Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Z/W met kleuren focus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Z/W met kleuren focus

Ik ben nog maar een dummie in het bewerken van foto's .
    Maar ik heb een vraagje voor jullie .

Ik heb binnen kort een shoot met een vriendin van me . Ze is gothic en heeft super leuke messen waarvan ze leuke foto's wilt . Ik heb al een paar mooi foto's in men hooft maar daar moet ik bewerking op toe passen . Het enige nadeel is dat ik geen goed progamma heb om mijn foto's zo te krijgen als ik men hooft .
    Ik gebruik nu picasa . Hier mee kan je enkel in Z/W een ronde kleure focus nemen . Ik zou graag een progammatje hebben waar ik de vis kan omlijnen en echt enkel de vis in kleur kan laten

De foto zal wat verduidelijking brengen .

Alvast bedank !

Re: Z/W met kleuren focus

Indien het gratis moet zijn , kan je de Gimp nemen anders Photoshop
    Groetjes Rudy
    Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

Comment

Je moet alleszins een programma hebben dat lagen ondersteunt (Photoshop Elements is ook een mogelijkheid), want de truuk bestaat erin een z/w laag bovenop de originele kleurenlaag te zetten, en dan de kleur er opnieuw door te gommen. Als je programma ook laagmaskers ondersteunt, zou ik eer gebruik maken van een laagmasker (en dus een z/w borstel) dan van een gom.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Dit is zo een voorbeeld van wat je bedoeld, ik heb hier de wagen volledig in z/w gezet en nadien de bloemen en de ringen ingekleurd op een nieuwe laag

Groetjes Rudy

Comment

Trial van PS of PSE downloaden en dan heb je 30 dagen om je klus te klaren.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy_VDS Bekijk bericht
            Dit is zo een voorbeeld van wat je bedoeld, ik heb hier de wagen volledig in z/w gezet en nadien de bloemen en de ringen ingekleurd op een nieuwe laag

dit is inderdaad iets wat ik bedoel

Comment

zoals gezegd, deze is in photoshop gedaan, maar je kan dit net in wel ander programma doen dat lagen ondersteund, eventueel ook met photoshop elements, dit is de thuis versie van de grote broer
              Groetjes Rudy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Je moet alleszins een programma hebben dat lagen ondersteunt (Photoshop Elements is ook een mogelijkheid), want de truuk bestaat erin een z/w laag bovenop de originele kleurenlaag te zetten, en dan de kleur er opnieuw door te gommen. Als je programma ook laagmaskers ondersteunt, zou ik eer gebruik maken van een laagmasker (en dus een z/w borstel) dan van een gom.
                Via de brushes van Aperture 3 gaat dat ook, al dan niet in combinatie met de aanpassing 'colors' (ja, eigenlijk is het colours, maar het is nu eenmaal Amerikaans Engels dat ze spreken in Californië ).
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Is het dus zo, wanneer we dit gekleurd-zwart wit effect willen bekomen, men twee identieke fotolagen op elkaar legt, om er dan eentje in te gommen, om het gewenste effect te bekomen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mfamarc Bekijk bericht
                    Is het dus zo, wanneer we dit gekleurd-zwart wit effect willen bekomen, men twee identieke fotolagen op elkaar legt, om er dan eentje in te gommen, om het gewenste effect te bekomen?
                    Ja: één kleurenlaag en één z/w laag die de kleurenlaag afdekt. Waar je doorgomt (of beter gezegd, het laagmasker wegborstelt) komt de kleur weer te voorschijn.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Ik heb beide methodes even gebruikt: met PhotoShop Elements en met Aperture 3.

Wauw, dat ging snel, eenvoudig en geeft een heel apart resultaat. Dat komt nog eens van pas!

Ik heb ooit eens een Z/W poster gezien van een kindje dat op een oude reiskoffer zat. Die had in zijn handen een wereldbol en enkel die bol was in kleur. Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze dat deden en hou moeilijk dit zou zijn.

Fluitje van een cent blijkt nu.

Thanks!
                      Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

Comment

Heb jij dit in Aperture voor mekaar gekregen?

(graag uitleggen want in principe "kennen" Lightroom noch Aperture meerdere lagen, en die heb je toch nodig om zoiets te doen. Ik heb sinds kort de plugin Perfect Layers, waarmee je wel meerdere lagen kunt gaan maken en/of bewerken, maar zonder plugin? Ik sta verbijsterd.)

Comment

In Aperture werkt dat zonder lagen (zoals we ze kennen in PhotoShop). Sedert versie 3 is er bij de "adjustments" een aardigheid bijgekomen: de zogenaamde borstels of brushes. Die laten toe om een effect lokaal aan te brengen dan wel te verwijderen.

Kiest men bv. voor contrast-aanpassing, dan was dit vroeger voor de ganse foto. Nu kan men lokaal (met een aanpasbare borstel) dit effect toevoegen: waar men 'veegt' wordt het effect toegepast. Of, indien men de keuze veranderd, net omgekeerd en het wegvegen (wanneer men teveel had bijgevoegd, kan men -met een fijnere borstel-instelling- corrigeren en het teveel wegvegen.

Over naar mijn Z/W nu.
                          Ik koos uit de keuzelijst van Adjustments voor omzetten naar zwart-wit. Dat is dus voor de ganse foto.
                          Na dit effect te hebben gekozen, is er een blokje met parameters toegevoegd in de linkse kolom (Inspector).
                          Rechts staan er twee kleine symbooltjes (zoals bij bijna alle effecten trouwens): een penseeltje en een 'wieltje'.

Bij het aanklikken van het penseeltje, opent zich naast de foto een venstertje met instellingen:
                          -de fijnheid van de borstel,
                          -iconen om toe te voegen of verwijderen
                          -de sterkte van het effect.

Klikt men daarentegen op het wieltje, dan komt er een keuzelijst waar je ineens kan aanduiden toevoegen of verwijderen.

Dus heel mijn foto was Z/W. En met het penseel 'verwijderen', veegde ik over een deel van de foto.
                          Et voila, op die plaatsen kwam de kleur terug!

Met die penselen 'schildert ' men als het ware het gekozen effect. Handig hoor, maar voor kleur had ik het nog niet gebruikt; wel voor contrasten.
                          Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

Comment

Fantastisch!
                            Reuze bedankt voor deze uitleg.

Comment

Working...
                            X