Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reizen in India - Wat mee nemen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Reizen in India - Wat mee nemen?

Ik heb het geluk in juli voor't werk 2 weken naar Kokata te kunnen. Dat betekent 2 weekends vrijaf om de stad en omgeving te ontdekken.

Ik was van plan m'n 20d + 17-35 en 24-70 mee op stap te nemen, en ik twijfel aan de 70-200.

1. Is het zinvol de tele mee te nemen (portretten en mensen, da's mijn ding)
    2. Welk type tas gebruik ik best tijdens de trips? (rugzak, toploader, draagtas?) Ik heb een lichte voorkeur voor de rugzak, maar die is nogal groot...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
      Ik heb het geluk in juli voor't werk 2 weken naar Kokata te kunnen. Dat betekent 2 weekends vrijaf om de stad en omgeving te ontdekken.

Ik was van plan m'n 20d + 17-35 en 24-70 mee op stap te nemen, en ik twijfel aan de 70-200.

1. Is het zinvol de tele mee te nemen (portretten en mensen, da's mijn ding)
      2. Welk type tas gebruik ik best tijdens de trips? (rugzak, toploader, draagtas?) Ik heb een lichte voorkeur voor de rugzak, maar die is nogal groot...
      Neem gerust alle lenzen mee die je hier opgeeft. Een 70-200 is gewoon een must voor portretten in India. Heerlijk bereik. Neem eveneens massa's geheugen mee, je zal meer beelden nemen dan je kan dromen.
      Tas? Al jaren reis ik met mijn Lowe Pro Mini Trekker rugzak (sedert vorig jaar gewijzigd in een CompuTrekker - zelfde afmetingen). Voor mij de ideale reistas. Er kan enorm veel in en je hebt de handen vrij. Bovendien draagt de tas goed op de rug en is ze niet te groot voor op het vliegtuig.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

cash;1467624] Ik boek ook steeds enkel mijn vliegtuig en mijn eerste nachten in een hotel van de stad waar ik aankom. Ik heb nu het geluk dat de eigenaar van het hotel ,waar ik in Delhi altijd ga, een goed en niet zo'n duur reisbureau heeft. Daarenboven is hij betrouwbaar (wat soms wel eens anders kan zijn, heb er een gehad in Varanasi die mij verderhielp naar Calutta, en dat was afzetterij.
        Mijn allereerste reiservaring was een rondreis van twee weken India-Nepal met nog één week verlenging in Delhi. Voor mij was het een ervaring met geen woorden te beschrijven. En de extra week zonder de reisgroep was gewoonweg fantastisch...zo beleef je India het best!
        Wij hadden een motor-riskja (tjoektjoek...dacht ik?) genomen en die persoon heeft ons de rest van de week overal naartoe gebracht waar zelfs geen toeristen komen.

Mijn vraag aan cash is dezelfde : kan u mij uw contact in Delhi doorspelen?
        En heeft er iemand eventueel ook adressen van het zuiden van India ...volgend jaar plannen we om naar het zuiden te trekken en enkel onze vliegtuigtickets bestemming Mumbai (Bombay) en een paar overnachtingen in een hotel van hieruit te boeken en ons dan van daaruit te laten leiden....
        Groetjes...
        Al wat je leert kan men je niet meer afnemen...

Canon 300D + 18-55mm - Kodak P850

Comment

Rampzalig nieuws vandaag.

Als reis maar geen ramptoerisme wordt...

Ga dit jaar zelf met de motor rijden in Ladakh en ben nog camera aan het kiezen, DSLR met lenzenkit op motor...niet echt handig.

Maar dringend storting doen aan AZG, alle beetjes helpen zeker...
          There is always some madness in love. But there is also always some reason in madness.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Speedgloves Bekijk bericht
            Rampzalig nieuws vandaag.

Als reis maar geen ramptoerisme wordt...

Ga dit jaar zelf met de motor rijden in Ladakh en ben nog camera aan het kiezen, DSLR met lenzenkit op motor...niet echt handig.

Maar dringend storting doen aan AZG, alle beetjes helpen zeker...
            Het klinkt misschien hard, maar de monsoon is nauwelijks erger dan op andere jaren. In 2005 weren er ook al 800 doden in Mumbai (http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/4727763.stm).
            Het is een tragisch jaarlijks natuurfenomeen waar het Westen eventjes aandacht aan schenkt om dan snel weer te vergeten.

In Ladakh zelf zal je er niets van merken, maar het wordt misschien moeilijk om Ladakh te breiken als je door Himachal Pradesh moet. De Rothang pas (3800 meter) is hiervoor berucht. In augustus 1997 zat ik daar 4 dagen vast in een busje omwille van aardverschuivingen ten gevolge van wateroverlast. Een zeer hachelijke situatie waar de Indiërs zich nauwelijks druk om maakten.
            Laat je goed informeren omtrent de situatie onderweg.

