Iedereen hier is altijd maar bezig over modellen, vrouwen dus met smalle afmetingen, wat rondingen en een mat geborstelde huid om reflecties tegen te gaan...
Maar wat met auto's?
Ik ben momenteel bezig met een set samen te zetten maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nodig heb. Daarom heb ik een aantal vragen.
- Kun je met gewone strobes, zoals een SB-28 of 285HV, de zon overwinnen?
- Welke accessoires heb ik nodig? Ik neem aan dat de nodige light modifiers zoals snoots en grids om het licht te kunnen positioneren voor de details wel handig zijn, ook zullen gels nodig zijn om onder straatlicht te kunnen fotograferen zonder al teveel lichtbalans problemen, maar heb ik ook een noodzaak aan bvb een softbox of paraplu? Deze zijn immers ontworpen om reflecties van spotlicht tegen te gaan en een zachter licht te creëeren, maar een auto is zo groot dat een 50" softbox nog altijd een "kleine" lichtbron is vergeleken met de auto zelf. Bovendien zit ik met de grotere werkafstand dus is een softbox dan nog wel haalbaar met een gewone strobe qua power en heeft het eigenlijk enig nut?
- Ik beschik over een Eos 40D, werkt de cactus V4 daar naadloos mee samen, of zal er interferentie zijn?
- Hoeveel strobes zou ik nodig hebben? Ik denk momenteel aan 3 (hoewel ik best wel zou kunnen gaan "gek" doen en er 1 in het interieur plaatsen, 2 op de velgen, 2 op de wagen en 2 op de achtergrond...maar da's financieel niet haalbaar momenteel)
- Is 1 strobe genoeg om het interieur te verlichten wanneer ik de buitenkant fotografeer? Daarmee bedoel ik niet zozeer in vermogen maar zal de strobe "breed" genoeg kunnen gaan wanneer ik er ééntje in het midden van de wagen plaats?
- Wat is de maximale werkafstand van een V4 cactus in een open lucht situatie? en dan liefst een waarde die jullie zelf ondervonden hebben, niet de marketting waardes
- Zijn de V4's kostelijk in batterijen?
- Is het raadzaam om SB-28's aan te schaffen? of zijn de voordelen niet groot genoeg tov de 285HV's om mijn onderwerp te fotograferen (maw: zal ik 1/128 nodig hebben? of kijk ik beter niet op 30 euro en koop ik het gewoon zodat ik het kan gebruiken als ik het ooit nodig zou hebben)
- Zijn er websites die over strobism gaan, maar dan specifiek voor wagens (tot nu toe nog geen enkele deftige gevonden )
- Als ik paraplu's of softboxen zou gaan gebruiken, hoe groot is het risico dan dat deze kapot waaien of lightstands plooien wanneer er een beetje wind is?
- Kan een SB28/285HV tegen een stootje? of is het meteen kapot als er eens iets omver waait (ik neem aan dat paraplu of softbox de klap kan opvangen)?
- Ik weet dat ik veel vragen heb, hopelijk vinden jullie het nog leuk
- Welke budgetten heb ik ongeveer nodig om mee te beginnen? (ik heb de sticky gelezen dus ik gok +- 150 euro voor 1 flits met accessoires)
- Zijn er fotografen hier die bezig zijn met wagens en die me op sleeptouw zouden willen nemen tijdens een shoot?
- Is het waar dat foto's die degelijk gestrobed zijn bijna geen post processing meer vergen, of is dit een illusie (en dan heb ik het niet over paaltjes wegwerken maar eerder kleur correcties enz)?
- Gezien lichtsterkte niet van de sluitertijd afhangt maar van de F-stop, en je soms tot F16 ofzo moet gaan om de DOF goed te hebben, kom ik dan in de problemen met mijn strobes, of wordt ik verplicht van altijd wide open te schieten?
- Hebben jullie nog tips en tricks voor auto fotografen?
- Zal de flits genoeg gebied dekken als ik op bvb 10mm (objectief dan, niet flitskop) bezig ben?
En dan last but not least, en dit is echt wel een harde vraag voor velen:
- zou iemand het zien zitten om mij eens een flits of 2 + triggers uit te lenen zodat ik eens een half dagje kan proberen?
