Re: Maan verplaatsen
Deze ganse discussie over "hoever kan je gaan" is eigenlijk de reden waarom ik reeds jaren met fotografie gestopt ben.
Eerst begin je met de basisbewerkingen, zoals levels, kleuraanpassingen, verscherpen enz... Niks op tegen. Maar nadien ga je wat verder, zoals de maan even wat opschuiven. Kan volgens mij ook nog. Echter, hoe bedrevener je wordt in het bewerken van foto's, hoe meer je zal willen veranderen.
Hoe zou het bv zijn mocht er nog een bootje in het beeld verschijnen op desbetreffende foto? Misschien op de voorgrond nog een 4de molen of een deel ervan om de compositie nog sterker te maken? Ergens een lichtje laten branden in een molen? En ga zo maar verder...Als je genoeg verbeelding hebt is the sky the limit.
En op een dag zal je je nogmaals de vraag stellen: "kan dit wel, wat ik doe?" En je zal antwoorden: "Ja toch wel, want er is een half uur geleden een bootje gepasseerd die ik heb gefotografeerd, en die bepaalde maanstand is er hoedanook overmorgen, en die 4de molen staat er in het echt ook, alleen was mijn lens niet breed genoeg tijdens de opname, of ik heb er simpelweg niet aan gedacht om hem mee te fotograferen... Alle elementen zijn of waren er...enkel niet allemaal op hetzelfde moment van mijn opname.
Je hebt ze enkel nadien allemaal keurig samen gefotoshopped om een ideaal plaatje te hebben. En ach, zo erg is het nog allemaal niet, alleen jij weet wat echt op de foto stond en wat is toegevoegd of veranderd. En het is een mooie oefening in fotobewerking.
Ik vind alleen dat het een probleem wordt als je de geshopte de foto voor écht en authentiek wilt laten doorgaan , en anderen daardoor op het verkeerde been zet. Nee, als het goed gedaan is, zal niemand het opmerken. , dan moet je het enkel aan jezelf kwijt. En een maan, een bootje en een molen zijn maar onschuldige elementen, waar eigenlijk niemand wakker zal van liggen als ze wat verplaatst of aangepast zijn. Het is maar een landschap, vandaag buigt de boom naar links, en morgen door de wind naar rechts. Nobody cares.
Het wordt een ander verhaal als je mensen begint te fotograferen én manipuleren in photoshop. In de journalistiek is het volledig uit den boze (alhoewel er ettelijke gevallen zijn waar er toch gemanipuleerd is). In de reclame is het schering en inslag, maar daar is het de normaalste zaak van de wereld. Er wordt al meer dan 100 jaar geretoucheerd in die branche.
Maar doe je bv aan reportagewerk, straatfotografie en zelfs huwelijksreportages, dan zal je je misschien op een dag opnieuw de vraag stellen: "kan dit nog wel?"
Mag ik personen wegshoppen of toevoegen? Mag ik het personage andere kleren aantrekken in Ps? Mag ik de gelaatsuitdrukking veranderen? Mag ik de personen in een ander landschap of interieur plaatsen? Enz...
Technisch is het allemaal perfect mogelijk, en opnieuw...als het goed gedaan is zal niemand het zien. Enkel jij zal weten dat de foto niet meer authentiek is.
Voor mij is het daar gestopt. Eens was fotografie mijn grootste passie en ik hou er nog enorm van, maar photoshop heeft het voor mij verknoeid alhoewel ook dit voor mij eens een passie was. Nu nog trouwens, maar enkel in professionele opdrachten.
Nu maak ik schilderijen, en iedereen denkt dat ik eerst een foto neem en deze nadien "afschilder" op doek/paneel. Niks is minder waar: de foto ontstaat pas nadat het schilderij is gemaakt. Op mijn manier fotografeer ik dan toch nog.
En neem het van mij aan: photoshop is zowel een vloek als een zegen.
Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon
Bekijk bericht
Eerst begin je met de basisbewerkingen, zoals levels, kleuraanpassingen, verscherpen enz... Niks op tegen. Maar nadien ga je wat verder, zoals de maan even wat opschuiven. Kan volgens mij ook nog. Echter, hoe bedrevener je wordt in het bewerken van foto's, hoe meer je zal willen veranderen.
Hoe zou het bv zijn mocht er nog een bootje in het beeld verschijnen op desbetreffende foto? Misschien op de voorgrond nog een 4de molen of een deel ervan om de compositie nog sterker te maken? Ergens een lichtje laten branden in een molen? En ga zo maar verder...Als je genoeg verbeelding hebt is the sky the limit.
En op een dag zal je je nogmaals de vraag stellen: "kan dit wel, wat ik doe?" En je zal antwoorden: "Ja toch wel, want er is een half uur geleden een bootje gepasseerd die ik heb gefotografeerd, en die bepaalde maanstand is er hoedanook overmorgen, en die 4de molen staat er in het echt ook, alleen was mijn lens niet breed genoeg tijdens de opname, of ik heb er simpelweg niet aan gedacht om hem mee te fotograferen... Alle elementen zijn of waren er...enkel niet allemaal op hetzelfde moment van mijn opname.
Je hebt ze enkel nadien allemaal keurig samen gefotoshopped om een ideaal plaatje te hebben. En ach, zo erg is het nog allemaal niet, alleen jij weet wat echt op de foto stond en wat is toegevoegd of veranderd. En het is een mooie oefening in fotobewerking.
Ik vind alleen dat het een probleem wordt als je de geshopte de foto voor écht en authentiek wilt laten doorgaan , en anderen daardoor op het verkeerde been zet. Nee, als het goed gedaan is, zal niemand het opmerken. , dan moet je het enkel aan jezelf kwijt. En een maan, een bootje en een molen zijn maar onschuldige elementen, waar eigenlijk niemand wakker zal van liggen als ze wat verplaatst of aangepast zijn. Het is maar een landschap, vandaag buigt de boom naar links, en morgen door de wind naar rechts. Nobody cares.
Het wordt een ander verhaal als je mensen begint te fotograferen én manipuleren in photoshop. In de journalistiek is het volledig uit den boze (alhoewel er ettelijke gevallen zijn waar er toch gemanipuleerd is). In de reclame is het schering en inslag, maar daar is het de normaalste zaak van de wereld. Er wordt al meer dan 100 jaar geretoucheerd in die branche.
Maar doe je bv aan reportagewerk, straatfotografie en zelfs huwelijksreportages, dan zal je je misschien op een dag opnieuw de vraag stellen: "kan dit nog wel?"
Mag ik personen wegshoppen of toevoegen? Mag ik het personage andere kleren aantrekken in Ps? Mag ik de gelaatsuitdrukking veranderen? Mag ik de personen in een ander landschap of interieur plaatsen? Enz...
Technisch is het allemaal perfect mogelijk, en opnieuw...als het goed gedaan is zal niemand het zien. Enkel jij zal weten dat de foto niet meer authentiek is.
Voor mij is het daar gestopt. Eens was fotografie mijn grootste passie en ik hou er nog enorm van, maar photoshop heeft het voor mij verknoeid alhoewel ook dit voor mij eens een passie was. Nu nog trouwens, maar enkel in professionele opdrachten.
Nu maak ik schilderijen, en iedereen denkt dat ik eerst een foto neem en deze nadien "afschilder" op doek/paneel. Niks is minder waar: de foto ontstaat pas nadat het schilderij is gemaakt. Op mijn manier fotografeer ik dan toch nog.
En neem het van mij aan: photoshop is zowel een vloek als een zegen.
Comment