Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitslicht meten zonder lichtmeter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitslicht meten zonder lichtmeter

IK maak gebruik van een tweetal studioflitsers maar ik ben nog niet in het bezit van een lichtmeter (staat wel op het verlanglijstje ). Ik stel mijn camera in op 1/125 sec en f8 bij ISO 100. Hoe kan ik nu, zonder losse lichtmeter, de juiste hoeveelheid flitslicht bepalen?

Bij voorbaat dank voor uw advies.

Groet,
    Hans

Re: flitslicht meten zonder lichtmeter

Oorspronkelijk geplaatst door Hannes Bekijk bericht
    IK maak gebruik van een tweetal studioflitsers maar ik ben nog niet in het bezit van een lichtmeter (staat wel op het verlanglijstje ). Ik stel mijn camera in op 1/125 sec en f8 bij ISO 100. Hoe kan ik nu, zonder losse lichtmeter, de juiste hoeveelheid flitslicht bepalen?

Bij voorbaat dank voor uw advies.

Groet,
    Hans
    wat is voor jou de juiste hoeveelheid licht?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Als ik met een lichtmeter het opvallende licht zou meten bij ISO 100 zou de lichtmeter f8 moeten aangeven; dat is volgens mij voldoende licht. Maar hoe mee ik dat zonder lichtmeter. Hoe kan ik bijvoorbeeld de lichtmeter in mijn camera gebruiken?

Comment

Als ik met een lichtmeter het opvallende licht zou meten bij ISO 100 zou de lichtmeter f8 moeten aangeven; dat is volgens mij voldoende licht. Maar hoe mee ik dat zonder lichtmeter. Hoe kan ik bijvoorbeeld de lichtmeter in mijn camera gebruiken?
        trial and error.
        Kan je een histogram interpreteren? Dan ben je al een eind op weg.

Een andere manier is het richtgetal van de flitser gebruiken, maar da's zelfs voor mij teveel rekenwerk.
        Je zou ook eens moeten weten hoeveel fotografen er een touwtje aan de flitskop hebben hangen

G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Ik sluit me aan bij Geert: Trial and error... In het begin ga je moeten zoeken, maar na enkele keren speel je hiermee en je zal zien dat je onmiddellijk de juiste instelling zal doen. Mijn lichtmeter komt heel zelden nog uit de tas, enkel voor meer gecompliceerde opstellingen (en dan nog...).

Roeland
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

Comment

Gewoon een testfoto maken....dan je foto terug bekijken in je camera met histogram ernaast. Zolang er geen pieken tegen de linker- en rechterkant zitten en het licht mooi geleidelijk is opgebouwd zit je goed. Hangt natuurlijk wel af van de foto die je maakt:
            Bij een highkey zal je histogram vooral rechts belicht zijn, bij een lowkey-achtige foto visa versa.

Ik gebruik nooit mijn lichtmeter...als je het een paar keer op gevoel hebt ingesteld en hebt gechecked weet je precies wat jouw lampen doen in welke situatie en instelling.

Comment

Zou in u geval eens een lichtmeter in bruikleen vragen en de meest gebruikte opstelling uitmeten (enkel in een studio van toepassing) hang ze aan u flitskop met het bekende draadje .
              Indien je veel buiten werkt is zoiets fingerspitsen gevoel .
              Een historama is al aangehaald , ook al is het een kunst zoiets uit te lezen , het resultaat van de foto op een klein lcd scherm vertelt mij althans weinig .

Comment

Hey,

Ik doe dit atijd als volgt en ik ben tevreden met het resultaat:

Zet u sluiter zo hoog mogelijk (rekening houden met uw max sync speed) om het "ambient" te minimaliseren.
                Zet je camera volledig out of focus
                hou je linker hand op de plaats waar je het licht wil meten.
                trek een foto van je hand (probeer zo weinig mogelijk andere dingen bij op de foto te zetten maar ga ook niet vlak tegen je hand staan trekken want dan blockeer je het licht zelf)
                kijk nu naar je histogram, je zal nu slechts 1 piek zien, dit is de lichthoeveelheid dat op je hand valt. als deze in het middan van je hystogram staat is je onderwerp goed belicht.
                Staat de piek iets naar links is je hand onderbelicht.
                Staat de piek iets naar rechts is je hand overbelicht.

Ik ben geen pro dus mijn uitleg kan er ook volledig naast zitten. als dit zo is dan hoor ik het graag!...

