Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jpg bewerken in Camera Raw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jpg bewerken in Camera Raw

    Afgelopen weekend de video tutorial van Matt Klukowski: Mastering Color in CS4 Creative Color (Kelby Training) nog eens bekeken.
    In het derde hoofdstuk bespreekt hij Color Balance in Camera Raw aan de hand van een paar voorbeelden. Hierin zitten niet alleen NEF en TIFF files maar ook jpg files.
    Hij zegt ook duidelijk dat je jpg's kunt opladen in Camera Raw door in Bridge, File te selecteren en dan de optie "open in Camera Raw".

    Bij mij echter krijg ik steeds een "application error message". Na wat opzoekwerk op het internet blijk ik niet de enige te zijn maar vond ik ook geen werkbare oplossing hiervoor.

    Dus: zijn er hier nog anderen die hetzelfde probleem hebben of misschien een oplossing hebben

  • #2
    Re: Jpg bewerken in Camera Raw

    Open cs5 en ga naar bestand >openen als, bij het venster klik je onderaan bij 'openen als' camera raw aan en dan je afbeelding zoeken en vervolgens klik je ok.
    De jpg wordt nu geopend in camera raw.
    Groeten Hervé.

    Comment


    • #3
      Re: Jpg bewerken in Camera Raw

      Ik zal zelden jpg's in ACR (Adobe Camera Raw) openen, maar als ik dat doe, ga ik via Bridge. Ik navigeer naar het bestand in kwestie, rechtermuisknop en kies dan voor "Open in Camera Raw..."


      Het is ook mogelijk om vanuit Bridge je Camera Raw Preferences zo in te stellen dat ACR automatisch je jpg's opent:


      D'er staat hier wel "supported jpg's". Zou daar iets mee aan de hand zijn met jouw jpg's?
      Last edited by LesC; 21 november 2011, 13:38.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: Jpg bewerken in Camera Raw

        Ik heb ook CS4 en ik heb geen problemen om via Bridge een jpeg te openen in ACR.
        Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

        Comment


        • #5
          Re: Jpg bewerken in Camera Raw

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Ik zal zelden jpg's in ACR (Adobe Camera Raw) openen, maar als ik dat doe, ga ik via Bridge. Ik navigeer naar het bestand in kwestie, rechtermuisknop en kies dan voor "Open in Camera Raw..."
          Wanneer ik dat doe dan krijg ik dus die foutmelding.

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Het is ook mogelijk om vanuit Bridge je Camera Raw Preferences zo in te stellen dat ACR automatisch je jpg's opent:
          Dat is het hem nu net. Als ik op "CR preferences" klik gaat dat venster niet open in de plaats krijg ik een foutmelding: "Camera Raw editing is not enabled. CR editing requires that a qualifying product has been launched at least once to enable this feature."

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          D'er staat hier wel "supported jpg's". Zou daar iets mee aan de hand zijn met jouw jpg's?
          De jpg's komen van mijn LX5 maar ook met jpg's van mijn oude Lumix L60 lukt het niet.

          Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
          Ik heb ook CS4 en ik heb geen problemen om via Bridge een jpeg te openen in ACR.
          Ik draai CS4 en de versie van CR is 5.0; de versie die eigenlijk samen met CS4 kwam.
          Het is verdomd raar dat jij het wel kan en ik niet. Op de website van Adobe wordt het probleem of de bug zelfs niet vermeld. Ik vond er alleen besprekingen over op andere forums.

          Het belachelijke eraan is zelfs dat de RAW files van mijn LX5 (.rw2) niet worden ondersteund; daarvoor zou ik dan de update van ACR versie 6.2 moeten installeren.
          Op de website van Adobe echter stellen ze wel dat die versie niet draait onder CS4 maar alleen vanaf CS5.
          Zolang ik dus niet plooi voor een prijzige upgrade naar CS5 ben ik verplicht om al mijn rw2 files via een .dng converter om te zetten vooraleer ik ze in ACR kan openen.

          Comment


          • #6
            Re: Jpg bewerken in Camera Raw

            1. Als je naar die error message google-t, vind je meer meldingen.
            Dit is er eentje:


            2. Het zou inderdaad kunnen dat de RAWs afkomstig van de LX5 te recent zijn om met een oudere versie van Photoshop/ACR gelezen te kunnen worden. Gelukkig werkt de omzetting naar dng voor dergelijke bestanden.
            Ik heb zelf lang met dng bestanden gewerkt, omdat wij RAW-files van verschillende camera's (en dus types) hadden, en ik die via dng "op dezelfde noemer" kon brengen. Zeer valabele oplossing!

