Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW minder resolutie dan JPEG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW minder resolutie dan JPEG

Hier ben ik weer! Een tijdje geleden heb ik mijn Fuji S5 laten herstellen en heb hem sinds een weekje terug! Nu dacht ik mij eens te wagen aan het fotograferen in RAW aangezien ik er zoveel goeds over hoor. Als ik met de FUJI S5 een foto trek in JPEG heeft deze foto een resoltie van ong 12 MPIX (4xxxx op 2xxxx) Wanneer ik nu een foto in RAW neem, deze laat omzetten via de software DXO kom ik een bestand uit van 6MPIX (3xxx op 2xxx).
    Ik heb hier een beetje in de zoekfunctie zitten zoeken en weet wel dat het toestel geen effectieve 12 MPIX is,maar voor de rest vond ik niet wat ik misdaan heb... Is er een manier om toch 12 MPIX beelden uit te komen na de bewerking in DXO of staar ik mij dood op die resolutie? Anders zie ik persoonlijk niet echt het voordeel van de RAW mogelijkheden..of zie ik iets over het hoofd misschien?
    Mijn excuses als ik mij een beetje onprofessioneel uitdruk, maar ik ben nog volop in de leer. Ik weet echter niet of dit verhaal hier op zijn plaats staat, of eerder bij software moest staan ofwel bij Camera... mijn excuses hiervoor!

Re: RAW minder resolutie dan JPEG

En wat geeft de software aan voor de afmetingen van de RAW-file? DxO zal de grote en kleine pixels samen voegen tot één pixel, zoals het ook bedoeld was: één voor de veel licht en en de andere voor weinig licht om een groter dynamisch bereik te krijgen. De camera software doet waarschijnlijk hetzelfde maar verdubbeld dan de pixels.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De RAW file heft ook de grootte van 3xxx op 2xxx (zoals de output in JPEG). Maar rechtstreeks JPEG uit het toestel is 12MPIX. Begrijp ik het dan goed dat ik foto's in JPEG op groter formaat kan laten afdrukken dan de omgezette foto RAW => JPEG?
      Dit is toch wel heel bizar...of begrijp ik het niet goed? Heeft dit misschien ook te maken met de pixeldichtheid (DPI)? Ik zou namelijk foto's schieten die ik toch op A3 zou kunnen afprinten, daarmee...

Comment

IK heb ook de S5pro van Fuji en gebruik cs5 en als je uw foto'S opent in cameraRaw zie je ook als eerste instelling 6 miljoen pixels ,maar die kan je veranderen naar de 12 miljoen pixels bij werkstroomopties onderaan de foto die de camera heeft; mischien kan je dat ook bij dxo

Comment

En wat is de afmeting van de RAW voor je hem bewerkt? Als dat 12MP is ligt het aan een instelling van het programma (zoals mn voorganger al aangeeft )
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

Comment

Working...
          X