Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mexico - September

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mexico - September

    Het is de eerste keer dat ik naar Mexico op reis ga, niet de traditionele strandvakantie zoals velen denken, maar eerder een visite aan de familie van mijn vrouw. Daar we een hele maand in Mexico verblijven staan er ook de nodige bezienswaardigheden op het programma zoals Palenque (Chiapas) als hoogtepunt voor mezelf, Teotihuacan, Morelia, ect, ect, ect,...
    Aangezien mijn vrouw afkomstig is van Guanajuato valt het reuze goed mee (nogal relatief) om naar bepaalde delen van het land te reizen.

    Aangezien ik daar de beschikking heb van een (recente) laptop voorzie ik niet direct problemen als ik een externe harde schijf zou mee nemen, het enige dat echt een struikelblok kan zijn is de andere standaard van stekkers/stopcontacten, maar dat is zo opgelost met een verloopstuk (wat ik al een tijdje heb). Is een HD van 160GBb voldoende, of zou ik overwegen om mijn 500Gb HD mee te nemen?

    Als materiaal neem ik het volgende met me mee.

    - Canon EOS 350D
    - Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II (kit lens)
    - Tokina AT-X M100 PRO D af 100mm f/2,8 (macro objectief, wat eventueel voor portret kan dienen)
    - Cokin U.V. filter ø 58 mm
    - Cokin U.V. filter ø 55 mm
    - Hoya R72 Infrarood filter ø 58 mm
    - LowePro SlingShot 100AW
    - Velbon CX440 statief
    - 2Gb SanDisk Extreme IV Compact Flash Card
    - 2Gb SanDisk Ultra II Compact Flash Card
    - Hama Remote Control Release CA-1
    - Lenmar 7.4v 750mAh Batterij
    - Rolletje scotch tape en blaaspeertje

    Ik veronderstel dat dit wel zal voldoen voor de maand door te komen? Hoewel ik wel een breedhoek op de verlanglijst heb staan, weet ik niet zeker of ik deze tegen dan zal hebben omwille van de kostprijs in combinatie met de reis.
    Ik overweeg nog de aankoop van twee extra CompactFlash kaartjes, dit zou maken dat ik zo'n 8Gb aan geheugen op zak zou hebben.

    Tips en andere raad zijn allen welkom. Alvast bedankt.
    Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
    Website : http://runaque.deviantart.com/

  • #2
    Re: Mexico - September

    Hallo,

    Ik ben zelf ook al enkele keren in Mexico geweest (mijn vriendin is van Querétaro) en vertrek nu vrijdag terug naar daar. Ik heb er ook al heel wat foto's getrokken. De eerste malen had ik een gewoon compact cameraatje mee, dit jaar in maart mijn D300.

    Heb verder meegenomen:

    LENZEN:
    18-200mm AF-S VRII: het bereik van deze lens is zalig, ik kon er zowat alles mee trekken wat ik maar wilde en heb ook weinig shots "gemist" omwille van beperkt bereik van mijn lens, dit zeker als je je bevindt bv in een boot of op een touribus waar je zelf niet in staat bent je benen te gebruiken om dichter of verderaf je onderwerp te gaan.

    Daarnaast had ik ook nog mijn Bigma (50-500mm) mee maar deze heb ik zo goed als niet gebruikt, alleen 1 keer in een natuurpark voor dieren te trekken. Hier kwam ik met mijn 200mm toch tekort en was ik blij dat ik mijn bigma mee had, maar deze halve dag was dan ook de enige keer.

    OPSLAG: 2 CF kaarten van 4 Gbytes
    OVERIGE:
    * SB-600 opzetflash die ik altijd gebruik als er geflitst moet worden.
    * verloopstuk voor stopcontact.
    * Blaaspeer en reinigingsdoekje

    WAT HEB IK GEMIST?
    - groothoek, groothoek, groothoek: 18mm is voor mij niet voldoende voor vele landschappen vast te leggen. Ik heb mij dan vandaag nog rap een 10-20mm sigma lens bijbesteld. Je zal zelf wel zien dat je heel veel situaties zal tegenkomen waar een groothoek lens echt gewenst is:
    * de pre-columbiaanse sites: Teotihuacán, Chichén Itzá, Palenque, Uxmal,...
    * stadsbeelden: grote pleinen en ook stadsuitzichten van bovenop een toren of berg (Mexico City, Guanajuato, Querétaro, Puebla).
    * Natuurlandschappen: bv. Chiapas, Oaxaca, Sierra Gorda, Yucatán


    - lichtsterke lens: 18-200 is voor mij een zeer goede lens maar soms zou ik toch graag wat meer lichtsterkte hebben in donkerdere omgevingen waar flashen niet mag of niet aangewezen is: binnenin kerken, nachtfoto's, aquarium. Ik heb dus tevens ook nog een nikkor 50mm 1.4 af-d bijbesteld.
    Woensdag mag ik mijn lenzen gaan ophalen en ik hoop ze goed te kunnen gebruiken in Mexico. Een 70-200mm 2.8 staat ok nog op mijn verlanglijstje maar zal voor later zijn.

