Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelf belichting maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zelf belichting maken

Oorspronkelijk geplaatst door Alca Bekijk bericht
    Eens testje met men tafelkleed achtergrond en men bouwlampen, iets te donker maar doordat ik niet echt kan en werk met photoshop zet ik hem er zo maar op.
    Wat me VERSCHRIKKELIJK stoort is de schaduw aan de rechterzijde van het hoofd, vermoedelijk staat men model te dicht tegen de achtergrond ofzo... Graag jullie mening en tips natuurlijk.
    foto is helemaal niet mooi, is plat, vermoedelijk slechts met één lamp gmaakt, als het dit is wat je wilt kan je even goed een flash op je camera zetten... Zet je lamp dus verder van je toestel, een schaduw op de muur is niet per definitie slecht, maar deze is natuurlijk niet goed, da's proberen weg te steken en 't lukt niet helemaal... De grijs tinten zijn erg plat, steek meer contrast in je beeld, laat het model ook een interessante blik tonen...

etc.. etc...

nog veel werk...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb me er ook eens aan gewaagd en wegens geen budget voor meer momenteel ook gewoon een bouwlamp gekocht.
      Een aantal (misschien domme) vragen die ik alvast heb:
      - MOET er geflitst worden? Het lijkt van wel. Wat is de reden?
      In mijn geval kan ik bijna niet anders omdat ik aan de lage sluitertijden zit om uit de hand te trekken zelfs met het felle licht van die bouwlamp. Hoe kan het dat mijn sluitertijd zo laag blijft terwijl er toch veel licht voor handen is?
      - Ik flits dan dus maar in, maar zet de intensteit wel laag. Ik heb wel geen externe flitser en vroeg me af of het met de interne flitser wel de goeie manier is.

- afstanden zijn inderdaad cruciaal. Ik zit momenteel nogal krap en met lelijke schaduwen acher mijn modellen en moet in huis op zoek gaan naar een lege muur met afstand. Hopeloze zaak :/ Ik dacht al om gewoon de auto de garage uit te rijden en daar eens uit te proberen. De tip van de paraplu in de blokker zal ik eens zoeken, want momenteel heb ik niets dat hetlicht van de bouwlamp wat diffuseert.
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Afgezien van het feit dat bouwlampen bedoeld zijn om licht in een duistere bouw te brengen, en niet voor het fotograferen van zowel : product, dier of mens. Zou ik toch niet inflitsen om geen licht vermening te krijgen met een bron van rond de 3000 °K en eentje van rond de 5500 °K.
        Ook hier is de regel "Meten is Weten " van toepassing, want wat U omschrijft als veel licht, is wat uw oog waarneemt, meet het licht met een degelijke lichtmeter
        en je zal verbaast zijn aan welk diafragma en sluitersnelhied je hier moet werken.
        Op zich niet echt een probleem, alleen aan U van u aan te passen en te werken vanop statief met een stilzittend model.

Werk bij voorkeur in RAW en gebruik een grijskaart om je witbalans nauwkeurig te bepalen. Al is het niet mijn favoriete werkwijze, met de nodige kennis van de materie en de beperkingen kan je resultaten halen.

Als de nodige kennis ontbreekt moet je daar eerst iets aan doen, en gaan studeren over de basisregels van de fotografie, en die zijn gelijk voor digitaal of analoog !

Succes gewenst in je pogingen!
        Fijn groetjes van Jeff C.

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
        Ik heb me er ook eens aan gewaagd en wegens geen budget voor meer momenteel ook gewoon een bouwlamp gekocht.
        Een aantal (misschien domme) vragen die ik alvast heb:
        - MOET er geflitst worden? Het lijkt van wel. Wat is de reden?
        In mijn geval kan ik bijna niet anders omdat ik aan de lage sluitertijden zit om uit de hand te trekken zelfs met het felle licht van die bouwlamp. Hoe kan het dat mijn sluitertijd zo laag blijft terwijl er toch veel licht voor handen is?
        - Ik flits dan dus maar in, maar zet de intensteit wel laag. Ik heb wel geen externe flitser en vroeg me af of het met de interne flitser wel de goeie manier is.

- afstanden zijn inderdaad cruciaal. Ik zit momenteel nogal krap en met lelijke schaduwen acher mijn modellen en moet in huis op zoek gaan naar een lege muur met afstand. Hopeloze zaak :/ Ik dacht al om gewoon de auto de garage uit te rijden en daar eens uit te proberen. De tip van de paraplu in de blokker zal ik eens zoeken, want momenteel heb ik niets dat hetlicht van de bouwlamp wat diffuseert.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hier wordt het verschil tussen het constant model-licht en de strobe uiteengezet.

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

a quiter never wins - a winner never quits

Comment

Working...
          X