Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop Batch vraagjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Photoshop Batch vraagjes

Ik had enkele vraagjes over Photoshop Batch :

1) Als ik een "handeling" maak voor een foto die onbewerkt is in camera RAW (cmd + R), dan zal deze handeling altijd verkeerd werken voor een foto (zelfs dezelfde foto) die wel bewerkt is in camera RAW. Met bewerkt bedoel ik dan bijvoorbeeld enkel het aanpassen van saturatie.

Met het gevolg dat ik altijd twee "handelingen" moet maken, eentje voor een foto die wel en eentje voor een foto die niet bewerkt is in camera RAW.

Bestaat er hier een oplossing voor?

2) Vooraleer ik een foto door een batch (handeling) laat lopen, ga ik de foto die dat nodig hebben wat aanpassen in camera raw. Slechts daarna ga ik ze allemaal selecteren en door de handeling draaien.

Ik ben echter net overgestapt op PS CS5. Dit geeft mij als probleem, dat iedere keer ik een bewerkte foto laat open door de batch, deze nog eens de camera RAW heropent worden. Ik moet maw manueel nog eens op "afbeelding openen" klikken.

Kan ik dit heropenen van Cam RAW ergens afleggen? Of indien niet mogelijk (en misschien nog beter) meenemen in mijn handeling (batch)?

Alvast heel erg bedankt !

Re: Photoshop Batch vraagjes

Na bewerking in camera RAW staat die foto in 16-bits, daarom wordt die daar opnieuw geopend. Je moet die gewoon in PS omzetten naar 8-bits.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RonD90 Bekijk bericht
      Na bewerking in camera RAW staat die foto in 16-bits, daarom wordt die daar opnieuw geopend. Je moet die gewoon in PS omzetten naar 8-bits.
      Als ik je begrijp, dan moet alle afbeeldingen eerst openen in ps, en dan veranderen. Lijkt me redelijk omslachtig :s !

Comment

De afbeeldingen openen in Camera Raw schrijf je, die moet je vervolgens openen in PS vanuit Camera RAW, daar omzetten naar 8-bits en vervolgens vanuit PS opslaan. In het vervolg zal je batch bewerking dit euvel niet meer hebben. Het is de eerste keer wat omslachtig ja, indien je in de toekomst, in je workflow, dit omzetten naar 8-bits na aanpassingen in Camera RAW routinematig doet, heb je geen probleem meer.

Comment

Dit (onderaan je foto geopend in ACR)

maar in te stellen zoals je wil:

bepaalt hoe je bewerkte of onbewerkte RAW naar PS gestuurd wordt.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
          X