    Uiteraard gaat mijn 18-200 lens ook terug mee en ze zal er ook standaard weer opzitten. De groothoek en de 50mm zal ik er op steken indien de situatie zich voordoet. Mijn bigma laat ik thuis deze keer.

    IK hoop dat je veel mooie foto's mag maken. Mexico is een prachtig land en je zal er je als fotograaf echt kunnen uitleven.

    Groeten!

    Comment


    • #3
      Re: Mexico - September

      Wel, dat is meer dan ik verwachte van raad en tips, daar kan ik echt wel wat mee. Dus een groothoek is echt wel een must, hoewel ik dat al wel wist, maar financieel zou het wel een "zware dobber" worden.
      Ik ga een deze dagen/weken nog wel eens rondkijken voor een CF met meer opslag, als je een paar dagen niet over een pc beschikt ben ik niet veel met een externe HD, dan moet je het zien te doen met hetgeen je op zak hebt en 's avonds alles bekijken wat mislukt is en wat niet.
      Ik heb je trouwens ook een PM gestuurd.
      Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
      Website : http://runaque.deviantart.com/

      Comment


      • #4
        Re: Mexico - September

        Persoonlijk zou ik het statief thuislaten : je mag het immers toch niet gebruiken op de archeologische sites
        Zoals al eerder vernoemd, groothoek is onmisbaar
        En 8gb is zeker geen luxe (maar moet wel lukken als je ter plaatse selecteert)

        Mooiste site vind ik Uxmal, ook Palenque is de moeite waard
        Chichen Itza/Tulum zijn imo té toeristisch
        Vermits je blijkbaaar in de omgeving zal vertoeven : Tula, klein maar fijn
        Last edited by mexicano; 13 juli 2008, 13:06.
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Mexico - September

          Tja, het statief gaat toch voor de zekerheid mee, het zou zonde zijn mocht ik in een situatie komen waar ik deze echt nodig zou hebben. En de groothoek... begint toch heel duidelijk te worden dat deze een must zal zijn, ik kijk voorlopig nog wat rond of ik niet "goedkoop" eentje kan vinden, zo lang deze maar hetgeen doet wat ervan verwacht wordt.
          Bedankt voor de raad.
          Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
          Website : http://runaque.deviantart.com/

          Comment


          • #6
            Re: Mexico - September

            Hier nog enkele foto's van mij waar ik mijn beperkingen met mijn 18-200VR tegenkwam:

            Ik heb ze in drie categoriën verdeeld:
            1) Enkele voorbeelden met de BIGMA
            2) Meer groothoek gewenst
            3) Low light situations

            Voor low light zou ik welke enkele malen een statief kunnen gebruikt hebben zoals 's nachts als alle gebouwen mooi verlicht zijn of binnenin kerken, andere keren zou het mij niet veel bijgebracht hebben bv. aquarium met zwemmende vissen.

            Je vindt de fotos via deze link: http://picasaweb.google.com/vercettitm

            Groeten

            Comment


            • #7
              Re: Mexico - September

              Oorspronkelijk geplaatst door Vercetti Bekijk bericht
              Hier nog enkele foto's van mij waar ik mijn beperkingen met mijn 18-200VR tegenkwam:

              Ik heb ze in drie categoriën verdeeld:
              1) Enkele voorbeelden met de BIGMA
              2) Meer groothoek gewenst
              3) Low light situations

              Voor low light zou ik welke enkele malen een statief kunnen gebruikt hebben zoals 's nachts als alle gebouwen mooi verlicht zijn of binnenin kerken, andere keren zou het mij niet veel bijgebracht hebben bv. aquarium met zwemmende vissen.

              Je vindt de fotos via deze link: http://picasaweb.google.com/vercettitm

              Groeten
              Prachtige foto's, vooral die van Merelia. Het is gewoonweg prachtig dat men ginder zulke gebouwen bij avond prachtig verlichten, dat maakt het juist net zo leuk om foto's hiervan te nemen.
              Ik kan haast niet wachten tot ik daar voet aan aarde zet.
              Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
              Website : http://runaque.deviantart.com/

              Comment


              • #8
                Re: Mexico - September

                Er zijn er dus nog op het forum die hun hart verloren hebben aan het Mexicaanse temperament Mijn vriendin is afkomstig van Morelia en we zullen volgend jaar naar haar thuis reizen. Zelf ben ik met rugzak naar México getrokken in 2004. Ik had toen nog een compactje en veel minder verstand van fotografie als vandaag. De knapste precolumbiaanse site vond ik Yaxchilan, op de grens met Guatemala. Het is de enige trip die ik niet op eigen houtje gemaakt heb. In Palenque me ingeschreven voor een tour naar Yaxchilan en Bonampak. Deze tour duurt hele dag. Uiteindelijk waren er nog drie andere toeristen. Enkele van mijn foto's vind je op mijn zenfolio site. Ik kan deze uitstap ten zeerste aanbevelen, zeker gezien je toch in Palenque bent
                :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                Comment


