Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginner

    ben totale leek, daarom deze vraag,

    heeft het nut om mijn foto's in Raw te trekken, daar ik ze voorlopig nog enkel wat bijwerk met programma's zoals picasa 3 ed.?

  • #2
    Re: beginner

    Oorspronkelijk geplaatst door kogajan Bekijk bericht
    ben totale leek, daarom deze vraag,

    heeft het nut om mijn foto's in Raw te trekken, daar ik ze voorlopig nog enkel wat bijwerk met programma's zoals picasa 3 ed.?
    Neen.

    Comment


    • #3
      Re: beginner

      Oorspronkelijk geplaatst door kogajan Bekijk bericht
      ben totale leek, daarom deze vraag,

      heeft het nut om mijn foto's in Raw te trekken, daar ik ze voorlopig nog enkel wat bijwerk met programma's zoals picasa 3 ed.?
      ja.
      grt,.bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: beginner

        ja-neen.....

        reden - voor en nadelen?

        dank u

        Comment


        • #5
          Re: beginner

          Volgens mij :
          Een neen omdat je " voorlopig " nog niet met je RAW bestanden aan de slag gaat .
          En ja omdat je dat misschien in de toekomst wel gaat doen en dan niet meer terug kan vallen op de foto's die je al in jpeg hebt genomen ...
          Heb ik het goed ?
          Groetjes
          Nikon D700 & D4 met redelijk wat glaswerk in de tas + Panasonic Lumix FZ 150

          Comment


          • #6
            Re: beginner

            Altijd doen!

            En als het kan zet je gewoon je camera op RAW+jpg dan kan je altijd later nog je RAW bestanden bewerken als je er wel klaar voor bent!

            Groetjes CelloO

            Comment


            • #7
              Re: beginner

              ja dus :-)

              Comment


              • #8
                Re: beginner

                Altijd ja!

                Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
                Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

                Comment


                • #9
                  Re: beginner

                  Voordeel van JPEG en RAW samen te nemen is i.m.h.o. dat je de JPEG's dadelijk kan beoordelen als ze de moeite zijn om later de RAW versie te bewerken.
                  Diegenen doe niet voldoen, daar kan je de RAW versie van verwijderen .... neemt wel wat plaats in.
                  Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: beginner

                    Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                    Voordeel van JPEG en RAW samen te nemen is i.m.h.o. dat je de JPEG's dadelijk kan beoordelen als ze de moeite zijn om later de RAW versie te bewerken.
                    Diegenen doe niet voldoen, daar kan je de RAW versie van verwijderen .... neemt wel wat plaats in.
                    Zo doe ik dat nu ook.

                    In het begin nam ik alleen JPEG's omdat ik nog geen RAW-beelden kon verwerken. Daar heb ik een beetje spijt want nu kan ik het niet herdoen.
                    Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                    Comment


                    • #11
                      Re: beginner

                      Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
                      ...In het begin nam ik alleen JPEG's omdat ik nog geen RAW-beelden kon verwerken. Daar heb ik een beetje spijt want nu kan ik het niet herdoen.
                      Ik ook!
                      JA dus!!!
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

                      Comment


                      • #12
                        Re: beginner

                        In RAW en JPEG, wel je instellingen zoals witbalans enz... in het oog houden als je de RAW bestanden nog niet gebruikt, zo heb je meteen de goeie voor de jpeg's en die kan je ook bewerken in camera-RAW, beetje zwart en wit bij trekken.
                        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                        Comment


                        • #13
                          Re: beginner

                          de hier al aangehaalde suggestie RAW+ JPG is waarschijnklijk je beste keuze.

                          Moest je toestel dat niet toelaten dan sta je in ieder geval voor een andere keuze:

                          - RAW: in dat geval moet je beschikken over software die RAW beelden kan verwerken (PS, Lightroom, Aperture...) De mogelijkheden om RAW beelden aan te passen zijn veel uitgebreider en veel fundamenteler dan de aanpassingen aan JPG beelden

                          - JPG : deze beelden kan je met de meeste gangbare (en bovendien zelfs gratis of online) tools bewerken. Weet dat de bewerkingen die je op een JPG beeld kan doen op geen enkele manier de vergelijking met een RAW-bewerking kan doorstaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: beginner

                            Oorspronkelijk geplaatst door The Art Of Silence Bekijk bericht
                            Altijd ja!
                            als je ergens foto's ah maken bent en je bent slecht voorzien van geheugenkaartjes en je MOET de foto's hebben dan heb je beter JPG's dan geen foto's.

                            Maar als dat het probleem niet is, dan RAW. Ben je goed voorzien van geheugen dan is RAW+JPG ook wel interessant. 't is soms gemakkelijk om gewoon met een of ander batch programma in een keer alle JPG's contrast en kleur te optimaliseren en te verkleinen en verscherpen. Dat kan met RAWs ook wel, maar mijn PC heeft daar een pak meer werk aan.

                            Binnenkort zijn het weer overal kerstfeestjes en dan heb ik graag JPG's om snel te verspreiden en graag RAWs om die paar zeer geslaagde foto's mooi af te werken en ingekaderd als cadeau te geven aan als de bomma 2 maanden later jarig is.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment

                            Working...
                            X