Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afrika....welke (praktische) tele?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Afrika....welke (praktische) tele?

    Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
    Brr, Bij mij staat Zuid Afrika, Namibie, Madagascar en Borneo op het programma voor de volgende jaren. dergelijke reizen onderneem ik steeds met Besttours. (ik heb reeds een 10tal reizen achter de rug met deze touroperator vooral in Azie waardoor ik de Gold Card heb)
    Zuid Afrika heb ik reeds gedaan destijds met een Canon Eos IX7 met als lens 70-300 en een 22-55. Ook ik ben thuisgekomen met een gans pak onscherpe en slechte foto's. Wij zaten destijds in een soort open truck met 3 naast elkaar. De persoon die in het midden zat kon zelfs geen fototje schieten en moest zijn aparaat doorgeven aan een persoon aan de buitenzijde. Kwestie van dus snel in die truck te zitten.

    Eind vorig jaar kocht ik een D300 met een 17-55 en een 18-200 (kitlens). Tevens moet ik ook zeggen dat ik een beginneling ben in digitale fotografie waarbij de leercurve enorm is maar ook tevens heel boeiend is.

    Dit jaar wou ik me een 2de body bijkopen (in occasie en dit om lenswissles te voorkomen) maar met wat ik lees zou ik me zowel een breedhoeklens als een 300mm + tc 1,4 moeten bijkopen om deze reizen te doen. Is deze stelling correct ? Of kan je met die 2 lenzen die ik heb al aardig uit de voeten ?

    Ps ik kan best wel de stelling volgen dat een bigma bijvb op deze reizen niet het meest ideale objectief is.

    De 300mm en 1.4 TC is wel een verdomd goede combo en voor alles behalve handtamme olifanten en leeuwen m.i. een ideale en betaalbare optie. Met je 17-55 en 18-200 kom je ook een aardig eind. Je zou dan iig de 18-200 op één van je bodies kunnen laten zitten voor de landschappen en de handtamme fanten...

    Comment


    • #32
      Re: Afrika....welke (praktische) tele?

      Ongeveer 15 jaar geleden heb ik twee grote reizen doorheen Zimbabwe, Namibië en Botswana gedaan, telekens ongeveer 6000 km Landrover. Welke lenzen je meeneemt is vooral een keuze van welke onderwerpen je graag vastlegt. Ik ga zelf nooit zonder macro de deur uit bijvoorbeeld. Mijn ervaring in de parken van Botswana, is dat het wild erg gewend is aan mensen, en dus een tele minder nodig is. (maar ik zou hem toch niet thuislaten). Er is één opmerking die al een paar keer gezegd is, en die ik toch wil herhalen, en dat is het stof. Ik fotografeerde toen nog analoog en heb heel wat foto's 'doorstreept' met zandkorrels. Als ik nu dezelfde reizen zou maken, denk ik zelfs dat ik mijn toestel in zo'n doorzichtige 'cape' zou steken, bedoeld voor spattend water. (ik heb een 450D en geen profesionele stofdichte body). Lenzen wisselen is af te raden, zeker tijdens het rijden. Vandaar misschien toch een 50-500...In de Okavango was het wild wél erg schuw, maar dat kan op 15 jaar wel veranderd zijn...

      Comment


      • #33
        Re: Afrika....welke (praktische) tele?

        Ik ben net terug van twee maanden Oeganda. Daar heb ik zowel een safari in het Queen Elizabeth National park als in Murchinson Falls National park ondernomen. De enige tip die ik je kan geven is dat je de lichtsterkte echt wel nodig hebt omdat 's morgens de gamedrives om half 7 beginnen wanneer de zon nog niet volledig op is als ook 's avonds voor de zonsondergang. Dit zijn de twee tijdstippen dat je de meeste dieren ziet en wss ook wanneer je rond zult rijden in het park. Als ik terug zou gaan zou ik een 70 - 200mm 2.8 meenemen omdat je toch redelijk dicht bij de dieren komt (in Murchinson zelfs leeuwen op 2 meter van de auto) maar mijn voornaamste interesse ging dan ook niet uit naar vogels.

        mvg,
        stanlie
        Cultures don't meet, People do
        Photoblog

        Comment


        • #34
          Re: Afrika....welke (praktische) tele?