                • #9
                  Re: Mexico - September

                  Oorspronkelijk geplaatst door machi Bekijk bericht
                  Er zijn er dus nog op het forum die hun hart verloren hebben aan het Mexicaanse temperament Mijn vriendin is afkomstig van Morelia en we zullen volgend jaar naar haar thuis reizen. Zelf ben ik met rugzak naar México getrokken in 2004. Ik had toen nog een compactje en veel minder verstand van fotografie als vandaag. De knapste precolumbiaanse site vond ik Yaxchilan, op de grens met Guatemala. Het is de enige trip die ik niet op eigen houtje gemaakt heb. In Palenque me ingeschreven voor een tour naar Yaxchilan en Bonampak. Deze tour duurt hele dag. Uiteindelijk waren er nog drie andere toeristen. Enkele van mijn foto's vind je op mijn zenfolio site. Ik kan deze uitstap ten zeerste aanbevelen, zeker gezien je toch in Palenque bent
                  Inderdaad, Yaxchilan / Bonampak ook zeker doen. 3-daagse trips kunnen geboekt worden vanuit Palenque of San Christobal de las Casas. Je gaat dan eerst naar Palenque, watevallen van Misol-ha en Agua Azul en de dag erna naar Yaxchilan (per bootje op Usumacinta rivier). s' Avonds kan je dan een hut huren bij de plaatselijke Indianenstam (Lacandones) in Bonampak om te overnachten. De volgende dag nemen ze je dan mee voor een jungletocht. In de loop van de namiddag wordt je dan terug naar Palenque gevoerd. Eten, overnachting, inkom en vervoer is overal inbegrepen. Kostprijs voor deze drie daagse is ongeveer 100€ - 125€ per persoon.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mexico - September

                    Machi, aan de foto's te zien is het het overwegen waard om daar eens naartoe te gaan, is het dit jaar niet, dan is het volgend jaar.

                    Leuk om te zien dat er hier meerderen een Mexicaanse vriendin/vrouw hebben, straks hebben we nog een leuk clubje.
                    Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                    Website : http://runaque.deviantart.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mexico - September

                      Ondertussen heb ik een nieuwe iddentiteitskaart en een reispaspoort in mijn bezit, dus met dit heb ik de belangrijkste documenten om naar ginder af te reizen.
                      Helaas zal ik tegen dan geen groothoek hebben, dus zal ik het moeten doen met het materiaal dat ik eerder vernoemd heb, ik zal het maar aanzien als een voorproefje voor de komende jaren.
                      Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                      Website : http://runaque.deviantart.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mexico - September

                        Ik denk dat sinds vandaag mijn uitrusting voldoende is om naar Mexico te vertrekken, ik heb voor de zekerheid twee 8Gb CompactFlash kaartjes aangekocht en dat brengt het totaal op 20gb aan kaartjes in m'n tas. Ik hoop dat dit meer dan voldoende zal zijn om mij daar ginder eens goed uit te leven.
                        Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                        Website : http://runaque.deviantart.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mexico - September

                          Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
                          20gb aan kaartjes in m'n tas. Ik hoop dat dit meer dan voldoende zal zijn om mij daar ginder eens goed uit te leven.
                          Ik ben na 2 weken Italië met 60GB foto's thuis gekomen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mexico - September

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vercetti Bekijk bericht
                            Inderdaad, Yaxchilan / Bonampak ook zeker doen. 3-daagse trips kunnen geboekt worden vanuit Palenque of San Christobal de las Casas.
                            Waar is de tijd. 20jaar geleden hebben we dat ook al gedaan . Enkel Ann & ik met twee gidsen éérst in een gammel busje, nadien in een uitgeholde boomstam op de Usumacinta. Slapen in een tentje. 's nachts de gids zo zat als een zwitser ons ambeteren . Prachtige sites. Op de terugweg uren moeten wachten omdat het busje een lekke band had (en natuurlijk geen reservewiel). 't Zal er tegenwoordig waarschijnlijk niet meer zo primitief aan toegaan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mexico - September

                              Runaque,

                              Ben 3 weken terug van Mexico, 8 Gbytes aan data (JPEG,fine -> dus geen nef). Weer een superreiske gehad. Ik zal u de foto's eens tonen. Veel plezier gehad van mijn sigma 10-20mm. Wanneer vertrek je nu juist?
                              By the way, er zijn ginder ook winkels moest ge nog opslag te kort hebben, en 't is er goedkoper ook . Wel best in grote winkelketen zoals Wall Mart of Sam's club gaan, in de kleine winkels gaan ze er u zeker proberen opleggen en veel te veel vragen.
                              Vergeet uw converter (verloopstuk) voor uw stopcontact zeker niet!! Ik heb er ook nog één moest ge er nog ene extra nodig hebben.

                              Groeten!
                              Last edited by Vercetti; 22 augustus 2008, 01:55.

                              Comment

                              Working...
                              X