Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

do's and don'ts....in New York.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: do's and don'ts....in New York.

Ja, ik vind het grappig dat mensen zich op voorhand 'zorgen' maken hoeveel ze zullen moeten spenderen aan fooi, hoewel ik besef dat u dat misschien goed bedoeld (om het personeel niet minder te geven dan wat hen toekomt) maar dan bent u echt een uitzondering. U komt echter niet over als zo een uitzondering op dat vlak aangezien u fantaseert een rekenmachien te moeten gebruiken en over het feit of u al dan niet bewijs van fooibedrag op uw rekening zal zien

Ja, ik ben (hierover) gefrustreerd, hetgeen ik reeds heb gezegd, omdat het triest geworden is in de sector, en wat er misgegaan is? Ik ben uit het vak gestapt omdat de gemiddelde klant minder en minder respect toont voor horecapersoneel en het voor mij de job en verdienste niet meer waard was. (en het was een bijverdienste, geen loopbaan)
    Waarom zaag ik hier zo over? Voor mij maakt het niet meer uit, ik hoef niet terug te keren naar de sector, maar het mag es gezegd worden niet?

Ik wens u een goede reis toe.

Comment

[QUOTE=AeolisIk wens u een goede reis toe.[/QUOTE]

echt?
      ik ben van jouw niet veel wijzer geworden...gelukkig wel van andere hier op dit forum merciekes.

@ Aeolis ik zal zeker fooien uitgeven wees maar gerust,met of zonder rekenmachien..
      maar ben geen uil en als ik iemand spot zoals jij zal het geene vette zijn.

Comment

Alle informatie die je zocht kreeg je reeds in reply #2 van Laurens.
        Het is precies geen rocket-science hé.

Tenzij alles wat geen uil is gedachten kan lezen, zal je niet veel succes hebben met dat spotten.

Maar ik heb m'n beklag es kunnen doen omtrent horeca & fooien, heeft me echt goed gedaan. Mijn frustraties daarrond zijn goed geventileerd

Daaag!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
          De mensenkennis die je kan opdoen in de horeca is ongelooflijk.

Ik ga zelf redelijk ver hierin; vorige zomer, terrasje in Gent. Een tamelijk aangeschoten randdebiel komt plaatsnemen aan de tafel naast mij en begint te mompelen en vervelend te doen. De jobstudente die langskwam wist niet wat aan te vangen en vroeg hem wat hij wou bestellen. Ik ben tussenbeide gekomen en heb de jobstudente gezegd dat ik haar 10 Euro wou geven om meneer van het terras te verwijderen omdat ik gestoord werd. Daarmee was zijn eventuele consumptie ruim betaald en had ik weer rust. Ze wou het geld niet aanvaarden maar ik stond erop.
          Money talks en meneer mocht een op een ander zijn lulverhaal gaan verkondigen.
          Mensenkennis? Met een briefje van 10 euro zitten zwaaien naar een opdienster om te vragen dat iemand anders verwijderd moet worden van een tafel zodat jij nog stil je gazet kan lezen of gewoon in stilte dwaas voor je uit kan staren. En dat op een terras in de zomer, in Gent. "t Zal toch niet ergens in het centrum zijn. Mensenkennis? Arrogantie ja.

Zie waar frustraties naar toe leiden: je bent zelf een intolerante klant geworden.
          Voor het zelfde geld (pun not intended) was die gast spel beginnen maken.

'k Zou het je wel keer willen zien doen.

Comment

Ik ga zelf redelijk ver hierin; vorige zomer, terrasje in Gent. Een tamelijk aangeschoten randdebiel komt plaatsnemen aan de tafel naast mij en begint te mompelen en vervelend te doen. De jobstudente die langskwam wist niet wat aan te vangen en vroeg hem wat hij wou bestellen. Ik ben tussenbeide gekomen en heb de jobstudente gezegd dat ik haar 10 Euro wou geven om meneer van het terras te verwijderen omdat ik gestoord werd. Daarmee was zijn eventuele consumptie ruim betaald en had ik weer rust. Ze wou het geld niet aanvaarden maar ik stond erop.
            Money talks en meneer mocht een op een ander zijn lulverhaal gaan verkondigen.
            Da's gewoon even de grote meneer met het geld en het lef uithangen, niet meer..
            Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
              Da's gewoon even de grote meneer met het geld en het lef uithangen, niet meer..
              Idd heeft niks met mensenkennis te maken

Als je naar een bepaald land gaat, dan informeer je je op voorhand wat de gebruiken zijn. Terplaatse probeer je die naar mate van het mogelijke toe te passen.
              In armere landen hebben rijke toeristen al veel verpest met hun rijkelijke tips
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Terug on topic...zoals reeds gezegd, when in Rome...

