Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitslicht meten zonder lichtmeter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: flitslicht meten zonder lichtmeter

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
    Gurdy,

Ik weet niet met welke flitsmeter je werkt, maar als de kamer donker is, dan meet je op 1/125 of 1/250; 1/500 net dezelde F waarden. Ofwel heb je een slecht gestabiliseerde flits. Met een Eelinchrom met een stabiliteit van minder dan 0.010EV, ga je vb f8 meten op 1/125; 1/250 en 1/500.

Wat jouw foto’s aantonen is de beperking van een focal pane sluiter en de relatie tot de max sync speed (een leaf sluiter kan korten syncen). En heeft niets te maken met de flits duur van de studioflits.

Met mijn camera zou ik op 1/250 een volledig witte afbeelding krijgen. Ga ik hoger krijg ik een zwarte rand. Reden is dat de sluiter dan nooit meer volledig open staat tijdens de belichting van de sensor. Het tweede gordijn sluit al vóór dat het eerste gordijn aan de overkant is. Hoe sneller de sluitertijd hoe groter dat effect.

Nikon (en wellicht ook Canon) heeft daar iets op gevonden. FP Flash Sync. Hierbij zal de flits meerdere keren (stroboscopisch) flitsen om toch heel de sensor te belichten. Een studio flits kan dat niet. Ik heb met CLS mijn flitsers, in vol zonlicht, al op 1/1250 ge-synct. Het vergt veel van de SB900 (snel in temp beveiliging) maar hij kan het. Best is dan twee DB’s in dezelfde groep te zetten. Dan hebben ze meer power.

http://www.photozone.de/hi-speed-flash-sync
    Het gaat hier helemaal niet over het type sluiter, hoor. Dat vanaf sneller dan 1/250 het beeld maar half belicht wordt, dat doet er hier niet toe.
    De test duidt enkel aan dat de flitsers op tijd reageren, of toch minstens binnen de tijdsspanne die de twee gordijnen nodig hebben om hun werk te doen.

Men kan dezelfde test overdoen met een centraalsluiter (tenminste als u er ééntje vindt die tot 1/1000 gaat, hetgeen ik niet ken)
    en dan krijgt u wel telkens een volledig belicht beeld
    ... maar dan blijft mijn redenering staande.
    Of niet ?
    Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
      Studioflitsers geven hun licht af tegen 1/800 tot 1/2500 sec en korter (afhankelijk van de intensiteit)

Toch is bovenstaande quote volgens mij juist. Je zal bv zien dat de max flits duur afhankelijk is van het vermogen van de flitsers.
      De flitsbuis in een Elinchrom RX 600 is dezelfde dan die van een RX 1200 (die 1 f stop krachtiger is). Bij een RX600 is de flitsduur ca 1/2050 en bij de RX1200 1/450.
      De technologie werkt zo. Je hebt een minimale ontstekingsspanning nodig voor de flitsbuis. De oplaadtijd is de tijd die de elektronica er over doet om de Elco’s tot die spanning op te laden. Eens die spanning bereikt kan je flitsen op vol vermogen (of kleiner). De hoeveelheid licht regel je niet door de intensiteit (spanning opgeladen in de Elco’s) maar hoe lang je ontlaadt (dat word geregeld met de houdstroom door een Triac oftewel anti parallel geschakelde thyristoren). Natuurlijk neemt de intensiteit ook wat af als de ontlaadtijden toeneemt (dus bij vol vermogen) omdat de spanning en bijgevolg ook de stroom, door de flitsbuis afneemt.

Btw, een reportageflits werk ook op dit principe. Hier onder de flitsduur van een SB800 in manueel.

1/1050 sec. at M1/1 (full) output
      1/1100 sec. at M1/2 output
      1/2700 sec. at M1/4 output
      1/5900 sec. at M1/8 output
      1/10900 sec. at M1/16 output
      1/17800 sec. at M1/32 output
      1/32300 sec. at M1/64 output
      1/41600 sec. at M1/128 output

Maar terug naar flitslicht meten zonder flitsmeter.
      Een tip in de DVD serie van David Hobby: zorg dat een grijskaart of stuk huid volledig het beeldveld vult. Zorg dat je volledig onscherp beeld hebt. Maak een opname en bekijk het histogram. Een grijskaart moet in het midden van je histogram zitten, een blanke huid ca 2/3 a 1 stop ruimer (meer naar rechts).
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

De test duidt enkel aan dat de flitsers op tijd reageren, of toch minstens binnen de tijdsspanne die de twee gordijnen nodig hebben om hun werk te doen.
        Ik werk in de studio met de strobes in optische slave. De SB800 op 1/128 (dus 1/41600 sec). De strobes weten dus niet op welke sluitertijd ik Sync.

Comment

zet van bijvoorbeeld 1/250, dat niet alle licht dat de flitser uitspuwt binnen die 1/250ste van een seconde geleverd wordt.
          Ik heb bijvoorbeeld drie van die Jinbei-flitsers (= wreed goedkope bakskes) en die hebben er wel erg van wat dat betreft.
          Namelijk, van zodra ik op een sluitertijd sneller dan 1/125sec werk, worden mijn opnames al donkerder !
          Dat komt doordat in 1/160sec die flitsers nog niet op hun maximum vermogen geraakt zijn qua effectieve output.
          Test het zelf maar eens in een donkere ruimte met de flitsers op volle kracht:

Als je Jinbei flitsers idd nog uitsturen op 1/125 denk ik dat dit een stukje minderwaardige elektronica is. Vermoedelijk regelt men het vermogen met de spanning in de ELco’s en dus niet met de ontlaadtijd. De uitleg over de flitsduur gat wel degelijk op voor reportage flitsers en kwalitatieve studioflitsers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
            Als je Jinbei flitsers idd nog uitsturen op 1/125 denk ik dat dit een stukje minderwaardige elektronica is. Vermoedelijk regelt men het vermogen met de spanning in de ELco’s en dus niet met de ontlaadtijd. De uitleg over de flitsduur gat wel degelijk op voor reportage flitsers en kwalitatieve studioflitsers.
            Voila ! Dat was eigenlijk het enige wat ik naarvoor wilde brengen : dat er nu eenmaal van die goedkope bakske's zijn (zoals die Jinbei's van mij) die ferm misleidend kunnen zijn voor iemand die zijn studiolicht wil meten zonder lichtmeter en dus waarschijnlijk ook niet het budget heeft uitgetrokken voor duurdere flitsers. Want dat was toch de start van deze topic.

U hebt blijkbaar meer dan gemiddelde kennis over die flitsers en ik zie dat u daar ook even aanhaalt dat sommige flitsbuizen tot 1/450 tijd nodig hebben om hun "ding te doen", terwijl even daarvoor beweerd werd dat studioflitsers nooit trager dan 1/800 gaan.

Voor zij die net als ik Jinbei's , Falcon Eyes en dergelijke mindere-goden-merken gebruiken ware het mijn inziens toch niet slecht even dat proefje (= 2 min. werk) te doen met die lichtmeter). Het zal materieelkennis opleveren en dat is nooit slecht, dacht ik.

Wat betreft het bedenkelijke alooi van de electronica in een Jinbei, ik denk dat de prijs datal enigzins laat vermoeden. Anderzijds, voor iemand die niet van plan is zo 'n hele set over en weer te slepen dat het prijs/kwaliteit wel erg fair is.

groeten,
            Gurdy

Comment

Working...
            X