Comment

Ik lees zo juist in Elmar Reishandboek Rajasthan ( India) en ik citeer letterlijk ,
              Douanebepalingen : toeristen mogen de volgende goederen vrij invoeren , één camera met niet meer dan 20 films , één videocamera met accessoires en niet meer dan 12 tapes enz.
              Iemand ooit problemen gehad met deze onzin bij de douane in India ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                Ik lees zo juist in Elmar Reishandboek Rajasthan ( India) en ik citeer letterlijk ,
                Douanebepalingen : toeristen mogen de volgende goederen vrij invoeren , één camera met niet meer dan 20 films , één videocamera met accessoires en niet meer dan 12 tapes enz.
                Ik weet niet of je ooit in India geweest bent, maar douane is ginds een rekbaar begrip. Als ik op het vliegtuig rondkeek met welke pakken handbagage sommige reizigers de controle gepasseerd waren...
                Ik passeerde de douane met massa's films, geen mens die er zich wat van aantrok.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                  Blijkbaar heb ik onwetend menig maal enkele tientallen films illegaal het land binnengesmokkeld. Nee, nooit van deze bepaling gehoord en niemand tegengekomen die ook maar gecontrolleerd werd.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                    Dus, op de vraag "Wat mee te nemen?": een portie durf en een Lonely Planet.
                    Juist! +Immodium niet vergeten!!!!

Misschien hier 's kijken :
                    http://www.reizigersnetwerk.be/; 1 vd interessantste sites voor backpackers (wie was waar)
                    Last edited by VANCAMPENHOUTDIRK; 3 augustus 2007, 23:17.
                    DVC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                      Blijkbaar heb ik onwetend menig maal enkele tientallen films illegaal het land binnengesmokkeld. Nee, nooit van deze bepaling gehoord en niemand tegengekomen die ook maar gecontrolleerd werd.
                      Volgens mijn locale Indische collega's hebben fototoestellen en lenzen geen waarde van betekenis voor de douane. Een videocamera daarentegen Bleek de standaardvraag te zijn - "is this a videocamera?" waarbij ze naar een spiksplinternieuwe (illegaal uit de US geimporteerde D70) wezen. Collega schudde plichtsgetrouw van nee en zei dat het een fotocamera was. Niks aan de hand voor de Indische douane en mijn collega mocht vrolijk doorwandelen

Ben dus net terug - wat een land, wat een stad... Ben 2 weekends onder begeleiding van de locals door Kolkata getrokken. Een machtige, wriemelende, arme en rijke, vuile, rommelige, kleurrijke stinkstad vol met overlevers, plantrekkers die nooit vergeten te glimlachen.
                      Ze noemen het de City Of Joy - ondanks de immense armoede klopt dit beeld wel. Ik werk voor een IT bedrijf en da's dus booming business ginder. Hoge lonen, goede huisvesting, bijna Westerse kantoren (airco en expresso incluis). Tot je een paar kilometer buiten het IT Salt Lake district gaat en met de immense armoede geconfronteerd wordt. Sloppenwijken zijn er nog steeds (hoewel zwaar onder druk door de immer-aanwezige projectontwikkelaars), de straten liggen er abominabel slecht bij (en da's dan ook ineens de enige reden waarom je er zo relatief weinig luxewagens ziet - hun veringen kunnen die wegen niet aan ) en het verkeer is waanzinnig druk (regels bestaan maar worden vrolijk aan de sandalen gelapt)....

kortom, alle clichés zijn nog steeds van toepassing, maar daarom niet minder indrukwekkend.

Ik ben blij dat ik de stad mentaal heb overleefd. Het was soms heel hard om zien, als buitenstaander word je geconfronteerd met -letterlijk- stervende mensen op straat die geen greintje aandacht krijgen. En jij staat daar dan met je volle pens en je camera - schaamte of toch maar die foto maken... Bedelaars die je aanklampen maar even vrolijk glimlachen als je ze niets geeft.

Deze reis heeft een heel raar gevoel bij mij achtergelaten. Maar teruggaan is een zekerheid - volgende keer 4 weken, rugzak, vrouw en kids.

Wat een land...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
                        Volgens mijn locale Indische collega's hebben fototoestellen en lenzen geen waarde van betekenis voor de douane. Een videocamera daarentegen Bleek de standaardvraag te zijn - "is this a videocamera?" waarbij ze naar een spiksplinternieuwe (illegaal uit de US geimporteerde D70) wezen. Collega schudde plichtsgetrouw van nee en zei dat het een fotocamera was. Niks aan de hand voor de Indische douane en mijn collega mocht vrolijk doorwandelen

Ben dus net terug - wat een land, wat een stad... Ben 2 weekends onder begeleiding van de locals door Kolkata getrokken. Een machtige, wriemelende, arme en rijke, vuile, rommelige, kleurrijke stinkstad vol met overlevers, plantrekkers die nooit vergeten te glimlachen.
                        Ze noemen het de City Of Joy - ondanks de immense armoede klopt dit beeld wel. Ik werk voor een IT bedrijf en da's dus booming business ginder. Hoge lonen, goede huisvesting, bijna Westerse kantoren (airco en expresso incluis). Tot je een paar kilometer buiten het IT Salt Lake district gaat en met de immense armoede geconfronteerd wordt. Sloppenwijken zijn er nog steeds (hoewel zwaar onder druk door de immer-aanwezige projectontwikkelaars), de straten liggen er abominabel slecht bij (en da's dan ook ineens de enige reden waarom je er zo relatief weinig luxewagens ziet - hun veringen kunnen die wegen niet aan ) en het verkeer is waanzinnig druk (regels bestaan maar worden vrolijk aan de sandalen gelapt)....

kortom, alle clichés zijn nog steeds van toepassing, maar daarom niet minder indrukwekkend.

