Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

    Bij reportage (speedlight) flitsen wordt de flits bij lagere vermogens gestopt waardoor de flitstijd korter is, enkel bij full power wordt de flits niet gestopt en wordt de condensator volledig ontladen. Hoe lager het vermogen hoe korter de flits.
    Bij studioflitsen wordt de flits niet gestopt en ontlaad de condensator telkens volledig (enkel een paar dure merken werken volgens het principe van de speedlight)
    Het flits vermogen wordt geregeld door de spanning op de ontlaad condensator te veranderen. Hoe hoger de spanning hoe sneller de (1ste 50% ontlading) gebeurt.
    Aangezien meestal als flitstijd de t0.5 tijd opgegeven wordt (de tijdsduur nodig eerste 50% van de ontlading) kan ik mij goed voorstellen dat de flitsduur bij de hoogste vermogens korter is dan bij de laagste vermogens.De totale tijd om de volledige flits af te werken zal bij hoge en lage vermogens ongeveer gelijk zijn .
    Zie ontlaadcurves:
    Last edited by Beertje2; 7 maart 2012, 17:50.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

    Comment


    • #32
      Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

      Knap uitgelegd Beertje2!

      Heb je als eens getest met Pocket Wizard en HyperSync? Volgens de mensen van Servix maakt men in deze mode gebruik van het uitlopen van de flits na 0.5t. m.a.w. men laat de studio strobe ontsteken voor de sluiter opengaat. Dat zou dan meteen ook de reden zijn waarom je met trage koppen een hogere sluitertijd kan halen.


      Grtz
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #33
        Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

        Mijn pocket wizards zijn sinds 2 weken binnen.
        Er komt in ieder geval bij HS sync een puls uit (p2) die bruikbaar is om flitsen te triggeren. Deze puls is instelbaar: voor of na start van "sluiter open" .
        Mijn idee is om 3 flitsen op vol vermogen telkens met 1ms tijdverschil te laten flitsen om zo de ganse sluitertijd te overbruggen.
        Heb nu even geen tijd maar dit wil ik verder bekijken.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #34
          Re: snel flitsen met Nikon D7000 en studioflits?

          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          Bij reportage (speedlight) flitsen wordt de flits bij lagere vermogens gestopt waardoor de flitstijd korter is, enkel bij full power wordt de flits niet gestopt en wordt de condensator volledig ontladen. Hoe lager het vermogen hoe korter de flits.
          Bij studioflitsen wordt de flits niet gestopt en ontlaad de condensator telkens volledig (enkel een paar dure merken werken volgens het principe van de speedlight)
          Het flits vermogen wordt geregeld door de spanning op de ontlaad condensator te veranderen. Hoe hoger de spanning hoe sneller de (1ste 50% ontlading) gebeurt.
          Aangezien meestal als flitstijd de t0.5 tijd opgegeven wordt (de tijdsduur nodig eerste 50% van de ontlading) kan ik mij goed voorstellen dat de flitsduur bij de hoogste vermogens korter is dan bij de laagste vermogens.De totale tijd om de volledige flits af te werken zal bij hoge en lage vermogens ongeveer gelijk zijn .
          Zie ontlaadcurves:
          http://users.telenet.be/beertjesfoto...itstijden.html
          Klopt volledig !!!

          Studioflitsers werken compleet anders dan reportageflitsers en zijn inderdaad het snelst op vol vermogen !

          Studio flash units zijn over het algemeen trager dan reportageflitsers omdat ze ALTIJD de condensator altijd volledig dumpen, ongeacht de powersetting.
          Op een lager vermogen wordt de condensator maar gedeeltelijk opgeladen, maar wel volledig gedumpt. Hierdoor wordt de flitstube heel snel heel licht, maar dooft het geleidelijker uit. (bijna niet waar te nemen)

          Dus ja, Digipics en ook Doorhof hebben gelijk, voor diegenen die daar nog mochten aan twijfelen

          Grz. Peter
          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

          Comment

          Working...
          X