Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart wit fotografie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwart wit fotografie.

    Hallo,

    Waarmee krijg je eigenlijk het beste resultaat:

    - fototoestel instellen op zwart-wit bij de opname,

    - ofwel foto nemen in kleur, en in de nabewerking op computer transformeren naar zwar-wit?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Zwart wit fotografie.

    Het tweede.

    Comment


    • #3
      Re: Zwart wit fotografie.

      Oorspronkelijk geplaatst door CaHoR Bekijk bericht
      Het tweede.
      Laat dat duidelijk zijn!
      Bovendien in RAW schieten, zodat je niet op voorhand al pixels begint weg te gooien (wat bij z/w in camera en jpg sowieso gebeurt).
      Ik heb zelfs gemerkt dat mocht het toestel op z/w ingesteld staan, maar je schiet in RAW, dat je de kleuren niet kwijt bent. Ik schiet in RAW+jpg, dus kan onmiddellijk een z/w resultaat zien, terwijl ik weet dat er een betere z/w omzetting vanuit de RAW mogelijk is.
      Maar eerst controleren of dat bij jouw toestel ook zo is, en beslissen of je die techniek in je workflow wil inbouwen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: Zwart wit fotografie.

        Van harte bedankt voor de tips.

        Ik fotografeer nu met een Nex3, en hoop binnenkort eens wat fotos te posten.

        Comment


        • #5
          Re: Zwart wit fotografie.

          Camera op RAW en B/W en dan kun je in de nabewerking eventueel de B/W uitklikken(bij NX2 van Nikon) en dan je eigen B/W bewerking doen of in PS met Nik SDilver Efex. Maar op je display zie je al B/W en ga je ook anders werken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Zwart wit fotografie.

            In photoshop kan je instellen welke kleur welke grijstint krijgt. Hiermee kan je de contrasten die in je foto zit instellen, per kleur naar je eigen smaak. Als je dit niet op deze manier, dan 'kiest' je camera :-)

            Comment


            • #7
              Re: Zwart wit fotografie.

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik schiet in RAW+jpg, dus kan onmiddellijk een z/w resultaat zien, terwijl ik weet dat er een betere z/w omzetting vanuit de RAW mogelijk is.
              is ook mijn voorkeur als ik op voorhand weet dat het om zwart-wit gaat. Maakt het eenvoudig om tijdens een shoot je resultaat wat te kunnen inschatten. Af en toe is de zw/w uit de camera ook in een keer goed => minder afwerking/omzetting nodig.

              ik probeer er altijd eerst voor te zorgen dat de kleuren goed zitten (WB, contrast en saturatie) en er dan pas een zwart-wit van te maken. Geeft meestal betere huidtonen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Zwart wit fotografie.

                voor kleur neem ik een kleurenfilm.
                voor zwart/wit een zwart/witfilm.
                bij digi schiet ik ln kleur en zet het later om.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Zwart wit fotografie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  ...
                  voor zwart/wit een zwart/witfilm.
                  ...
                  Da's dan meteen ook het enige z/w dat mijn interesse kan opwekken.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwart wit fotografie.

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Da's dan meteen ook het enige z/w dat mijn interesse kan opwekken.
                    mee eens; al zijn er hier, die het echte zwart/wit toch aardig weten te benaderen met hun digi.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwart wit fotografie.

                      Bedankt aan allen voor de info.

                      Ik kom echter net tot de ontdekking dat iPhoto waar ik reeds lang mee werk de raw bestanden van de nex-3 niet ondersteunt...

                      Is dit te omzeilen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zwart wit fotografie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
                        Ik kom echter net tot de ontdekking dat iPhoto waar ik reeds lang mee werk de raw bestanden van de nex-3 niet ondersteunt...

                        Is dit te omzeilen?
                        Uw Apple Digital Camera RAW updaten. Sinds augustus 2010 ondersteunt Apple de NEX-3.
                        System Preferences -> Software Update

                        OS X 10.5: http://support.apple.com/kb/ht1475
                        OS X 10.6: http://support.apple.com/kb/ht3825
                        OS X 10.7: http://support.apple.com/kb/HT4757

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zwart wit fotografie.

                          Correct, bij Apple is de RAW ondersteuning niet programma-gebonden (zoals bv een plugin bij een bepaald programma), maar systeem-gebonden, en moet je dus tijdig je updates doen.

                          PS: persoonlijk gebruik ik iPhoto voor mijn jpg's, terwijl ik mijn RAWs via Adobe Bridge oplaad en dan naar believen bewerk via Adobe Camera Raw, Lightroom, Aperture of DxO.
                          Last edited by LesC; 12 september 2011, 09:35.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zwart wit fotografie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Da's dan meteen ook het enige z/w dat mijn interesse kan opwekken.
                            sounds like a challenge ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zwart wit fotografie.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              mee eens; al zijn er hier, die het echte zwart/wit toch aardig weten te benaderen met hun digi.
                              grt,bouk.
                              Hoe kan je nu een rolletje als het 'echte' bestempelen.
                              Tal van factoren bepalen de foto. In termen van 'echt' spreken is naar mijn mening onjuist. Wel kan je natuurlijk een voorkeur voor een bepaald iets hebben.

                              Comment

                              Working...
                              X