Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen meenemen? DRINGEND

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzen meenemen? DRINGEND

    Volgende week vertrek ik op reis naar Afrika.
    Ik heb me vandaag op de valreep nog een 24-105 van canon aangeschaft.Niet echt om mee te nemen op reis maar omdat ik deze lens mis.
    Het is nu net deze lens dat ik 6 maand terug had verkocht wegens te weinig breedhoek op de canon 50D.Ik heb me in de plaats een 17-55 2.8 gekocht.
    Ik heb me terug een 24-105 gekocht omdat ik zijn bereik tot 105mm mistte.

    Welke lenzen neem ik nu mee?

    Mijn 50D en de sigma 100-300 f4 zeker.
    Mijn 450D heb ik de keuze :

    10-22
    17-55 2.8 is
    24-105 f4 is

    Ik denk persoonlijk aan de combinatie van in 2007 toen ik ook naar Afrika trok echter met 1 body :

    de 100-300 f4
    de 24-105 f4
    en de ef-s 10-22
    Maar dan nu met 2 body's en de 17-55 2.8 is thuis te laten.
    Moet dan natuurlijk bij wandelingen steeds 2 body's meeslepen.Als ik de 24-105 thuis zou laten en de 17-55 zou meenemen mis ik misschien wat zoom.

    Wat denken jullie?Niet simpel he

    Mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

    ik denk:

    1 body + 17-50
    (1 body +) 100-300

    maar ik verzeker je, als je één lens thuislaat zul je net dié nodig hebben.
    pak dus maar alles mee, en merk bij thuiskomst welke je haast niet hebt gebruikt

    mijn ervaring:
    2x 1 maand Azïe: 1 body + 100-300
    1x (noord) afrika: 1 body + 100-300
    (dat was wel full-frame analoog)

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

      Allemaal kan ik ze niet in mijn tas steken.
      Zal echt keuze moeten maken of nog een 2e fototas meenemen
      Maar eigenlijk zal ik met die 17-55 beter af zijn dan met de 24-105 meer breedhoek wat handiger is.
      Op de andere body heb ik toch de 100-300,ik zal dan wel een gat hebben tussen 55 en 100 maar zal daar niet veel hinder van ondervinden.

      Ik heb vandaag die 24-105 gewoon terug overgenomen omdat ik voor het gewone werk thuis het een prachtige lens is.

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

        17-55 en 100-300 zal je leven op reis makkelijker maken.
        Minder gesleur en meer tijd om te genieten.
        Het brandpunt'gat' valt op te vangen met wat zelf te bewegen.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

          ik snap jullie zoomers niet met dat "gat" en zo ...

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            ik snap jullie zoomers niet met dat "gat" en zo ...

            mm

            Ik heb geen probleem met dat gat.
            Nu het zal dus de 17-55 worden samen met de 10-22 en de 100-300.

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

              Mijn idee is dat je de 10-22 nooit thuis laat,...
              Ik ben echt heel tevreden van dit lensje en heb er prachtige landschappen mee getrokken in Afrika,... Mijn setje glas was 10-22 17-85 70-300, het hele bereik met ok (geen L) glaasjes

              Ik zou niet met twee body's rondlopen,... In een wildpark trek je waarschijnlijk toch enkel met de tele... En neem je de andere lenzen mee in je rugzak, voor het geval dat,... Als je op je eentje onderweg bent en landschappen wil doen is er tijd genoeg om de juiste lens te kiezen... Een tweede body meenemen is in mijn ogen goed als back-up moest de 50D uitvallen.

              Maar goed, intussen ben je mss alweer terug,... Laat even weten wat je uiteindelijke keuze was en hoe het is gelopen...
              Just me & my 7D
              Fototrotter

              Comment


              • #8
                Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

                Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                Ik heb geen probleem met dat gat.
                Nu het zal dus de 17-55 worden samen met de 10-22 en de 100-300.

