Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

^Photoshop 2024 herkent werkschijf niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ^Photoshop 2024 herkent werkschijf niet

    In mijn studio PC hangt een SSD als C: Schijf en een HDD als dataschijf. Omdat PHSP 24 naar een werkschijf vraagt , heb ik er een 2de SSD bijgevoegd als snelle werkschijf (sata3 120GB ,NTFS Logical)
    Windows verkenner ziet de schijf perfect, kan er data opzetten , geen enkel probleem, maar de schijf komt niet voor in de opgesomde potentiële werkschijven voor Photoshop (bewerken-voorkeuren--werkschijven)
    Enig idee wat de oorzaak is?
    Vroeger vond je in de voorkeuren: een knop: "Cache wissen" maar die vind ik ook niet meer
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Een C schijf "hangt" niet aan uw pc maar zit er in en uw pc start altijd op met de C schijf waarop uw OS staat.
    (Je kunt ook een andere schijf kiezen om op te starten maar dan moet je dit in het BIOS opslaan. Als je niet vertrouwd bent met het BIOS dan blijf je daar best uit.)
    Dus moeten alle programma's op die C schijf worden geïnstalleerd.
    Af gewerkte foto's kunt op een D,E,F enz. opslaan.
    Voorzie daarom uw C schijf voldoende groot, 500 GB is zowat de trend.
    In ieder geval kom ik daar ruim voldoende mee weg en op die C staan nogal wat programma's.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Voor zover ik weet kan je je programma's installeren waar je zin hebt. Maar PS is al geïnstalleerd en dat is dus het probleem niet. Zoals ik het begrijp is het probleem dat PS die nieuwe schijf niet ziet als een kladschijf (scratch disk). Default is de OS schijf maar je zou het moeten kunnen veranderen en dat is wat niet lukt. https://helpx.adobe.com/photoshop/us...eferences.html

      Comment


      • #4
        Als ik hier in PS24 in de balk bovenaan File Open klik kom ik in de Windows verkenner en kan ik alle beelden openen op alle schijven.

        In Edit/Preferences/Scratch disks zie ik een lijst van schijven en ik kan er daar meer aanvinken (sorry, bij mij blijven die dingen in het Engels anders vind ik nooit iets terug wat in tutorials ed wordt besproken)

        MAAR ik zie ook mijn E: schijf daar niet in.
        Wanneer ik PS als administrator open zie ik de E: schijf wel bij de werkschijven.
        Het verschil (met andere schijven) zit 'm o.a. in de machtigingen op deze schijf voor "Geverifieerde gebruikers" (op E: zijn die blank). Wanneer ik die (via de verkenner) probeer toe te kennen krijg ik foutboodschappen mbt tot bepaalde files.

        Voor mij dus nog niet opgelost (alhoewel niet nodig) maar misschien moet je in die richting verder zoeken.
        Heeft wschl te maken met het feit dat de verkenner altijd met de laagste privileges draait (en je een aantal kunstgrepen moet uithalen om hem als administrator te openen).

        PS: graag laten weten wanneer en hoe je het hebt geflikt
        Last edited by palombian; 22 december 2023, 16:31.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Voor zover ik weet kan je je programma's installeren waar je zin hebt. Maar PS is al geïnstalleerd en dat is dus het probleem niet. Zoals ik het begrijp is het probleem dat PS die nieuwe schijf niet ziet als een kladschijf (scratch disk). Default is de OS schijf maar je zou het moeten kunnen veranderen en dat is wat niet lukt. https://helpx.adobe.com/photoshop/us...eferences.html
          En waar staan de Hostfiles dan?
          Eerst Win 11 opstarten dan naar de andere schijf gaan en dan CC open zetten, toch niet de snelste uitkomst.
          Je kunt ook een tweede schijf voorzien van een OS, dan zal je pc opstarten en vraagt die dan welk OS je nodig hebt.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Als ik hier in PS24 in de balk bovenaan File Open klik kom ik in de Windows verkenner en kan ik alle beelden openen op alle schijven.
            Het verschil (met andere schijven) zit 'm o.a. in de machtigingen op deze schijf voor "Geverifieerde gebruikers" (op E: zijn die blank). Wanneer ik die (via de verkenner) probeer toe te kennen krijg ik foutboodschappen mbt tot bepaalde files.
            Ik denk het wel dat over de machtigingen gaat. Rechtsklikken op de schijf en dan kijk de machtigingen.

            Comment


            • #7
              Een SSD kan je wel degelijk in een PC "hangen" hij weegt bijna niets, maar wees gerust ook bij mij is hij netjes op een 3mm al. plaat gemonteerd die dienst doet als koelplaat
              Voor de andere bijdragen , bedankt voor jullie positieve inbreng, ik probeer de voorstellen uit en laat nog iets weten.
              Wat ik niet had vermeld: ik werk nog met wind10 (Studio PC is (nog ) niet geschikt gemaakt voor Win11)
              Wat ik ook niet terugvindt in PS 24 (voorkeuren) is de knop "cache wissen" waardoor de werkschijf heel snel volloopt met cache gegevens, die kan je in verkenner wel wissen, maar ik begrijp niet waarom die knop in PSP nu niet meer gebruikt wordt
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Probleem met herkenning in PHotoshop 24 opgelost
                Het zat hem inderdaad in de "machtigingen" (Eigenschappen-beveiliging) ik heb alle gebruikers "machtiging " gegeven en de schijf is nu wel zichtbaar als werkschijf in Photoshop 24

                Moest nog iemand kunnen vertellen hoe de cachegegevens in PS24 gewist kunnen worden vanuit Photoshop, alvast bedankt
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #9
                  Ik gebruik Yamisoft Windows 11 Manager.

                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment

                  Working...
                  X