Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

    Hoi,

    Zopas ligt onze reis vast : op 28 dagen gaan we van Kaapstad tot de Victoria Falls.
    Ik zoek geen tips wat er allemaal te zien is onderweg, want dat heb ik allemaal uitgekiend.

    Waar ik wel tips over wil, is het materiaal dat jullie aanraden.

    Mijn plannen om mee te nemen :
    - D300 + 18-200 Nikkor + polarisatie filter
    - D300 + 50-500 Bigma + UV filter
    - 4 batterijen
    - 6 x 8 Gb geheugenkaartjes (48 Gb in RAW)
    - monopod met ballhead

    Zou ik mijn SB600 met lader thuis laten om plaats en gewicht te sparen ?
    Erg vaak zal ik geen flits nodig hebben, en een invulflits zal met de standaard flits ook wel lukken.
    Monopod de moeite om de ganse reis mee te sleuren ? Of beter een beanbag ? Of beiden ?
    En welke tas raden jullie aan ?
    Graag had ik beide bodies met lens gemonteerd gelaten in de tas,
    en momenteel heb ik de Stealth Reporter D650 AW, maar die is iets te groot (te hoog).

    Ter info,
    Dit is de tour waarover het gaat : http://www.koningaap.be/www/index.ph...eiscode=GRBBZH
    dus we rijden met een omgebouwde truck waar we ook safari's mee gaan doen.
    *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

  • #2
    Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

    Invulflitsen met interne flitser zal moeilijk worden. Vanaf een iets grotere brandpuntafstand geeft de 18-200 in combinatie met interne flitser al een schaduw van de lens op de foto's, en met een zonnekap erbij is het al helemaal omzeep.

    Als je dus wil invulflitsen, is een externe flash noodzakelijk.
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

    Comment


    • #3
      Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

      Ik heb dezelfde reis gedaan en ik had ook een monopod bij me maar deze eigenlijk niet gebruikt. In een auto is een beanbag vaak handiger (had ik weer niet bij me) en ook een klein statiefje kan handig zijn om foto's te maken van zonsopkomst en -ondergang.

      Verder zou ik toch wat meer geheugen meenemen of in ieder geval een extra backup mogelijkheid, bijvoorbeeld een portable HDD met kaartlezer. Ik gebruik hiervoor een Nextodi ND2500 (oid) met een 80GB disk zodat ik 2 kopieen van elke foto heb.

      Ook zou ik kijken voor een goede verrekijker (ik heb zelf de Steiner SkyHawk 8x32) waardoor je toch veel meer ziet dan een lens (zelfs 500mm).

      Als laatste nog een tip: probeer ook eens niet door de zoeker te kijken en gewoon genieten van de omgeving. Veelal mis je zaken omdat je maar een beperkt blikveld heb door een lens.

      Veel plezier en laat de foto's maar komen
      Bodies: Nikon D700, D200
      Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
      Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

      Comment


      • #4
        Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

        Vorig jaar september ook Namibie bezocht. (wel alles zelf georganiseerd)
        Keuze apperatuur is OK.
        Monopod zou ik thuis laten, maar neem een zadel beanbag mee die heb je nodig in je overlander

        Ik heb mijn flitser maar een paar maal gebruikt, ik heb er ook maar weinig behoefte aangehad.

        48Gb is weinig. Ik veronderstel dat je in RAW schiet. Je kan daar blijven foto's nemen. Neem een digital wallet mee of zo een mini laptop van 400 Eur samen met freecom toughdrive. (had ik bij)
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

          Aan zo een photo wallet heb ik ook al zitten denken.
          Momenteel heb ik nog maar 2 x 8 Gb, de rest moest ik dus bijkopen.
          Ik gaf de voorkeur aan extra CF-kaartjes omdat deze geen plaats en gewicht innemen,
          en ook geen batterijen en lader nodig hebben.
          Ik neem alle foto's uiteraard in RAW.

          En voor de bean bag : is een leeg zakje (jutte ?) niet voldoende als
          ik dat ginder met zand vul ?

