Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vergroot ik m'n foto's tot A3??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe vergroot ik m'n foto's tot A3??

Ik heb zelf al verschillende afdrukken op A4 gemaakt waarvoor door het croppen nog maar een foto van 1500 pixels breed overbleef, en die afdrukken zien er toch vrij goed uit (ééntje daarvan staat nu op mijn kalender die ik deze maand op het werk heb hangen, en niemand heeft er iets verkeerd aan gezien ).

Je hebt dus niet altijd zo'n grote bestanden nodig om grote afdrukken te maken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Adres in West Vlaanderen www.complot.be daar kan je laten afdrukken tot 2mx3m of nog groter.
      Programma om je foto's op een heel andere mannier op te rekenen is photozoompro hun eigen oprekenmannier heet S spline, een foto oprekenen kan wel soms tot enkele minuten duren, daar het ganse beeld geanaliseerd wordt.
      Mijn mannier van werken, vanuit een Raw bestand genomen met een D2H (4Mpix), eerst in capture het bestand verdubbelen (is ook meteen het max dat met capture mogelijk is) daarna omzetten naar Tiff en dan met Photozoom oprekenen tot de gewenste afmeting, opgepast dit bestand kan makkelijk 500 MB worden, het beeld wordt wat wollig, daarvoor openen in PS2 en bewerken onder een filter waarvan je het niet meteen zou verwachten, namelijk ruis-stof en krassen, werkelijk een verbluffend resultaat.

Comment

Sorry jongens, maar waar is al die heisa voor nodig?

Druk gewoon je foto af op A3 vanuit Photoshop.
        Ikzelf druk posters op formaat 180 x 107 cm of zelfs 450 x 40 cm (180° panorama) af vanuit Indesign.

En een kwaliteit!!!!!!!!!!!!!!! Komt dat zien, komt dat zien (in CVO Zolder).

In de reclamewereld wordt trouwens voor posters niet 1 op 1 gewerkt, maar wel 1 op 3 of 1 op 10, dat wil zeggen de uiteindelijke foto wordt 3X of 10x opgeblazen. Daardoor zijn er veel kleinere bestanden nodig.

En als je een goedkoop en goed programmaatje wil hebben om pixels op te blazen, probeer Hypersnap eens. Mijn (ex-)collega met twintig jaar Photoshop ervaring viel achterover van de kwaliteit

Groetjes enne... nie zevere... werke!
        aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
        grtz
        marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter C.
          Hoi,

Om alle technische berekeningen enzo niet nodig te hebben voor een vergroting moet je gewoon in RAW fotograferen en dan kan je achteraf met je beeld doen wat je wil ZONDER verlies van kwaliteit.
          Ik fotografeer enkel nog in RAW,enkele vakantie kiekje worden nog in jpeg genomen.

peter.

Onlangs nog dit gelezen, en ik citeer:

"Als je RAW-bestanden wil bewerken, dan moet je deze meteen na het openen interpoleren. Bij het RAW-formaat wordt namelijk 2/3 de van de afbeelding opnieuw berekend op basis van de gegevens van de beeldchip. Als daarbij ook de afmetingen geïnterpoleerd worden, is het resultaat vaak beter dan bij een tweede interpolatieronde via het venster 'afbeeldingsgrootte'.
          2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eminence
            een beetje moeilijker, maar zeer precies middel om uw beeld op te blazen, tot zelfs posterformaat ( vb 1meter en méér) met een minimum aan verlies
            in fotoshop ga naar bestandsgrootte, zet de gewenste dpi juist in (vb 300 dpi) en zet de maten op % i.p.v. op cm, stel in op 110 %, vink de drie opties aan, en bij de onderste zet je op het rolmenu op "bicubisch vloeiend"
            en klik OK, en nu VOORAL opletten telkens bestand groter maken door bovenstaande met 110% opnieuw te doen, zeer belangrijk.. ( niet ineens proberen van vb 200% te nemen ) succes

En hoeveel maal precies dien je dit proces te herhalen en het bestand groter te maken, (kan je niet ineens de juiste afmetingen invoeren)
            (Heb intussen Adobe CS2 en ook Genuine Fractals dus kan wa experimenteren)
            2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
              Daarom hebben we helemaal geen hoge resolutie-camera's meer nodig; gewoon met een 2 megapixel-camera in Raw werken en dan vergroten naar een paar vierkante meter. Je gelooft het toch niet echt, hè?

Ook RAW-bestanden hebben een vaste resolutie.

Genoeg getypt voor dit moment...

Groeten, Miriam

Ik denk dat deze denkfout wel meer gemaakt wordt...
              Als je met resolutie het aantal pixels per duim bedoelt, dan verwar je met de oppervlakte die door de beschikbare hoeveelheid pixels kan bedekt worden.

Daarom dat elk RAW-conversieprogramma je vrij laat bepalen in welke resolutie je wil werken (vb. 300 dpi voor presswerk). Je kan er natuurlijk ook 1200 dpi ingeven, maar dan wordt je foto ontieglijk klein (ipv veel groter, zoals sommigen denken: als je meer van de beschikbare beeldpunten gaat samenpersen op eenzelfde vierkante duim, wordt je beeld kleiner).

Die muurposters hangen dus af van twee factoren: het beschikbare aantal pixels (maak maar eens een muurposter met 640 x 480), de pixeldichtheid en de gebruikte algorithmen. De beste programma's (als QImage, onovertroffen!) beschikken over meerdere superieure interpolatieomzettingen als Pyramid-10 en Lanczos. Die foto's ogen dan ook een stuk beter, zelfs als de andere parameters hetzelfde blijven.

Verder is er nog de mythe als zou een kleurenprinter niet hoger moeten aangesproken worden dan 150 dpi. Hiervoor worden dan een heleboel technisch-hypothetische redenen aangehaald, maar de praktijk vertelt wel wat anders, zeker bij de moderne printers.

Maar uiteindelijk is er de menselijke interface die beslist. Een poster bekijk je niet met een vergrootglas. En wat de ene geslaagd vindt, is voor de andere de onvolmaaktheid zelve.
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone
              website: http://www.chronax.be
              website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                Even topic onder het stof halen.
                Indien ja, waar kan ik dit laten doen(West vlaanderen) en hoeveel zou zoiets kosten ?

Cuvelier Graphics, Oostkaai 29 Te 8900 Ieper
                kan fotorealistische afdrukken maken van bv. 1,50x2,25 meter groot. Ik heb dat ooit laten doen vanaf een 6MP bestand, en dat viel heel goed mee. (je bekijkt die foto's toch ook niet met een vergrootglas, maar van een redelijke afstand waar je de hele foto nog ziet) Prijs? zat samen met ander werk, zou ik moeten opzoeken .. en ik denk dat de prijs vandaag toch anders is als 2 jaar geleden .. en de kwaliteit zal er zeker niet op achteruit gegaan zijn, in tegendeel. denk dat je best hun huidige prijzen vraagt. als hun telefoon nr niet veranderd is kan je bellen naar 057/20 07 49

Comment

Working...
                X