, zeker niet aarzelen en zoveel mogelijk vragen.
                          Op deze manier kan dit topic misschien verder uitgroeien tot een ideaal beginnerstopic voor flash-fotografie.
                          Tevens ook (iedereen) niet aarzelen om handige websites en dvd-en boektitels te posten om zoveel mogelijk te leren.
                          Ik had al eentje gezien, nl: UNDERSTANDING FLASH PHOTOGRAPHY van the one and only BRYAN PETERSON.

                          Bedankt en fijn verlof aan allen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                            Jinbei discovery 600. Ik gebruik deze ook. Ik ben er zo tevreden van dat ik alle andere studioflitsen verkocht heb. Ik werk nu in studio en op locatie met drie van deze sets. Of ze snel genoeg zijn om beweging te bevriezen? Geen idee, mijn modellen lopen niet zo snel. Maar ze hebben me nog geen enkele keer in de steek gelaten. En door de Bowens S koppeling zijn ze ook zeer universeel naar lichtvormers toe. Het enige nadeel vind ik dat er momenteel -bij mijn weten- maar één winkel in Belgie / Nederland is die dit merk voert.
                            https://waltertalboom.be-
                            Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                            Comment


                            • #29
                              Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                              Fijn om te horen dat deze setjes je goed bevallen. Je hebt er drie? Allemaal de 600 versie? Of heb je ook nog de 1200versie?
                              Ik vind er niet zo heel veel info over, vooral Duitse websites (mijn Duits is slecht). Filmpjes ook amper, ik zou eerstdaags of binnen bepaalde periode
                              een bezoek brengen aan de winkel in Turnhout. Ik had al enkele foto's gezien op flickr die passen in de stijl wat ik wil doen, en dit lijkt me prima te doen.
                              Het had natuurlijk wel iets sneller gemogen, maar voor de prijs lijkt me dit een super setje.

                              Vooral het feit dat het mobiel is. Jammer genoeg is de set voorzien van slechts een flitskop. Dus ik zou zeker een tweede kopen.
                              Ik twijfel gewoon nog tussen 1200 en 600. Het is voornamelijk voor buiten, normaal zou de 600 moeten volstaan, maar het lijkt me dat wanneer er twee
                              flitskoppen gebruikt worden, dat de kracht gehalveerd wordt.

                              Comment


                              • #30
                                Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                                Oorspronkelijk geplaatst door pkwy Bekijk bericht
                                Fijn om te horen dat deze setjes je goed bevallen. Je hebt er drie? Allemaal de 600 versie? Of heb je ook nog de 1200versie?
                                Ik vind er niet zo heel veel info over, vooral Duitse websites (mijn Duits is slecht). Filmpjes ook amper, ik zou eerstdaags of binnen bepaalde periode
                                een bezoek brengen aan de winkel in Turnhout. Ik had al enkele foto's gezien op flickr die passen in de stijl wat ik wil doen, en dit lijkt me prima te doen.
                                Het had natuurlijk wel iets sneller gemogen, maar voor de prijs lijkt me dit een super setje.

                                Vooral het feit dat het mobiel is. Jammer genoeg is de set voorzien van slechts een flitskop. Dus ik zou zeker een tweede kopen.
                                Ik twijfel gewoon nog tussen 1200 en 600. Het is voornamelijk voor buiten, normaal zou de 600 moeten volstaan, maar het lijkt me dat wanneer er twee
                                flitskoppen gebruikt worden, dat de kracht gehalveerd wordt.
                                Persoonlijk als je nog geen ervaring hebt met flitsen, zowel in studio of op locatie, zou ik eerder eerst eens een paar workshops gaan volgen.
                                Zo leer je het materiaal aan 1 zijde en welke mogelijkheden er enigzins allemaal zijn

                                De Fotostudio in Aalst geeft elke 1ste woensdag van de maand een intro studiofotografie.
                                Daarnaast voor op locatie kan je al heel veel doen met 1 reportageflits, zelfs in de zon.
                                Ga daarvoor eens bij d_oracle of de mannen van strobistworkshops een sessie volgen van de basis en er zal al een hele wereld voor je opengaan.
                                Website: http://www.svisimaging.be

                                Comment

                                Working...
                                X