Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jordanië: wat zal ik meezeulen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jordanië: wat zal ik meezeulen?

    Eind oktober vertrekken we voor twee weken naar Jordanië. Een belangrijk deel van de reis zal uit meerdaagse wandelingen bestaan (Dana, Petra, Wadi Rum). Tijdens de wandelingen hoeven we enkel onze dagrugzak (lees fotorugzak) te dragen. De bagage (max 13 kg) wordt door het lokale team naar de volgende overnachtingsplaats gebracht.

    Omdat de fototas op het vliegtuig in de handbagage moet en ik die de hele tijd zal dragen, wil ik een goed evenwicht zoeken tussen een laag gewicht en toch voldoende materiaal meenemen. Daarom graag jullie suggesties over wat mee te nemen en wat thuis te laten.

    Zeker mee te nemen:
    - D70s
    - Sigma 17-50mm f.8
    - polafilter
    - SB600

    De twijfelgevallen:
    - Nikon 80-200mm f2.8 vs Sigma 28-300 mm F3.5-6.3: De nikon is kwalitatief veel beter en lichtsterker doch een stuk zwaarder. Ik neem in ieder geval een van beide mee.
    - Nikon 50mm f1.4. Zalig en licht lensje. Doch overlap met de sigma
    - Kenkoo 2x teleconverter
    - ND grijsfilter

    Zeker niet:
    - statief, helaas veel te zwaar
    - Sigma 90mm f2.8 macro + voorzetles

  • #2
    Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

    Ik weet niet hoe zwaar je statief weegt maar dit zou na body en lens op de top van mijn lijst staan...
    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

      Radicaal andere oplossing:

      - 18-55 kitlensje ipv de 17-50(veel lichter, erg goedkoop, en je zal allicht licht genoeg hebben). Nadelen hierbij: geen zonnekap en andere filtermaat (52mm).
      - 28-300 verkopen, en een Nikon 70-300 VR kopen. Of zelfs een 55-200VR, als je krap zit.

      Pola- en ND filter zou ik zeker wel meenemen, eventueel ook een NC filter van Nikon als bescherming tegen het zand.

      Qua statief: is een monopod geen optie?

      Comment


      • #4
        Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

        Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
        Ik weet niet hoe zwaar je statief weegt maar dit zou na body en lens op de top van mijn lijst staan...
        Meestal zeul ik mijn statief mee. Doch 3 kg is te zwaar om een hele dag mee rond te lopen. Bovendien zitten we met een behoorlijk strikte limiet qua bagage.

        Comment


        • #5
          Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Radicaal andere oplossing:

          - 18-55 kitlensje ipv de 17-50(veel lichter, erg goedkoop, en je zal allicht licht genoeg hebben). Nadelen hierbij: geen zonnekap en andere filtermaat (52mm).
          Overdag zal ik inderdaad licht in overvloed hebben. Maar dan kom ik waarschijnlijk 's avonds in de problemen. We kamperen in de woestijn. Dus hoop ik op een prachtige zonsopgang en zonsondergang. Dan komt een f2.8 wel van pas.

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Qua statief: is een monopod geen optie?
          Dat lijkt me een haalbaar alternatief. Of zou ik me beperken tot een soort beanbag? Gewoon een zakje meenemen en dat ter plaatse met zand vullen. Zand zal er toch genoeg zijn

          Comment


          • #6
            Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Bosboer Bekijk bericht
            We kamperen in de woestijn. Dus hoop ik op een prachtige zonsopgang en zonsondergang. Dan komt een f2.8 wel van pas.
            Maar een statief zeker ook! Al is het maar een goedkoop statiefje van een paar honderd gram (Hama, of zo). Je kan het altijd verzwaren door je rugzak eronder te hangen.

            Bezie het zo: je gaat maar één keer (veronderstel ik toch), dus neem je beste gerief mee.
            Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

            Comment


            • #7
              Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Bosboer Bekijk bericht
              Dus hoop ik op een prachtige zonsopgang en zonsondergang. Dan komt een f2.8 wel van pas.
              Ik denk dat je met een beanbag en f8 véél betere resultaten zult hebben dan met de losse pols en f2.8

              Ik zou zo'n beanbag wel niet vullen met zand. Koop ter plaatse rijst of kippenvoer of zo, dat stoft zo niet.

