Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil layer en mask

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil layer en mask

    Zoals de titel aangeeft...

    Wat is nu eigenlijk het verschil in een layer en een mask?
    ofwel,
    Wanneer gebruik je nu de ene en wanneer de andere ?
    Kan iemand me dat een beetje simpel uitleggen ?

    Natuurlijk ook gezocht op het forum maar daar kwamen slechts 3 berichten uit die niet het antwoord gaven.
    Blijkbaar is het dan een domme vraag van mijn kant omdat niemand anders dat nog gesteld heeft, maar ik kom er maar niet uit dus vraag het gewoon toch
    Last edited by Nick Altena; 22 november 2011, 21:41. Reden: mun spatie is blijkbaar stuk waardoor er woorden aan elkaar blijven plakken, vandaar mijn edit met herstel
    Nikon D5000 en wat lenzen.

  • #2
    Re: Verschil layer en mask

    Een mask bepaalt welk deel van een foto bewerkt kan worden en wat niet (aan de hand van de selectie die je gemaakt hebt).
    Een layer bevat de beeldpuntjes en kan dus ook een mask (selectie) bevatten.

    Layers leg je letterlijk boven elkaar. Vergelijk het met doorzichtige folies waarop je schildert en die je boven elkaar legt. Waar ze doorzichtig zijn, kan je de lagen eronder zien... Waar er "geschilderd" is niet.
    (hoewel dat niet 100% klopt, want layers kan je ook geheel of gedeeltelijk transparant maken...)

    Een layer of een mask is dus geheel iets anders.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Verschil layer en mask

      Layers en layer masks: een eenvoudige oefening (Photoshop CS5, engelstalig - maar evengoed met een vroegere versie van CS)
      1. Maak een nieuw document aan. Bijvoorbeeld: File>New…>1024x768 pixels (72 dpi)
      Je krijgt een nieuw leeg (wit) document. In het lagenpallet zie je één laag die “background” heet.

      2. Edit>Fill en vul de laag met rood (Bijvoorbeeld: #fa0522)

      3. Maak nu een nieuwe laag aan door op het “Make new layer” icoontje te klikken, onderaan het lagenpallet:



      4. Je krijgt bovenop je background een tweede laag die Layer 1 heet. Edit>Fill en vul de laag met geel (Bijvoorbeeld: #faec05)



      5. Met Layer 1 geselecteerd, klik op het icoontje onderaan “Add new layer mask”




      6. Zorg nu dat Voor- en achtergrondkleuren in het Tools-pallet op zwart-wit staan.


      Dat kun je instellen door simpelweg op de D toets te drukken. Zorg tevens dat zwart vooraan staat (indien wit vooraan staat, druk dan X)

      7. Kies nu een borstel, zorg dat je in Layer 1 op het masker staat dat je in stap 5 hebt toegevoegd, en borstel met zwart over het geel van je document. Wat gebeurt er?
      Druk op de X-toets zodat wit vooraan komt te staan, en borstel opnieuw. Wat gebeurt er nu?
      Als je daarop kunt antwoorden, ken je meteen het verschil tussen een laag en een (laag)masker.
      Last edited by LesC; 23 november 2011, 11:28.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: Verschil layer en mask

        korte oefening die het verschil tussen een layer en een mask heel duidelijk maakt

        Comment


        • #5
          Re: Verschil layer en mask

          Allereerst beide bedankt voor het antwoord.
          Ik begin met de laatste van LesC omdat ik van doen meer leer dan van lezen
          Althans, dat dacht ik altijd

          Netjes alle uitleg gevolgd:

          7. Kies nu een borstel, zorg dat je in Layer 1 op het masker staat dat je in stap 5 hebt toegevoegd, en borstel met zwart over het geel van je document. Wat gebeurt er?

          dan wordt de boel weer rood...ofwel ik poets /gom de aangebrachte gele laag weg ?


          Druk op de X-toets zodat wit vooraan komt te staan, en borstel opnieuw. Wat gebeurt er nu?


          Hierdoor wordt dat wat net rood was nu weer geel als ik daar over heen ga met de kwast..ofwel ik smeer/verf die laag weer aan ?

          Als je daarop kunt antwoorden, ken je meteen het verschil tussen een laag en een (laag)masker.

          Ik kom met mijn antwoord niet veel verder dan dat ik dus met de masker laag kan weghalen/ gommen...en met de layer klaag kan verven/iets toevoegen...

          Mmm...dit terug lezend en overdenkend....

          Het antwoord zal in ieder geval gedeeltelijk kloppen want ik heb het gedaan en gezien

          Maar ik ben antiek blond, dus moet nu nog wel even na gaan denken waar nu het antwoord verstopt is op mijn vraag als dit niet klopt wat ik hierboven als antwoord schrijf ....

          Ik zie het effect, maar snap dus nog niet helemaal wanneer en hoe je nu wat gebruikt in een foto.
          Ik neem aan dat het niet beperkt blijft tot een kwast ?
          Wat is dan het verschil met mun gommetje in plaatst van een penseel te gebruiken in een mask enz.enz.
          Dingen waar ik dus nog even over moet nadenken.

          In de uitleg daarboven van polleke_cgc snap ik de eerste zin bijvoorbeeld ook wel, maar de daarop volgende zin niet echt.

          Een layer bevat de beeldpuntjes en kan dus ook een mask (selectie) bevatten.


          Goed, conclusie... ik mix beide antwoorden bij elkaar en ga daar eens over denken vanavond (of de komende maand als dat moet).