          Ik ben in 2007 naar Zuid-Afrika geweest.Self drive van Johannesburg tot Kaapstad.
          Meeste foto's zijn genomen met Sigma f4 100-300 en soms ook met 1.4 converter.
          Ik had voldoende met f4 ,nog voldoende dieren overdag dus ook licht genoeg.

          Zoals hierboven al gepost nam ook ik veel foto's van dieren die er dan beeldvullend opstaan maar je dus niks van hun omgeving ziet.

          Dit jaar gaan we naar Namibie & Botswana en gaan we wel op letten om eens wat meer foto's te nemen van de dieren en hun omgeving.Dus dit jaar de 50D met de sigma 100-300 en een 400D met de 17-50 f2.8 of de 10-22 als het heel breed moet zijn.

          Aangezien we nu een 15mp camera hebben kan ik wat meer croppen en zo de 1.4 converter er van tuseen laten.

          Prettige reis!

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #35
            Re: Afrika....welke (praktische) tele?

            Al dat stof in Afrika maakt me wel een beetje nerveus...

            In Thom Hogan's Complete Guide to the Nikon D300 lees ik op blz. 692:

            "In dusty Africa, when I'm not using a camera body, I put it in a plastic bag (with the air removed), and then place the plastic bag in my camera case. Then I put my coat over the camera case. I also make sure that the sensor orientation during travel is downwards, so that any dust already in the camera settles on the back of the shutter, not the sensor".

            Amai, ik durf mijn dure spullen al niet eens meer mee te nemen...

            Comment


            • #36
              Re: Afrika....welke (praktische) tele?

              Amerikanen durven nog wel eens overdrijven - zelfs iemand als Thom Hogan.
              In Afrika is er veel stof, maar mits een beetje oplettendheid hoeft zoiets niet overgedramatiseerd te worden.
              Lenzen wissel je dus best niet bij een zandstorm, maar best in een ietwat beschutte plaats zoals binnenin het (safari-)voertuig.
              Een grote plastiek zak (of PMD-zak) kan best wel nuttig zijn bij kritische verplaatsingen over zanderige pistes, maar anders is het niet echt nodig.
              Het kan ook geen kwaad om een sensor-reiniging setje mee te nemen en op regelmatige tijdstip je sensor eens te controleren.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #37
                Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                Eén zekerheid heb je; namelijk dat je stof op je sensor ZAL krijgen (tenminste als je lenzen wisselt).
                Zelf je sensor leren reinigen is daarom een must. Check hem regelmatig op een lichte achtergrond. En zelfs als je toch een sensorvlekje zou hebben, heb je nog steeds photoshop.
                Niet iets om je zo'n zorgen om te maken dus

                Comment


                • #38
                  Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                  Je moet nu niet gaan overdrijven he.Wij hebben 28 dagen door Zuid-Afrika gereden,dikwijls veel stof in de wagen binnen gekregen.Als je op zo een gravel road rijd moet je uiteraard niet van lenzen wisselen he
                  Wij hebben gedurende die 28 dagen regelmatig moeten wisselen van lenzen,als ik mijn laatste foto's bekijk die genomen zijn in kaapstad merk ik toch geen verschil met mijn eerste foto's.Dus geen stof op de sensor.

                  Als je een beetje je gezond verstand gebruikt zal het dus allemaal wel meevallen.