          Alvast bedankt voor de tips.
          *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

          Comment


          • #6
            Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
            Aan zo een photo wallet heb ik ook al zitten denken.
            Momenteel heb ik nog maar 2 x 8 Gb, de rest moest ik dus bijkopen.
            Ik gaf de voorkeur aan extra CF-kaartjes omdat deze geen plaats en gewicht innemen,
            en ook geen batterijen en lader nodig hebben.
            Ik neem alle foto's uiteraard in RAW.

            En voor de bean bag : is een leeg zakje (jutte ?) niet voldoende als
            ik dat ginder met zand vul ?

            Alvast bedankt voor de tips.
            Zo een drive neemt geen plaats in en weegt niks. (in vergelijking met de rest)
            Ik zou hem in iedere geval meenemen als een soort backup. Ik had een PC + 2 * freecom bij.

            Je kan een beanbag perfect zelf maken van stevige stof maar ze zijn ook te koop. (ik weet niet meer juist waar in nederland) De ideale vorm is zo iets als de deze (een kamelenrug) om dat je die mooi stabiel blijft liggen.



            Je vult hem niet met zand omdat dit niet meegeeft en veel te zwaar is (en er is zo al stof genoeg). Maar met 5kg kieken-eten, gebroken rijst,.....
            Als je trip gedaan is, kan je met deze inhoud een local heel gelukkig meemaken
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

              Ik ben nu een maandje terug van namibie en ik heb nooit echt behoefte gehad aan een beanbag. Er is daar meer dan voldoende licht dus bewogen foto's heb je daar niet echt.
              De polarizing filter was wel heel handig.
              Canon 50D - 400D |Canon EF 24-70mm f/2.8L | MC Zenitar 16mm 2.8 fisheye | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Canon EF 50mm f/1.8 II | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                Onze Organistatie heeft verschillende projecten lopen in Namibië dus als je specifieke dingen wilt weten, ik kan het altijd eens navragen op ons forum!
                Bigger aint always better........ Unless you're me!

                Comment


                • #9
                  Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door zenith Bekijk bericht
                  Ik ben nu een maandje terug van namibie en ik heb nooit echt behoefte gehad aan een beanbag. Er is daar meer dan voldoende licht dus bewogen foto's heb je daar niet echt.
                  De polarizing filter was wel heel handig.
                  Bij zonsondergang/zonsopgang in Ethosha en een zware lens is een beanbag wel degelijk een noodzaak.

                  Een Polar is handig maar zet hem niet op een super groothoek, want dan zit je met die kleurverschuivingen in de lucht.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                    Vorig jaar 3 weken self-drive in Botswana gedaan
                    Ik denk dat alles zowat gezegd is in de vorige reacties maar toch...

                    1 )Zeer goed idee om twee body mee te nemen. Niet enkel om niet telkens van lens te moeten wisselen maar ook als back-up. Het zal je maar overkomen dat je toestel de pijp aan maarten heeft onderweg.

                    2) Laat dat statief maar thuis en zorg voor een goeie bb

                    3) Flits is gedurende 3 weken niet uit de tas geweest.

                    4) Een externe opslag ( heb persoonlijk een EPSON) vind ik zelf zeeeerrrrr handig als opslag medium en BU van mijn foto's)

                    5) wat nog niet aan bod kwam. Speel zeker en zorg voor een 12v batt. lader. Ik heb het meermaals meegemaakt dat er geen stroomgenerator was en dan ben je zeer blij dat je de batt. kan opladen in de wagen/vrachtwagen. Wel even navragen of er een 12v aansluiting is in de vrachtwagen daar dit wel eens 24v zou kunnen zijn. Mss hebben ze wel een 12/24 - 220v omvormer mee, maar dat zou je moeten navragen bij de reisorganisatie.

                    6) Iets tegen het stof... Een gewone stevige vuilniszak kan wonderen doen om de fototas volledig in te steken. Op sommige trajecten is het gewoon stof, stof en nog eens stof.

                    Laatste puntje: Veel, zeeerrrr veel foto's nemen. selectie kan thuis gebeuren. Maar ook eens het toestel links laten liggen en gewoon kijken, ervaren,genieten...

                    Gr.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                      Vorige maand was ik in Tanzania en vond het erg jammer over geen tweede body te beschikken. De omstandigheden voor eens lenswissel zijn verre van ideaal Voor je bigma heb je wel degelijk een BB nodig. Probeer je materiaal voor vertrek heel grondig uit. Dan kom je hopelijk niet voor de verassing te staan dat, zoals ondergetekende aan den lijve mocht ondervinden de motor van je nieuwe bigma het laat afweten op de tweede dag van je safari.