Mvg,

anexco
                o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

Comment

Bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker proberen.
                  Ik heb inmiddels ook een lichtmeter gekocht Sekonic L308s en daar ga ik binnekort eens mee aan de slag. Ik heb ook een grijskaart aangeschaft. Als het goed is moet ik daar ook een behoorlijk eindje mee op weg geholpen zijn.

Groet,
                  Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anexco Bekijk bericht
                    Hey,

Ik doe dit atijd als volgt en ik ben tevreden met het resultaat:

Zet u sluiter zo hoog mogelijk (rekening houden met uw max sync speed) om het "ambient" te minimaliseren.
                    Zet je camera volledig out of focus
                    hou je linker hand op de plaats waar je het licht wil meten.
                    trek een foto van je hand (probeer zo weinig mogelijk andere dingen bij op de foto te zetten maar ga ook niet vlak tegen je hand staan trekken want dan blockeer je het licht zelf)
                    kijk nu naar je histogram, je zal nu slechts 1 piek zien, dit is de lichthoeveelheid dat op je hand valt. als deze in het middan van je hystogram staat is je onderwerp goed belicht.
                    Staat de piek iets naar links is je hand onderbelicht.
                    Staat de piek iets naar rechts is je hand overbelicht.

Ik ben geen pro dus mijn uitleg kan er ook volledig naast zitten. als dit zo is dan hoor ik het graag!...

Mvg,

anexco
                    Een niet al te wetenschappelijk aanpak, zou ik zeggen ,maar bon

Eén opmerking wel bij uw euh ... methode : vergeet niet dat studioflitsers een langere flitsduur hebben
                    dan het soort van flitser dat op je toestel wordt geschoven.
                    Concreet: het zou wel eens kunnen gebeuren, dat als je je toestel op de max flitssync
                    zet van bijvoorbeeld 1/250, dat niet alle licht dat de flitser uitspuwt binnen die 1/250ste van een seconde geleverd wordt.
                    Ik heb bijvoorbeeld drie van die Jinbei-flitsers (= wreed goedkope bakskes) en die hebben er wel erg van wat dat betreft.
                    Namelijk, van zodra ik op een sluitertijd sneller dan 1/125sec werk, worden mijn opnames al donkerder !
                    Dat komt doordat in 1/160sec die flitsers nog niet op hun maximum vermogen geraakt zijn qua effectieve output.
                    Test het zelf maar eens in een donkere ruimte met de flitsers op volle kracht:
                    begin op 1/100, dan 1/125, 1/160...tot de maxsynctijd van je toestel.
                    Zolang je alle andere instellingen onaangeroerd laat moeten alle opnames gelijk zijn.
                    Wel ,als die opnames toch donkerder worden,
                    dan wil dat zeggen dat de flits langer duurde dan je sluitertijd...

Probeer maar eens een snelle beweging te bevriezen met je studioflitsers zoals dat met een opzetflitser kan ...
                    Studioflitsers bouwen hun flits gezapiger op, daarmee.

Met andere woorden : soms wordt de minimum flitstijd de beperkende factor bij een opname i.p.v. de snelste volledig-open-gordijnen-sluitertijd.

En als het niet zo is, dan hoor ik dat ook graag.

groeten,
                    Gurdy

Comment

Hoe dit zit met studio flitsers weet ik niet. ik werk altijd met reportage flitsers.
                      Ik heb net de test voor de zekerheid gedaan met mijn flitsers en van 1/60 tot 1/320 geen verschil in intensiteit. ook al probeer ik op full power (wat resulteert in de langste flitstijd?)
                      Maar idd als dit zo is bij studioflitsers dan is mijn methode niet ideal ...

Mvg,

anexco
                      o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht

En als het niet zo is, dan hoor ik dat ook graag.

groeten,
                        Studioflitsers geven hun licht af tegen 1/800 tot 1/2500 sec en korter (afhankelijk van de intensiteit)

Jou sync speed heeft meer te maken met de reactiesnelheid van je flitsers op het syncsignaal vermoed ik.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

vergeet niet dat studioflitsers een langere flitsduur hebben
                          dan het soort van flitser dat op je toestel wordt geschoven.
                          Een SB800 / SB900 Ca 1/850 op full.
                          Een goedkope studioflitser ca 1/750
                          De wat betere 1/1500 en meer.
                          De toppers 1/2500

Hoe duurder de kop, hoe sneller ze flitsen.
                          Elinchrom RX en ProFoto D1 zijn de koplopers...
                          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            Studioflitsers geven hun licht af tegen 1/800 tot 1/2500 sec en korter (afhankelijk van de intensiteit)