                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #39
                    Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                    TS gaat niet naar Z Afrika maar naar Namibië, Botswana en Zambia.
                    85% gravel en zand daar, dus niet evident om even tot op de tarmac te wachten om van lens te wisselen

                    In ieder geval, jij ook een goeie reis gewenst. Echt de moeite hoor!
                    Ik zit deze zomer in Zuid Afrika en Mozambique. Dan weten we allebei waar we het over hebben
                    Last edited by kohraya; 24 juni 2009, 22:45.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                      ben eens benieuwd, ik vertrek naar Tanzania over een goeie week... Zal alvast een plastiek zak meenemen om lenzen in te wisselen maar zeker ook het Visible Dust borsteltje om de sensor schoon te maken, deze schijnt goed te werken. Zal mss wel eens nodig zijn...
                      De 100-300 zal daar zeker wel dienen
                      [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                        [QUOTE=kohraya;2299209]Eén zekerheid heb je; namelijk dat je stof op je sensor ZAL krijgen (tenminste als je lenzen wisselt)./QUOTE]

                        Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                        TS gaat niet naar Z Afrika maar naar Namibië, Botswana en Zambia.
                        85% gravel en zand daar, dus niet evident om even tot op de tarmac te wachten om van lens te wisselen

                        I
                        Niet overdrijven !
                        Ik heb vorig jaar ook 4 weken Namibie gedaan. Er is daar iid (heel fijn) stof maar mits wat voorzichtigheid is er geen enkel problem. Het is wel een groot voordeel als je meerdere body's kan meenemen.
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

                        Comment


                        • #42
                          Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                          Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
                          ben eens benieuwd, ik vertrek naar Tanzania over een goeie week... Zal alvast een plastiek zak meenemen om lenzen in te wisselen maar zeker ook het Visible Dust borsteltje om de sensor schoon te maken, deze schijnt goed te werken. Zal mss wel eens nodig zijn...
                          De 100-300 zal daar zeker wel dienen
                          Neem naast een blaaspeer oof een zachte verfborstel mee. Handig om 's avonds je materiaal (langs te buitenkant) te reinigen. Er is daar heel fijn stof dat in het kleinste spleetje kruipt.


                          Vergeet ook geen groohoek ,want de Afrikaanse landschappen zijn ook prachtig.
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #43
                            Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                            Met meerdere body's moet je inderdaad geen schrik hebben. Ik sprak dus vanuit het standpunt dat TS één (?) body zou hebben.
                            Behalve dat blijft het een sterk gegeven dat als je daar niet moet opletten voor stof, dat je het nergens meer moet doen.
                            Persoonlijk ga ik niet zo voorzichtig met mijn materiaal om (het zijn gebruiksvoorwerpen). Ofwel was dat de reden dat ik 2x mijn sensor zuiver heb gemaakt op 4 weken, ofwel kan ik er niet tegen dat ik het minste vlekje zie zelfs bij dichtgeknepen diafragma.
                            Ik probeer gewoon raad te geven vanuit eigen ervaring en concludeer, net als Mir en JePe, dat voorzichtigheid de moeder van de propere sensor is

                            Comment


                            • #44
                              Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                              Ik ga óók naar Zuid-Afrika (kon niet kiezen ) en heb idd een 2e body (D50). Dit is een prima camera, maar natuurlijk niet helemaal te vergelijken met mijn D300. Voordeel is dat je minder hoeft te wisselen, maar voor de écht mooie plaatjes (waarvan er in Afrika veel zullen zijn...) zul je toch eerder genegen zijn naar de betere body te grijpen...

                              Voorzichtigheid is idd het juiste woord. Door op te letten waar en wanneer je lenzen wisseld kun je al een deel voorkomen. Het zal zoals gezegd in die stoffige omgeving daar nooit helemaal uit te sluiten zijn, echter ben ik ook zeker niet van plan om elke avond een uur lang mijn camera te gaan staan kuisen. De D300 is volgens mij bovendien redelijk robuurst en kan wel wat hebben. Die tip van Hogan van je camera in een extra (plastic) tas bewaren in je fototas is echter wellicht een goede tip. Dezelfde tas kan ook dienst doen om de lenzen te verwisselen...en evt. als kotszak tijdens wat mindere tijden..

                              Comment


                              • #45
                                Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                                Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                                Dezelfde tas kan ook dienst doen om de lenzen te verwisselen...en evt. als kotszak tijdens wat mindere tijden..
                                true, maar denk eraan je camera dan niet meer in deze zak te steken anders heb je grotere problemen dan wat stof
                                [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                                Comment

                                Working...
                                X