Dit kan een nuttige adviespagina zijn.

http://www.tipping.org/tips/us.html

Groetjes.
                Ex Oriente Lux
                www.soefisinjoor.be

Comment

I.p.v. z'n zogezegde mensenkennis te gebruiken is Aeolis zelf een intolerante klant geworden omdat het hem zogezegd niet meer kan schelen ...

TS heeft groot gelijk dat hij vraagt naar de lokale gewoontes in een land, niet meer dan normaal.

Aan Aeolis:
                  In België is het niet de gewoonte een fooi te geven omdat de service in 99% van de gevallen bij in de geafficheerde prijs zit (staat meestal ook in de drank/menu kaart), dus ik geef dat niet. Het moet al een uitzonderlijke dienst zijn die de ober verleent wil ik een fooi geven.
                  Wat betreft de slechte verloning van horeca personeel, daar kunnen wij als klant weinig aan doen vrees ik, het is aan het personeel zelf om daar iets aan te doen ... en nog iets, als je het als bijberoep doet snap ik helemaal niet waarom je voor een slechte patron zou blijven werken...
                  En je verhaal van het Gentse terras is belachelijk, ik had als ober je 10€ aangenomen en je dan met veel lawaai van het terras geschopt
                  Groeten

Comment

Onlangs nog geweest en idd bevestig ik een paar zaken

-hun loon (en dat is daar geinstitutionaliseerd) is super laag, waardoor ze amper rondkomen, het schommelt tussen de 4-5$ per uur in de meeste plekken, en dan nog de tips.

-De officiele regeling is minimaal 15%, als het een beter als normale service is 16-18% en goede/super service 20%. Ik vind persoonlijk, en dat heb ik ook gedaan, dat 20% het gemakkelijkst is. Het is gewoon 1/5e erbij, en met de stand van de dollar tov de euro zal je het amper merken.

Moet wel zeggen, als ze zien dat je duidelijk een toerist bent, dan rekenen ze het vaak in de tab zelf, gemakkelijkheidshalve.

PAS DAARENTEGEN WEL OP IN DISCOTHEKEN/BARS

Daar durven ze (vooral in discotheken) schandalig veel tip aanrekenen. Zag een kerel naast me die een fles had besteld (en der stond bijna voor 100$ tip op staan, op een fles van 400$ terwijl hij aan de bar stond en de bartender niets deed)

Het uitgangssysteem is wel absoluut anders als bij ons. Bij ons is het 'the more the merrier', iedereen mag binnen en feesten maar, daar heb je echt een lijst waar je op moet staan, of je komt er bijna niet binnen. Een mailtje sturen naar de 'host' zet je wel gemakkelijk op de lijst natuurlijk

O ja, en alles sluit daar om 4u smorgens!
                    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

Wat doe ik meestal op restaurant (na 50+ verblijven in de VS) :

Minimale service : 15%
                      Gewoon goed en tevreden : 18%
                      Uitstekend : 20% of zelfs meer (bij voorkeur apart van de hoofdrekening in cash ipv via de credit card).

Als de bediening echt slecht is (nog maar een paar maar voorgevallen) geef ik een one dollar bill, enerzijds om niet versleten te worden voor een "toerist" die niets kent van het tipping principe in de VS, maar anderzijds om aan te geven dat de service beneden alle fatsoen was en geen tip waard.
                      DigiCam

Comment

Misschien ook nog iets om rekening mee te houden: probeer op voorhand al aan wat 1 dollarbiljetten te geraken. Probleem is dat je die niet krijgt via de coupures in een bank (of ik kreeg er toch geen ondanks vraag naar 5x1$), maar voor de kleine fooien (bij hulp bagage bijv. van taxichauffeur) komen die van pas.

Comment

Euh, 'de mensenkennis die je kan opdoen in de horeca is ongelooflijk' was bedoeld in de zin dat ge meer gedaan krijgt van
                          personeel als ge beter tipt.
                          Wie dat niet gelooft moet zijn eigen conclusies trekken en horeca-personeel die deze opinie niet deelt werken ofwel onder
                          volledig andere voorwaarden of zijn zeldzame weldoeners. En qua mensenkennis, als mensen gewaarworden dat de tafel naast
                          hen beter bediend is en merken dat fooi daar voor iets tussenzit, dan is de meest voorkomende reactie effectief dat de
                          betreffende klant arrogant is en de betreffende bediener zijn werk niet goed doet.

