Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kreta

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kreta

Ik ga nog terug Is dat goede feedback

Het is zeker voor herhaling vatbaar, alleen ga ik de volgende keer vroeger op het jaar. in Juli staat alles al enkele maanden te bakken in de zon zonder nog iets regen te zien dus is er al veel verdord. In Mei staan de bloemen nog meer in bloei en is er alles veel frisser en groener. We hadden wel de hele periode stralend weer met temperaturen boven de 30° (maar wel stukken draagbaarder als dezelfde temperaturen hier in Belgie).

Verleden jaar zijn we vooral aan de westelijke kant gebleven. Chania en Rethimnon zijn zeker aanraders.
    Ook het uiterste westen (Kastelli, Falassarna, ...) is eens de moeite.
    We waren ook eens doorgestoken naar de zuidkust (Agia Galini, Festos, ...)
    Dichtbij Festos (= opgraafplaats zoals ook Knossos maar wel kleiner) vind je ook een restaurant 'Bij de Belgen' opengehouden door een Kretenzer koppel dat in Belgie geboren was en waarvan de man tot enkele jaren geleden nog bij Ford Genk werkte. Nu zijn ze teruggekeerd en hebben ze daar dus een restaurantje.

Als je aan de noordkust zit is het openbaar vervoer heel gemakkelijk en goedkoop. Punctualiteit is wel geen Kretenzer specialiteit, soepelheid misschien wel meer Als je ook meer naar het binnenland wil (en ook naar de zuidkust) is een auto wel aan te raden.

De Samariakloof (en andere kloven) zal zeker de moeite zijn maar die hebben we deze keer aan anderen overgelaten. Zeker voor de Samariakloof is een goede fysiek en wandelervaring aangeraden en ik denk ook dat het wat gemakkelijker is als je die vroeger op het jaar kunt doen bij wat mildere temperaturen.
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ben een tiental jaren geleden naar Kreta geweest. Praaaachtig! De geuren, natuur, beelden en wandelingen. Wou toen al te graag de Samaria kloof doen maar het kon niet wegens teveel neerslag. Naargelang het seizoen loop je het risico dat het niet kan.
      :c), BoBi

http://www.dongo.org

Comment

Ik moet me schamen...
        Dat ik nu pas reageer.

Kreta, dat is het (redelijk dichtbij) paradijs op ons bolletje.
        We zaten super-de-super mooi tussen de steden Chania en Rethymno in, aan de rand van een schattig dorpje (Vamos). (ik wil terug...)

We hebben de "westhelft" nu zo'n beetje gehad, dus de volgende keer de andere zijde.
        hoogtepunten... Ja, zoals Filmar reeds schreef...
        Chanian, Rethymno, westkust, zuid-west punt (strand Elafonisi).
        Zuidkust, daar zij we van Sfakion naar Loutro gewandeld (HÉÉÉT...) en met 't bootje terug.
        Op ongeveer op de helft was een schattig strandje met een barretje...
        Her en der een kloofje, gewandeld en gereden (met het geconditioneerd autootje...)
        Ook met de boot een complete dagtocht naar het vulkaaneiland Santorini beleefd. Een MUST, of op z'n minst een flinke aanrader...
        Het was een vakantie die we nooit zullen vergeten, zo mooi.

Ik heb 'n paar fotootjes op een Nederlands forum staan.

ik wil weer terug... mijn vrouw ook...

Groet
        Adrie

Comment

Merci voor de tipjes.
          We gaan (pas) in juni en verblijven in Rethymnon.
          Met jullie info heb ik reeds een mooi overzichtje kunnen maken hoe ons "programma" er gaat uit zien.
          't Zal dus ook vnl. het westen worden.
          @ Adrie : de dagtocht naar Santorini : van waar uit vertrek je dan, hoe lang vaar je en weet je nog of de overzet prijzig was of niet ? En kan je nog iets zien van santorini of blijf je enkel in "een" haventje ? 't Is wel iets dat me interesseert.