                mir
                lijkt me ook vrij logisch zonder al te grote gaten 10 mm zou ik voor landschap ook niet kunnen missen
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

                  ik zou voornamelijk proberen een wide angle te hebben en een telezoom... en liefst dan nog met volledig gesloten lensbouw. (dus 16-35, 17-40, 70-200 alike lenzen... want zo een 24-105 is ook zo'n telescopische uitdraaizoom... ik weet niet hoe zanderig/stoffig het daar zal zijn maar 't lijkt me toch een fragile lens)

                  of kan iemand dit tegenspreken of anders adviseren?
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

                    volgens mij zit mir al bijna terug achter zijn pc in Belgie
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

                    **=ol

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                      volgens mij zit mir al bijna terug achter zijn pc in Belgie
                      ... waar hij de komende 3 maand mag Photoshoppen... :-)
                      Imagination is more important than knowledge...
                      http://www.kiekje.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

                        Nu we toch off-topic zijn

                        Ik zou niet met twee body's rondlopen,... , Als je op je eentje onderweg bent en landschappen wil doen is er tijd genoeg om de juiste lens te kiezen...
                        en dan vlieg de vogel van je leven over

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

                          We zijn terug van dinsdag 13/10.
                          Ik had in mijn fototas mijn 50D & 400D body.
                          De 10-22 f3.5 4.5 breedhoek ; de 17-55 2.8 standaard en de 100-400 f 4.5-5.6

                          Op de 400d heeft de ganse reis de 17-55 2.8 gezeten.
                          Op de 50D heeft bijna steeds de 100-400 gezeten.Soms werd deze eens vervangen door de 10-22. Maar meestal had ik met de 17-55 voldoende.

                          Ik had dit jaar meer last van stof, op sommige foto's zit op steeds dezelfde plek een stofje. Regelmatig sensor reiniging gedaan en met blaaspeer meeste stof afgeblazen van de body & lenzen.
                          Er zitten in de 17-55 enkele stofdeeltjes, zullen niet zichtbaar zijn op de foto.

                          Ik vond de combinatie 450d met 17-55 2.8 en 50D met 100-400 ideaal.
                          Meestal nam ik foto's met de 50D en mijn vrouw met de 450D.
                          We zullen de komende dagen wel wat werk hebben om de foto's te bekijken en bewerken.

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

                            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Ik had dit jaar meer last van stof, op sommige foto's zit op steeds dezelfde plek een stofje. Regelmatig sensor reiniging gedaan en met blaaspeer meeste stof afgeblazen van de body & lenzen.
                            mir

                            IK zei het toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                            Eén zekerheid heb je; namelijk dat je stof op je sensor ZAL krijgen (tenminste als je lenzen wisselt).
                            Zelf je sensor leren reinigen is daarom een must. Check hem regelmatig op een lichte achtergrond. En zelfs als je toch een sensorvlekje zou hebben, heb je nog steeds photoshop.
                            Niet iets om je zo'n zorgen om te maken dus
                            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Je moet nu niet gaan overdrijven he.Wij hebben 28 dagen door Zuid-Afrika gereden,dikwijls veel stof in de wagen binnen gekregen.Als je op zo een gravel road rijd moet je uiteraard niet van lenzen wisselen he
                            Wij hebben gedurende die 28 dagen regelmatig moeten wisselen van lenzen,als ik mijn laatste foto's bekijk die genomen zijn in kaapstad merk ik toch geen verschil met mijn eerste foto's.Dus geen stof op de sensor.

                            Als je een beetje je gezond verstand gebruikt zal het dus allemaal wel meevallen.

                            mir
                            Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                            TS gaat niet naar Z Afrika maar naar Namibië, Botswana en Zambia.
                            85% gravel en zand daar, dus niet evident om even tot op de tarmac te wachten om van lens te wisselen

                            In ieder geval, jij ook een goeie reis gewenst. Echt de moeite hoor!
                            Ik zit deze zomer in Zuid Afrika en Mozambique. Dan weten we allebei waar we het over hebben
                            Remember?


                            Ps: al enkele van je foto's gezien. Héél mooi!
                            Last edited by kohraya; 15 oktober 2009, 13:08. Reden: ps

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lenzen meenemen? DRINGEND

                              Het meeste stof kwam binnen via de airco van de wagen. Ondanks dat we geen verse lucht binnen lieten kwam er bij het starten van de wagen soms een stofwolk uit de roosters.

                              mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                              Comment

                              Working...
                              X