Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelf belichting maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zelf belichting maken

Persoonlijk, bouwlampen of studiolampen, het is uiteindelijk de foto en het idee dat telt, al veel mooie foto's gezien met éénvoudig materiaal, en al veel slechte foto's gezien met enorm duur fotomateriaal. ik fotografeer met eenvoudige bouwlampen, met kalkpapier een lichttent gemaakt. Ik ben hier nieuw geen idee of ik hier voorbeeld mag bijzetten?
    mvg

Comment

Ondanks het vorige advies had ik me deze week toch een set bouwlampen gekocht, van het type met de TL lampen .

Lekker je eigen ding doen kan leuk zijn...., ik heb ook een zoekende geest maar wel gecombineerd met een luisterend oor !

MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Voor wie mee leest en ook vanplan is zelf iets in elkaar te zetten..

Ik dacht slim te zijn en heb 2 dimmers gekocht om de 'flits' sterkte te regelen die dingen zijn duur, kost tijd om iets veiligs in elkaar te zetten (blijft stroom natuurlijk) en ik gebruik er maar weinig van.
        koop liever verschillende lampen (150w 300w 500w) en wissel die om waneer nodig. een dimmer werkt gewoon niet.

Stof koop je niet op de markt, blijkt veel duurder te zijn als op internet, zie bijvoorbeeld de stoffenstunter.

Iemand overigens nog ideen voor andere achtergronden als stof de kleur is zo effen (heb 'n zwarte en 'n witte) maar wil liever een patroontje.

zit zelf te denken aan behang alleen is daarbij het probleem dat die banen zo smal zijn. moet eigenlijk toch wel minimaal 150 tot 200 cm breed zijn.
        van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

Comment

Voor stoffen heeft ikea vaak goedkoop materiaal, standaard is stof 140 breed, ik dacht dat ikea ook 150 cm had. Op elke gewenste lengte dan te krijgen he. breed genoeg voor prtretje maar te smal voor veel andere doeleinden jammer genoeg.
          Dimmer die niet werkt??? Ik heb een goedkope dimmer van de gamma, zo een steek 1 kant in het stopkontakt en de andere kant steek je je stekker van de lamp in. Werkt voor mijn doka licht (ook halogeen) perfect!!!
          Je moet wel weten dat halogeen licht niet echt gemaakt is om te dimmen en zal lijden tot een verkorte levensduur van je lampje. En hou in het oog hoeveel Watt dat dimmertje aankan. Bij mij zit er 100watt in en ik weet niet tot hoeveel watt dat dimmertje werkt.
          Er zijn ook schuif dimmers die tot 300Watt gaan als ik me niet vergis. Deze zijn ook nog goed betaalbaar. geen electronische dimmer kopen of inbouw dimmer van niko of iets dergelijks, deze zijn veel te duur voor de toepassing waar wij het voor willen gebruiken.
          Naar het schijnt is er ook veel keuze van stof (weet wel geen maten) op de "turkenmarkt" zal eens informeren bij mijn schoonmoeder om te horen waar en wanneer dat ergens is ;-)
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Ja die korte standaard maat 140cm is niet handig.
            geen probleem overigens bij zwart of wit, gewoon aan elkaar (laten) naaien. die naad zie je niet zo heel goed en met wat photoshop issie helemaal weg.

heb 2 opbouw (max400w) dimmers tegenover elkaar op een dik blok hout geschroefd. Die dimmers die je in het stopcontact prikt kunnen niet zo veel watage aan. en ik wou m'n 500w lamp dimmen. Maar wat ik merk is dat waneer je een hallogeen lamp dimt het licht op het oog zichtbaar geel word.

Maar iedereen heeft zijn eigen low budget manier van werken.
            van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

Comment

Als achtergrond heb ik me een tafelkleed gekocht in een soort vinyl met een mooie ouderwetse print erop. Deze is 1m40 breed en 6m lang en het belangerijkste is wit aan de achterzijde. Is al veel beter dan wat ik voordien heb geprobeerd want nu kan ik hem lang uitrollen. Spijtig genoeg niet afwasbaar aan de achterzijde. Kostprijs 30euro. Niet echt goedkoop maar heb wel tafelkleed voor de rest van men leven als het niet lukt .
              Heb verder geknutseld met 2 halogeenstralers van 500Watt en de 2 vorige TL stralers die eigenlijk tot niets meer dienen omdat de stralers zo overweldigend licht geven.
              Enige probleem is de positionering nog, blijf maar van die afschuwelijke schaduwen krijgen... iemand een basic plan hoe je je lampen opsteld. Ondertussen blijf ik verder experimenteren.
              Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
              Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

Hoe ik het heb gedaan:

statief
                • 10 L Blik (verf ofzo, garage schuurzeep-blik is nog beter) (gratis)
                • lat 1.5cmX3X190cm (2 tot 4 euro)
                • betonmix (4 tot 7 euro)

Lat aan de zijkant (binnenin) van het blik vastschroeven
                beton er in en hard laten worden
                klaar

koop een witte paraplu (niet meer als 6 euro voor betalen) bijvoorbeeld blokker maar weet niet of jullie die ook hebben in Belgie

Koop metalen klemmen bij een bouwmarkt, zitten meestal in zo'n 2 euro bak maar die zijn niet goed, geen lijmklemmen en geen kunstof. (kunnen nog best prijzig zijn maar koop geen rommel want de klem gaat de lamp vast houden.

klem de lamp op je statief.
                Klem de paraplu voor je lamp (let op dat hij niet te warm wordt)
                wikkel je stroomdraad een keer of 2 om de lat heen zodat hij minder snel omvald, niet te vaak anders kan je door inductie brand krijgen.
                klaar....