              Comment


              • #8
                Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

                tja, ik blijf bij wat ik eerder zei: neem body en beste lens plus statief mee; je zal vloeken als je wat dingen op afstand mist maar nog meer als je low-light zonder statief aan het knoeien bent voor een landschapsfoto. en laat die flits ook maar thuis...
                Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                Comment


                • #9
                  Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

                  Ik ben vorig jaar in Jordanië geweest. Ook een tweeweekse rondreis met veel stappen. (Ga je toevallig met Joker?)
                  Dana, Wadi Rum en Petra hebben we uiteraard ook bezocht. Als je hoofdbagage toch wordt vervoerd kan je je statief altijd meegeven. Ik zou je aanraden om te overwegen het mee te nemen. Voor Petra loont het de moeite om er minstens 1.5 dag of zelfs 2 dagen rond te hangen. Je statief zal dan zeker van pas komen en ik zou je aanraden zo vroeg mogelijk op de dag te gaan. Dan heb je geen last van busladingen toeristen die ze daar in de loop van de voormiddag uitkieperen
                  Ook in Wadi Rum zou je statief van pas kunnen komen, al is het maar om foto's te nemen van de zonsopgang of -ondergang vanuit het kamp. Dan hoef je het nog steeds niet mee te sleuren tijdens de wandelingen.
                  Als je in Dana verblijft: overweeg ook een sterke telezoom mee te nemen. Het zit daar vol met mooie vogels die je vrij kort kan benaderen. Ik stond er op minder dan 10 meter van een uil en heb mezelf vervloekt omdat ik mijn 70-300 niet bij de hand had... Ook kan je er een zeldzame antilope soort zien (de naam ontsnapt me nu even). Wij hadden ze vanop afstand kunnen spotten. Met een verrekijker waren ze vrij goed te zien, maar het gemis van die zoom....
                  Mocht je ook gaan stappen door de Wadi's rond de Dode Zee: zorg dat je alles waterdicht verpakt!!

                  Laat die flits maar thuis. Voor de occasionele foto van het diner in het kamp kom je wel weg met de ingebouwde flits.

                  Let ook wel op: overdag heb je inderdaad licht genoeg, misschien zelfs te veel (ik was er in mei en dan is het licht erg hard vanaf 10u). De contrasten tussen zon en schaduw zijn erg groot. Als ik moest kiezen tussen jouw lenzen: Sigma 17-50 (ik had een 18-55) en de Nikkor 80-200 (die zou ik zelf graag hebben). Eventueel de converter er nog bij, maar buiten Dana ga je niet veel dieren of vogels zien.
                  Last edited by Pascal V; 3 oktober 2009, 21:19.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

                    Beste Pascal,

                    Bedankt voor jouw reacties. We gaan niet met Joker maar met Te Voet. We spenderen 3 dagen in Petra en we kamperen er ook. Dus zullen we er meestal voor de meer traditionele toeristen zijn.

                    En statief is enkel haalbaar indien ik er overdag zelf mee sleur. Onze bagage is immers strikt beperkt tot 13 kg. En dan is 3 kg statief echt te veel. Vandaar dat ik een monopod zal meenemen.

                    De ingebouwde flits werkt niet goed in combinatie met de sigma en al zeker niet in combinatie met de nikkor. Die lenzen zijn veel groter als de kitlens met een storende schaduw als gevolg.

                    De rugzak zal er waarschijnlijk als volgt uit zien.
                    - D70s
                    - monopod
                    - Sigma 17-50mm f2.8
                    - polafilter
                    - SB600
                    - Nikkor 80-200mm f2.8
                    - Kenkoo 2x teleconverter

                    Blijft nog om over te twijfelen.
                    - Nikon 50mm f1.4. Zalig en licht lensje. Is ook behoorlijk klein vergeleken met de Sigma en de Nikkor zodat je discreter foto's kan nemen. Doch overlap met de sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jordanië: wat zal ik meezeulen?

                      Oei, met Te Voet. Jij bent er dus eentje van de echt harde lijn Dan kan ik wel snappen dat je je enorm aan je gewicht moet houden.
                      Toch denk ik dat je niet veel aan je flits gaat hebben. Je zou misschien meer hebben aan die 50mm 1.4. Ik denk dat je dan wel weg zou komen met de interne flits mocht je toevallig toch eens wat willen flitsen? Normaal is die toch zo kort dat het flitslicht over de rand van de lens gaat?

                      Hoe dan ook: ik wens je alvast een fantastische reis toe. Het was één van mijn beste reizen tot nu toe. Zelf ben ik nu net een week terug van 15 dagen stappen op La Gomera, ook met Joker. +/- 200 km op 2 weken in bergachtig terrein. Ook heel mooi als je graag landschappen fotografeert, maar op die hellingen gaat je eerste aandacht naar adem happen en drinken.... :-)

                      Comment

                      Working...
                      X