Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Niet persoonlijk, maar ben wel een groep van Sawadee tegengekomen op safari in Tanzania.
Wij; de nieuwe tenten in de lodge
Zij; de oude tenten, vergeven van de woelratten, in een gedeelte van het kamp dat er verlaten bij lag tot zij kwamen. wij dachten dat de tenten niet meer werden gebruikt...
Wij; 4x4 jeep met elk een zitje aan het "raam" (en een mogelijkheid recht te staan en door het open dak te fotograferen).
Zijn; de laadbak van een aftandse vrachtwagen met houten banken erin, waar ze met 4 op een rij zaten. Dit was overspannen met een zeil. Lees; vergeet het om roofvogels te fotograferen.
Wij; persoonlijke, lokale gids gedurende de hele reis. Een goed spotter met kennis van de fauna.
Zij; Nederlandse gids gedurende de hele reis, en een apart chauffeur. Geen van beiden spotters ("lukt toch niet, door de ruit van de vrachtwagen, mijnheer"). En uitgerust evenmin ("sjou ik even je hoofdlamp moge lene", "kan ik even je spottergids gebruike, ik wil de groep iets tone", ... we waren niet ver af van "sjeg puurman heppu een eitje voor me?" - dat was trouwens de running gag onder mijn reisgenoten toen).
Ik zeg niet dat dit representatief is voor hun hele aanbod, noch dat hun produkt ondertussen niet verbeterd kan zijn (waar ik van spreek is een hele tijd geleden), maar ik heb een vemoeden waar hun lage prijzen vandaan komen. 2100€ minus de internationale vluchten, is 1300€ max. Maw da's minder dan 100€ per dag voor park access, slaapgelegenheid, gids, vervoer, maaltijden, etc. Hmmmm....
ik weet niet of het een goed idee is dat je tijdens een reis naar costa-rica je nog moet bezig houden met "technische aspecten van de fotografie. Denk hierbij aan sluitertijd en diafragma, iso-waarden, ritme, compositie, licht, portret, landschap." . Dit is volgens mij iets dat je in planckendael gaat oefenen.
"Dit is een speciale fotografiereis die wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er die tevens een ervaren fotograaf is."
Een lokale gids/driver die de fauna en flora kent is veel meer waard.
nee , uiteraard , de instellingen is niet het probleem. Ik dacht eerder dat een fotograaf met ervaring ter plaatse handig zou kunnen zijn omdat je toch zou verwachten dat die dan de interessantste locaties zouden kennen.
ik weet niet of het een goed idee is dat je tijdens een reis naar costa-rica je nog moet bezig houden met "technische aspecten van de fotografie. Denk hierbij aan sluitertijd en diafragma, iso-waarden, ritme, compositie, licht, portret, landschap." . Dit is volgens mij iets dat je in planckendael gaat oefenen.
"Dit is een speciale fotografiereis die wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er die tevens een ervaren fotograaf is."
Een lokale gids/driver die de fauna en flora kent is veel meer waard.
Niet persoonlijk, maar ben wel een groep van Sawadee tegengekomen op safari in Tanzania.
Wij; de nieuwe tenten in de lodge
Zij; de oude tenten, vergeven van de woelratten, in een gedeelte van het kamp dat er verlaten bij lag tot zij kwamen. wij dachten dat de tenten niet meer werden gebruikt...
Wij; 4x4 jeep met elk een zitje aan het "raam" (en een mogelijkheid recht te staan en door het open dak te fotograferen).
Zijn; de laadbak van een aftandse vrachtwagen met houten banken erin, waar ze met 4 op een rij zaten. Dit was overspannen met een zeil. Lees; vergeet het om roofvogels te fotograferen.
Wij; persoonlijke, lokale gids gedurende de hele reis. Een goed spotter met kennis van de fauna.
Zij; Nederlandse gids gedurende de hele reis, en een apart chauffeur. Geen van beiden spotters ("lukt toch niet, door de ruit van de vrachtwagen, mijnheer"). En uitgerust evenmin ("sjou ik even je hoofdlamp moge lene", "kan ik even je spottergids gebruike, ik wil de groep iets tone", ... we waren niet ver af van "sjeg puurman heppu een eitje voor me?" - dat was trouwens de running gag onder mijn reisgenoten toen).
Ik zeg niet dat dit representatief is voor hun hele aanbod, noch dat hun produkt ondertussen niet verbeterd kan zijn (waar ik van spreek is een hele tijd geleden), maar ik heb een vemoeden waar hun lage prijzen vandaan komen. 2100€ minus de internationale vluchten, is 1300€ max. Maw da's minder dan 100€ per dag voor park access, slaapgelegenheid, gids, vervoer, maaltijden, etc. Hmmmm....
Bwoh, Sawadee is geen speciaal geval hoor (ic slechter dan de rest van dat marktsegment). Punt dat ik wou maken is; wonderen bestaan niet.
Ik merk dat veel mensen, na het schamele eco-reis aanbod bij de lokale touroperator te hebben bekeken, verder gaan zoeken, en dan steevast bij de noorderburen uitkomen. Sawadee, Koning Aap, Djoser, Shoestring, ... Daar blijkt het ineens nog wat goedkoper te kunnen. Ergens logisch, want onze noorderburen zijn niet zo Bourgondisch aangelegd. Of om het met hun eigen woorden te zeggen: "sjuiniger".
Hun goedkopere formules worden steevast gepromoot als "avontuurlijker". Dat woord heeft een positieve bijklank, maar ik kan je verzekeren dat dat in de praktijk meestal niet zo positief wordt ervaren, eenmaal je ter plekke bent. zeker niet voor de typische Vlaming. Als je een aantal dagen na elkaar te maken krijgt met degoutante toiletten, vochtige hotelkamers en een badkamer die ineens letterlijk (!) niet meer dan "een teiltje koud water" (*) is, dan heb je het wel gehad hoor.
