Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

    Jochen heeft niet helemaal ongelijk: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...lp-240777.html

    Ik heb in 2006 een Nikon 300/4 AFS en een TC14E meegenomen naar Namibië.
    Schitterende combinatie (300 + TC), trefzekere AF, nog vrij lichtsterk en razend scherp.
    Stof en zand genoeg gehad, maar geen enkel probleem.
    Een zoom is misschien handiger, maar een Sigma komt bij mij al jaren niet meer binnen (te veel technische problemen gehad met verschillende f2.8 zooms).
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #17
      Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Jochen heeft niet helemaal ongelijk: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...lp-240777.html

      Ik heb in 2006 een Nikon 300/4 AFS en een TC14E meegenomen naar Namibië.
      Schitterende combinatie (300 + TC), trefzekere AF, nog vrij lichtsterk en razend scherp.
      Stof en zand genoeg gehad, maar geen enkel probleem.
      Een zoom is misschien handiger, maar een Sigma komt bij mij al jaren niet meer binnen (te veel technische problemen gehad met verschillende f2.8 zooms).
      Kan natuurlijk altijd voorkomen, maar dit is toch een losstaand geval volgens mij.
      Dat probleem had ook met een ander merk kunnen voorkomen.
      Ik heb al verschillende airshows gedaan, waarvan eentje in 30 graden.
      Warmte zou geen probleem mogen zijn. Het is ginder winter, en snachts is het
      5 graden, overdag tot 25 graden.

      En voor de lichtsterkte alleen ga ik geen dure 2.8 lens kopen.
      In afrika is het 0.5 uur schemer in de ochtend, en 0.5 uur schemer in de avond.
      Voor 1 uur per dag een lens kopen van >2500 euro vind ik stom, ook al kan ik
      ze hier nog gebruiken. Ik ben geen professionele fotograaf, ik neem enkel graag
      foto's op mijn reizen.

      Maar kom, de topic gaat over de flits, monopod, beanbag, geheugenkaart, tas enz ...
      Niet over merken of lenzen.
      *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

      Comment


      • #18
        Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

        Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
        Kan natuurlijk altijd voorkomen, maar dit is toch een losstaand geval volgens mij.
        Dat probleem had ook met een ander merk kunnen voorkomen.
        Ik heb al verschillende airshows gedaan, waarvan eentje in 30 graden.
        Warmte zou geen probleem mogen zijn. Het is ginder winter, en snachts is het
        5 graden, overdag tot 25 graden.

        En voor de lichtsterkte alleen ga ik geen dure 2.8 lens kopen.
        In afrika is het 0.5 uur schemer in de ochtend, en 0.5 uur schemer in de avond.
        Voor 1 uur per dag een lens kopen van >2500 euro vind ik stom, ook al kan ik
        ze hier nog gebruiken. Ik ben geen professionele fotograaf, ik neem enkel graag
        foto's op mijn reizen.

        Maar kom, de topic gaat over de flits, monopod, beanbag, geheugenkaart, tas enz ...
        Niet over merken of lenzen.
        Ik zou wel opletten met je bigma want tijdens het zoomen wordt het een echte stofzuiger. En het Afrikaanse stof is heel fijn en OVERAL.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #19
          Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

          Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
          Kan natuurlijk altijd voorkomen, maar dit is toch een losstaand geval volgens mij.
          Dat probleem had ook met een ander merk kunnen voorkomen.
          Ik heb al verschillende airshows gedaan, waarvan eentje in 30 graden.
          Warmte zou geen probleem mogen zijn. Het is ginder winter, en snachts is het
          5 graden, overdag tot 25 graden.

          En voor de lichtsterkte alleen ga ik geen dure 2.8 lens kopen.
          In afrika is het 0.5 uur schemer in de ochtend, en 0.5 uur schemer in de avond.
          Voor 1 uur per dag een lens kopen van >2500 euro vind ik stom, ook al kan ik
          ze hier nog gebruiken. Ik ben geen professionele fotograaf, ik neem enkel graag
          foto's op mijn reizen.

          Maar kom, de topic gaat over de flits, monopod, beanbag, geheugenkaart, tas enz ...
          Niet over merken of lenzen.
          Noord-Nambië en Botswana halen in de winter nog temperaturen van +30 - zelfs in de winter. En 's nachts kan het inderdaad vrij koud zijn, zelfs licht vriezen. Dit stelt vrij hoge eisen aan je materiaal.
          En wie sprak er hier over een f2.8- lens? Ik had het wel degelijk over een f4-lens.

