Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vergroot ik m'n foto's tot A3??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe vergroot ik m'n foto's tot A3??

inderdaad, een foto vergroten is altijd pixels bij creeeren.
    Uit ervaring gebruiken wij altijd photoshop CS (bicubisch) maar daarna
    worden beter nog een aantal technieken gebruikt om de kwaliteit te verbeteren(scherpte).
    Vergeet ook niet dat de meeste digitale labo's 2x kunnen vergroten zonder verlies (wiskundig algorithme).wij hebben zeer goede ervaring met Frontier en Lambda.
    Zelf maken we poster van 1mx1,5m startend van 6mlj pxls

gr
    David

Comment

vraagje: wat is de aangerade grootte (in ...x... pixels) om foto's te laten afdrukken op 50cm*75cm bij 300 dpi en wat is de minimum grootte om een redelijk resultaat te hebben? (met redelijk bedoel ik dat het vanaf een halve meter afstand er goed moet uitziet, maar als je er met je neus tegenstaat of mey een vergrootglas bijwijze van spreken minder mag zijn)

alvast bedankt!

edit: en voor A3 & A2 zou ik het ook nog graag weten eigenlijk
      Last edited by yannick; 28 november 2004, 13:33.
      Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yannick
        vraagje: wat is de aangerade grootte (in ...x... pixels) om foto's te laten afdrukken op 50cm*75cm bij 300 dpi en wat is de minimum grootte om een redelijk resultaat te hebben? (met redelijk bedoel ik dat het vanaf een halve meter afstand er goed moet uitziet, maar als je er met je neus tegenstaat of mey een vergrootglas bijwijze van spreken minder mag zijn)

alvast bedankt!

edit: en voor A3 & A2 zou ik het ook nog graag weten eigenlijk

A3 poster
        min: 1200 pixels
        pref: 2000+ pixels

A2 poster
        min: 1500 pixels
        pref: 2400+ pixels

30" large
        min: 1500 pixels
        pref: 3000+ pixels

klopt dit? ik vind dit percies wat weinig... het aantal pixels gaat steeds over de langste zijde.
        Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

Comment

Voor gewone afdruk is normaalgezien 150dpi wel genoeg. Voor professioneel drukwerk ga je tot 300dpi. Nog meer nemen heeft geen zin...

Comment

dit kun je allemaal zelf gemakkelijk uitzoeken in photoshop (en andere programma's):

A3 (30x45 cm)
            op 300 dpi (hoge kwaliteits-print) vraagt 3543x5315 pixels ofte 53.9M
            op 150 dpi (goede kwaliteits-print) vraagt 1772x2658 pixels ofte 13.5M

A2 (40x60 cm)
            op 300 dpi (hoge kwaliteits-print) vraagt 4724x7087 pixels ofte 95.8M
            op 150 dpi (goede kwaliteits-print) vraagt 2362x3544 pixels ofte 23.9M

een "gewone" 6M foto (uit het toestel bv.) is goed voor:
            20x30 print op goede kwaliteit (150 dpi)
            10x15 print op hoge kwaliteit (300dpi)

als je ze groter wil ga je dus moeten pixels bijcreeëren.
            in stapjes of ineens hangt van jezelf af, of je dat minimale kwaliteitsverschil wel of niet belangrijk vind (voor 150dpi zou ik het niet doen, voor 300 dpi of hoger wel)

pas op! dit gaat over het aantal pixels hé, niet over de grootte van je jpeg, tif of whatever-bestand. een 95.8M-pixels foto kan nog steeds een 500Kb-jpeg worden hoor (test maar eens zelf met hoogste jpeg-compressie)

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Hier kan je alvast de trial afhalen van Genuine Fractals 3.5

http://www.lizardtech.com/

Greetz,

The Fonz
              Exactemundo!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MM
                dit kun je allemaal zelf gemakkelijk uitzoeken in photoshop (en andere programma's):

A3 (30x45 cm)
                op 300 dpi (hoge kwaliteits-print) vraagt 3543x5315 pixels ofte 53.9M
                op 150 dpi (goede kwaliteits-print) vraagt 1772x2658 pixels ofte 13.5M

A2 (40x60 cm)
                op 300 dpi (hoge kwaliteits-print) vraagt 4724x7087 pixels ofte 95.8M
                op 150 dpi (goede kwaliteits-print) vraagt 2362x3544 pixels ofte 23.9M

een "gewone" 6M foto (uit het toestel bv.) is goed voor:
                20x30 print op goede kwaliteit (150 dpi)
                10x15 print op hoge kwaliteit (300dpi)

als je ze groter wil ga je dus moeten pixels bijcreeëren.
                in stapjes of ineens hangt van jezelf af, of je dat minimale kwaliteitsverschil wel of niet belangrijk vind (voor 150dpi zou ik het niet doen, voor 300 dpi of hoger wel)

pas op! dit gaat over het aantal pixels hé, niet over de grootte van je jpeg, tif of whatever-bestand. een 95.8M-pixels foto kan nog steeds een 500Kb-jpeg worden hoor (test maar eens zelf met hoogste jpeg-compressie)

mm
                MM,
                ge moet maar eens goed narekenen, er klopt e.a. niet met uw M-pixels

6M is op 300dpi goed voor ±26X17
                en 4724x7087 pixels is niet 95.8M maar 33.5M-pixels

Hubert
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Even topic onder het stof halen.

Ik heb een behoorlijke leuk pic die ik wil laten afdrukken op 150x100cm(of iets in die aard).