@Caleido

Deze discussie is door mijn scherpe commentaar te ver off-topic gegaan maar toch nog even het volgende op wat U
                          zogezegd allemaal denkt te weten hieromtrent;

IK ben alles behalve een intolerante klant geworden, ik laat juist omdat ik zelf weet hoe het is het personeel in z'n waarde.

U hebt hier een levendige verbeelding als u mij voor u ziet al zwaaiend met een briefje van 10,-
                          Ik zou er niet aan denken het personeel zo denegrerend te behandelen; alsof ge naar een hond zwaait met een speeltje.
                          Het geld wou ze niet aanvaarden maar heb ik discreet toch maar achtergelaten bij een andere dienster met de uitleg dat ik
                          dringend weg moest en ik nog schulden had aan haar collega.

Het was wel degelijk in het centrum van Gent maar ik begrijp min of meer waarom je denkt dat dat NIET zou kunnen
                          in het centrum van om het even welke stad. Het was op de Korenlei.

Als die gast 'spel' beginnen maken was had ik er meteen de politie bijgebeld hoor, aangezien andere
                          klanten er ook door op hun ongemak waren.

Waarom ben ik dan zo 'arrogant' in zo'n situatie?
                          Als ge zelf tijdens dat soort werk zooo veel moeten tolereren hebt en ge dan zelf es een terraske doet en ge nog geen rust vind
                          dan geloof mij, loopt de emmer vlug over. En de onervaren dienster had een waardevolle les geleerd omtrent welke klanten
                          ge in de eerste plaats ZELF verzoekt het terras te verlaten alvorens de andere klanten misschien de benen nemen naar een
                          ander terras.

Over het feit dat je het me wel een keer zou zien willen doen -ik doe het zo opnieuw, zie niet in waarom niet zolang ik bij de
                          'normale' klanten behoor.

@Frederic007

Ik ben geen grote meneer met geld hoor, in de echte wereld gaan de mensen die welgesteld zijn juist de laatste zijn die
                          zomaar 10 Euro gaan 'verkwisten'. Het was het mij echt waard op die moment en niet nodig aangezien de serveerster al
                          vriendelijk bedankt had, maar ik wou m'n woorden toch gevolg geven.

@Dettie

In België niet de gewoonte fooi te geven?? Dat is de beste tot nog toe. De reden dat de service zogezegd inbegrepen is
                          heeft niks minder te maken met het feit dat werkgevers op die manier een excuus hebben om steeds hogere prijzen te hanteren,
                          en spijtig genoeg ook de reden waarom werknemers in de sector dikwijls letterlijk te horen krijgen van klanten dat ze geen
                          fooi geven omdat het al duur genoeg is. Geloof mij, de werknemer krijgt in welke vorm dan ook geen percentje op die soms
                          waanzinnige prijzen hoor.
                          Ik dacht ook dat ik duidelijk was over de gemiddelde werkgever; als ge in de horeca verandert van job omdat ge een 'slechte
                          patron' getroffen hebt dan kunt ge 20 keer per jaar van job veranderen hoor.

Uw laatste zin spreekt boekdelen -als ober had je dat helemaal niet gedaan, maar geloof gerust van wel, het is hooguit een
                          grappig scenario voor een film waarin de betreffende klant eigenlijk de 'schuldige' is.

De enige mensen die IK persoonlijk LETTERLIJK ooit van het terras geschopt en geslagen heb (anno 2000)
                          waren jongeren die van totale dronken waanzin met bierglazen begonnen te gooien.
                          Die mannen zijn door een team van kelners (die een terras te verdedigen hebben) behoorlijk toegetakeld en hoewel alles
                          door publieke cameras op film stond hebben we bij de politie nooit een verhoor moeten afleggen.

Zo'n toestanden zijn allesbehalve prettig om mee te maken en zeker één van de redenen geweest voor mij om de sector te
                          verlaten -mensen die niet kunnen drinken.