          Tevens heb ik een poos geleden een nu nog vrijwel ongelezen boek gekocht die wegens interne verbouwing opgeruimd was.
          Door jullie antwoorden dacht ik daar weer aan en heb het dus maar weer eens opgezocht Die ga ik nu dan toch maar eens goed bestuderen.

          Nu blijkt naast het gewoon maar domweg proberen die theorie toch ook wel belangrijk , maar zo te zien is het wel vrij makkelijk leesbaar geschreven (scott Kelby het photoshop kanalenboek)
          Ook veel voorbeelden die je kan volgen zoals LesC zijn uitleg zie ik nu.
          Nah... moet gaan lukken er eens uit te komen.

          Beiden dus bedankt om me op het juiste spoor te zetten
          Ik hoop in de toekomst nog weer een stukje wijzer te worden.
          Nikon D5000 en wat lenzen.

          Comment


          • #6
            Re: Verschil layer en mask

            Kijk gewoon eens in het voorbeeld van Les1 naar laag 1 (dus de bovenste gele laag).
            In die laag heb je een mask aangebracht (dat wordt weergegeven door dat witte venstertje).

            Witte delen in dat maskvenster zorgen ervoor dat op die plaats, wat in de laag staat, wordt weergeven. Zwarte delen in de mask worden transparant. De delen van de mask die je dus zwart maakt, zorgen ervoor dat je de lagen die eronder liggen zichtbaar maakt.

            Eigenlijk is die mask een selectie : je kan die selectie zichtbaar maken door een CTRL-klik te doen op dat laagmasker (dat is dus dat wit vlakje).

            Met lagen kan je uiteraard meer doen, dan dat ze enkel de "pixels" in "lagen" bevatten. Je kan ook een aanpassingslaag aanmaken, zodat je aanpassingen kon doen, zonder de pixels van de oorspronkelijk foto aan te passen...
            Last edited by polleke_cgc; 24 november 2011, 11:35.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Verschil layer en mask

              @Nick: je hebt het begrepen, of alleszins: je geeft de juiste antwoorden op de gestelde vragen !
              Polleke geeft meer duiding aan mijn voorbeeld (bedankt daarvoor !), en aan jouw 'beleving' ervan.

              Al wat ik nog kan zeggen is, probeer te begrijpen wat dat kan doen. Uiteraard is het niet de bedoeling om rood te bedekken met geel, en dan opnieuw dat rood erdoor te halen. Een pixellaag zoals deze (of doorgaans: een kopie van een (foto)background bijvoorbeeld) bedekt de laag die eronder zit. Dan kun je vanalles met die kopie doen, en toch daarna iets of meer van de laag eronder terughalen, zonder dat je echte pixels wegneemt. Een masker (en daar dan een zwarte borstel op) geeft je weer een doorgang tot de laag d'eronder, net zoals een gom dat zou doen. Alleen: bij een gom maak je echt een gat in je pixels, en verlies je van je beeld. Bij een mask niet.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Re: Verschil layer en mask

                Beide bedankt voor de aanvullende uitleg.
                Ik denk dat dit voor mij toch een duidelijker uitleg was dan het alleen maar doen.
                Ik ga nu bezig het proberen echt te begrijpen
                Nikon D5000 en wat lenzen.

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil layer en mask

                  Wel wat begrijpen betreft: beeld je eens in (twee vaak gebruikte toepassingen):
                  - een gekleurde backgroundlaag (de foto)
                  - Layer 1 is een kopie van de bg, naar zwart-wit omgezet.
                  Breng een masker aan op Layer 1 en haal met de zwarte borstel het onderwerp (bv een boeket, of een auto, of wat dan ook...) van de bg terug in kleur.

                  - een macro van een bloem op de bg
                  - Layer 1 is een kopie van de bg, waarop je een Gaussian blur hebt toegepast
                  Breng een masker aan op Layer 1 en haal met de zwarte borstel enkel de bloem van de bg terug; de rest blijft mooi geblurd.

                  Nu komt het erop aan goed te leren borstelen: zacht versus hard, eventueel met de nodige "opacity", enz. Maar je bent vertrokken !
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil layer en mask

                    een masker is eigenlijk om een aanpasbare selectie te maken ,

                    neem ne foto van een kind en maak een masker (wasmachienachtig knopke onderaan) , kleur de volledige achtergrond vh kind zwart (opt masker) en je houd enkel het kind over,
                    je ziet door de laag met het kind op naar de laag eronder (wat zwart is op et masker maakt ie zowaar transparant)

                    ben je met uw zwart over het kind gegaan dan kun je dit ten allertijde bijwerken door op uw masker met wit te kleuren

                    de laag van het kind + het masker wat er altijd direct rechts van staat word als een selectie gezien , wat niet zwart gekleurd is op uw masker is bewerkbaar (binnen die laag)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil layer en mask

                      Elke layer (of laag) in photoshop (of ander programma) kan een foto bevatten.
                      Normaal is enkel de bovenste laag zichtbaar.
                      Met een mask (masker) op de layer bepaal je wat ondoorzichtig is en wat niet (zwart/wit)
                      Het verschil met het gebruik van een gom op een laag is dat je alles wat eens uitgegomd is niet meer kan terughalen (OK, direct eventueel nog wel via de undo-functie maar achteraf niet echt meer). Een masker daarentegen is op elk moment nog aanpasbaar.
                      Ook kan je in je masker grijswaarden gebruiken i.p.v. puur zwart of wit waarbij de laag deels doorschijnend word (theoretisch ook mogelijk met de gom maar in de praktijk veel moeilijker).
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                      Comment

                      Working...
                      X