Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vlekken op foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vlekken op foto

Ik weet dat dit een forum is voor digitale fotografie,
    maar ik weet niet waar ik deze vraag anders zou moeten stellen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Wanneer ik mijn negatieven scan heb ik altijd een soort van vlekken op mijn foto (ik heb het niet over de stofjes voor de duidelijkheid).

voorbeeld:

Weet iemand hoe dit komt en vooral hoe ik die kan verwijderen?

Bedankt!

Re: vlekken op foto

Volgens wat ik kan zien, "veel ruis in de foto", volgens mij komt dit door een te kleine dpi resolutie van de scanner.
    Groetjes Rudy
    Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy_VDS Bekijk bericht
      Volgens wat ik kan zien, "veel ruis in de foto", volgens mij komt dit door een te kleine dpi resolutie van de scanner.
      bedankt,

ik dacht eerst ook zoiets, maar ik heb al van 300 dpi tot 2400 dpi ingesteld bij het scannen en het resultaat blijft hetzelfde

Comment

Heb je het over het "vlekkerige" uitzicht van de ganse foto? Dat is volgens mij verlies aan detail omdat je met ruisreductie, digital ice technology, stof/kras-reductie, kleurherstel of consoorten gaat werken (en zeker bij een minder goede scanner).
        Wat ik doe is net zo weinig mogelijk "aanvinken", dus zo normaal mogelijk scannen en dan in photoshop bewerken (ruisreductie, etc). Probeer het anders eens bij jouw scanner met telkens hetzelfde negatief wat van die aanpassingen de grote boosdoener is en wat wel werkt (verscherpen is bij mij niet echt een probleem bijvoorbeeld, dat laat ik aanstaan,de rest vink ik uit). Combinatie van verschillende dingen kan ook ervoor zorgen dat je daardoor teveel detail gaat verliezen.
        Als je geen photoshop of ander fotobewerkingsprogramma hebt, normaal kan je in het scanprogramma zelf ook al de hoeveelheid van reductie regelen (misschien niet in automatische modus, maar normaal wel in professionele modus ofzo).

Scannen vind ik trouwens ook teleurstellend om die reden (tenminste als je geen echte goeie negatiefscanner hebt), ik scan mijn negatieven ook altijd in na ontwikkelen op een epson V600 (om de interessante negatieven er uit te plukken), maar ondanks verschillende scanprogramma's (vuescan of epson scan en speciale ruisreductie, kras/stof-reductie, digital ice technology) blijven de scans teleurstellend omdat je alle artefacten blijft zien en veel ruis blijft hebben, of dat je anderzijds teveel detail verliest.
        Last edited by Tink; 6 april 2012, 10:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
          Heb je het over het "vlekkerige" uitzicht van de ganse foto? Dat is volgens mij verlies aan detail omdat je met ruisreductie, digital ice technology, stof/kras-reductie, kleurherstel of consoorten gaat werken (en zeker bij een minder goede scanner).
          Wat ik doe is net zo weinig mogelijk "aanvinken", dus zo normaal mogelijk scannen en dan in photoshop bewerken (ruisreductie, etc). Probeer het anders eens bij jouw scanner met telkens hetzelfde negatief wat van die aanpassingen de grote boosdoener is en wat wel werkt (verscherpen is bij mij niet echt een probleem bijvoorbeeld, dat laat ik aanstaan,de rest vink ik uit). Combinatie van verschillende dingen kan ook ervoor zorgen dat je daardoor teveel detail gaat verliezen.
          Als je geen photoshop of ander fotobewerkingsprogramma hebt, normaal kan je in het scanprogramma zelf ook al de hoeveelheid van reductie regelen (misschien niet in automatische modus, maar normaal wel in professionele modus ofzo).

Scannen vind ik trouwens ook teleurstellend om die reden (tenminste als je geen echte goeie negatiefscanner hebt), ik scan mijn negatieven ook altijd in na ontwikkelen op een epson V600 (om de interessante negatieven er uit te plukken), maar ondanks verschillende scanprogramma's (vuescan of epson scan en speciale ruisreductie, kras/stof-reductie, digital ice technology) blijven de scans teleurstellend omdat je alle artefacten blijft zien en veel ruis blijft hebben, of dat je anderzijds teveel detail verliest.
          Bedankt voor je antwoord!

Ik had al een paar dingen aangevinkt, maar nog niet afgevinkt, dus dat ga ik ook eens proberen, bedankt! En ik heb het inderdaad over het uitzicht over gans de foto, zelfs al scan ik zwart-wit negatieven, dan nog krijg ik vaak dit soort resultaat.

Comment

Crossposting is op BD niet toegestaan , derhalve is uw andere topic verwijderd.
            Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
            Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Met een digitale foto van 38,5KB mag je heus geen wonderen verwachten, hoor. Sommigen vinden zelfs de BD-norm van 900px langste zijde en een gemiddeld "gewicht" van ±400KB te weinig om een deftig oordeel te kunnen uitspreken.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
              X