Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

costa rica : fotoreis via Sawadee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: costa rica : fotoreis via sawadee

Wij zijn verschillende keren met Sawadee op reis geweest naar diverse bestemmingen in het Verre Oosten en Zuid-Amerika. Wij zijn telkens super tevreden geweest. Er is inderdaad meestal een Nederlands begeleider bij, maar meestal ook nog een inlandse gids (dit is in veel landen verplicht) Wij kregen veel persoonlijke vrijheid om dingen alleen te doen maar ook om in groep sommige bezoeken te doen, die anders bijna niet mogelijk zijn. Wij hebben ook met andere organisaties gereisd, maar Sawadee staat absoluut bovenaan het lijstje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dekoningg Bekijk bericht
      dit spreekt me wel aan , heeft toevallig iemand ervaring met deze organizatie ?

http://www.sawadee.nl/reisroutes/toon_reis.php?rc=CRC
      Ik ben heel recent naar Costa Rica geweest. Kijk 's naar koning aap reizen. Een aanrader.

Neem maar een 300mm lens mee; een 200mm heeft wat beperkingen voor fauna. En waterresistent want het regent daar vaak.

Ik zou wat foto's posten als ik wist hoe van harde schijf op te laden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
        Maw da's minder dan 100€ per dag voor park access, slaapgelegenheid, gids, vervoer, maaltijden, etc. Hmmmm....
        Per persoon is dat redelijk als je in je eentje reist: Een vierde van een jeep plus de helft van een kamer, plus 30 euro entree = ongeveer 60-70 euro, op en top door jezelf verzorgt. Je krijgt bij de wagen een gsm om je komst aan te kondigen.

Comment

Wij vertrekken weldra met Sawadee naar Peru voor 23 dagen.
          Ik heb veel opzoek werk gedaan vooraleer ik bij hen ging boeken,
          maar echt negatieve opmerkingen, behalve in het begin van deze thread,
          heb ik echt niet kunnen vinden.

Ook met Koning aap zijn we vorig jaar 1 maand door zuidelijk Afrika getrokken,
          en alles was dik in orde, zowel van eten als van lodges als vervoer.
          (wij hadden zelfs 2 ramen per persoon, links & rechts. )

En vertrekken vanuit Schiphol of vanuit Zaventem : de reistijd tot de luchthaven
          blijft bijna gelijk bij mij. Enkel is alles in Schiphol veel duidelijker aangegeven.
          *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simone Bekijk bericht
            Wij zijn verschillende keren met Sawadee op reis geweest naar diverse bestemmingen in het Verre Oosten ...
            Ben je toevallig naar Vietnam gegaan? Wij zijn van plan om met Sawadee in maart naar Vietnam te gaan en ben wat op zoek naar ervaringen...

Nog niet echt slechte dingen gelezen
            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
            500px

Comment

Beste,

mijn ervaring: zoek zelf wat uit en ga niet mee met zo'n reisbureau. Het zal veel goedkoper zijn en je bent je eigen baas.
              Ik ben een drietal jaar geleden geweest. Het enigste dat wij geboekt hadden was ons vliegtuigticket en de eerste twee nachten. Daarna 4 weken rondgetoerd in een gehuurde 4x4 (=500€). Motels genoeg in Costa Rica voor weinig geld.
              Tip: koop het boekje Costa Rica van Lonely Planet: boordevol informatie!
              Kijk hier even naar het resultaat. Wil je iets meer weten neem gerust contact op
              Pura Vida!

Peter
              http://www.flickr.com/photos/7406953@N08/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                Per persoon is dat redelijk als je in je eentje reist: Een vierde van een jeep plus de helft van een kamer, plus 30 euro entree = ongeveer 60-70 euro, op en top door jezelf verzorgt. Je krijgt bij de wagen een gsm om je komst aan te kondigen.
                Als je eens gaat uitzoeken wat een goede gids kost, wat een jeep kost (vergeet benzine niet), wat maaltijden kosten, en wat slaapgelegenheid kosten, dan weet je dat je compromissen moet maken.

Die compromissen kunnen bvb zijn;
                - geen lodge maar een kampeerplaats
                - geen privé kampeerplaats maar een publieke (hygiëne en sanitaire voorzieningen beneden peil)
                - geen jeep maar een busje
                - geen gids maar een veredeld chauffeur
                - niet slapen IN de parken, maar erbuiten (of; niet nét erbuiten maar echt ver weg)
                - eenzijdige voeding
                enz

Ik zeg kunnen hee. Het hoeft niet allemaal zo te zijn. Eea kan meevallen.

Het enige punt dat ik wou maken is; koeken naar geld. Het kan best zijn dat je tevreden bent met wat je krijgt. Als het je eerste safari is, is de kans trouwens groot dat je eender welk arrangement goed vindt. Het avontuur alleen al. Maar later leg je de lat toch wel dat ietsje hoger.

En mijn enige raad hierin is en blijft; mik niet te laag. Als je een ontgoocheling kan vermijden door net dat ietsje meer uit te geven...