Nu, het is niet de eerste keer dat ik dit zeg op BD. En velen denken misschien "ja als rijke stinker die je waarschijnlijk bent, heb je makkelijk zeggen". Wel, ik geef hierbij toe dat onze volgende reis naar Zuid-Afrika, per persoon, zowat het dubbele kost van wat jij zou uitgeven bij Sawadee. Voor een even lange periode. Maar wie denkt dat ik méér verdien dan een ander heeft het goed mis. Ik doe zo'n verre reis gewoon maar éénmaal per twee jaar, ipv elk jaar.
Het komt gewoon neer op "Als je iets doet, doe het dan goed."
Mvg,
J.
(* letterlijk citaat it het aanbod van één van voorgenoemde firma's; het staat ergens in de kleine letterjes)
Deze zomer geboekt via Fox.nl , het scheelde inderdaad echt veel qua kostprijs : het programma daar ter plaatse en de lodges waren juist hetzelfde of we hier via een reisbureau gingen boeken . Die werken ook altijd met de locale gidsenbureau's ; Nederlandse of Vlaamse gidsen , dat zegt al genoeg....
Ik kon zeker niet klagen en het was de eerste maal dat ik alles via internet geboekt heb , ik denk niet dat het de laatste maal zal geweest zijn....
Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.
Ik heb wel ervaring met Sawadee alsook met andere nederlandse reisorganisaties.
De reizen die ik met hen heb gemaakt waren dik in orde. Vervoer en accomodatie, ook als het een keertje misging het voorzien van een alternatief was altijd correct.
Het hangt natuurlijk af van wat jij verwacht en belangrijk vindt. Wil je een eigen badkamer? Is kamer met bed voldoende of moet het wat meer zijn? Is openbaar vervoer OK of wil je eigen vervoer? .....
Veel hangt ook af van de bestemming. Dikwijls is er weinig keuze en moet je nemen wat er beschikbaar is. Als je bvb in een dorpje komt en er is maar 1 hotelletje en dat hotelletje is vrij eenvoudig. Dan kan geen enkele organisatie daar iets aan doen..
Ik heb altijd prettig gereisd met Belgische organisaties maar Nederlandse organisaties zijn duidelijk goedkoper. Dit komt gedeeltelijk omdat er meer Nederlanders (en Nederlanders meer reizen) zijn en anderzijds inderdaad omdat Nederlanders 'zuiniger' zijn. Belangrijk bij de Nederlandse organisaties is te lezen wat ze aanbieden. Dat is het en niet meer terwijl bij Belgische organisaties dikwijls een aantal zaken impliciet zijn inbegrepen.
Met elke reis kan natuurlijk iets misgaan. En een reisleider kan natuurlijk zijn werk niet doen. En als dit juist tijdens jouw reis gebeurt, heb je natuurlijk pech.
Mijn zoon deed een begeleide reis met summum.nl (Thailand), zeer goedkoop en hij was er zeer tevreden van, in die mate dat hij opnieuw met hen wil reizen.
Zij hebben ook Costa Rica in hun aanbod.
Nadeel: vertrek uit NL en bijna uitsluitend natuurlijk Nederlanders in de groep (sommige Belgen vinden dit naar ik verneem niet zo leuk )
Iedereen doet hier alsof nederlandse organisaties zoveel goedkoper zijn, maar dat betwijfel ik sterk. Ik heb zelf een reis naar Thailand gemaakt met de belgische organisatie Joker. Ik heb de prijzen, de duur en het programma van mijn joker-reis eens vergeleken met summum.nl en sawadee, en dat komt echt op hetzelfde uit. Dus waarom over de grens gaan en moeten vertrekken van Nederlandse luchthavens enzo, terwijl het ook gemakkelijker kan?
Wij zijn van plan om met Sawadee naar Vietnam te gaan in maart (niet zo zeer voor de prijs, wel voor de reisperiode). Op onze reis in Zuid Afrika (met Baobab trouwens en zéér in orde) was er een koppel mee die Sawadee echt aanraadde... (ze waren allebei in de 70, hadden al véél reizen gedaan (en gvd zéér sportief )).
@ Wimpy: ik reis - als Belg - net liever met een groep Nederlanders 2 reizen gedaan met gemengde groepen en altijd veel beter over één gekomen met de Nederlanders dan de Belgen...
"Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard 500px
Reizen in NL zijn niet goedkoper. Koeken naar geld. End of story.
Inderdaad, als je met het - onbetrouwbare? - openbaar vervoer wil reizen, of geen nood hebt aan een (eigen) badkamer, of als je reist zonder op voorhand gereserveerd te hebben en dan moet genoegen nemen met het schamele aanbod dat er (nog) is (maar welke reisorganisatie doet zoiets nu??)... dan kan het goedkoper. Maar is dat nog met gemak reizen, of permanent kregelig lopen omdat het (bijna) niet gaat zoals het hoort?
haha , ik heb helemaal geen bezwaar om te reizen met een groep Nederlanders !
aangezien ik slechts 2 weken verlof kan voorzien verwacht ik wel dat alles prima geregeld is , mocht ik er meer tijd voor hebben dan deed ik het wel zelf en dan kost het allicht...MEER !
mocht ik er meer tijd voor hebben dan deed ik het wel zelf en dan kost het allicht...MEER !
Daar zou ik zo zeker niet van zijn: kijk eens hier: http://www.couchsurfing.com Je ontmoet veel locale mensen, leert de locale gewoonten en de beste plaatsen om te bezoeken maar vooral: het is volledig gratis! Maar het kost wel meer tijd en vraagt ook meer voorbereiding...
Comment