          Een tijdje voor (of na) de schemer begint de lichtkwaliteit al te dalen. Bovendien zie je net tijdens het ochtendgloren de meest schuwe dieren. Net dan heb je die lichtsterkte nodig. Op safari kruip je best vroeg uit de veren.
          Beanbag is veel nuttiger dan een monopod en een flitser vond ik overbodig.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #20
            Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

            Ja de Bigma...Voor mij was het idd Big Trouble.Om af en toe eens te gebruiken (op reis) vind ik een investering van 1000€ toch al serieus.
            Na mijn terugkeer hebik de Bigma hier uitgeprobeeerd en?..Het verdomde ding deed het wel zeker. het is toch om de sch...te krijgen zeggen we hier in WVL.
            In Tanzania heeft hij welgeteld één dag feilloos gewerkt.
            Daarna was her vingers kruisen..als het werkte was het ok, soms kon ik een aantal opnames na elkaar nemen zonder problemen, als ik na bv een half uurtje opnieuw wilde proberen dan begon de moter continu te lopen zonder stoppen. Scherpstellen was onmogelijk. Je mag van me aannemen dat dit behoorlijk frustrerend is, ...
            Er werd me gevraag hoeveel ik het ding al had gebruikt voor mijn vakantie..heel weinig dus! Maar je kan toch moeilijk verlof nemen vooraf om je fotomateriaal uit te te testen. Voor die prijs verwacht ik werkend materiaal.
            Enfin als ik me nog eens een paar uurtjes kan vrijmaken dan ga ik eens een grondige test doen. Is er toevallig iemand uit de omgeving (zwevegem) die ook over een alpha beschikt?
            Beauty is in the eye of the beholder
            a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

            Comment


            • #21
              Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

              Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
              Ik heb deze al 2 jaar, en nog nooit problemen mee gehad.
              Tis misschien de manier hoe je hem gebruikt ...
              Heel leuk dat je je aankoop verdedigt, maar ik heb in the field (*) al het verschil gemerkt tussen een Bigma en Nikon of Canon lens.

              Ten eerste; dat ding is allesbehalve lichtsterk. Geloof me; bij het perfecte avondlicht een meute wilde honden tegenkomen, en dan merken dat je net één stop licht te weinig hebt om ze scherp te hebben op full tele...

              Ten tweede; die autofocus is pokketraag. Actie in puur natuur? Overvliegende vogels? Vergeet het met een Bigma.

              Kijk het is geen slechte lens hee, maar alles heeft zijn prijs. Er zijn weldegelijk redenen waarom hij goedkoper is.

              Mvg,

              J.

              (* en dan heb ik het weldegelijk over safari, en niet over pics van een roofvogelshow of zoo zoals bij jou - op zo'n show en in de zoo weet je op voorhand waar het dier gaat zitten of voorbijvliegen. In de bush is dat wel effe anders)
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #22
                Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                Heel leuk dat je je aankoop verdedigt, maar ik heb in the field (*) al het verschil gemerkt tussen een Bigma en Nikon of Canon lens.

                Ten eerste; dat ding is allesbehalve lichtsterk. Geloof me; bij het perfecte avondlicht een meute wilde honden tegenkomen, en dan merken dat je net één stop licht te weinig hebt om ze scherp te hebben op full tele...

                Ten tweede; die autofocus is pokketraag. Actie in puur natuur? Overvliegende vogels? Vergeet het met een Bigma.

                Kijk het is geen slechte lens hee, maar alles heeft zijn prijs. Er zijn weldegelijk redenen waarom hij goedkoper is.

                Mvg,

                J.

                (* en dan heb ik het weldegelijk over safari, en niet over pics van een roofvogelshow of zoo zoals bij jou - op zo'n show en in de zoo weet je op voorhand waar het dier gaat zitten of voorbijvliegen. In de bush is dat wel effe anders)
                Al tweemaal op safari geweest en ik kan dit enkel maar bijtreden.
                Beestjes zijn actief op het moment als het licht veel minder is (zonsop- en onder -gang) , dus een lichtsterke lens is wel degelijk heel goed bruikbaar. (maar een lichtsterke tele kost iets meer dan een Bigma)
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #23
                  Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                  Hier in 2007 een self drive gedaan in zuid afrika.

                  Zeker een image tank meenemen.
                  Een omvormer van 12v naar 230v kan je al je spullen mee opladen.Indien je dit niet mee neemt zeker een reisstekker meenemen.Hebben daar speciale stopcontacten.
                  Ik had daar met mijn sigma 10-300 f4 voldoende,zelfs met de 1.4 extender.
                  Een 2e body is echt wel handig,anders te veel wisselen van lenzen.

                  Wij gaan dit jaar ook naar Namibie & Botswana,vandaag de vlucht geboekt zal een 22 daagse self drive worden.

