Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vreemd kleurverschil: LR3<>ordinaire RAW-viewer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vreemd kleurverschil: LR3<>ordinaire RAW-viewer

Als ik onderstaande RAW-foto gewoon bekijk met FastStone Image viewer (een gewone, gratis RAW-viewer) dan is het oranje zoals het origineel is.
    Zo dus:

Open ik echter de RAW in LR3 dan wordt dat mooie oranje veel te rood.
    Zoals hieronder dus:

Door de omzetting naar JPG is het kleurverschil eigenlijk al wat minder uitgesproken dan zoals ik het hier zie in originele RAW.
    Ik kan natuurlijk de kleurenschuivers gaan gebruiken, maar dat kan niet de bedoeling zijn, toch?
    Zonder ingrepen moeten de kleuren toch op het scherm verschijnen zoals ze uit mijn toestel komen?
    Iemand een idee wat verkeerd gaat?
    Kan het bijvoorbeeld aan één of andere verborgen instelling van LR liggen, die ik misschien over het hoofd zie?

bedankt alvast
    Dré
    Last edited by dréten; 14 augustus 2011, 12:26.

Re: vreemd kleurverschil: LR3&lt;&gt;ordinaire RAW-viewer

Al geprobeerd om een ander Profiel te kiezen bij "Camerakalibratie" in LR?
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      Al geprobeerd om een ander Profiel te kiezen bij "Camerakalibratie" in LR?
      Moet ik dat profiel daar helemaal zelf instellen dan, of kan ik die ergens ophalen?
      Ik heb 'm nu eventjes op "neutral" gezet en ik zie al een duidelijke verbetering, maar telkens ik een nieuwe foto inlaad, keert hij terug naar "standard".
      Help je me eventjes op weg, VIM?

Bedankt alvast ;-)
      Last edited by dréten; 14 augustus 2011, 13:20.

Comment

hier ben ik ook wel iets mee!!
        effe volgen!
        vind die aanpassingen van LR ook maar niks
        nikon stuff

Comment

Je KAN dat profiel zelf instellen maar er zijn er een aantal (afhankelijk van je toestel en die neutrale is er één van) voorgeprogrammeerde.
          Je kan het profiel dat het best past bij je toestel en smaak (en zelfs ISO-waarde als je dat kiest bij de Voorkeuren) op één foto toepassen (of er bvb ook je eigen voorkeur qua scherpteinstelling of nog iets anders aan toevoegen) en dat als standaardinstelling voor dat toestel bewaren. Doe je bij "Ontwikkelen - Standaardinstellingen instellen... - Bijwerken tot huidige instellingen".
          Alle nieuwe foto's in de bibliotheek van dat toestel zullen nu dat profiel (en verscherping als je dat bvb koos) gebruiken.

De foto's die zich al in je bibliotheek bevinden zullen echter de instellingen (en dus ook het profiel) van het moment van importeren behouden.
          Vandaar je opmerking over wat er gebeurt als je een nieuwe foto inlaadt of selecteert.
          Je kan dat profiel echter ook overschrijven door selectief - dus enkel het cameraprofiel - te kopiëren van een naar jou smaak correct verwerkte foto (rechter muisknop - "Instellingen - instellingen kopiëren" en enkel een vinkje zetten bij "Kalibratie") en te plakken op alle foto's waarop je dat wil toepassen.
          De andere bestaande aanpassingen op die foto's worden dan onaangeroerd gelaten maar hou er wel rekening mee dat, door het veranderen van het profiel, ook de kleuren van die bestaande en vroeger bewerkte foto's kunnen veranderen.
          Last edited by VIM; 14 augustus 2011, 14:06. Reden: Vinkje verduidelijking
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

Comment

even uitproberen!
            Bedankt VIM!

Comment

Werkt perfect

Comment

Elke raw-converter geeft z'n eigen interpretatie aan de raw-data.
                Een beetje zoals 10 vertalers eenzelfde originele tekst allemaal een beetje anders gaan vertalen.
                Zoals gezegd kan je perfect een ander profiel kiezen.
                Vind je tussen de profielen er één dat je aanstaat, dan kan je daar een preset van maken (op het plusje klikken bij 'Voorinstellingen' en dan enkel 'Camera Calibratie' aanvinken.
                Die preset kan je dan toepassen tijdens het importeren van nieuwe foto's, door in het dialoogvenster Importeren' die preset te selecteren bij 'Toepassen tijdens importeren'.
                Als hij dan eens niet het goede resultaat oplevert, kan je 'm altijd weer weghalen, 't is immers maar metadata.
                Hou ook rekening dat die andere profielen gewoon andere - subjectieve - weergaves van je raw-file zijn. Wil je echt consistente kleuren, dan raad ik je aan om tijdens de opname een colorchecker passport te gebruiken van X-Rite. Die laat je dan toe om een - voor die situatie, licht, camera en lens aangepast - profiel te maken.
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Working...
                X