Dit is dus stukken groter dan A3. Nu vraag ik me af, kan ik zonder probleem vragen om mijn foto zo groot te laten afdrukken? Hij is getrokken met 8MP en op Fine.

Indien ja, waar kan ik dit laten doen(West vlaanderen) en hoeveel zou zoiets kosten ?

Alvast bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                    waar kan ik dit laten doen(West vlaanderen) en hoeveel zou zoiets kosten ?
                    Heb geen idee in West-Vlaanderen, maar hier in de buurt (streek Bornem-Mechelen) is er iemand die op A1 afprint voor 5 euro en A0 voor 10 euro !
                    Lijken me toch scherpe prijzen ?
                    Als er iemand interesse heeft, stuur me een PM of zo, dan stuur ik z'n adres wel door (heb geen idee of ik 't hier zo maar kan/mag posten zonder zijn medeweten) vandaar...
                    Jan
                    www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

Comment

waar kan ik dit laten doen(West vlaanderen) en hoeveel zou zoiets kosten ?

Alvast bedankt[/QUOTE]
                      ------------------------------------------
                      Kijk eens op deze site is in Ieper http://www.ydpe.be/nl/index.html

Groeten

Erik.D

Comment

Ook in Kortrijk zijn poster afdrukken mogelijk. Zie http://www.onlinedrukwerk.be

Comment

Qimage !!

Download Qimage Ultimate demo for free. Professional batch photo-printing software with AI layouts, advanced color management, and seamless one-click printing.

Comment

Hoi,

Om alle technische berekeningen enzo niet nodig te hebben voor een vergroting moet je gewoon in RAW fotograferen en dan kan je achteraf met je beeld doen wat je wil ZONDER verlies van kwaliteit.
                            Ik fotografeer enkel nog in RAW,enkele vakantie kiekje worden nog in jpeg genomen.

peter.
                            Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter C.
                              Om alle technische berekeningen en zo niet nodig te hebben voor een vergroting moet je gewoon in RAW fotograferen en dan kan je achteraf met je beeld doen wat je wil ZONDER verlies van kwaliteit.
                              Ik fotografeer enkel nog in RAW, enkele vakantie kiekje worden nog in jpeg genomen.
                              Daarom hebben we helemaal geen hoge resolutie-camera's meer nodig; gewoon met een 2 megapixel-camera in Raw werken en dan vergroten naar een paar vierkante meter. Je gelooft het toch niet echt, hè?

Ook RAW-bestanden hebben een vaste resolutie.

Een truuk die algemeen wordt toegepast om foto's veel groter af te drukken dan de resolutie eigenlijk toestaat, is het vertalen naar een bestandsformaat dat wavelet-compressie gebruikt. In zekere zin wordt een foto dan pixel-onafhankelijk: bij een zeer sterke uitvergroting zullen "wolkjes" zichtbaar zijn in plaats van de vierkante blokjes van uitvergrote pixels. Deze methode levert meestal betere resultaten op dan de vaak gebruikte bicubische up-sampling, waarbij de pixels toch min of meer zichtbaar blijven.

Het eerder genoemde Genuine Fractals is sinds juni 2005 een product van onOne Software. Deze plug-in voor photoshop gebruikt voor het bepalen van de nieuwe pixels een blokje van 4 x 4 pixels uit het originele bestand. Dat betekent dat meer pixels uit het originele bestand worden gebruikt dan bij de bicubische upsampling van Photoshop. De makers claimen dat het bestand zonder kwaliteitsverlies 100 procent groter kan worden gemaakt. Tot 500 procent vergroting wordt door de makers gesproken over "zonder visueel kwaliteitsverlies" (dus zonder dat het kwaliteitsverlies zichtbaar is. 700% wordt als sterkste vergroting geadviseerd.

Overigens neemt het aantal pixels per inch dat nodig is voor een goede afdruk flink af naarmate het afdrukformaat groter wordt. Dat komt doordat heel groot afgedrukte foto's niet bedoeld zijn om vanaf 30 centimeter te worden bekeken. Bij een A3-afdruk willen de mensen nog wel eens hun neus op het papier drukken, maar bij nog grotere formaten is dat echt heel ongebruikelijk - de mensen die er meteen een loep op zetten zijn meestal technofreaks die toch niet naar de foto zelf kijken .

Overigens zou ik niet al te snel een foto meer pixels gaan geven. De kwaliteit wordt er echt niet beter van. Tot formaat 30x45 kun je een 6 megapixel-bestand misschien nog wel het beste recht voor zijn raap afdrukken. Je hebt dan pakweg 170 pixels per inch en dat is voor de meeste foto's voldoende kwaliteit. Alleen als je heel hoge contrasten in je foto gebruikt heb je kans dat de afzonderlijke pixels op de scherpe overgangen van licht naar donker zichtbaar worden indien je de foto van (te) dichtbij bekijkt.

Genoeg getypt voor dit moment...

Groeten, Miriam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                                Genoeg getypt voor dit moment...
                                Groeten, Miriam
                                Hallo Miriam, ik ben oprecht blij dat je blijkbaar weeral wat beter bent. Tenminste goed genoeg om weer zinnige praat te verkondigen... Goede moed !

[on topic] Zoals hierboven vermeld : interpolatie (toevoegen van pixels) is meestal niet nodig ! Ik print dikwijls A3+ en durf zelfs soms tot 150 pixels/inch gaan. Als je foto goed is (scherp, helder en goed van toon) dan is er geen haan die er naar kraait !!!
                                Zoals Miriam hierboven stelt, hoe groter de print, hoe groter de afstand waarop je deze (normaal) bekijkt... !

Greetz, Kariboe
                                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Working...
                                X