Jou sync speed heeft meer te maken met de reactiesnelheid van je flitsers op het syncsignaal vermoed ik.
                            Ik heb even een opstelling gemaakt om dat te ontkrachten:
                            Ik heb een studioflitser (Jinbei400) op volle kracht richting witte muur op pakweg 1 meter afstand geplaatst.
                            En dan opnames gemaakt met 40D op f22 op 1/500, op 1/750 en op 1/1000. Dat alles in een quasi volledig donkere ruimte.
                            En dat zijn de respectievelijke resultaten

Die laatste opname bewijst toch dat de flitser hier wel degelijk binnen die (sluiter-)tijdsspanne van één duizendste van een seconde heeft gereageerd, anders bleef alles pikdonker, niet?
                            Wel, als het nu echt zo zou zijn dat die flits maximum slechts 1/800ste van een seconde duurt,
                            dan heb ik maximum 1/1000 reactietijd + maximum 1/800 flitstijd = afgrond een tijdsspanne van 1/400sec
                            Maar de praktijk toont aan dat die hele flits niet past binnen een grotere tijdsspanne van 1/160sec ... en dus langer dan 1/400sec duurt.

Ik weet niet precies hoe die flitstijden die worden weergegeven in de handleidingen en zo
                            moeten geïnterpreteerd worden, maar ze zijn niet absoluut, vermoed ik.
                            Iemand die in studio zijn flitslichtmeting doet met gebruik van een beeldvullende grijskaart ondervindt
                            weinig last van die trage flitstijden want zijn sluitertijd zit meegerekend in zijn meting. Met een externe meter loopt het anders.

Doet u maar even de proef op de som met een flitslichtmeter zonder gebruik van een kabel:
                            stel de flitser op in een totaal donkere ruimte, zet op volle kracht.
                            Doe een meting met sluitertijd 1/60sec.
                            Doe exact dezelfde meting maar met sluitertijd ingesteld op 1/500sec.
                            U leest de tweede keer een lagere lichtwaarde af, niet ?
                            En mits u de meter gebruikt zonder kabel, kan het niet dat de flitser te traag reageerde want het is uw meter die reageerde op de flits !
                            Maar uw lichtmeter sloot zijn meting af nog voor uw studioflitser alles uitgespuwd kreeg !

De grafiek van de output van een studioflitser lijkt eerder op de overlangse doorsnede van een skischans , terwijl die grafiek bij opzetflitsers eerder een speerpunt weergeeft.
                            m.a.w. een studioflitser komt gewoonweg niet zo rap tot zijn hoogtepunt
                            ... ik ben ondertussen over de veertig, ik weet er alles van

Als dat niet zo is, dan zou ik dat toch graag weer weten, want ik wil de waarheid krijgen,
                            ik wil niet persé gelijk krijgen. over mijn +40 zijn mag u uw waarheid voor u eigen houden, dat wel

groeten,

Wat me nu wel voor de eerste keer opvalt is dat dat sluitergordijn scheef hangt! is dat normaal ?
                            Gurdy

Comment

Gurdy,

Ik weet niet met welke flitsmeter je werkt, maar als de kamer donker is, dan meet je op 1/125 of 1/250; 1/500 net dezelde F waarden. Ofwel heb je een slecht gestabiliseerde flits. Met een Eelinchrom met een stabiliteit van minder dan 0.010EV, ga je vb f8 meten op 1/125; 1/250 en 1/500.

Wat jouw foto’s aantonen is de beperking van een focal pane sluiter en de relatie tot de max sync speed (een leaf sluiter kan korten syncen). En heeft niets te maken met de flits duur van de studioflits.

Met mijn camera zou ik op 1/250 een volledig witte afbeelding krijgen. Ga ik hoger krijg ik een zwarte rand. Reden is dat de sluiter dan nooit meer volledig open staat tijdens de belichting van de sensor. Het tweede gordijn sluit al vóór dat het eerste gordijn aan de overkant is. Hoe sneller de sluitertijd hoe groter dat effect.

Nikon (en wellicht ook Canon) heeft daar iets op gevonden. FP Flash Sync. Hierbij zal de flits meerdere keren (stroboscopisch) flitsen om toch heel de sensor te belichten. Een studio flits kan dat niet. Ik heb met CLS mijn flitsers, in vol zonlicht, al op 1/1250 ge-synct. Het vergt veel van de SB900 (snel in temp beveiliging) maar hij kan het. Best is dan twee DB’s in dezelfde groep te zetten. Dan hebben ze meer power.

I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Working...
                              X