Comment

Hoi "Rat",

je hebt meerdere mogelijkheden om naar Santorini te gaan.
            Een snelboot of een gewone boot (best wel groot). We hadden in de plaats Réthimno geboekt.
            Ik zal een paar fotootjes plaatsen op mijn link van de vorige reactie.
            Wij waren er de complete dag zeer zoet mee.
            De boot vertrok vanuit Réthimno om 7.00 uur. Inschepen om 6.30 uur (vroeg uit de veren...).
            Meteen na het vertrek gingen we genieten van een ontbijtbuffet aan boord.
            De boottocht duurde 4 uur, er was vermaak aan boord... en de overdosis zon natuurlijk...
            Dus rond een uur of 11 kwamen we aan op het eiland.
            Op het eiland hadden we een rondtoer geboekt (geboekt op de boot).
            Dan zie je onder begeleiding van een gids (Duitstalig in ons geval) de mooiste plekken. Óók al een aanrader...
            Rond een uur of 6 's avonds gingen we weer op de boot.
            Daar kregen we een goed diner buffet voorgeschoteld.
            Onderweg natuurlijk een mééér dan fantastische zonsondergang!!!
            Om rond een uur of 10 weer in de haven van Réthimno te belanden.
            Dat was werkelijk een meer dan fantastische dag, onvergetelijk!
            De boottocht koste zo'n €70,- per persoon en de rondtocht €25,- als ik me niet vergis.
            Dus we waren zo'n €200,- kwijt, dat klinkt veel, maar daarvoor hebben we ook een fantastische dag gehad, kompleet met goed ontbijt en diner erbij.
            Wij vonden het dubbel en dik waard... dit blijft bij ons voor altijd in ons geheugen staan!

ik wil terug...
            Maar ja, dit jaar komt Andalusië...

Gniffel, gniffel...
            Adrie

Comment

Merci Adrie,

ziet er idd een heel leuke trip uit.
              't Is iets dat niet zo direct in mijn gedachten zou komen, maar "with a little help" ontdek je dus "andere" uitstapjes.
              En we overnachten in Rethymno, dus dat zit ook al goed.
              Nu nog aftellen tot juni.

Comment

Wij zijn in 2003 naar Hersonissos e.a. geweest.

HERSONISSOS : CITY OF LIFE
                -----------------------------
                Dit is meer de stad waar er veel te doen is (winkels, uitgaan, restaurantjes...).
                Veel kledingwinkels, restaurants, bars, rugzakken, zonnebrillen,...
                Een scootertje gehuurd en door gans stad gereden, freedom

(zie ook andere pagina's Chania,Santorini,...)

Hotel Serita beach één vd beste all-in hotels die we ooit gehad hadden van al onze reizen! Qua lekker eten, animatie en hotel zelf wat dit top!

We hebben natuurlijk ook de rustige delen van Kreta bezocht.

CHANIA : OLD VENETIAN HARBOUR
                ---------------------------------
                Chania had een mooie Venetiaanse haven (auto met airco gehuurd voor dagje) maar was iets te rustig om er effectief te verblijven.

SANTORINI : BLUE ISLAND OF YOUR DREAMS
                ------------------------------------------
                Mijn droom was ooit Santorini te bezoeken en deze is werkelijkheid geworden.
                Met een veerboot (3-4u lang zonnen op het dek) varen, dan zie je het eiland die ontstaan is door een vulkaanuitbarsting. Uit de verte is het net een chocoladetaart met witte slagroom (al die witte huisjes erop).

Dan ter plaatse met ezeltjes met belletjes of lift naar boven. Eens boven één van de mooiste zichten,gewoon postkaartfotos!!!! Echt luxueus met al die zwembaden die je van bovenaf kan zien.