Maar wat met auto's?
Ik ben momenteel bezig met een set samen te zetten maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nodig heb. Daarom heb ik een aantal vragen.
- Kun je met gewone strobes, zoals een SB-28 of 285HV, de zon overwinnen?
- Welke accessoires heb ik nodig? Ik neem aan dat de nodige light modifiers zoals snoots en grids om het licht te kunnen positioneren voor de details wel handig zijn, ook zullen gels nodig zijn om onder straatlicht te kunnen fotograferen zonder al teveel lichtbalans problemen, maar heb ik ook een noodzaak aan bvb een softbox of paraplu? Deze zijn immers ontworpen om reflecties van spotlicht tegen te gaan en een zachter licht te creëeren, maar een auto is zo groot dat een 50" softbox nog altijd een "kleine" lichtbron is vergeleken met de auto zelf. Bovendien zit ik met de grotere werkafstand dus is een softbox dan nog wel haalbaar met een gewone strobe qua power en heeft het eigenlijk enig nut?
- Ik beschik over een Eos 40D, werkt de cactus V4 daar naadloos mee samen, of zal er interferentie zijn?
- Hoeveel strobes zou ik nodig hebben? Ik denk momenteel aan 3 (hoewel ik best wel zou kunnen gaan "gek" doen en er 1 in het interieur plaatsen, 2 op de velgen, 2 op de wagen en 2 op de achtergrond...maar da's financieel niet haalbaar momenteel)
- Is 1 strobe genoeg om het interieur te verlichten wanneer ik de buitenkant fotografeer? Daarmee bedoel ik niet zozeer in vermogen maar zal de strobe "breed" genoeg kunnen gaan wanneer ik er ééntje in het midden van de wagen plaats?
- Wat is de maximale werkafstand van een V4 cactus in een open lucht situatie? en dan liefst een waarde die jullie zelf ondervonden hebben, niet de marketting waardes
- Zijn de V4's kostelijk in batterijen?
- Is het raadzaam om SB-28's aan te schaffen? of zijn de voordelen niet groot genoeg tov de 285HV's om mijn onderwerp te fotograferen (maw: zal ik 1/128 nodig hebben? of kijk ik beter niet op 30 euro en koop ik het gewoon zodat ik het kan gebruiken als ik het ooit nodig zou hebben)
- Zijn er websites die over strobism gaan, maar dan specifiek voor wagens (tot nu toe nog geen enkele deftige gevonden )
- Als ik paraplu's of softboxen zou gaan gebruiken, hoe groot is het risico dan dat deze kapot waaien of lightstands plooien wanneer er een beetje wind is?
- Kan een SB28/285HV tegen een stootje? of is het meteen kapot als er eens iets omver waait (ik neem aan dat paraplu of softbox de klap kan opvangen)?
- Ik weet dat ik veel vragen heb, hopelijk vinden jullie het nog leuk
- Welke budgetten heb ik ongeveer nodig om mee te beginnen? (ik heb de sticky gelezen dus ik gok +- 150 euro voor 1 flits met accessoires)
- Zijn er fotografen hier die bezig zijn met wagens en die me op sleeptouw zouden willen nemen tijdens een shoot?
- Is het waar dat foto's die degelijk gestrobed zijn bijna geen post processing meer vergen, of is dit een illusie (en dan heb ik het niet over paaltjes wegwerken maar eerder kleur correcties enz)?
- Gezien lichtsterkte niet van de sluitertijd afhangt maar van de F-stop, en je soms tot F16 ofzo moet gaan om de DOF goed te hebben, kom ik dan in de problemen met mijn strobes, of wordt ik verplicht van altijd wide open te schieten?
- Hebben jullie nog tips en tricks voor auto fotografen?
- Zal de flits genoeg gebied dekken als ik op bvb 10mm (objectief dan, niet flitskop) bezig ben?
En dan last but not least, en dit is echt wel een harde vraag voor velen:
- zou iemand het zien zitten om mij eens een flits of 2 + triggers uit te lenen zodat ik eens een half dagje kan proberen?
Comment