Nog een kleine randopmerking; uit de praktijk blijkt dat groene zones (zowel privé als publiek) het goed doen als er een formule "low volume high quality" wordt toegepast. En dat ze het slecht doen als er wordt gekozen voor massatoerisme.
                Met andere woorden; slechts een gelimiteerd aantal personen toelaten, maar die dan wel waar voor hun geld geven, is minder schadelijk ja zelfs bevorderlijk voor het natuurgebied.
                Ik weet dat iedereen hier zijn mond vol heeft over natuurbehoud, en we moeten naar onszelf durven kijken en toegeven: we zijn snel met een ander te veroordelen als die in onze ogen niet het juiste doet om de natuur in ere te houden. Welnu, besef ook dat "en masse" samenhokken buiten de parken (hoog resource verbruik zoals water), en die parken dan enkel vereren met een dagticketje, niet echt hoog staat op de lijst van "correct omgaan met de natuur".

Mvg,

J.
                http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  Als je eens gaat uitzoeken wat een goede gids kost, wat een jeep kost (vergeet benzine niet), wat maaltijden kosten, en wat slaapgelegenheid kosten, dan weet je dat je compromissen moet maken.

Die compromissen kunnen bvb zijn;
                  - geen lodge maar een kampeerplaats
                  - geen privé kampeerplaats maar een publieke (hygiëne en sanitaire voorzieningen beneden peil)
                  - geen jeep maar een busje
                  - geen gids maar een veredeld chauffeur
                  - niet slapen IN de parken, maar erbuiten (of; niet nét erbuiten maar echt ver weg)
                  - eenzijdige voeding
                  enz

Ik zeg kunnen hee. Het hoeft niet allemaal zo te zijn. Eea kan meevallen.
                  Tja, het blijft een soort van schoolreis. Je dikwijls volwassen medereizigers zijn nog zo onbekwaam dat ze onder een constant toezicht moeten gehouden worden. Dat is een van de triestigste gezichten die je op reis tegenkomt. Ik blijf daarom gewoonlijk weg van de plaatsen waar deze groepen verzamelen.

Comment

Neem eens een kijkje op www.transcostaricatours.com.
                    Ben reeds 2 keer met hem op rondreis geweest en gewoonweg super. Geert is de zaakvoerder en woont reeds 20 jaar in San Jose; Kent de natuur en is een goed spotter. Je kan boeken in Selfdrive of privegids(Geert) voor een eerlijke prijs. Veel van de fotoos op zijn site zijn door mij genomen.gr
                    Nice Canon Stuff

Comment

Ook ik heb al met Sawadee gereisd , namelijk naar Mali en ik moet zeggen dat dit mij heel goed was meegevallen . En inderdaad , de reizen zijn in verhouding tot de Belgische touroperators in Nederland goekoper . Bij Sawadee krijg je zelfs je treinticket van uit welk station in Nederland gratis tot in Schiphol .

Comment

Ik ben een maand geleden met GAP Adventures (Canadese organisatie) naar Thailand, Cambodja en Laos gereisd. Ik was zeer tevreden over de organisatie.
                        Ik heb gezien dat zij ook specifieke reizen met de nadruk op fotografie inrichten. Misschien een tip voor de liefhebbers.
                        Wil je meer weten over mijn ervaringen, stuur gerust een PBtje

Peter
                        Sony A7RII - A7R - α900 - α700 // M 50 1.7 / ζ 70 2.8 / M 85 1.4G / CZ 135 1.8 / ζ 12-24 / M 17-35 3.5G / M 28-70 2.8G / S FE4/70-200 G OSS / Beercan / ζ 70-200 2.8 / ζ 150-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht
                          Ik ben heel recent naar Costa Rica geweest. Kijk 's naar koning aap reizen. Een aanrader.
                          Ik weet niks van de reizen naar Costa Rica met Koning Aap maar ik heb juist een internationale reis in Kenia en Tanzania achter de rug die ik via hen geboekt heb en als ik op voorhand had geweten dat het door Drifters zou uitgevoerd worden, had ik het rechtstreeks daar geboekt en zeker niet via Koning Aap. Het had goedkoper geweest en ik had beter geinformeerd geweest. Het feit dat ik de vluchten dan zelf moet regelen had ik er dan wel bijgenomen...
                          Het programma dat op hun website (link) staat klopt langs geen kanten (het is al minstens 5 jaar outdated) en ze hadden de documentatie van Drifters zelfs nog niet eens nagelezen toen ik belde om daar vragen over te stellen. De tekst bevat zelfs echte onwaarheden, bvb "Het visum voor TANZANIA dien je reeds op voorhand in België te regelen (kostprijs 50 €)!" is complete bull****. Ik ga hierover trouwens mijn beklag nog wel doen bij hen, want het is goedkoper om het aan de grens te regelen ($50 en geen verzendingskosten)...
                          mvg
                          Bert

Comment

deze lijkt mij wel heel goed , ik ga eens in deze richting verder kijken. Bedankt voor de informatie !