Voor m'n verjaardag at ik een zwaardvis bij Socrates restaurant (hoogste punt van Santorini). Dit was wat tegengevallen. Op de andere terrasjes betaal je wel voor mooier zicht vb €4 cola light maar je hebt het eens meegemaakt, ééntje drinken en later een grote fles in de supermarkt

In de terugkeer wou ik sportief te voet (had compassie met de puffende ezeltjes), maar wat woorden gehad met vrouw die slechte schoenen aanhad, ze had afgezien van al die trappen naar beneden en slechts 1 veerboot terug, net op tijd

We gaan zeker eens teruggaan naar Santorini, nu ik een 40D heb, en eens beter fotos maken dan met m'n compactcameratje. Had daarbovenop nog een pc crash en alle fotos kwijt. Deze die ik afprintte waren dan nog met een HP Photosmart, te klein formaat en te weinig inkt in, jammer...

Ik wou eerst in Santorini verblijven, maar de hotels waren veel minder (als je gewoon bent van all in ketens).

RHETYMNON
                ------------
                Volgend jaar grote kans dat we naar Rhethymnon gaan, collega daar geweest, zou ook nog iets te beleven vallen. Agos Nikolaos is waarschijnlijk ook wel mooi, maar gewoon om eens te bezoeken.

Met het autotje die we gehuurd hadden waren we van plan om eens langs het zuiden te rijden (ongerepte stranden met wit zand en palmbomen) maar we waren er niet meer geraakt, das voor volgende keer.

Enjoy Crete & don't forget your
                Innovator

Comment

Het mooiste van Westelijk Kreta ( fotografisch ) werd hier nog niet
                  opgenoemd:
                  Chrisoskalitisas - Elafonisi - Falasarna.
                  Zal je zeker niet beklagen.
                  Last edited by dyafani; 24 februari 2008, 20:57.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Samaria is inderdaad prachtige kloof, wel zorgen voor stevige wandelschoenen, toch een 16km wandelen door rotsachtig gebied. Naast deze kloof heb ik ook de imbros kloof en de Mili-kloof gedaan. Mili licht dichtbij rethymon en imbros ligt kortbij de Samaria kloof. Imbros kan je zo wat vergelijken met de Samaria alleen de helft korter. Mili is veel meer begroeit hier en daar staan er zelfs wat vervallen huizen. In deze kloof hebben mensen gewoond tot de jaren '70. Voor de rest is Chania ook zeker een aanrader. Wanneer je meer naar het zuiden gaat is het ook een pak rustiger en je kan genieten van een warme zuiderse afrikaanse wind echt zalig. Wij hebben gekozen voor Plakias als daguitstap. Ook zeker de moeite waard.

Comment

Voila, onze congé zit er op.
                      'k Moet zeggen dat het een klein beetje tegen gevallen is (na al onze vorige reizen wel te verstaan). We hebben weinig "waaw"-momenten gehad.
                      Het eiland is een beetje teveel van hetzelfde : ruige bergen met relatief weinig begroeiing.

* We verbleven in Rethymnon, wat op zich een heel leuk stadje is, met een
                      gezellige boulevard langs de zee, en een klein gezellig haventje aan de oude
                      stad.

* Elafonissi : mooie witte stranden en azuurblauwe zee ... maar helemaal "verkracht" door de honderden ligzetels en parasols.

* Lasithi-plateau : mooi plateau op zich, maar niet de moeite om daar naar de "windmolentjes" te gaan zien. Er staan er zo'n 500 (?) waarvan er dan 490 kapot zijn. (We hebben dat op onze terugweg van Agios Nikolaos gedaan.)

* Imbros-kloof : mooie wandeling (we hebben ze op en af gedaan). Zeker de moeite waard.

* Samaria-kloof : als kloof minder mooi als Imbros, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door het vele groen en de bloeiende rhododendrons. De wandeling is zeker niet zwaar te noemen.

* Zuidkust : Plakias vonden we een ongezellig dorpje met vuil strand. Twee km. verderop het rustige en propere strand van Damnoni Bay.

