Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bits

    Werk met Photoshop Elements 2023
    nergens kan ik het vinden om mijn foto in 16 bits te bewerken, gaat het niet in elements of heb ik het mis ?
    GROETJES ROSIE
    Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
    panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

  • #2
    Ik had een vorige versie van elements en inderdaad: wanneer ik uit lightroom naar elements ging voor een bewerking, dan diende ik steeds mijn akkoord te geven om over te stappen naar 8 bits.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Dat zou jammer zijn dat PS Elements je 'beknot' tot 8-bits TIFF. Ik heb even een paar programma's die wij gebruiken gecheckt (o.a. Affinity Photo, DxO Photolab, ON1 Photo RAW, Topaz Photo AI....) en die geven allemaal de keuze tussen 8-bits en 16-bits.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Wordt een RAW bestand niet altijd in 16 bits geopend?

        Als ik bij een jpeg bestand (ik maak alleen foto's in jpeg) kies voor "openen in camera RAW" in Elements 15, dan kan ik achteraf kiezen om het naar 8 bits om te zetten.
        Voor sommige jpeg foto's kan "Openen in Camera Raw" (te vinden onder "Bestand") helpen om er nog net iets meer uit te halen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Zover als ik weet, misschien is het veranderd, is jpg altijd 8 bits. Ik werk met affinity photo. Daar kan je een raw na bewerking exporteren naar jpg. Het bewerkte raw bestand met de extensie aphoto kan je opslaan. Daar zit niet alleen alle informatie in maar ook alle bewerkingen die je gedaan hebt, die je dan ook ongedaan kan maken.
          Met de panasonic G9 zijn de jpg's zo goed dat ik zelden nog raw gebruik. Als ik verwacht raw nodig te hebben sla ik beide formaten op in de camera. Ik werk met de jpg's tot ik informatie mis die wel in raw zit en dan gebruik ik voor die opname terug de raw.

          Trouwens RAW is allang geen raw meer. Sensor tests zijn meestal in raw, zo hebben veel camera's al bv ruisfilters ingebouwd in hun raw's. dat schiet op zich al voorbij aan het principe van werken in raw voorbij.
          Geyst

          Comment

          Working...
          X