Ik ben blij dat ik de stad mentaal heb overleefd. Het was soms heel hard om zien, als buitenstaander word je geconfronteerd met -letterlijk- stervende mensen op straat die geen greintje aandacht krijgen. En jij staat daar dan met je volle pens en je camera - schaamte of toch maar die foto maken... Bedelaars die je aanklampen maar even vrolijk glimlachen als je ze niets geeft.

Deze reis heeft een heel raar gevoel bij mij achtergelaten. Maar teruggaan is een zekerheid - volgende keer 4 weken, rugzak, vrouw en kids.

Wat een land...
                        Aah Kolkata, mijn favoriete Indische grootstad !! Je hebt het trouwens mooi beschreven. Het kan daar idd nogal overweldigend zijn, maar elk minder goed gevoel wordt er ruimschoots gecompenseerd door de ongelooflijke vriendelijkheid van de Bengali (die in India trouwens bekend staan om hun goed gevoel voor humor).

En het klopt dat ze in India iets hebben met videocamera's. Het moet er nog steeds een ultiem symbool van rijkdom zijn want bij heel wat bezienswaardigheden moet je vrij veel betalen (tot 10€) om te mogen filmen (en in tegenstelling tot de inkomgelden geldt hetzelfde tarief ook voor de Indiërs), daar waar fotografie veelal gratis is of een fractie kost. Och, het is gewoon één van die vele typisch Indische dingen zeker....

Wanneer je met de familie naar ginder trekt, kijk zeker eens rond op de website die Dirk hierboven al vermeldde.
                        ¨
                        PS: er is nog een andere reden waarom je niet heel veel luxewagens ziet rondrijden in India (hoewel, het zijn er hoe langer hoe meer): de 200-300% importtax (die ze waarschijnlijk ook heffen op videocamera's).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

India heb ik enkele keren bezocht - Een kontrastrijk land, waar rijkdom (komt er meer en meer, dank zij de zich sterker en sterker ontwikkelde middenstand) en extreme armoede (het kastesysteem is er nog duidelijk aanwezig, spijts dat het niet meer mag ). Kleurrijk, overal. Soms lieve, soms opdringerige mensen. Prachtige gebouwen, hier en daar erg exotische landschappen en exotische rituelen....Maar er leven mensen......en daar is respect voor geboden. Ze willen op de foto, en als ze niet willen, doe het dan niet. Denk dan maar: seffens ander en beter.
                          Let op, in de treinen wordt er wat afgestolen, bv tussen Agra en Delhi, en je kan dan in sommige "foto"straten je zopas gestolen toestel gaan kopen, tweedehands (en roep de politie er beter maar niet bij, als je je gestolen toestel ziet liggen - ze zitten meestal in het complot)
                          Dus: opletten, met geen te opzichtige camera's op je buik rondlopen, elke weigering om zich te laten trekken respecteren, en geen armoede-mooie-plaatjes trekken.....daar heeft niemand niks aan, en da's mensonterend.

Comment

Net een paar dagen geleden terug uit India gekomen - een privéreis deze keer (alvast wat foto's hier). Pfff, wat een vuil, vies, goor en bovendien smerig land is het toch. Dat neemt niet weg dat het een goed fotografieland is maar ik wacht toch nog maar een paar decennia voor ik er nog eens voor m'n 'plezier' naar toe reis...

Van onveiligheid niets gemerkt, met een opzichtige camera rondlopen was geen enkel probleem.
                            Last edited by Leonidas; 12 november 2007, 08:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              Net een paar dagen geleden terug uit India gekomen - een privéreis deze keer (foto's hier). Pfff, wat een vuil, vies, goor en bovendien smerig land is het toch. Dat neemt niet weg dat het een goed fotografieland is maar ik wacht toch nog maar een paar decennia voor ik er nog eens voor m'n 'plezier' naar toe reis...

Van onveiligheid niets gemerkt, met een opzichtige camera rondlopen was geen enkel probleem.
                              Linkje werkt niet.

Missing Gallery or Web Page
                              There might be a mistake in the URL you are looking for. Please check the address and try again.
                              It's possible, but unlikely, that this page has been deleted.
                              Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                                Linkje werkt niet.
                                Verholpen, thanks.

Comment

Working...
                                X