* Top van Mt. Ida (Timios Stavros) : loodzware wandeling onder de brandende zon en éénmaal op de top (zo rond 14u00) is het panorama zo belabberd door de hoogstande zon, dat je eigenlijk zo goed als niets ziet. Wel een aanrader als je graag lastige wandelingen doet.

* Meer van Kournas (net onder Georgioupoulis) : prachtig zoetwatermeer in een mooie omgeving.

* Santorini : (need to say more ?)

Zo als altijd in warme landen, kan je enkel mooie foto's maken 's morgens vroeg en 's avonds laat, omdat de zon 's middags te fel is. Spijtig, maar niet veel aan te doen zeker ?
                      Nog terug naar Kreta : zeker en vast ... maar dan gewoon om te luilakken in 't zonneke en niet meer om te verkennen.

Comment

indien je tijd hebt moet je de excursie naar Santorini proberen te doen , is een redelijk lange boottocht , maar het loont de moeite ...als vakantiebestemming op zich iets te klein , maar als je toch in Kreta bent ...
                        We zijn daar een 15j geleden voor 15d geweest en hebben er 11 rondgereden met jeep of scooter ....wel opletten met de scooters , op de terugkeer zal je wel een paar medetoeristen met verband en pleisters zien ...
                        Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

Wij zijn al 4x op Kreta geweest en ik kan zeggen dat het zeker niet de laatste keer is. Laat Samaria voor wat het is, het is mooi, indrukwekkend maar te veel volk. Daarentegen is Imbross kleinschaliger dus ook minder indrukwekkend maar het is maar 7km en hier kan je wel ongelooflijk vee foto's maken zonder dat er volk rond loopt. Wat ook de moeite is, is de weg van Rethmnon naar Previli - Kourtaliotiko-kloof en dan kan je verder naar Previli-beach, neem wel de weg via de Romeinse brug en dan nog ongeveer 5km gritweg. Hier aangekomen kan je vis een tra in de rotsen naar het aangrenzende strand met de rivier en Palmbomen. Je kan ook via de gewone weg, dan kom je op een betalende parking en verder te voet via een trap om dan aan Palm-beach van Previli te komen.
                          Eigenlijk is Kreta een eiland waar je alle kanten mee op kan. Ga vooral rondtoeren in de bergen, er is niets beter, mooier en gezelliger. In de echte bergdorpen vind je nog mensen die je bekijken omdat ze er niet alle dagen toeristen zien.
                          Meer foto's van de regio kan je verder vinden op www.trekearth.com en dan verdere zoeken in Europe, Griekenland, Kreta en dan de regio. Je kan er zeker ideeën op doen. Eventueel kan je ook op GoogleEarth de foto's gaan bekijken.
                          Prettig verlof.
                          Marc

Comment

btw
                            Meer van Kournas.....10 jaar geleden toen ik er voor de eerste keer kwam, prachtig, mooie reflexties van de bergen in het meer. Vorig jaar.....verschrikkelijk, bootjes, pedalo's stradstoelen op elke halve meter en vooral stinken, kattepis, hondendrollen en dan vooral niet te vergeten toeristenrommel, flesjes, blikjes gebruite pampers enz. verspil hier je tijd niet aan.
                            Marc

Comment

Absoluut goede ervaring met Xania. We hadden een hoteltje (Hotel Belmondo) in het oude stadsdeel. Ontbijt op ons eigen terras met zicht op de haven. Prachtig.
                              Als de Samarakloof te moeilijk lijkt kan je de Gorge Agia Eirini doen, die is korter. Wel met de bus heen en de boot terug.
                              De dagtrip/boot naar het pirateneiland en het roze strand van Gramvouza is ook de moeite waard.
                              Mijn reeks over Chania - Creta op http://picasaweb.google.com/polvda/ChaniaCreta
                              Last edited by polvda; 24 juni 2008, 12:52.
                              Pentax K100D & K20D met glasbak
                              picasaweb.google.com/polvda

Comment

Ook nog : Kolymbari, Gramvousa
                                Chania-stad zelf ook niet vergeten
                                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                                X