                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                    Een omvormer van 12v naar 230v kan je al je spullen mee opladen.Indien je dit niet mee neemt zeker een reisstekker meenemen.Hebben daar speciale stopcontacten.
                    Opletten met die omvormers! De goedkopere modellen hebben een afgeplatte sinus zodat je geheid je zekeringen door brandt als je hem op de sigarettenaansteker aansluit. Dat kabeltje naar de sigarettenaansteker is trouwens veels te dun daarvoor.
                    Als je dan in een straal van 200km nergens dat type zekering kan vinden, en als de batterij van je GPS dan ook nog plat gaat ... dan zit je met de gebakken peren. Ik spreek uit ondervinding door onze laptop tijdens het rijden op zo'n dingske van 80€ aan te sluiten.
                    Ofwel sluit je hem rechtstreeks aan op je batterij (en dat gaat dus niet al rijdend) ofwel koop je een degelijke stroomomvormer met een zuivere sinus (prijskaartjes vanaf 500€ ).

                    Die reisstekker heb je inderdaad wél nodig (kan je daar ook overal kopen).

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                      Ik heb met mijn omvormer van 150 Watt nooit problemen gehad.
                      Om batterijen van een GSM en foto(film) camera op te laden had ik daar voldoende mee.En dat zal niet zoveel stroom vragen van je sigaretten aansteker.

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                        Heel leuk dat je je aankoop verdedigt, maar ik heb in the field (*) al het verschil gemerkt tussen een Bigma en Nikon of Canon lens.

                        ...
                        Ten tweede; die autofocus is pokketraag. Actie in puur natuur? Overvliegende vogels? Vergeet het met een Bigma.

                        Kijk het is geen slechte lens hee, maar alles heeft zijn prijs. Er zijn weldegelijk redenen waarom hij goedkoper is.

                        Mvg,

                        J.

                        (* en dan heb ik het weldegelijk over safari, en niet over pics van een roofvogelshow of zoo zoals bij jou - op zo'n show en in de zoo weet je op voorhand waar het dier gaat zitten of voorbijvliegen. In de bush is dat wel effe anders)
                        Ik ben grotendeels akkoord, maar je moet toch niet overdrijven.
                        Hierbij een snapshot van een vlucht pelikanen, genomen met de Bigma...(op de eerste dag van mijn safari )
                        Beauty is in the eye of the beholder
                        a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                          Loukas,

                          Met alle respect, maar als ik spreek over een snelle focus bij een bewegend subject, dan bedoel ik; het volgen (en scherp krijgen) van één vogel in je zoeker, niet van een hele troep vogels op een zeer verre afstand.

                          Jouw plaatje, dat lukt met elke lens. Zelfs met elke digicam, heb je geen dSLR voor nodig...

                          Lukt dit ook?



                          (diertje is 25cm groot, geen kleine meter zoals een pelikaan)

                          En niet een éénmalig lucky shot hee. Met "lukken" bedoel ik; 95%+ van je shots in focus...

                          Kijk, niemand van de lezers hier hoeft jou of mij te geloven. Ze mogen gewoon naar de lens DB van photozone.de gaan (héél goede referentie wat betreft lens performance), en eens vergelijken.

                          Link: http://www.photozone.de/Reviews/Othe...%20/%20Surveys

                          Ik nam even de EOS mount survey, (je kan ook de Nikkor mount nemen daar staat de Bigma ook tussen). De Bigma focussed traag (score ** op 5* op full frame en **+ op 5* op crop-factor body), en dat is een feit. Wat in de survey meteen opvalt is dat native brand lenses (dus een EOS lens op EOS body of een Nikkor lens op Nikkor Body) véél beter scoren. Qua AF speed, maar ook op andere criteria. De 15 jaar+ oude 35-350L scoort 4*+ op full frame en 5* op crop factor. Ik vermeld dit niet enkel ter vergelijking, maar omdat bovenstaande foto van mij gemaakt is met die lens (als ik me niet vergis), en om ook aan te tonen dat je niet (veel) méér moet uitgeven dan de Bigma-prijs om toch een beter resultaat te krijgen.

                          Mvg,

                          J.
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zuid-Afrika / Namibie / Zambia / Botswana : tips gezocht

                            Jochen,

                            Gezien mijn ervaring met de Bigma ben ik er absoluut geen fan van, maar het leek me toen een goede aankoop voor wat ik er mee wilde doen. Nu weet ik wel beter en heb er spijt van niet een beetje meer te hebben gespendeerd.
                            Met het fotograferen van vogels heb ik absoluut geen ervaring, maar het lijkt me wel een dankbaar doch moeilijk iets.

                            Luc
                            Beauty is in the eye of the beholder
                            a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

                            Comment

                            Working...
                            X