            3. Ik werk intussen met CS5, maar heb nog CS4 en CS3 op mijn Mac staan. Wel de versie van ACR voor CS4 is 5.7.0.213, dus je moet zeker 'ns een update van je ACR doen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Re: Jpg bewerken in Camera Raw

              Bedankt hoor.

              Als ik die posts lees lijkt het wel een hele boterham om die plugin manueel in de juiste folder te krijgen. PS opnieuw installeren lijkt precies de oplossing te zijn met de laatste update voor CS4; 'k zal dat volgend weekend eens proberen.

              Toch vind ik het niet kunnen dat Adobe je haast verplicht om CS5 te kopen louter om raw files van een nieuwe camera in ACR te kunnen openen zonder dng converter.

              Comment


              • #8
                Re: Jpg bewerken in Camera Raw

                CR editing requires that a qualifying product has been launched at least once to enable this feature.
                Deze foutmelding krijg ik ook als ik via de bridge naar PS ga, maar als ik een foto vanuit PS open of vanuit ACDSee Pro4 naar PS stuur, werkt het perfect.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Jpg bewerken in Camera Raw

                  Dezelfde foutmelding krijg ik ook als ik een NEF open vanuit Bridge.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jpg bewerken in Camera Raw

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Dezelfde foutmelding krijg ik ook als ik een NEF open vanuit Bridge.
                    Serieus? Dat heb ik met mijn CR2's nog nooit voorgehad.
                    Hoe open je dan je RAW-bestanden?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jpg bewerken in Camera Raw

                      Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht

                      Ik draai CS4 en de versie van CR is 5.0; de versie die eigenlijk samen met CS4 kwam.
                      Het is verdomd raar dat jij het wel kan en ik niet. Op de website van Adobe wordt het probleem of de bug zelfs niet vermeld. Ik vond er alleen besprekingen over op andere forums.
                      Ik had ook eerst CR 5.0. Met de aankoop van de D90 heb ik die moeten up-daten naar 5.1 want hij las mijn NEF niet. Dit jaar met de nieuwe laptop en de herinstallatie van CS4 heb ik de 5.7 er manueel ingezet. Als je de uitleg volgt van de adobe-suite lukt dat wel.
                      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jpg bewerken in Camera Raw

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Hoe open je dan je RAW-bestanden?
                        Vanuit ACDsee of gewoon in PS, ik heb bridge eigenlijk nog nooit gebruikt.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jpg bewerken in Camera Raw

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Vanuit ACDsee of gewoon in PS, ik heb bridge eigenlijk nog nooit gebruikt.
                          Aha! Bij mij is Bridge de "dagelijkse" browser voor mijn RAW-bestanden (ik gebruik ook Bridge voor "Get photos from camera"). Zelfs die bestanden die ik in LR3 of Aperture zal importeren, worden eerst in Bridge "gebrowsd". Maar zo heeft iedereen zijn eigen werkwijze.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Jpg bewerken in Camera Raw

                            Heb ondertussen ACR update 5.7 geïnstalleerd maar het probleem blijft.

                            Matt Klukowski werkt in zijn trainingen met Mac OS en ik met Win XP maar het lijkt mij sterk dat hierin het probleem zou schuilen.

                            Vaak maak ik foto-reportages voor de plaatselijke wielerclub en die worden eigenlijk alleen op het web geplaatst en niet geprint.
                            Omdat CS4 geen .rw2 raw bestanden van mijn LX5 herkent en ik geen zin heb om telkens zo'n 50 foto's te gaan converteren naar .dng wou ik gewoon de jpg's opladen in ACR.
                            Daar gaat het bijstellen van kleurbalans/WB sneller en intiutiever dan in PS.
                            Gewoon de temperatuur (en tint) aanpassen en eventueel de exposure een beetje bijstellen en ik ben klaar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Jpg bewerken in Camera Raw

                              Kon het maar niet loslaten dus heb ik maar een aantal andere mogelijkheden gaan proberen ... met succes!

                              Ipv via Bridge te gaan open ik PS zelf en kies daar ipv "open", "open as".
                              Het vernster dat opent laat onderaan zien "All formats"; dat heb ik dan gewijzigd naar RAW en zo lukt het.





                              Zoals ze zeggen: De aanhouder wint.

                              Comment

                              Working...
                              X