Oorspronkelijk geplaatst door filhyla Bekijk bericht
                            Neem eens een kijkje op www.transcostaricatours.com.
                            Ben reeds 2 keer met hem op rondreis geweest en gewoonweg super. Geert is de zaakvoerder en woont reeds 20 jaar in San Jose; Kent de natuur en is een goed spotter. Je kan boeken in Selfdrive of privegids(Geert) voor een eerlijke prijs. Veel van de fotoos op zijn site zijn door mij genomen.gr

Comment

Afgezien van de discusssie of een reis goedkoop is ja of nee, of goedkoper dan in België is het denk ook belangrijk of een speciale fotoreis toegevoegde waarde heeft.

Zelf al een aantal maal weggeweest met een reisorganisatie (Sawadee en Baobab) en geen negatieve ervaring. OK geen luxe, maar daar ook niet voor gekozen en dat kun je ook niet altijd verwachten in bepaalde landen.
                              Ben zelf voorstander van wandelreizen omdat je dan op plaatsen komt waar je met een jeep dus niet komt. Dit levert vaak leukere platen op die niet iedereen heeft. Ook heb je meer tijd en ben je niet afhankelijk wanneer het busje stopt. Hooguit daarna even extra doorstappen om weer bij de groep te komen.
                              Trouwens nooit voor een speciale fotoreis gekozen omdat ik de meerwaarde ervan niet zag. Of je moet met een echt goede fotograaf meegaan, maar dan betaal je daar ook voor. Het begrip "fotoreis" is denk meer een hype.
                              Surfzeeuw
                              Panasonic G3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb
                                Ik weet niks van de reizen naar Costa Rica met Koning Aap maar ik heb juist een internationale reis in Kenia en Tanzania achter de rug die ik via hen geboekt heb en als ik op voorhand had geweten dat het door Drifters zou uitgevoerd worden, had ik het rechtstreeks daar geboekt en zeker niet via Koning Aap. Het had goedkoper geweest en ik had beter geinformeerd geweest.
                                Je snijdt hier een belangrijk punt aan dat meer mensen zouden moeten beseffen; onze reisorganisaties (in BE of NL, dat maakt niet uit) (gericht op goedkope of dure reizen, dat maakt ook niet uit) bedienen zich ginder ter plaatse dikwijls van lokale operatoren. Je kan veel geld uitsparen door rechtstreeks te boeken.

Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw Bekijk bericht
                                Zelf al een aantal maal weggeweest met een reisorganisatie (Sawadee en Baobab) en geen negatieve ervaring. OK geen luxe, maar daar ook niet voor gekozen en dat kun je ook niet altijd verwachten in bepaalde landen.
                                De meeste klanten zullen gelukkig zijn met wat hun is aangeboden (temeer door de lage(re) prijs) van dit soort organisaties). Maar die mening kan veranderen eenmaal je hebt gesnoept van een iets beter aanbod, hoor.

Ben zelf voorstander van wandelreizen omdat je dan op plaatsen komt waar je met een jeep dus niet komt. Dit levert vaak leukere platen op die niet iedereen heeft. Ook heb je meer tijd ...
                                Het hangt ervan af wat je focus van je reis is. Is dat cultuur, dan heb je wss gelijk. Maar is dat natuur (zoals hier met Costa Rica), dan vrees ik toch dat de zaak enigszins anders ligt.

Ik kom net terug van een safari waarbij 9 van de 12 ochtenden werd gewandeld ipv rondgereden. Ik kan je verzekeren dat dat een pak minder plaatjes oplevert, en dat de meeste dieren snel gaan lopen (ze moeten je zelfs niet zien, ruiken is genoeg).

Daar staat tegenover dat je natuurlijk een pak meer leert omdat de gids tijd heeft om je te leren tracken, je veel info kan geven over vegetatie, enz... maar of dit soort reis is weggelegd voor de "beginneling" daar twijfel ik toch aan. Op een dag was ik op stap met de gids en 4 Nederlanders. Het was hun eerste safari ervaring, en ze konden hun ontgoocheling met moeite wegstoppen ("waar zijn al de dieren??"). De volgende ochtend (toen ik vertrok) vroegen ze expliciet om een gamedrive.

Trouwens nooit voor een speciale fotoreis gekozen omdat ik de meerwaarde ervan niet zag. Of je moet met een echt goede fotograaf meegaan, maar dan betaal je daar ook voor. Het begrip "fotoreis" is denk meer een hype.
                                Akkoord; het bgrip "fotoreis" is gekaapt door de toeristische industrie, en betekent nauwelijks nog iets.

Tenzij je écht met een fotograaf op reis kan. Ik kan je verzekeren dat zo'n reis zeker een enorme toegevoegde waarde heeft. Zeker als je geen fotografische ervaring hebt (dus niet de doorsnee mens op dit forum). Ik kan het aantal keren niet tellen dat ik (bvb) bij valavond iemand hoor schieten aan veel te lage sluitertijd, en dat ik hem dan wegwijs maak in non-P-mode, ISO en lage F-waarden ...er is een voordeel voor mij ook: ze stoppen met het gebruik van die irritante flits.

Mvg,

J.
                                http://www.theafricabug.com

Comment

Working...
                                X