Als laatste, ik maak me vrij onsympathiek door dit allemaal te gaan verkondigen maar toch doe ik het omdat het nu éénmaal
                          een gevoelig onderwerp is en het eens meer gezegd moest worden.
                          De horecawerknemers zouden best eens meer op straat mogen komen, maar dat mogen meer mensen hoor, het is zeker niet het
                          enige beroep waarin mensen ondergewaardeerd en onderbetaald worden.
                          Vroeger maakte de klant veel goed, maar dat behoort alsmaar meer tot het verleden.

Comment

@Caleido

Deze discussie is door mijn scherpe commentaar te ver off-topic gegaan maar toch nog even het volgende op wat U
                            zogezegd allemaal denkt te weten hieromtrent;
                            Ik heb 4 jaar gewerkt in een café/fuifzaal in centrum Gent (Zuid), om mijn studies en mijn fotografie te betalen. Ik kom er nu nog, om even in te springen als het moet, als huisfotograaf om plaatjes te trekken en soms om plaatjes te draaien.

Niet bepaald een etablissement waar oude nonnekes een pannekoek komen eten. Nee, avonden en nachten tot 6u-7u. Zatte studenten of snuivende dertigers, flessen naar mijn hoofd gekregen, flikken in riotgear aan de ingang, relatiebreuk met zelfmoordneigingen,... allemaal gezien.

Probeer misschien even - héél even- niet de mister-know-it-all uit te hangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              .............................

Probeer misschien even - héél even- niet de mister-know-it-all uit te hangen.
                              Daar ben ik toch niet alleen in? Als u eerder al over uw ervaring in de sector had verteld hoefde u zich daar waarschijnlijk ook niet aan te storen.

Het is ook niet de bedoeling mijn persoonlijke ervaringen te gaan dramatiseren maar ik spreek wel uit ervaring in de sector, echt veel ervaring, in verschillende zaken, verschillende tijden en verschillende soorten publiek.

Er zijn ook veel mensen die ervaring opdeden in de horeca als jobstudent, daar zitten zowel mensen tussen die de helft van de rotzooi van vast personeel niet moeten dulden en enkel de mooie kant van het vak zien en anderen die uitgebuit werden, en waar ik ook tegen opkwam, misbruikt werden door vast personeel.

Ik ben de sector zodanig beu geworden dat het me zelf niet interesseert er nog veel als klant in te vertoeven, hetzij af en toe de betere zaken, zaken die zich veel minder kunnen veroorloven qua zwart werk omdat ze een bepaald niveau nastreven en daardoor veel meer geviseerd worden door de overheid.

Comment

Eerts en vooral mijn excuses voor mijn taal & spellingsfouten... ik ben franstalig.

Ik ben 11 jaar steward bij Sabena geweest, waarvan 7 op lange afstanden (Afrika - Asie - USA). In New York ging ik du minstens een maal per maand...

Nu, genoeg over mij gesproken --> NYC

Kelners ezv. hebben inderdaad een loon maar zoals sommigen het hebben vermeld... het is geen vette loon; daardoor 15 tot 20% fooi (geld ook voor TAXI, behalve als jullie Pakistanis een goed willen horen vloeken.)
                                Voor de poetsvrouwen die de kamers van jullie hotel schoon (op NYC norme) houden is het gebruikelijk 1$ per nacht op nachtafeltje... zij verstaan het heel snel en kamer wordt extra verzorgd.
                                Oh ja, nog iets... als fooi in een restaurant, "nickels" (rood muntjes) achterlaten is een van de grootste belediging op't gebied van service.

Voor jullie die nog moeten gaan, een paar adressen anders dan Mac Do.:

Paragon Sports (alles voor sport op 4 verdiepingen)
                                867 Broadway at 18th Street

Churrascaria Plataforma (argentijns vleesrestaurant met immense salad bar)
                                316w 49th Street (between 8 & 9 av.)

Il Bastardo (lekker italiaans restaurant)
                                191 Seventh Avenue (between 21st & 22 st

Dave's New York Levi's 501(veel kleuren) voor ongeveer 35$
                                581 6th Ave (between 16th & 17th streets)

The Museum of Jewish Heritage (Indrukwekkend) (te combineren met Miss Liberty & Ellis island + Southstree seaport)
                                Edmond J. Safra Plaza
                                36 Battery Place

Intrepid Sea, Air & Space Museum (Op vliegdekship & in Submarine)
                                Pier 86, 12th Ave. & 46th Street

OK, ik hoop dat ik te verstaan ben en dat mijn tips niet te saai zijn.

Comment

Working...
                                X