ZONDER PARAPLU OF IETS ANDERS VOOR DE LAMP WERKT HET NIET EN HEB JE HARDE SCHADUWEN

Oja en niet de 2 licht soorten door elkaar gebruiken, dus niet mengen met dat tl licht ook niet samen doen met daglicht, dit geeft een zeer lelijk kleur effect dat je met photoshop bijna onmogenlijk weg kan werken

Comment

je kan bij lee filters (hebben versch belgische verdelers) ook een "frosted" filtervel kopen, geeft al veel zachter licht.
                  Dacht dat ze niet zo schandalig duur waren ook niet. Vraag wel naar de versie die tegen hitte kan.
                  Deze kunnen dan zo voor de lamp.
                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hetspook Bekijk bericht
                    Voor wie mee leest en ook vanplan is zelf iets in elkaar te zetten..
                    Ik ben ook aan het stoeien geweest met 2 bouwlampen zonder papier...gewoon de muur als achtergrond, mijn dochtertjes en vriendinnetjes er voor....en ik vond het resultaat zo slecht nog niet. Als je een beetje creatief bent kun je lowbudget hele leuke dingen doen. Het is in iedergeval een leuk experiment

Dezé foto's heb ik gemaakt mbv 1 ordinaire bouwlamp en een zelfgemaakte reflektor (een plaat karton van 40x60 omwikkeld met aluminiumfolie)

Comment

Ik heb ook met bouwlampen geëxperimenteerd. Als je van flinke schaduwen en/of extreem licht houdt, dan kan het zeker leuk zijn. Je kunt het creatief toepassen. Als je nog creatiever of handiger bent, dan kun je ze ook indirect(er) licht laten (verzachten van je licht kan op allerlei manieren; lappen, kalkpapier, muren etc.) geven en zo wat zachter licht proberen te krijgen, maar dat is een hoop gepuzzel.
                      Ik heb er een hoop lol mee gehad, ook omdat ik mee probeerde uit te vissen hoe licht zou kunnen werken.
                      Ik denk dat je uiteindelijk wel meer hebt aan een leuke studioset oid (geen ervaring mee, ik moet nog even sparen ).
                      Wat betreft achtergronden: je kunt allerlei leuke stoffen kopen op de markt. Superleuk om eens uit te proberen. Helaas zijn die lappen doorgaans maar 1.40 breed en dat niet alleen, vaak kreuken ze behoorlijk. Kreukvrij en breed achtergronddoek hoeft niet zo veel te kosten, daar zou ik het niet om laten. Sommige stoffenwinkels hebben trouwens ook bredere banen (‘kamerbreed” 300cm breed).

Comment

Een matte muur doet het op zich ook wel goed hoor.
                        De schaduwen van bouwlampen kun je net zo extreem of zacht maken als je wilt. De foto die ik plaatste bewijst dat je amper schaduw hoeft te hebben met bouwlampen. Dat ligt meer aan de afstand van de lampen en de plaatsing(net als bij studiolampen). Het verschil met studiolampen zit 'm volgens mij vooral in de warmte temp van het licht (geel oranje gloed) en het feit dat je ze niet kan instellen.

Comment

Ja dat zijn inderdaad heel mooie foto's, knap gedaan.
                          Spijtig genoeg heb ik geen enkele effe muur, ze bevatten altijd een motief maar daar heeft men tafelkleed de oplossing gebracht.
                          Zoals sommige hier hebben gezegd ga ik eens wat knutselen met lappen stof of paraplutjes om men harde schaduwen weg te krijgen. Maar dat moet even wachten, de macrolens en het mooie weer zetten me aan tot andere dingen.
                          En wat het me eigenlijk het meeste stoort is men gebrek aan plaats in huis, heb het gevoel dat men lampen te dicht op men model staan.
                          Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf

Comment

Lampen staan eigenlijk vaak dichtbij het model....hoe verder je de lamp zet, des te harder de schaduw. Wat wel belangrijk is, is dat je model niet met de rug tegen de muur staat en jij met de camera afstand kan nemen. De plek waar ik deze klungelfoto's heb gemaakt is maar 1,5 meter breed (tussen kast en radiator), maar ik kan daar wel 5 meter naar achteren lopen.
                            Ruimtegebrek is killing idd Ik ben altijd eerst een halfuur bezig om mijn huiskamer om te gooien en mijn spullen uit de kast te trekken. Erg motiverend....NOT
                            Ik ben benieuwd naar je foto's...maar laat het voorlopig nog maar even mooi weer blijven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                              Ik ben ook aan het stoeien geweest met 2 bouwlampen zonder papier...gewoon de muur als achtergrond, mijn dochtertjes en vriendinnetjes er voor....en ik vond het resultaat zo slecht nog niet. Als je een beetje creatief bent kun je lowbudget hele leuke dingen doen. Het is in iedergeval een leuk experiment

Dezé foto's heb ik gemaakt mbv 1 ordinaire bouwlamp en een zelfgemaakte reflektor (een plaat karton van 40x60 omwikkeld met aluminiumfolie)

hoe slaag jij er in om met een keylicht van links te komen en een reflector op rechts en toch catch lights recht in't midden van de ogen?
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Eens testje met men tafelkleed achtergrond en men bouwlampen, iets te donker maar doordat ik niet echt kan en werk met photoshop zet ik hem er zo maar op.
                                Wat me VERSCHRIKKELIJK stoort is de schaduw aan de rechterzijde van het hoofd, vermoedelijk staat men model te dicht tegen de achtergrond ofzo... Graag jullie mening en tips natuurlijk.

Comment

Working...
                                X