                      Wat de flits betreft...zelfde ervaring als hieronder....

                      Een goede reis toegewenst.
                      Beauty is in the eye of the beholder
                      a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door PGR Bekijk bericht
                        Vorig jaar 3 weken self-drive in Botswana gedaan
                        Ik denk dat alles zowat gezegd is in de vorige reacties maar toch...

                        1 )Zeer goed idee om twee body mee te nemen. Niet enkel om niet telkens van lens te moeten wisselen maar ook als back-up. Het zal je maar overkomen dat je toestel de pijp aan maarten heeft onderweg.

                        2) Laat dat statief maar thuis en zorg voor een goeie bb

                        3) Flits is gedurende 3 weken niet uit de tas geweest.

                        4) Een externe opslag ( heb persoonlijk een EPSON) vind ik zelf zeeeerrrrr handig als opslag medium en BU van mijn foto's)

                        5) wat nog niet aan bod kwam. Speel zeker en zorg voor een 12v batt. lader. Ik heb het meermaals meegemaakt dat er geen stroomgenerator was en dan ben je zeer blij dat je de batt. kan opladen in de wagen/vrachtwagen. Wel even navragen of er een 12v aansluiting is in de vrachtwagen daar dit wel eens 24v zou kunnen zijn. Mss hebben ze wel een 12/24 - 220v omvormer mee, maar dat zou je moeten navragen bij de reisorganisatie.

                        6) Iets tegen het stof... Een gewone stevige vuilniszak kan wonderen doen om de fototas volledig in te steken. Op sommige trajecten is het gewoon stof, stof en nog eens stof.

                        Laatste puntje: Veel, zeeerrrr veel foto's nemen. selectie kan thuis gebeuren. Maar ook eens het toestel links laten liggen en gewoon kijken, ervaren,genieten...

                        Gr.
                        Erg bedankt voor deze tips !

                        Monopod en flits blijven thuis, beanbag zal aangekocht worden.
                        4 batterijen zou voldoende moeten zijn, dus die 12 V lader is niet nodig.
                        We doen geen campeersafari, we slapen enkel in hotels en lodges, een enkele keer
                        in een tented camp, en 2 maal in 'den bush' in de okavagonda delta.

                        Toch nog twijfels over de externe opslag.
                        Wissen jullie dan kaartjes in het midden van de reis als ze vol staan,
                        zodat ze enkel nog op een disk staan ? Dat vind ik toch redelijk 'spannend'.

                        Greetz.
                        *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                          je moet er rekening mee houden dat je in het 'tented camp' wellicht geen batterijen kunt opladen, je heeft dus best een voorraad batterijen voor 2 dagen bij de hand. Zelf had ik 4 batterijen voor een D200 + D70. In de Okavango Delta hadden we 1 stopkontakt voor 10 mensen en dit slechts terwijl de generator draaide.
                          2 bodies is ideaal,dan moet je onderweg in stoffige omstandigheden geen lenzen wisselen.
                          flits heb ik op die reis niet nodig gehad.
                          statief heb je niet echt nodig, beanbag wel, al was het maar op in de raamopening van de truck te leggen.
                          Hitte en zand zijn je grootste vijanden. Neem ook ORS zakjes mee, verkrijgbaar bij de apotheek.
                          Last edited by zimbru; 16 januari 2009, 20:04.
                          BD1331BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                            Om het héél kort te stellen;

                            Bigma? Prepare to be dissapointed...
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                              Om het héél kort te stellen;

                              Bigma? Prepare to be dissapointed...
                              Ik heb deze al 2 jaar, en nog nooit problemen mee gehad.
                              Tis misschien de manier hoe je hem gebruikt ...

                              http://users.telenet.be/facehugger/airshow/index.html (allen bigma)
                              http://users.telenet.be/facehugger/r...els/index.html (allen bigma)
                              http://users.telenet.be/facehugger/zoo/index.html (9 van 11 bigma)
                              *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

                              Comment

                              Working...
                              X